Onze zoon is nu 8 weken en zijn blauwe ogen beginnen langzaam van kleur te veranderen. Mijn man heeft groene ogen met een bruin randje rond zijn pupil en ik heb bruine ogen. Normaal is bruin dominant, maar bij hem in de familie is dit ook niet zo en hebben ze allemaal groene ogen. Hoe lang duurt het gemiddeld voordat we dit kunnen zien? We zijn heel ongeduldig en erg nieuwsgierig
Ik lees even mee. Wij zijn ook erg nieuwsgierig. Ik heb bruine ogen, mijn vriend groene. Onze zoon heeft vanaf de geboorte blauw/grijze ogen en lijken zelfs iets lichter te worden. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat dit nog bruin wordt, eerder groen. Maar men zegt dat het tot de 1e verjaardag nog kan veranderen. Ben dus erg benieuwd naar de ervaring van anderen
mijn zoon is bijna 10 weken en heeft donker maar dan ook donkerblauwe ogen met een randje erom heen mijn vriend heeft groene ogen en ik blauw maar lichter dan mijn zoon
De "regels" is na ongeveer 6 maanden, dan verandert de kleur niet meer. Onze zoon begon met 10wk met donkerblauwe ogen, met 4mnd licht helder blauw. Is niet meer verandert..
Maar is bruin altijd dominant? Mijn man heeft nl bruine ogen, ik groen/grijs. Thirza heeft nu donker blauw/grijs en mijn man zegt dat bruin eigenlijk altijd dominant is en ze dus bruine ogen gaat krijgen.
Met biologie heb ik een simpel schema geleerd hoe je de oogkleur kan 'voorspellen'. B: bruin b: blauw. B overheerst altijd over b. De combinaties zijn: BB (dominant bruin), Bb (combinatie ouders bruin en blauw), bruin en bb (onderliggend blauw). Blauw kan alleen bb zijn, als er een B in het spel is is de kleur bruin. Maar het ligt er dan wel aan hoe de genen verdeeld zijn. Bijvoorbeeld vader heeft bruine ogen, maar komt uit een combinatie van blauwe en bruine ogen. Dan is hij een Bb. Moeder heeft blauwe ogen, bb. Je verdeelt die B's en b's over een soort boter-kaas-en eieren schema en dan kan je ongeveer voorspellen wat voor kleur ogen je eerste en tweede kind krijgen Ik zal kijken of ik een voorbeeld kan posten. Overigens heb ik nooit geleerd hoe het werkt met andere oogkleuren. Hier stond de oogkleur na 9 maanden echt vast. Man heeft donkerbruine ogen, ik lichtblauwe. Dochter is geboren met heel donkerblauwe ogen, die oplichtten naar grijs, toen groen werden en nu lichtbruin/groen zijn.
Dus dan zou Thirza bruine ogen krijgen? Want beide ouders van mijn man hebben bruine ogen, dat is dan BB dus dominant. Correct me if i am wrong
Dat ogen na 6 maanden niet meer veranderen is niet altijd zo. Zoon is met donkerblauwe ogen geboren. Toen hij een jaar of 1.5 was kwam er een gouden gloed over. Was heel bijzonder blauwe ogen met gouden gloed. En toen hij een jaar of 2.5 was had hij pas echt bruine ogen. Kan dus nog alle kanten op. Dochter is nu bijna 8 maanden en heeft nog blauwe ogen maar die zullen wel groen/grijs worden aangezien we beide groen/grijze ogen hebben. Vader van zoon heeft trouwens bruine ogen. Fam van papa heeft allemaal donker tot zwart haar en ik ben blond en zoonlief is ook blond
Welke kleur ogen heb jij? Als het blauw is, is de kans ook groot dat ze bruine ogen zou krijgen. Want welke 'kruising' je ook doet, je hebt altijd die grote B erin.
De vader van mijn man heeft bruine ogen en zijn moeder groen. Hij heeft zelf de groene ogen van zijn moeder en zijn zus ook. Mijn vader heeft ook groene ogen en mijn moeder bruin. Ik heb ook altijd geleerd dat Bruin domineert over Blauw, maar het hoeft dus niet altijd zo te zijn. Heeft volgens mij te maken met hoe het in de generaties is verdeeld. Ik zou het erg leuk vinden als hij de kleur van mijn man krijgt.
Man donkerbruine ogen Ik hazel Mijn vader hazel, moeder grijs/blauw/groen Zijn vader bruin, moeder bruin, maar opa lichte ogen... Ons kind: hazel Net als met huidskleur kan het alle kanten op. Zo is ons zoontje hartstikke blank, terwijl vader toch echt een kleurtje heeft
Hier geen idee. Hij was geboren met knalzwarte ogen met een hele donkerblauwe schijn. Ogen werden lichter maar zijn oogkleur veranderd contstant, je ziet er alles in, meestal wel donker. Waarschijnlijk zou hij bruine ogen krijgen want mijn vriend en ik hebben bruine ogen. Ik dacht dat het met 1 jaar noet meer zou veranderen maar toch wel Bovendste foto is van de zondag, foto beneden van vandaag
Dit hoeft volgens mij niet. Als opa en oma beiden heterogeen zijn (Bb) dan kan het zijn dat jou man ook heterogeen (Bb) is, die kans is 50%. Doordat B dominant is zijn ze alledrie bruin. Dan kan je kind nog steeds blauwe ogen krijgen als jij homogeen blauw bent (bb) (75% zelfs!) Opa&Oma___Man en jij __B__b_______b__b B BB Bb_____B Bb bb b Bd bb_____b bb bb Die underscores even als spaties zien, anders lijkt t helemaal geen 2x2 tabel meer Het ligt er dus helemaal aan of je man heterogeen of homogeen bruin is (Bb of BB) Als je man homogeen (BB) is en jij homogeen voor blauw (bb), is er 25% kans dat je kind blauwe ogen krijgt __b__b B Bb bb B Bb Bb
mijn man heeft donderbruine ogen, ik blauw, onze zoon ook blauw Heeft ook weer te maken met de ogen van opa/oma. Mijn man zijn ouders hebben bruin en blauw, mijne allebei blauw. Dus meer blauw in de genen en dus kan blauw ook dominanter zijn. Is wel meer blauw nodig om bruin te kunnen domineren. ... wat bouwjaar1979 inderdaad zegt
Wij hebben beide bruine ogen, dochter ook, maar onze zoon van 4 maanden heeft hele lichtblauwe ogen. Werd met donkerblauw geboren maar zijn nu heel lichtblauw. Zowel mijn opa als de opa van mijn man hadden deze kleur ogen. Denk zelf dat ze niet meer veranderen. Dochter werd ook met blauwgrijze ogen geboren maar daar was al na een paar weken duidelijk dat ze bruin werden, echt zo'n donkere gloed er over.
Hier heeft mijn dochter van 1 jaar nog steeds half verkleurde ogen. De binnenkant is bruin, de buitenkant blauw/grijs. Man heeft blauwe ogen, ik bruin. Ben dus benieuwd wat het gaat worden. zelf schijn ik met 8 maanden bruine ogen gekregen te hebben, daarvoor blauw. Dus... die "6 maanden regel" lijkt me niet opgaan.
Ja, dit was het schema dat ik zocht! Hoever moet je eigenlijk teruggaan in de generaties om te weten of iemand BB dan wel Bb is?