(Wanneer) doe jij de kachel aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Spoetnik, 16 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.995
    3.321
    113
    Hier nog niet kouder geweest dan 16,5 graden in de woonkamer. Boven is het kouder want daar staan ramen open en uiteraard geen verwarming aan. Maar met 16,5 graden zet ik wel de verwarming aan op 18,5. :roflmao:

2. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.768
    8.871
    113
    Vrouw
    Nou sorry hoor, dat is echt geen gewenning ;) 15 graden binnen is gewoon armoede. En gelukkig leven wij daar niet in, dus doen we er alles aan om ons gewoon comfortabel te voelen in ons huis. En ik vind 19/20 graden ook geen luxe.

chrystel73, bluedrake, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.249
    15.039
    113
    Vrouw
    15 graden in de woonkamer vind ik ook armoedig hoor.
    Ik heb het nu overdag op zo'n 18/18,5 graden. 's avonds trekt hij nog even door naar de 19 graden. En dat vind ik net te doen.
    Ik begin er redelijk aan te wennen, maar er zijn dagen dat ik toch de kachel een tikkie extra geef. Dan voelt het in huis niet koud, maar zo NIET behaaglijk. Daar kan ik dan ook niet tegen hoor.

Ik ben als tbm hele dagen thuis. Ik heb mijn werk waarin ik bezig ben, maar het is toch ook wel fijn om even op de bank te kunnen gaan zitten zonder nog een vest extra en een paar dikke sloffen en een dekentje etc.

Ikdenk dat het echt wel goed is om bewust met je gas en electra om te gaan. Niet zo klakkeloos als menigeen het altijd maar gebruikte, maar dat er mensen zijn die dus in een land als Nederland de kachel niet aan durven zetten en letterlijk in de kou zitten vind ik echt heel erg.

Bellybell, Neuzeke, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Het baart me gewoon zorgen dat ik lees dat maximaal 19 graden echt de max is.

Dat er armoede is weten we allemaal maar dit gaat heel erg ver.

Gaat in januari als er een prijsplafond komt wel weer normaal geleefd worden

Op het werk de hele dag met een vest aan in 19 graden gezeten en ben gewoon blij om met mijn jas aan in het ov te zitten.

Thuis wel sloffen aan had sneakers aan en heb koude voeten

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.292
    11.058
    113
    Nou ja wij hebben zeker geen armoede hoor. Ik zet 'm wel aan als t onbehaaglijk wordt. Maar met een extra laagje kleren is het al vrij snel behaaglijk. Wij stookten sowieso al zelden boven de 18 graden, gewoon omdat we dat niet nodig vonden.

Suzie01 vindt dit leuk.
  6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.768
    8.871
    113
    Vrouw
    Dat zal dan per persoon verschillen natuurlijk. De één vind dit fijn en de ander dat. Ik stookte behoorlijk, smorgen ging hij op 19, daarna op 20/20,5 en savonds zeker op 21 ;) Hier is 15 graden echt op geen enkele manier behaaglijk te noemen. Ja, met je winterjas aan, maar dat ben ik niet van plan in huis ;)

Bellybell en Havermout vinden dit leuk.
  7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.292
    11.058
    113
    Ja 21 vind ik een sauna.

Suzie01, Damay77 en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Als je het gewend bent is het ook anders. Als ik inhuis bezig ben vind ik het ook genoeg en als de kids spelen zeker voor de houtkachel gaat de trui wel uit.

Stil zitten is bij ons 21 graden

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens. En jammer dat mensen het armoedig moeten noemen. Dat iemand het 15 graden thuis heeft betekend niet dat diegene het koud heeft. Hier is het nu ook 16 graden. Ik heb een dik vest aan en dikke sokken over m'n gewone sokken en heb het serieus echt niet koud. Mn kinderen zitten met blote voeten. Net nog gevraagd of het koud is en de verwarming aan moet. Beide zeggen volmondig nee.
    Hier is sowieso bij kou altijd de volgorde:
    - passende kleding aan doen (ipv blote voeten/tshirt/korte broek)
    - nog koud? Vest/sloffen.onesis of snuggle.

Op de bank zitt3n ze altijd graag onder een dekentje.
    Ik ook trouwens. Verwarming komt hier niet boven de 18..hoogstens met erge vrieskou een enkele keer 19. Hoger vind ik echt niet prettig aanvoelen. Als een sauna. Als we stil op de bank zitten, bijvoorbeeld savonds bij de tv dan heerlijk onder een dekentje. Verwarming laag.
    Totaal geen armoede.. zo deden we dit altijd al.

Syane, tuc en MadeInUSA vinden dit leuk.
  10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Pffffff.... 21 graden is hier een sauna. Echt niet prettig. En dat willen ze ook niet, dat vinden ze te heet icm hun dekentje:roflmao:

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Het is heel afhankelijk waar je zit bij ons. Op sommige werkplekken is de temperatuur op bureau niveau lager dan op andere.

Ik klaag niet, ik heb een poncho! Als bijna enige vrouw tussen de mannen staan ze ook niet raar te kijken ofzo. :roflmao:

Liekje81 en Suzie01 vinden dit leuk.
  12. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Bij ons is het nu 22 graden even een blokje hout op het vuur gegooid

13. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Klopt ik hem mijn werkvest ook uit.

De mannen hebben hun trui uit liggen met de trein te spelen voor de houtkachel

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind 19 gewoon luxe. Normaal gesproken staat de verwarming hier op 18 en dat vind ik prima. Soms als het heel druilerig is en de wind op het huis staat stook ik wat hoger, maar meestal is het zo prima. Ik vind dat niet armoedig, maar gewoon normaal.

Syane en tuc vinden dit leuk.
  15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.869
    31.456
    113
    Vrouw
    Hete thee in grote mokken doen het hier goed.
    Met twee handen rond die mok. Zo heet mogelijk naar binnen gieten. Dan zijn de handjes weer warm en het warmt van binnenuit.
    En als je het genoeg doet dan krijg je ook meteen beweging. In de vorm van sprintjes naar het toilet :roflmao:

Vero0504 en Suzie01 vinden dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.869
    31.456
    113
    Vrouw
    19 vind ik prima te doen. Waarom is het armoe om een vest aan te trekken?

Lijkt me eerder armoe om zo bekrompen te denken.

Hier staat ie vandaag op 18.5. En dat voelde niet armoedig.
    Het gast in januari niet anders worden. Financieel is maar een deel van de reden om zuinig te stoken.

femkes, Syane en citroenrasp vinden dit leuk.
  17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dat je van binnenuit opwarmt weet ik wel maar dat je daarvan naar het toilet moet wist ik niet.
    Die is bij ons wel koud. Goed tegen de langzitters

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Wij hebben nog een vast contract, maar opletten kan nooit kwaad en ik vind 19 graden echt wel lekker warm hoor. Geen armoede.

femkes vindt dit leuk.
  19. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Vest kan zeker maar als een collega vraagt of ze mijn extra vest mocht lenen omdat ze het zo koud had in haar mantelpakje is het te koud. Bij een vergadering met de gemeente en provincie verwachten ze een mantelpakje maar nu zit er iemand met een hoodyvest bij ze.

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.869
    31.456
    113
    Vrouw
    Drink maar een paar mokken thee. Je plast gelijk liters. Goed voor de doorstroming :D
    Met warme choco warm je ook lekker op. Maar iets minder geschikt voor de lijn o_O

Suzie01 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina