Hallo allemaal, Ik heb met 7.5 week een mooie echo gehad bij de gyn. Toen met 9.5 week bij de VK weer een mooie echo. Maar nu is pas de volgende met 20 weken. vind dit zoooo lang. Hoe weet je nu of je de 12wk grens voorbij bent??? Zijn er meer die dit gehad hebben??? twijfel over een pretecho.... ben benieuwd naar jullie reacties....
Nou dan zou ik idd een pretecho doen. Ik snap je gevoel en zou niet zo ;ang willen wachten Ik heb bij 7w1d een echo gehad bij de gyn en krijg as disndag 9w6d de 2e echo bij de gyn. Als alles goed is mag ik daarna door naar de vk waar ik de volgende echo krijg (met ong. 11 a 12 weken verwacht ik?). Daarna is het wachten tot 20 weken, maar ik denk dat ik zelf tussendoor nog een keer langsga voor een pretecho. groetjes
Ik heb zelf 1 echo gehad met 11 weken en nu net een met 20 weken. Volgens mij is dit redelijk normaal.
Ja, ik heb het ook voorgelegd aan de vk. Zij zei dat wanneer je 2 goede echo's gehad heb, je er van uit kan gaan dat het gewoon goed zit. Maar toch...blijf het moeilijk vinden. Ander halve week geleden met de vorige echo had ik het gevoel makkelijk tot de 20 weken te wachten. Voelde me zo zeker na die mooie echo. Maar dit gevoel zwakt toch af.... en ben nu weer gewoon onzeker. Durf het bijna niet aan de mensen te gaan vertellen volgende week. Maar ik lees ook dat de pretecho's superrrrrlange wachttijden zijn,... ohhh lastig........Pfff, hormonen!!
Als je een gezonde zwangerschap hebt, dan krijg je vaak zelfs alleen een termijnecho rond de 8-10 weken en dan pas weer de 20 weken echo (nekplooimeting uitgezonderd natuurlijk). Als je (bijv. zoals ik) een zwangerschap op medische gronden hebt, dan krijg je vaak meerdere echo's. Ik krijg vanaf het begin echo's en controles om de 2 weken. Ik heb dus al echo's gehad met 6, 7, 9, 12, 14 weken en krijg er vrijdag weer 1. Zodra ik een beetje op het einde loop (vanaf de 32e week) zal ik bijna elke dag echo's krijgen.
De 12 weken grens is enkel gebaseerd op het feit dat je dan vanuit de buitenkant het hartje kunt horen. Al vanaf 10 weken is het kindje compleet en als je na de 8 weken zwangerschap een goede echo hebt gehad, is de kans op een miskraam al zeer klein. Verder; je kunt toch het leven in je buik waarnemen dmv de doptone bij de vk?
Met 9.2 weken een echo gehad (dachten toen op 8.6 te zitten) en omdat het ons te lang duurde tot de 20 weken in de 13e week een pret-echo laten maken.
Eigenlijk krijg je alleen een termijnecho en een 20-weken-echo en verder niet. Als je een termijnecho hebt gehad en dus een uitgerekende datum hebt, dan weet je toch wanneer je de 12 weken grens gepasseerd bent? Als je een kloppend hartje hebt gezien, dan is de kans op een miskraam idd nog maar heel klein....
Het is zoals velen hier al gezegt hebben: na de 8 weken is de kans zeer klein dat het nog misgaat en bij de vlos zul je ook iedere afspraak als alles goed is het hartje horen kloppen. En toch kan ik me je onzekerheid heel goed voorstellen. Ik heb bij mn vorige zwangerschap ook een aantal pretecho's laten maken tussendoor en ga dit nu zeker weer doen. Zowiezo voor mn eigen rust maar ook omdat het gewoon helemaal geweldig is om te zien hoe het na een tijdje alweer gegroeid is. Ik weet niet waar jij vandaan komt maar ik laat mn pretecho's altijd in papendrecht maken. Daar kan ik eigenlijk altijd wel binnen een week terecht. 3d is duur maar dat doen we maar 1 keertje. Verder kies ik iedere keer voor de echo van 10 minuutjes dit kost 35 euro. Liefs mij
ik denk inderdaad dat je voor korte echo's een stuk sneller terecht kan dan voor een 3d echo van 3 kwartier of een uur. In papendrecht kon ik indertijd ook wel snel terecht. En als ik dinsdag na de vlos ga, en dan pas over 4 of 5 weken een echo krijg , dan ga ik over 2 weken ook een pretecho laten maken en ik verwacht echt wel terecht te kunnen ergens. Lukte bij de 1e ook . Op dit moment (in dit stadium van de zwangerschap) kun je ook niet nóg vroeger een bellen voor een afspraak, want dan weet je amper of je zwanger bent . Maar oke, ik verwacht dus over 2 weken een echo te krijgen omdat ik érg twijfel over de duur van de zwangerschap. Vandaar dat ik ook al met 6 weken naar de vlos mag voor de intake, i.p.v met 8 a 9 weken .
maar je hebt toch om de 4 wken een afspraak bij je vk. Dan laten ze het hartje horen, dus die zekerheid heb je dat het goed gaat met je kindje.
Bedankt voor alle reacties. Heb het gisteren ook nog even met vriendinnen besproken. Het ene moment is het een BIG ISSUE en het andere moment NO PROBLEMO dus ja....lastig. Ik heb met 9.5 week de termijnecho gehad, en mag met 14.5 week terugkomen ( 5 weken later) en dan gaan ze inderdaad naar het hartje luisteren. Dat klopt, en dan heb je inderdaad de bevestiging. Als je straks de beeb voelt, is het denk ik ook anders. Dan leeft het ook meer. Heb nu gewoon niet een zwanger-gevoel en na een echo wel!! hahaha!! Moet toegeven dat ik het ook erg leuk vind om een mooie complete baby-echo te hebben ( de 9.5 wk echo was al aardig compleet). Dus misschien dat ik inderdaad maandag eens bel voor een korte 10-min echo rond week 12/13. sorry voor mijn gezeur hoor, hahahaha!!
Herkenbaar hoor. Ik had ook met 10 wk de echo en daarna met 20 weken pas weer. Toen ik 12 weken was vond ik t wel erg raar...de grens maar pas met 16 weken weer naar de VK. Is normaal gebeuren als t goed gaat. De vk vertelde ook als je met 10 wk een goede echo hebt, kindje goed beweegt dan is de kans dat t niet goed gaat zeer klein. Die 12 weken grens is meer van vroeger toen ze nog geen echo's maakte... Ik heb toevallig nog een echo met 15 weken gehad bij de gyn. Vond ik toch wel erg fijn. Nu as vrijdag al de 20 wekenecho.... Als je erg graag wilt gewoon een pretecho doen. Ik heb op MP een angelssound gekocht en zo met 12 weken t hartje kunnen luisteren, stelde mij ook gerust.
In NL doet men niet aan veel echo's. Valt wel wat voor te zeggen want bij normale zwangerschap moet je er vanuitgaan dat het goed zit en het kindje en jouw lichaam het werk aten doen... Ik woon echter in Z-Europa EN ben 37 dus heb ik iedere maand een echo tot nu toe. (Ik heb wel een gewone zwangerschap zonder enige complicatie!!) In NL is minder controle wat dat betreft maar is de babysterfte ook groter...hier vind ik de controles wat overdreven vaak maar ook weer erg fijn want idd geeft een mooie echo je zekerheid! Wij zijn afgelopen week geweest en hadden een pracht echo en nu weer met 20w!Uiteindelijk ben ik er toch erg blij mee. Je kan zelf een echo aanvragen volgens mij...Er zijn naar mijn idee ook onafhankelijke echo-bureau's maar dat betaal je dan zelf...Neemt wel je onzekerheid weg en dat enorme gat tussen de laatste echo en de 20w echo!
Bedankt voor jullie lieve reacties, Heb inderdaad maar een onafhankelijk echobureau gemaild en heb nu voor volgende week ( 12.5 week) een afspraak voor een korte echo staan ( 37,- euro, valt mee). Even koekeloeren, even genieten. Dan heb ik met 14.5 week afspraak bij VK en hopelijk kunnen we dan hartje luisteren.... dat moet mijn HONGER naar bevestiging wel stillen. Ik heb inderdaad gelezen dat de zorg in andere landen heel anders is, met veeeeel meer controle. Jammer voor ons. Wel fijn voor julie Ik kijk zoooooooooooo uit naar volgende week
Goede topic, vroeg me dit ook net af! Ik heb met 5 wk en 5 dgn een echo gehad omdat ze bang waren voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (was het gelukkig niet!). Maar het was nog te klein om te zien of het hartje klopt dus met 8 wkn krijg ik weer een echo. Ik heb dan beiden echos van de gyn gehad en als alles goed is ga ik weer over naar de vk. Zou ik dan daar gewoon mijn 12 weken echo krijgen omdat ik bij de vk dan nog geen echo heb gehad of niet?
Ik heb met 7 weken een spoedecho gehad ivm bloedverlies. Vandaag had ik de termijnecho maar bleek ik een week korter te zijn dan gedacht. Nu mag ik over 2 weken terugkomen zodat er wat meer te zien is dan ben ik 11 weken en 1 dag zwanger