(Wanneer) doe jij de kachel aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Spoetnik, 16 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Als ik ooit nog een houtkachel in een woning laat zetten ga ik in duitsland koekeloeren.

Ouders van kennisje hebben er eentje die t hele huis en t water verwarmt. Koken ook op hout overigens (dat gaat me weer wat te ver).

Is geen "sfeervol" ding maar helemaal dicht, beetje t rocketstove idee. In de werkkamer is de zijkant betegeld, de woonkamer en keuken grenzen er ook aan. Fantastische warmte en extreem efficient qua verbranding heeft heel weinig hout nodig.

Suzie01 vindt dit leuk.
  2. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Wij hebben een Deense morso kachel.

Bijgevoegde bestanden:

owly vindt dit leuk.
  3. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

4. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.884
    8.517
    113
    Vrouw
    Ik vind dit wel wat denigrerend overkomen hoor.

Mamafiets, Neuzeke en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.310
    23.458
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tja, je kan het recht lullen, maar inmiddels is geloof ik wel uit meerdere onderzoeken duidelijk geworden dat houtkachels slecht zijn voor het milieu en voor de gezondheid van omwonenden, maar ook van de stokers.

MissXray, Mamafiets, TotalBella en 14 anderen vinden dit leuk.
  6. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Ik vind hout stoken gezellig en het milieu doe ik aan denken door langer met spullen te doen en niet te vliegen.

Is een keuze op mijn werk zitten we ook met laagjes aan sommige met een sjaal om te werken.
    Sorry maar ik vind het een beetje overdreven dat het zo koud moet zijn dat je er zo bij moet zitten.

Mensen met een houtkachel kunnen het ook doen om geld te besparen.
    Maar ook een beetje gezelligheid mag toch ook wel in deze sombere tijd

Ik ken beide soort stokers

7. Habibati

Habibati Niet meer actief

Alles is slecht voor het milieu, voor de omwonenden en voor onszelf. Om maar als eerste te beginnen met die 4wieler voor de deur. Maar hé bijna iedereen blijft hem maar gebruiken. Ik heb toch liever die paar uurtjes warmte in huis.

Suzie01 vindt dit leuk.
  8. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Jij begrijp wel dat ik het 100% met je eens ben.
    Wij rijden ongeveer 5000 km per jaar in een auto uit 2003 maar die wel groot onderhoud krijgt zodat hij weer 4 jaar mee kan.
    Duurzaam vervoer

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Ik bedoel echt een tegelkachel met dan een warmtewand (moest t ff opzoeken). Die warmt t metselwerk op van de wand en die wand straalt gedurende langere tijd warmte uit.

Je kan m dan ook weer combineren met vloerverwarming etc door slangen via de warmtewand te laten lopen. Combinatie maken zoals je met een zonneboiler doet voor tapwater zou ook nog kunnen. (Al of niet in combinatie met een zonnewarmte systeem).

Temperaturen zijn hoger in dat ding, warme lucht wordt zo lang mogelijk vastgehouden (zo veel mogelijk circulaties in de kamers van de tegelkachel) met minimaal hout heb je dan maximaal verbranding (dat principe geldt ook met een pelletkachel). Daardoor ook minder overlast voor omwonenden (onvolledige verbranding is funest). Desgewenst is een filter ook vast nog wel toe te passen.

Alleen een leuk maatje tegelkachel is een bakbeest en het is echt een "way of life". Je hebt ook geen kijkvenster ofzo want dat is niet efficient, enkel een invoerluik voor brandhout. Verder is t een gesloten systeem.

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.310
    23.458
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #1110 Liekje81, 15 nov 2022
    Laatst bewerkt: 15 nov 2022
    Suzie was allerlei excuses aan het verzinnen waarom het niet slecht was. Het hout blabla, en dat zij niks rook binnen. Maar anderen wel en ook binnen komen er roetdeeltjes binnen. Er zijn niet voor niks mensen die er last van hebben qua gezondheid. En het stinkt, zodat ik mn ramen dicht moet doen, anders hangt die hele lucht in huis. Maar he, zij zit in 21 graden, dus who cares? Dat heeft verder niks te maken met auto rijden enzo. Daar ging het niet over. En met de gasprijzen snap ik het wel hoor, maar doe niet alsof niemand er last van kan hebben.

MissXray, Mamafiets, sannever en 13 anderen vinden dit leuk.
  11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.978
    6.044
    113
    Vrouw
    Als een “mummie” op de bank zitten heeft niemand anders last van, rook wel.

Mamafiets, Vogelinnetje en Liekje81 vinden dit leuk.
  12. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Ik ga er eens op googlen wist niet van het bestaan van een tegelkachel

13. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Maar in de zomer zit ik met de schuifpui dicht omdat de buurvrouw zoveel rookt, dan moet ik een energie slurper van een airco aanzetten.
    Dat is hetzelfde als dat ik lekker warm bij mijn houtvuur zit. en de schoorsteen staat op 15 boven maaiveld, dat de rooklucht zakt dan stook je bij heel mistig weer. Of verkeerd. Ik hou echt wel in de gaten of ik mijn eigen kachel ruikt of die van de mensen verderop in de straat.

En roet of andere viezigheid heb je ook van verkeer, een dieseltruck voor de supermarkt stinkt ook en is ook slecht voor het milieu.

Ik relativeer het een beetje, het is voor ons goedkoper, wij krijgen geld terug van eneco..
    En als ik verder oplet weinig auto rijden, een oudere auto wel laten maken.
    Kleding niet snel weg gooien, niet ga vliegen.
    Dan is het stoken van de kachel mijn zwaarste milieu delict.

14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.913
    19.092
    113
    Vrouw
    2uurtje stoken is natuurlijk wel gelijk aan een ritje van 1100 km.
    Dus relativeren is prima maar je blijft flink vervuilen.

Mamafiets, TotalBella, Suzy85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.773
    2.186
    113
    Hier de thermostaat op 15 graden nu en gister vond ik het eigenlijk pas echt koud.
    Echter doen een warme onesie en dekentje wonderen en is het wel te overleven.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Hoe veel gas verbruiken jullie nu per dag?
    Hier zaten we op 2 a 3 per dag, nu zaten we gisteren ineens op 6.4. Heb tot 12 uur de verwarming aangehad op 17 graden en tot 19 uur op 18.5 en dan ruim 6 kuub? Vind het zo veel lijken, dat is de helft van sommigen hier per week gebruiken.

17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

dat valt met een hr houtkachel echt wel mee en 1100 km met een tesla en ik kan 1 maand de houtkachel stoken.

Maar beter warm zit dan zoveel km in de auto te moeten zitten. dat zou een straf zijn.

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij hebben tot nu toe de verwarming pas een paar keer een half uurtje aangehad deze maand, dus we hebben nu pas 14 kuub verbruikt (1 kuub per dag). Dat is dus voor douchen, warm water, koken en de verwarming.

Ik heb nog even gekeken wat we vorig jaar in november hebben verbruikt en dat is 110 kuub, maar wij hebben wel een redelijk goed geïsoleerd huis.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Wij zitten op 1 kuub per dag zonder verwarming, maar het is hier 16 graden in huis en dat vinden we echt te koud, maar ik stook maar tot 18.5, dus vind 6.5 gisteren echt wel veel ineens. Nu hebben wij nog een vast contract, dus geen ramp voor ons, maar probeer het toch een beetje in de gaten te houden en leek me zoveel.
    Vorig jaar november zaten wij op 132. Tot nu op 35, maar met 6.4 per dag zal het nu wel heel hard gaan denk ik.

20. Habibati

Habibati Niet meer actief

Kan als een mummie zitten maar als ik mijn huis totaal niets verwarm ga ik heel snel schimmel in huis hebben. En dan zitten we nog meer in de shit dan nu. Dus die 3 uurtjes pelletkachel per dag sorry het milieu maar ik heb geen andere keus.

Suzie01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina