Pfff hier ook drama. Bijna elke avond denk ik: morgen ga ik de ..... schoonmaken. Als het eenmaal zover is kom ik er weeeer niet aan toe. Hier een baby die overdag alleen bij mama wil slapen. De korte momentjes dat ie in de box wil spelen gebruik ik om me aan te kleden, wat te eten en de was te doen. Als ML thuis is gaat 1 van ons stofzuigen, stoffen etc zo'n 2x per week. De badkamer doe ik in het weekend ook met de franse slag. Bedden verschonen vaak 's avonds laat. Ramen lappen... voor het laatst toen ik hoog zwanger was. Soms kan ik me er flink aan ergeren dat ik het huis een beetje laat verslonsen maar ach.. genieten van mn ukkie vind ik veel belangrijker
Heel eerlijk, voordat mijn zoontje er was deed ik de grote klussen ook alleen wanneer ik het écht niet meer langer kon uitstellen. En nu heb ik bewust op dinsdag een 'vrije dag', zoontje naar opa en oma, zodat ik lekker aan de slag kan maar in de praktijk ga ik dan juist NIET schoonmaken maar lekker doen waar ik zin in heb. Genieten van de rust haha. Kortom, sommige klussen liggen al héél lang op me te wachten vooral het ramen wassen...
oudste mee naar buiten jongste in de box of in de buggy mee naar buiten en lappen maar. Keuken ook gewoon als de kids wakker zijn. Oudste vermaakt zich nu gelukkig zelf een tijdje. jongste dan in de box. Badkamer kids ook boven. traphekje dicht wat speelgoed erbij en gaan.. haha
Hoi, ik doe alles groot of niet groot gewoon tussendoor. De kleine neem ik gewoon mee naar de ruimte waar ik ben. En als ik de badkamer schoonmaak zet ik haar in haar bedje met wat speelgoed, dan vermaakt ze zich prima. Verder gebruik ik de zoals ik het zelf noem : speedschoonmaak - methode. Ik spreek met mij zelf een bepaald aantal minuten af, waar binnen de klus geklaard moet worden. Dat scheelt veel getreuzel. Ook doe ik veel dingen tegelijk. Bijvoorbeeld als ik aan het koken ben, ondertussen de keukenkastjes aan de buitenkant schoonmaken, of telkens een kastje aan de binnenkant. Of als er iets in de oven/magnetron staat, waar ik op moet wachten, verzin ik snel een klusje om nog gauw te doen.
Ik werk fulltime dus ik vind dat ik de vrije tijd die ik heb zoveel mogelijk moet benutten met dingen te doen die ik leuk vind. Ik vind het wel belangrijk dat het een beetje aan kant blijft enzo, maar echt grote schoonmaakprojecten kunnen wel een tijdje blijven liggen. Absoluut niet belangrijk. Leuke dingen doen in het leven samen met de mensen van wie ik houd vind ik VEEL belangrijker.
Mijn badkamer is echt het vergeten kindje hier. Die ruimte wordt ongeveer eens per maand gedaan. Toilet, keukenkastje buitenkant, alles afnemen beneden en dweilen doen ik eens per week. Stofzuigen en toilet even snel meerdere keren per week. Aanrecht schoonmaken elke dag. Boven stofzuigen en dweilen ongeveer een keer in de drie weken. Schoonmaken met de kinderen om me heen vind ik een hele uitdaging. Het liefste bemoeien ze zich overal mee, wat nogal onhandig is. Veel klussen blijven heel lang liggen, zoals oven schoonmaken, keukenkastje aan de binnenkant schoonmaken etc. En dat is dan het schoonmaken, je wilt niet weten hoe mijn 'fotocollectie' eruit ziet.... Ga eigenlijk veel liever wat leuks met de kinderen doen. Grote wens is hier dan ook een schoonmaakster!
Ik probeer 2x per week te stofzuigen, en neem wat af tussendoor. Dl doet graag mee met een vochtig doekje zonder schoonmaakmiddel, die is daarmee zo een uur zoet. Strijken doen we meestal 's avonds, en in het weekend mag ml b.v. tuin opruimen of dweilen. Badkamer gaat hier in etappes (douche als ik zelf douche, bad als dl in bad gaat etc) Binnenkant van kastjes is wel omslachtig, want dan wil dl alles eruithalen en samen bekijken. Dus dat doe ik ff oppervlakkig als ze slaapt.
Ramen lappen? Gewoon de vitrage dicht Soms poets ik de lebbervlekjes op dreumeshoogte weg met een nep-jemakodoekje. Als ik een groot iets heb, doe ik dat als we 's avonds gegeten en opgeruimd hebben. Dan pak ik boven aan bijvoorbeeld. Overdag schoonmaken is kort en krachtig. Dat doe ik met dreumes om me heen. Dweilen doe ik nu als zl buiten speelt en als hij binnenkomt zet ik hem in de kinderstoel oid, filmpje erop.. Keukenkastjes.. ach.. af en toe pak ik er weer eentje. Als ik het gevoel heb dat ALLES uit de hand loopt, regel ik een paar uurtjes oppas en raus door het huis. Maar dit komt maar eens in de paar maanden voor. Mijn motto is vooral: Later herinnert mijn zoon zich vast niet hoe schoon de keukenkastjes waren. De tijd die ik nu met hem heb wil ik ook gezellig benutten.