Wanneer definitieve oogkleur?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Roos32, Mar 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nee, sorry, kan echt niet.

Je man heeft de zichtbare bruine ogen van 1 van zijn ouders en heeft ook een blauw gen (onzichtbaar) van de andere ouder. Wat hij zelf niet heeft, kan hij niet meer doorgeven. Jij hebt blauwe ogen, 1 blauw gen van ieder van je ouders.

De kans voor jouw zoon om blauwe of bruine ogen te hebben is 50%!

Geeft je man een bruin gen door, heeft jullie kind bruine ogen. Geeft je man het blauwe gen door, heeft jullie kind blauwe ogen.

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Voor wie het leuk vind, hier wordt het vrij eenvoudig uitgelegd;
    http://www.erfocentrum.nl/sites/default/files/Oogkleur%20en%20erfelijkheid_0.pdf

Soms is het ook lastig te weten welke kleur je werkelijk in je genen hebt.

Bruin is het dominanst, dan groen en dan blauw. Dit is altijd zo.
    Ouders met bruine ogen kunnen een kindje met blauwe ogen krijgen, andersom is (volgens mij en wat ik heb geleerd) onmogelijk.

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    De kans is groot. Tenzij de overgrootouders ook blauwe of groene ogen of zo hadden. Dan kan het zijn dat je schoonouders "Bb" ogen hebben zoals Nescio het heel goed uitdrukt, waarbij ze wel het blauwe of groene meedragen maar bruin overheerst. Als je man dan van bijvoorbeeld zijn moeder het "b" gen heeft doorgekregen maar van zijn vader het "B" gen, dan is hij wel drager van het gen van blauwe of groene ogen maar komt dat bij hem niet tot uiting. Alles hangt er van af wat hij dan aan zijn dochtertje heeft doorgegeven.

Onze zoon heeft blauw-grijze ogen. Ikzelf donkerbruin en mijn man groen.
    Maar mijn moeder heeft ook blauw-grijze ogen, dus komt van haar.

4. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Nou ja dan wachten we het gewoon af meer kunnen we niet doen.

5. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

Feb 12, 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL

2 paar blauwe ogen en toch een kindje met bruine ogen kan ook, komt niet zo vaak voor, maar kan wel. Dat komt omdat het hele verhaal veel ingewikkelder ligt dan 2 genen en die domininant of recessief zijn.

6. sweetbabygirl

sweetbabygirl Actief lid

Dec 12, 2013
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Genen gaan heel ver terug. Je neemt niet alles over van papa en mama, maar ook van veel verder terug, dat maakt het zo interessant!
    Mijn man heeft donkere bruine ogen, ik een beetje grijs-groen. Dochter (7 maanden) felblauw! Ik hoop dat het niet meer veranderd, het is prachtig!

7. Maxellera

Maxellera Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,092
    82
    48
    NL
    Mijn ogen waren pas 'uitgekleurd' toen ik 2,5/3 was. Ze waren heel licht blauw toen ik klein was maar ondertussen zijn ze groen/geel/grijs. Beide ouders hebben blauw/grijs dus dat kan ook nog ;).

8. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Hier heeft de donor net als ik bruine ogen, mijn man heeft blauwe ogen.
    Mijn dochter heeft grijsgroene ogen, het grijs overheerst.
    Ouders van mijn man hebben blauwe ogen, ouders donor gok ik op bruin ( Spanjaarden).
    Waar komt dat grijs dan vandaan? Oogkleur is al maaaaaaanden zo, verwacht dus eigenlijk geen verandering meer, maar je weet het natuurlijk nooit. Ze is btw ook blond!! Ziet er alles behalve Spaans uit, terwijl ze toch echt een halfbloedje is. :)
    Zou mijn man dan gewoon sterke genen hebben?

9. MommieD

MommieD Fanatiek lid

Nov 6, 2011
    1,496
    0
    0
    NULL
    020
    Dat veranderen duurt overigens heeeel lang. Onze zoon heeft lang een soort blauwgrijs gehad en nog steeds nu met 18 mndn lijkt t nog niet de def kleur te zijn. In t licht lijkt t grijsgroen met bruin rond de pupil. Van veraf lijkt t bruin. Mijn man en ik hebben allebei groen-bruine ogen.

10. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Ik denk dat ogen veel langer kunnen verkleuren. Ik had als kind onder de 10 blauwe ogen.. Pas na mijn 10e en zo rond mijn 12e zijn mijn ogen pas fel groen geworden. Geen grap, het is echt waar. Inmiddels ben ik 27 en zijn ze nog steeds zo groen

Mijn vriend heeft bruin groene ogen, ik dus groene met een donker groene rand. Ons zoontje heeft knalblauwe ogen maar met een enorm donkere rand. Omdat het bij mij pas heel laat op z'n uiteindelijke kleur was sta ik er niet raar van te kijken als zoiets bij mijn zoontje ook nog gaat gebeuren.

11. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Biologie middelbare school, een eeuw terug maar ik weet t nog :D

Ja volgens mij kom je daar nooit achter tenzij t echt bepaald wordt.
    Dit omdat je nooit weer of bruin heterogeen of homogeen is.

Ach blijft er nog iets een verrassing :D.
    Ben wel benieuwd wat het bij F gaat worden, mijn partner heeft nl ook bruine ogen en ik grijs/blauw. Nu zijn ze nog echt blauw iig

12. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Mijn zoon kreeg pas met 1 jaar ineens groene ogen.
    Al die tijd felblauw gehad.

Share This Page