hoi meiden ik heb een vraag onze zoon heeft aan 1 kant van het hoofd een afgeplat hoofdje. dit viel het cb op. mijn kraamverzorgster heeft ons nooit verteld dat we hem moesten draaien dus al snel was er een afgeplat hoofdje. nu had hij een voorkeurshouding hier ben ik druk mee bezig geweest en die heeft ie niet meer. maar het hoofdje blijft voor de nacht heb ik zo'n kussen gekocht waar die tussen ligt op zijn zij zodat hij niet op zijn achter hoofd ligt. als ie in de box ligt dan leg ik hem op zijn zij of buik en zo nu en dan ligt ie in het wipstoeltje. wat kan ik er nog meer aan doen want ben al 4 weken bezig en er veranderd helemaal niks. en hij ligt niet te lang op zijn achterhoofd. wie heeft hier ervaring mee? en hoe lang duurt het voordat het achterhoofd weer normaal wordt? ik hoor heel graag jullie reacties want word een beetje bang! liefs
Komt vanzelf goed als de voorkeurshouding verdwenen is. Vooral niet teveel in de maxi cosi laten liggen en plat in de box. Veel op de buik liggen overdag en op de zij. Mijn dochter had een behoorlijke afplatting en het is vanzelf weggetrokken met een maand of vier vijf.
oke dit is een positief verhaal. ja ik leg hem ook veel op de zij en buik en snachts slaapt die in zo'n kussen en dat gaat ook prima maar zijn hoofdje blijft aan 1 kant plat. ik zie niet verbetering maar ook niet dat het verergert.
dat het niet slechter wordt is ook positief toch Beau heeft dat ook (gehad) en kreeg zelfs fysio hiervoor. Hij hield zijn hoofd altijd scheef. Dus aan één kant was het wat platter. Volgens mij ben je al goed bezig door hem steeds te verleggen in andere houdingen. Langzaam aan zal je zien dat het hoofdje steeds ronder wordt. Je kan altijd een doorverwijzing vragen aan het cb voor een kinder fysiotherapeut als je je er onzeker over voelt. Vaak komen ze aan huis dus ideaal! succes
mijn zoontje had ook enorme voorkeurshouding, ik was daar zo mee bezig dat hij zijn voorkeurshouding aan de andere kant kreeg! ( snap je?) zijn hoofdje was behoorlijk afgeplat, maar ik kreeg vorige week op het buro een compliment dat hij zo`n mooi rond bolletje heeft.\ hij begon met 5 maanden te rollen, en lag erg veel op de buik, ik denk dat dat vooral geholpen heeft!
Mijn zoontje had ook een afgeplat hoofdje met zo'n 2 maanden oud. Hij lag vrijwel altijd mijn zijn neus richting het plafond te slapen, zijn achterhoofd was dus plat (met een kleine nijging naar 1 kant geloof ik, maar dat zag ik zelf niet). Dus hier had het niets met een voorkeurshouding te maken naar een bepaalde kant. Het CB constateerde het, maar vond het niet erg genoeg. Ik maakte me er wel een beetje zorgen om en vond het wel duidelijk zichtbaar. Ik ben toen speelgoed alleen aan de zijkanten gaan aanbieden (de mobile ging dus de box uit) en dat hielp. Ook ben ik steeds zijn hoofdje gaan draaien als ie sliep. Ook dat hielp. Maar de afplatting bleef toch doordat hij 's nachts natuurlijk toch terug draaide. Uiteindelijk is de afplatting binnen mum van tijd over gegaan toen hij zich van rug naar buik kon draaien en hierdoor het spelen op zijn buik ook leuk vond. Dat was pas met 6 maanden. Tot die tijd wilde hij niet op zijn buik liggen. Maar sinds hij zelf kon draaien is ie ook op zijn buik gaan slapen en dus niet meer op zijn achterhoofd. De afplatting trok toen erg snel weg en nu zie je het niet meer. Ik voel het overigens nog wel, maar mijn man heeft ook een afplatting (en die heeft op zijn buik geslapen als baby) dus dat is denk ik ook deels gewoon de vorm van de schedel. Maar zijn hoofdje ziet er verder mooi rond uit. Dus let er actief op en dan komt het vast weer goed.
ik ben erg blij met deze verhalen. ik kan alleen nog maar met dat hoofdje bezig zijn en ik wil ook gewoon lekker genieten van ons klein monstertje. ik ben met opzet zolang vrij zodat ik lekker kan genieten. maar nu kan ik alleen nog maar naar dat hoofdje kijken en mij druk maken over dat het nog wel goed komt. hij is nu twee en een halve maand ik ben al 4 weken bezig en ik zie nog geen verbetering en dat maakt mij heel erg bang. nou dan ga ik zo door op de manier dat ik bezig ben en dat is eigenlijk nooit op de rug leggen. en dan hopen dat het met een maand of 6 ook bij jesse verdwenen is. meer dan dit kan ik mijn best niet doen. zijn voorkeurshouding heb ik eruit gekregen en dat is al heel erg goed vind ik zelf. dus nu maar hopen dat het hoofdje mooi rond gaat worden. ik weet wel mocht ik ooit een tweede krijgen dan is dit het eerste waar ik op ga letten dat de kleine drol niet de hele tijd op 1 kant ligt. nog meer positieve verhalen zijn van harte welkom! liefs
hoi, bij mijn zoontje had het cb ook bij 2 maanden gezegd dat hij een wat plat achterhoofdje kreeg. Wij hadden hem op aanraden van kraamzorg wel op z'n rug laten slapen, maar wel zoveel mogelijk z'n hoofdje om en om gedraaid. Vanaf ons 1e bezoek aan het cb hebben we hem zeker 2 maanden altijd op zijn zij gelegd, om en om, ook 's nachts. Dat heeft zeker geholpen. Ik zie dat er nu ook weer verandering in z'n schedel plaatsvind, al heeft het voor mijn gevoel ook wel wat lang geduurd. Maar dat kwam omdat we er ook constant mee bezig zijn geweest. Ik had meteen de mobiel uit de box gehaald en speeltjes aan de zijkanten in de box gedaan. In zijn bedje had ik voor zijn buik een rolletje gelegd om te voorkomen dat hij voorover zou rollen. een paar weken terug vond ik hem 's nachts ineens met z'n hoofd aan het voeteneind en heb hem sindsdien in een slaapzak voor de nachten. En nu ligt hij weer op z'n rug te slapen, maar wel met hoofdje opzij, en anders doe ik dat wel (slaapzak is wat te dik om lekker op z'n zij te liggen). Komt goed! Succes.
oke dus dat trekt nu ook pas bij. raar dat wat je in 1 week verknoeid dat dat zolang duurt voordat het weer een beetje goed komt. ja jesse heeft echt aan 1 kant een giga plat hoofd. en je ziet het duidelijk dus het zal dan bij ons wel even duren voordat zijn hoofdje een beetje recht trekt. ik hoop dat het niet erger word en dat hij snel kan draaien en zitten dan lijkt het het snelste over te zijn. maar ja je wilt ze ook nog niet zo snel groot he dat kleine is ook zo lief
Het duurt denk ik zo lang doordat je niet kunt vermijden dat ze toch regelmatig op die afplatting liggen. Overigens heb ik hierdoor wel twijfels gekregen of ik mijn volgend kindje weer op zijn of haar rug laat slapen. Maar goed, dat bekijk ik tegen die tijd wel
ja idd ik denk dat ik hem of haar gelijk in dat kussen leg en niet op de rug. en ik let er nu goed op dat het hoofdje vaak genoeg word gewisseld. ik snap niet dat mijn kraamhulp dat mij nooit heeft verteld. hoe moet ik dat nou weten bij de eerste
Een nichtje van ons (ze is in november een jaar geweest) had ook een flinke voorkeurshouding. Opeens kreeg ze een enorm afgeplat achterhoofdje, ik had haar twee weken niet gezien en opeens was het er. Met fysio kregen ze het helaas niet goed, en er werd gesproken over een helmpje. Tjonge, wat was dat een slag in het gezicht van de jonge ouders! We leefden allemaal erg mee, het leek ons toch best wel heel erg hoor, zo'n helmpje op. Maar het helmpje moest er toch komen, en wat bleek? Ze had nergens last van, en het helmpje stond haar echt schattig! Ze at en dronk en speelde en sliep, niks geen last. En elke maand kon je zien dat haar hoofdje ronder werd! Met haar eerste verjaardag mocht het helmpje overdag af en nu draagt ze het alleen nog 's nachts, tot ze eruit gegroeid is. Kind heeft het nergens over! Het hoofdje is nu zo mooi rond geworden, nog niet helemaal symmetrisch, maar daarvoor was het te erg afgeplat. Ze krijgt al een mooie bos haar en je ziet er echt niets meer van! Dus meid: het is te hopen dat het niet nodig is, maar als het moet, dan moet het! En je zult zien: het is veeeeeeeeel minder erg dan je denkt!
ik ben nu steeds bezig met niet op het achter hoofdje leggen en volgens mij begint er nu resultaat te komen. ik heb het idee dat het nu aardig begint bijj te trekken je ziet het nog wel maar het is al een stuk minder erg dan dat het was. ik hoop dat het allemaal uiteindelijk toch nog mooi gaat trekken. nou ja ik moet volgende week naar het bureau en we zien wat de mensen er daar van zeggen. liefs