Rust & regelmaat vragen (op pad en badje)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ma2Be, 27 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hoi
    Wij volgen het RRR schema best wel strikt.
    Altijd dezelfde volgorde, in maximaal 1,5 uur, namelijk:

wakker worden - voeden, boeren & kletsen knuffelen - verschonen - in de box spelen - slaapritueeltje - slapen

Ik heb eigenlijk 2 vragen.
    - hoe doe je het als je weggaat?
    - en waar in het schema past het badje?

Als we weggaan kan dat eigenlijk alleen van voeding tot voeding. Zodat als we thuiskomen, we de regelmaat weer op kunnen pakken met voeden - verschonen - spelen - slapen.
    Zondag deden we het anders, waren we ergens geweest en zijn we NA de voeding weggegaan. Ze lag lekker te slapen in de maxicosi en ik dacht haar wel even lekker in bedje te leggen. Vervolgens kind 3 uur lang helemaal over de rooie, tot we na de volgende voeding het schema weer op konden pakken.

Het badje doen we vaak als ze wakker wordt, ooit zo uitgelegd door de kraam. Maar als ze wakker wordt, is het normaal gesproken dat ze een voeding krijgt. Meestal is dat dan dus huilen met uit- en aankleden, want dan klopt er voor haar iets niet meer..
    Wanneer krijgen jullie kindjes het badje in het schema?

2. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Wij houden ons niet strikt aan een schema. Wel doen wij elke dag voor de laatste voeding een badje of wassen zoda ze lekker ontspannen haar bedje in kan. Overdag slaapt Lotte bijna niet. Wel probeer ik haar van 15:00 tot 19:00 in haar wiegje boven te leggen, maar de meeste van die tijd slaapt ze niet.

3. Sijke

Sijke Bekend lid

als je weggaat, probeer dan inderdaad het ritme zo min mogelijk te verstoren, dus precies zoals je het al gedaan had, na het voeden ipv het speelmoment. Wat bij ons wel hielp was om A. niet uit de maxicosi te halen als hij sliep als we dan weer thuiskwamen. Gewoon slapend op een rustig plekje zetten. Het is niet goed als kindjes te lang per dag in een maxicosy zitten, maar het werkte bij ons beter dan het slapen verstoren door hem eruit te halen. En je moet zelf een beetje afwegen wat je dan te lang vindt.
    Verder is je kindje nog erg jong en kan zij ook overstuur zijn geraakt door de prikkels tijdens het weggaan. Wij merkten dat ook wel, ook al sliep hij bijv. de hele tijd als we dan weggingen, dan toch nog achteraf een huilbui om alle indrukken weer kwijt te raken. En ook afwegen waar je echt naartoe wilt, ik vind het niet nodig om een baby overal mee naartoe te slepen, maar ja, altijd alleen maar thuis met je schema is ook weer zo rigoreus, dus moet je ook zelf weer uit gaan vinden wat voor jullie werkt!

Over het badje: net na de voeding is niet handig ivm spugen/vol zitten. Ik heb wat dat betreft niet echt tips, maar wel wordt dat makkelijker als er straks wat meer tijd tussen de voedingen gaat zitten, dan kun je het net voor het volgende slaapmoment doen. Wakker worden, bad en drinken is wel een fijne volgorde, maar als je dochter teveel honger heeft werkt het natuurlijk niet. Misschien een speentje proberen dan?

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Oei, als ik dat zo lees kan ik me voortellen dat het een beetje wanhopig moet voelen. Ik geloof best dat het RRR schema werkt, maar om die redenen doe ik er niet aan.

In principe komt het bij ons wel neer op eten - spelen - slapen - eten, maar het loopt ook vaak anders ;)
    Ik moet er sowieso elke dag met de hond uit, dat doe ik meestal na de voeding van ongeveer 12 uur. Daarna gaat ze meteen haar bed in. Ook zo met boodschappen, na de voeding en daarna meteen naar bed.
    Als we weggaan en het duurt langer dan van voeding tot voeding dan kijken we gewoon of ze wil slapen. Wil ze niet slapen, ook goed! Voeding krijgt ze gewoon om de 3 a 4 uur.
    We gaan best vaak weg, zeker eens per week dus ze is daar wel aan gewend.

Badje doe ik om de dag, na het ochtendslaapje rond 11 uur. Daarna de voeding en dan is ze meestal alweer moe.

Moet wel zeggen dat Ymke zeer weinig huilt en best heel makkelijk is in deze dingen. Misschien zou ik het bij een ander kindje heel anders aanpakken, dus ik weet ook niet of je echt wat aan mijn verhaaltje hebt ;)

5. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Ook weer heeel herkenbaar, hier wordt het wel beter naarmate florian ouder wordt.

we hebben er nu ook ons ritme in gevonden, dat komt overeen met dat van jou. als we een uitje hebben proberen we niet veel eerder dan de volgende voeding terug te zijn, dat werkt het beste. zo lang ik weg ben en aan de wandel bijvoorbeeld heeft hij wat te kijken.

thuis komen en nog even in bed liggen gaat hier ook niet, heel af en toe. dat wordt wel steeds beter. florian begrijpt steeds meer wat er gebeurt, ze raken nog zo snel overprikkeld.

badje doen wij altijd voor de voeding van 19.00 uur. hij is dan meestal al even wakker en dan doen we hem lekker in badje, wordt hij rustig en moe van. om 19.00 uur de fles en om 19.30 uur lekker naar bed. werkt perfect!

6. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    WIj gaan meestal na de voeding weg. Dus wakker worden verschonen voeden en dan weg en tja dat is dan hooguit anderhalf uur dan wordt hij moe en gaan we weer,willen we echt ergens langer blijven neem ik de reiswieg mee kan hij daar in slapen.
    Badje doen wij altijd rond half 7. Jesse heeft rond 1800 altijd een moeilijk uurtje en zo kunnen we de fles van 1900 beetje rekken en gaat ie lekker ontspannen slapen na zijn badje en de fles. Ik maak hem dan om 2300 even wakker voor een flesje en dan slaapt hij ook weer verder.

7. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Hier hebben we wel een ritme maar anders (spelen, eten, spelen, slapen) maar lang zo strikt niet als bij jou (denk ik). Als ik wegga doe ik dat idd na de voeding (BV). Soms slaapt hij dan, en dan laat ik hem in maxicosi of wandelwagen slapen, totdat hij wakker wordt want als ik hem in zijn bedje leg wordt hij wakker. Maar soms kan hij zich enorm wakker houden en dan net zoals je zegt een beetje overgeprikkeld thuis komen. Dan knuffel ik even met hem en kijk het aan, heeft hij slaap dan leg ik hem op bed, heeft hij honger dan geef ik hem eerst voeding en dan op bed.

Weggaan is best vermoeiend voor hem en ik zorg er dus ook altijd voor dat dat of s ochtends of smiddags is en niet beide, zodat hij dus in ieder geval de kans krijgt om in zijn eigen bedje te slapen. Soms zijn we een hele dag weg, maar dan zorg ik ervoor dat ik de volgende dag niets heb, zodat hij weer een beetje in zijn eigen ritme kan komen.
    Ik denk als je je strikt aan een ritme vast wilt houden dat je dan nergens meer naar toe kan gaan! Zolang hij zijn rust dan maar krijgt denk ik dan.

8. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Oja badje doen we tussen 18 en 19, want hier ook een huilmoment! En dan wordt hij rustig en dan nog een voeding en dan lekker slapen.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier hetzelfde als bij Appelsientje (zoals wel vaker ;)). Ik probeer wel na een voeding en heel even spelen weg te gaan. Als ze dan in slaap valt, laat ik haar slapen, of het nou Maxi Cosi of kinderwagen is. Verder loopt het zoals het loopt, is ze moe, mag ze slapen, heeft ze honger, mag ze uiteraard eten. En die dingen probeer ik wel op dezelfde manier te doen (verschonen na het slaapje bv., slaapzak aan tijdens slaapje).
    In bad gaat ze maar 1x per week, ik was haar elke ochtend. En honger of niet, aankleden vindt ze toch niet leuk. Als we een badje doen, doen we dat als we zien dat ze honger begint te krijgen 's avonds, dan in bad, voeding en in bed.

En tuurlijk moet je het proberen niet te bont te maken, maar je kan heus nog wel ergens naartoe. Dan is het vaak 's avonds even moeilijk, maar daar wennen ze ook aan en ze worden ouder en kunnen meer hebben.

10. Lucienne

Lucienne Lid

25 okt 2007
    58
    0
    0
    Vepleegkundige
    Regio Rotterdam
    Ik hou op zich een redelijk schema aan. Maar meer in de zin van dat ik alles in dezelfde volgorde doe. Dus; verschonen, voeding, spelen, slapen. 's Ochtends na de eerste voeding (rond half 8 ) of voor de 2e voeding (rond 12 uur, ligt eraan of ze eerder wakker is) doe ik haar in badje of gaat ze mee onder de douche.
    Met de voedingen wacht ik ook totdat ze er zelf voor komt. Ik laat er minimaal 3 en maximaal 4 uur tussen zitten.
    Ik houd ook niet een te strak ritme aan, daardoor kan ze er wel tegen als het eens anders loopt dan anders. Als we weggaan en ze krijgt dan een voeding doen we de dingen wel in dezelfde volgorde.
    In het begin was ze nog wel eens overprikkeld, maar ik merk dat ze er nu heel goed tegen kan om naar bijvoorbeeld een verjaardag te gaan. Uiteraard ga ik niet naar gelegenhede/plaatsen die heel erg druk zijn.

11. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Wij gaan ook nog wel eens spontaan weg. Als het dan zo uit komt dat de voedingstijd valt tijdens ons wegzijn, dan neem ik gewoon de benodigdheden mee. Ik wil me niet té strak aan een schema houden, anders leert ze ook niet flexibel zijn. Dan is ze direct zomaar van streek als iets eens anders loopt, dat wil ik ook niet.
    Maar ik doe wel bv bij de eerste tekenen van vermoeidheid haar wakker op bed leggen en dat soort dingen. Dus pak er wel een aantal puntjes uit, uit die aanpak.

12. Moby

Moby Actief lid

15 mrt 2007
    476
    0
    0
    Oeps als ik dit zo lees doe ik het wel heel anders ...
    Lotte gaat eigenlijk overal mee naartoe, de winkel/paarden/op het werk.
    Ik denk idd ook wel dat het aan je kindje ligt, maar ook wat het gewend is.

13. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Ben niet wanhopig ofzo hoor, maar gewoon heel erg benieuwd naar de ervaringen of tips van anderen! Het is toch per kindje verschillend.

Mijn lieve schatje is best wel onrustig en snel overprikkeld. TV kijken kan ze bijvoorbeeld ook helemaal niet tegen, dat verbaasde mij ook.. Met overprikkeld bedoel ik hysterische huilbuien van 3 uur, ontroostbaar, zó´n vreselijke verdriet.. erg zielig is dat, ook voor ons. En de rust en regelmaat helpt daarbij voor ons ontzettend goed, dus gelukkig komen die huilbuien het nog maar heel zelden voor. Verder huilt ze zelden. Jenegelen als ze wakker wordt en honger heeft, that´s it. Ze slaapt beter en is over het algemeen veel relaxter..

Ik ben daar erg blij mee en dankbaar voor, voor mij de gouden handreiking. Ik slaap bijna met Ria Blom onder mijn kussen! Ja, het ´schema´ is dan een kleine beperking, omdat ik vooral met weggaan er bij moet nadenken, kan haar niet te lang of 2 keer op een dag meeslepen. Bijvoorbeeld s ochtends babymassage-club gehad, is smiddags geen boodschapen meer doen. Hooguit één activiteit of uitstapje per dag..
    Maar als dat in het belang is van ons meisje, dan graag! Ze wordt in de loop van de tijd vanzelf wel wat minder prikkelbaar denk ik dan, goed om dan te horen dat dat idd zo is en dat we niet de enigen zijn..

14. anne82

anne82 Bekend lid

16 mrt 2008
    838
    0
    16
    Ons ritme: spelen-eten-spelen-slapen en dan weer opnieuw.
    Maar het loopt vaak anders. Ik hou wel ongeveer de voedingstijden aan. Ben nu een beetje aan het proberen wanneer ik wat geef.
    Ze is ook gewend om rond 23.30 (of later) wakker te worden gemaakt en vervolgens thuis verder te slapen.
    Het ligt aan je kindje en aan jezelf (ik vind dat wij een makkelijk kindje hebben). Als ze een keer huilerig is, en we zijn op pad geweest, bv dagje ikea, dan weet ik hoe het komt en denk ik: eigen schuld, dikke bult, had je maar niet weg moeten gaan. En dan probeer ik haar te troosten en ervoor te zorgen dat ze weer vrolijk wordt. Ze heeft nu vreselijk gepoept..yek...dus ik ga dr ff verschonen! toedelzz!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja, dagje Ikea ;). Is ook niet handig met een baby van 6 weken, zijn we achter gekomen... nu gaat het een stuk beter :).

16. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    hmm typisch... Met onze meid kunnen we rustig naar Ikea gaan en dan slaapt ze nog net zo goed.
    We zijn zelfs al een week naar centerparcs geweest toen ze 5 weken was, uit eten, bowlen enz... Misschien reageert ze niet op prikkels, ik weet het ook niet?

17. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Dan heb ik toch een erg makkelijke baby denk ik.. Elian kan ik makkelijk meenemen en in de reiswieg laten slapen. Maar meestal heeft hij dan weinig zin om te gaan slapen, veel te leuk al die andere mensen! Als we dan weer naar huis gaan slaapt hij wel als een blok in de kinderwagen maar is niet overdreven hangerig of huilerig daarna dus ik denk dat hij niet zo makkelijk geprikkelt is. Zolang hij maar mij of zn vader in de buurt heeft, al viel hij laatst ook bij een vriendin van mij in haar armen in slaap.

Enigste is dat ik hem niet voor het eten in badje kan doen. Hij slaapt vaak tot hij honger krijgt en als hij honger krijgt dan is er echt geen stoppen of rekken meer aan, anders gilt hij zichzelf helemaal hysterisch. Gisteren hebben we geprobeerd om hem nog een kwartiertje / half uurtje te laten wachten en dat ging echt niet, hij is er nu nog schor van. Meestal wacht ik een tijdje na de voeding van rond 19.00 / 20.00 uur totdat zijn eten goed gezakt is, dan gaat hij in bad en masseer ik hem lekker en dan hop zn bed in. Dan is hij altijd zo vertrokken.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Slaapt Ymke dan wel of is ze de hele tijd wakker dan? Eva slaapt dan namelijk niet en volgt en ziet alles. Blijkbaar te veel dan voor haar doen. Hetzelfde als met de kinderwagen gaan wandelen buiten, de meeste baby's slapen dan lekker, ik heb geluk als ze in slaapt valt en als ze in slaapt valt, slaapt ze ook niet lang. Maar ze is verder heel makkelijk hoor.
    Ze begint trouwens ook al eenkennig te worden, mijn vader was hier vanmiddag, naar mij begon ze te lachen en naar mijn vader trok ze een pruillip...

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Snoopy, toen we naar ikea gingen sliep ze in de reiswieg en ook in de maxi cosi onderweg. Op centerparcs was ze af en toe wel wakker, maar meestal sliep ze. Ze houdt haar slaapregelmaat goed vast, of ze nou thuis slaapt of niet...

Als ik meteen na de voeding ga wandelen met de hond of boodschappen ga doen slaapt ze meestal niet hoor. Na de voeding is ook vaak spelen, en in de wagen klets ik lekker tegen haar als ze wakker is. Ze valt daarna wel meteen in bed in slaap.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik was eigenlijk vrijwel altijd met de kinderen op pad. Het ritme hier was: kijken wat ie wil. Slapen? OK, slapen. Borst? OK, borst. Maar dat was niet altijd hetzelfde en ook niet op dezelfde tijden.
    Slapen deden ze overal, als ik op pad was vaak in de draagdoek. In principe lagen ze overdag zelden in bed.
    Als ze onrustig werden of als alles te druk om ze heen werd legde ik ze aan, daar kalmeerden ze enorm van.

Bad deden we zelden minder dan eens per week, i.v.m. zeer droge huid en eczeem.

Deel Deze Pagina