Advies gevraagd: hardlopen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Elines, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Hoi hoi,

Ik ben sinds 3 jaar regelmatig (2x pw gemiddeld) aan het hardlopen. Maar met name in de winter is het op een wat lager pitje; ik ben altijd bang om uit te glijden en geen fan van de kou :) Voor de eerste sneeuwval heb ik nog gerend (was eind nov geloof ik), daarna eigenlijk niet meer: eerst door de sneeuw, later doordat ik net zwanger was en het heeeeel koud had! Toen viel de tweede laag sneeuw en sinds dit weekeind begint het weer te kriebelen. Ik heb het niet meer zo koud en ben minder moe dan in de eerste weken. Ik mis de lichaamsbeweging en de ontspanning die het mij geeft. Dit merk ik vooral met werk dat ik wat stessgevoeliger ben. Ik zou het graag weer willen oppakken maar vraag me af of het verstandig is. Als ik een drukke dag heb gehad, voel ik dat in mn rug en baarmoeder. Wat zouden jullie doen??? Iemand hier ervaring mee??

2. Domino8

Domino8 Lid

8 okt 2010
    28
    0
    0
    Hoi hoi,

Je kunt het hardlopen gewoon oppakken hoor, als je maar rustig aan begint. Het is sowieso goed om te blijven sporten ook tijdens je zwangerschap want dat bevordert het herstel na de zwangerschap.
    Als je nooit eerder gesport hebt is het niet verstandig om hier in eens mee te beginnen maar aangezien je gewend bent om te sporten kun je dit rustig oppakken.

Heel belangrijk is: Luister goed naar je lichaam! Tijdens je zwangerschap worden je gewrichten weker dus heb je sneller kans op blessures. Google maar eens: sporten tijdens de zwangerschap, dan kom je verschillende sites tegen met informatie hierover.

groetjes en ik wens je een fijne zwangerschap!

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook intensief gesport tot 18 weken. in mijn sportgroep zat een vlos en die vond dat je in principe door kan sporten tot de bevalling, mits je lichaam het gewend is en mits je naar je lichaam luistert.

ik moest stoppen vanwege bi, helaas. miste het daarna ook heel erg!
    gewoon hardlopen, maar direct stoppen als het niet goed voelt.

4. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Ik heb deze zwangerschap tot 24 weken regelmatig hardgelopen, wel door mijn bekken op een gegeven moment wandelpauzes ingelast, eerst na tien minuten, later na acht. Daarna werd het toch wel iets te pittig, toen ben ik gestopt. Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik het langer volgehouden, tot 30 weken. Je moet wel je hartslag in de gaten houden. Tot ongeveer 140 kreeg ik als advies.

5. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Ik blijf ook zeker hardlopen. Bij staat het ook op een laag pitje vanwege de sneeuw en gladheid, maar als het zonnetje schijnt dit weekend dan ga ik zeker hardlopen. Al is het maar 5km.

6. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Ik heb tot 4 weken terug nog wekelijks hardgelopen. Belangrijkste is luister goed naar je lichaam. Het ene moment kon ik rustig een half uur lopen en een andere keer slechts 15 minuten. Met de sneeuw de afgelopen tijd heb ik niet gelopen, normaal gesproken loop ik het hele jaar door, nu vond ik het wat link. Nu die gladheid aanhoudt heb ik maar helemaal besloten te stoppen.

Ik ben op een gegeven moment wel met een buikband gaan lopen.

Veel succes!

7. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Bedankt meiden, ik ga mezelf een dezer dagen naar buiten sturen voor een klein rondje om het weer uit te proberen. Mn lichaam zal het dan vanzelf wel aangeven als het niet gaat! Hopelijk werkt het weer een beetje mee want het is nu rot weer :( Kijk wel weer uit naar een beetje lichaamsbeweging :D

8. Esthertie

Esthertie Niet meer actief

Ik ben mandag ook weer na 3 weken gaan hardlopen (ivm sneeuw en kou), niet zo heel ver en met een paar rustperiodes ertussen. Het lopen ging goed, nergens last van zelfs m'n conditie was nog ok. Ik was alleen 's middags helemaal kapot en heb extra geslapen. Ik denk dat het wel goed is om t blijven sporten en je mot gewoon kijken wat je lichaam aan kan en het daarop aanpassen. Veel succes!!

9. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    mijn vriends fitness coach had me zijn studieboeken laten zien.. je mag sporten maaaarr je hartslag mag niet hoger dan 140 per minuut zijn voor de 15 weken dan word het te heet in de baarmoeder en dat vinden ze niet fijjn.....

succes meiss

10. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

8 okt 2010
    294
    0
    0
    Hoi,

Ik ben bijna 16 wk zwanger en loop ook gewoon nog hard, en thuis op de crosstrainer!
    Kan me voorstellen dat je twijfelt of je het moet oppakken, maar probeer goed naar je lichaam te luisteren. Lekker beginnen met kort rondje en wat pauzes inlassen.

Ikzelf ben niet meer mijn grenzen gaan verleggen sinds ik zwanger ben. Houdt het gewoon bij een rondje van 5 / 6 km maximaal.

Lekker sporten tijdens zwangerschap is denk ik alleen maar goed!

Succes

11. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Bedankt voor jullie adviezen meiden. Vandaag voor het eerst weer gaan rennen maar helaas viel het erg tegen. Na 1,5min moest ik alweer stoppen ivm duizeligheid. Heb daarna een stukje gelopen en ben weer gaan rennen maar weer kwam de duizeligheid opzetten. Het zijn dus 4x1,5min geworden. Moet zeggen dat ik mn buik ook wel aardig voel nu, zeurend gevoel.
    Van de week ga ik het nogmaals proberen, we hadden gister ook een lange, vermoeiende dag dus misschien komt het daardoor. Maar als ik volgende keer weer duizelig ben, kan ik het dan beter opgeven??

Deel Deze Pagina