Mijn zoontje van bijna 22 maanden slaapt zijn middagslaapje altijd lang, zo'n 2,5 uur zeker wel. Behalve als hij op de creche is, dan is het meestal 1,5 uur maar nu gaat hij de komende tijd alleen nog in de ochtend dus blijft hij daar niet slapen. Sinds ongeveer een week of zelfs ietsje langer is hij elke ochtend heel vroeg wakker, vaak al voor 6 uur en met geluk net iets later. Ik pak hem dan bij ons in bed en geef hem vast zijn pap fles of een beetje water (als het echt nog te vroeg is). Een enkele keer slaapt hij uiteindelijk verder maar meestal niet. Na een tijdje gaat hij dan zeuren dat hij tv wil kijken en drinken wil etc, dus moet ik er bijna wel uit anders gaat hij alleen maar heel erg huilen en daar kan ik al helemaal niet tegen zo vroeg in de ochtend .. :-/ ik dacht nu dat het misschien kwam doordat hij te lang slaapt smiddags, misschien heeft hij dan gewoon geen slaap meer zo vroeg in de ochtend? Zouden jullie je kindje dan wakker maken na 1,5 uur middag dutje bijv? Vind het niet echt prettig om hem wakker te maken uit z'n slaapje maar misschien aantal dagen proberen? Dat vroege wakker worden is ook erg vermoeiend! De ochtend duurt dan zo lang, voor allemaal.. Hij is ook soms ietsje doorgelekt ochtends ook al geef ik m bijna geen drinken meer voor t slapen gaan en gebruik pampers 4+. Heeft iemand tips?
Ik denk ik zn slaapje overdag zou inkorten ja.. Dan kan hij s avonds ook wat vroeger naar bed en hopelijk trekt hij sochtends dan wat langer door. Zou hij last hebben van overgang naar wintertijd?
Ja misschien is dat het ook nog wel.. Hoe lang duurt zoiets eigenlijk? ik dacht dat dit na twee dagen wel weer gewend zou zijn haha.. Maar goed ik weet natuurlijk niet of dat het is
Mijn dochter is 3.5 en we hebben de afgelopen 1.5 jaar meer van dit soort fases gehad. De conclusie: wel/niet/kort/lang slapen smiddags heeft geen enkel effect op het wakker worden 's ochtends. Nu is ze al dik een maand rond 5.50 wakker, af en toe sliep ze smiddags op het kdv maar de laatste 2 weken helemaal niet. En toch blijft ze zo vroeg wakker worden. Eind vd dag is ze moe, maar langer slapen ho maar. Uiteraard alles geprobeerd als terugleggen, wekker, bood worden, rustig uitleggen, extra deken...helpt allemaal niets dus het is gewoon weer een fase.
Uk is net 2.5 en was in eens weer vroeg wakker of nog erger midden I n de nacht 2 uur wakker. Al een half jaar dat hij niet langer dan 1 uur mag slapen overdag, niet altijd even makkelijk om hem wakker te krijgen .sinds de herfstvakantie is hij overdag gestopt met slapen overdag. Op dagen dat hij naar de peuterspeelgroep gaat mag hij nog 1 uurtje slapen. Nu slaapt hij nog steeds 11 uur in 24 uur maar in plaats van 10 snachts en 1 overdag naar 11 achter elkaar.
Je kan het natuurlijk gewoon eens proberen, maar een kind dat overdag goed slaapt slaapt 's nachts ook vaak beter. Net zoals te veel slaap kan ook te weinig slaap leiden tot een onrustige nacht of vroeg wakker worden. Begrijp ik goed dat je kindje én een uur later naar bed gaat vanwege de wintertijd én een uur later naar bed gaat uit jullie initiatief? Dat is dan 2 uur later. Als hij dan nog niet later wakker wordt dan is hij gewoon niet zo'n rekenkind dat uit zichzelf zijn bioritme aanpast aan jullie schema. Dan kan je het beste gewoon volgen aan wat hij aangeeft qua slapen en je eigen ritme erop proberen aan te passen.