help! kerst maaltijd voor 12 personen, recepten gevraagd..

Discussie in 'De lounge' gestart door girl21, 18 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girl21

girl21 Niet meer actief

Aankomende kerstdagen moet ik een gerecht op tafel krijgen voor 12 personen!
    Wie weet wat ik kan doen?
    Het liefst iets dat ik enkele dagen tevoren kan voorbereiden, en op de dag zelf lekker makkelijk is.
    Zat zelf al te denken aan en indische rijsttafel, maar is dat wel iets leuks voor kerst?
    W hebben heerlijke vlees eters in de familie.
    Ik wil absoluut niet gourmetten of fonduen of zo..

Kom maar op met alle ideeën!
    ;)

2. bernadet26

bernadet26 Fanatiek lid

28 sep 2009
    1.335
    1
    36
    winkel medewerkster
    zo jij bent er iedergeval op tijd bij :D

3. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Moet je 1 gang/gerecht maken of moet je het hele diner verzorgen?

4. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Wij hebben ook al eens een rijsttafel gehad met kerst. Hier vieren we het met de familie en dan verdelen we de taken. Zo maakt mijn oma een voorgerecht mijn vader maakt het hoofdgerecht mijn broer verzorgt het nagerecht en wij doen meestal de bij dingetjes.

Maar hebben dus ook al eens een rijsttafel gemaakt.
    Voorgerecht:
    Chinese tomatensoep Recept Chinese Tomatensoep | Smulweb.nl
    (deze hebben wij altijd en die kun je gerust een dag of twee van te voren maken)

Hoofdgerecht
    Indische kip
    Ajam of babi Ketjap
    foe yong hai
    Sate
    Rijst, nasi en bami
    Atjar
    kroepoek
    Seroendeng

Nagerecht:
    Spekkoek

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    "help"? Je hebt nog ruim 3 maanden! Haha

6. augustus

augustus Niet meer actief

My god pasen is net geweest hihi

7. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
  8. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Tapas mmmm

9. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    haha ik zat met hetzelfde, vorige week te horen gekregen dat mn schoonouders zichzelf bij ons uitnodigen, dus mn ouders ook maar. is 7 pers dus al wat minder monden m te voeden maar toch!!!
    Laatste x dat ik voor veel pers kookte, heb ik gemaakt;
    -courgettesoep met rode peper, met zelfgemaakte broodstengels. soep is in te vriezen, broodstengels snel klaar en ook wel begin vd dag gemaakt ofzo.
    -spiesjes met limoen kipsate en spiesjes met grote garnalen en witvis, alles gemarineerd. je kunt ze van tevoren maken en invriezen.
    - aardappels uit de oven. gewoon een hele ovenplaat vullen met aardappels in partjes, met schil, even mixen met olijfolie, peper, zout en rozemarijn en hup die oven in.
    -grote schaal/meerdere schalen salade erbij met rucola, tomaat, komkommer, geroosterde pijnboompitjes, mozzarella, basilicumblaadjes. dit blijft lang goed dus kun je begin vd dag maken als je wil. voor serveren even wat olijfolie en balsamicoazijn erover.
    -als dessert: wij hebben een oven van meter breed, dus ik had een grote ovenplaat gepakt en hierop een mega appelkruimelplaatkoek gemaakt. dit geserveerd met vanilleijs, slagroom en rode vruchten.

succes!!!!! ik weet ook nog niet wat het wordt deze kerst....

10. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    jeetje, moet je een geheel diner in je eentje doen.
    ik vond 8 al veel toen der tijd.

ik heb het zo geregeld, de een doet het voorgerecht, ander nagerecht, wij het hoofdgerecht en weer iemand anders een bijgerecht.
    zo hadden we allemaal iets gemaakt en een heel verrassend diner uiteindelijk.
    erg leuk en lekker.

Afgelopen jaar had ik voor 6 personen allemaal kleine hapjes gemaakt, en een soort lopend buffet(in hoofd en nagerecht).
    was veel werk, heel lekker en heel leuk. en nog 2 dagen lang van nagegeven.

11. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Lijkt lang maar als je voor zoveel mensen een compleet diner moet maken is alle tijd mee genomen hoor ;)
    Ik heb het zelf jarenlang gedaan voor 15 mensen of meer en dan vaak 2 dagen achter elkaar dus ik weet er alles van ;)

Moet je alles zelf maken of alleen alleen een deel? Ik heb anders nog wel de gerechten die ik toen gemaakt heb en kan je de recepten mailen? Bijvoorbeeld "lamb in hay", echt heerlijk! Moet wel erg lang in de oven maar kost je nauwelijks tijd om erin te krijgen :)

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Oh heerlijk, ik hou van koken voor grote gezelschappen. Je hebt gelijk dat je iets wilt doen dat je van tevoren klaar kunt maken, dan kun je tijdens het eten gezellig meekletsen. Ik heb een aantal opties, weet niet hoe goede kok je bent, laat maar weten of je ergens het recept van wilt hebben:

- Hazepeper of reepeper (is niet heel moeilijk maar je moet wel wat ervaring hebben)
    - Gebraden kip en aardappelen uit de overn (te makelijk, iedereen kan dit maken en het staat heel ingewikkeld en feestelijk)
    - Gestoofd konijn

En dan vooraf kun je wat simpels doen, een lekkere soep of zo. Als dessert kruidig gestoofde pruimen en peertjes met ijs en lobbige room, past helemaal in het feestelijke seizoen.

Oh ik krijg er honger van :D

13. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Tapas?
    Een paar salades met broodjes?

Vorig jaar voor 14 man gekookt. Conclusie: nooit meer! Pffff ik vond het maar stressen hoor, al bereid je nog zoveel voor uitidelijk heb je toch nog meer werk als je dacht :(

Misschien is iedereen een gerecht laten maken een optie?

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oh leuk leuk leuk! 5 jaar geleden heb ik een uitgebreid kerstdiner gemaakt voor uhhh... 9 volwassenen geloof ik. Wel veel gangen. Sommige waren uitgebreider en sommige juist heel erg makkelijk, terwijl die er soms wel uitzagen/smaakten als culinaire hoogstandjes ;)
    Oh en vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik ook een paar gerechtjes gemaakt...

Hierbij de makkelijke, of die je van tevoren kunt doen:
    Voorgerecht vis: Coquille met citrusgroenten (Heb ik met verse coquilles gedaan, van de visboer)
    Voorgerecht vlees: Pancettahapjes met gekaramelliseerde sjalot
    Soep: Wildbouillon met fijne groenten (dit is echt zo'n valse. Super simpel!)
    Spoom: Perenspoom
    Nagerecht: Gebakken ananas met peperijs (Klinkt heel raar, maar is echt super lekker! Ijs kun je dagen van tevoren maken. Ananas alleen snel in de pan voor serveren)

En dan kun je wat uitgebreider doen met het hoofdgerecht. Of iets wat lang op moet staan, zoals Boeuf bourguignon, of iets wat lang in de oven moet, zoals rosbief of gevulde kalkoen. Ik heb 2 jaar geleden gevulde kalkoen gedaan, maar dat was echt wel veel werk!

15. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Voorgerecht: soepje / stokbrood
    Hoofdgerecht: varkenshaas met champignonsaus (die uit een pakje is ook errug lekker!!!). Serveren samen met Roseval aardappeltje en boontjes met champignons en bacon.
    Nagerecht: toetje ;)

Jammie!!!!!

16. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    hachee, stoofvlees schotel. Die zijn het allerlekkerst als je die een dag eerder hebt gemaakt. hmmmmmmm

17. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Oh geweldig! Ik heb vorig jaar voor 16 man 8 gangen gekookt. Helemaal leuk!

Ik weet niet alles meer.

Maar courgette of preisoepje (in kopje klein serveren) is altijd leuk en reuze makkelijk!
    Toe lopende chocolade cakejes met vanilleijs. Ijs zit in de vriezer en beslag kun je van te voren klaar zetten. Alleen nog kort in de oven.
    Een groot braadstuk dat je in de oven kunt garen is super. Ik deed bewust veel gangen, omdat je dan per gang niet megaveel hoeft te maken.
    Hertenbiefstuk (aldi ideaal) met cranberrycompote en aardappelroosjes is zo klaar
    Ik had mini pannetjes gevuld met een stoofpotje (kun je een paar dagen ervoor al maken)
    En vooraf diverse amuses. Maken samen net zoveel als 1 gerecht.

18. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.089
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb ooit het boek lange tafels bij.ah gekocht! Speciaal voor dit soort dingen!

19. justjes

justjes Bekend lid

3 okt 2011
    613
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn ook met zijn 12en maar verdelen wel de taken. Vorig jaar had ik t voorgerecht. (gebakken brie met frambosen dressing en walnoten) twee jaar geleden allerlei kleine hapjes (want we komen dan ook al in de middag bij elkaar)
    Nu zijn we aan de beurt voor t hoofdgerecht dus ik ga hier ook alvast meelezen.
    Nooit te vroeg om aan de feestdagen te denken :p

20. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Ik lees hier ook mee :) Met kerst zijn we met 10 volwassenen, 3 pubers en 3 kleinere kinderen (waarvan jongste dan 14 maanden is). Wij splitsen de taken ook. Mijn ouders doen het hoofdgerecht, zusje en ik voor/nagerecht en tante doet de bijgerechten.

Deel Deze Pagina