Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Mijn oudste zoon(6 jaar)heeft helaas nooit borstvoeding gehad,maar wil steeds mijn melk proeven Hij drinkt/eet totaal geen zuivelprodukten,dat vind hij echt vies en allergie testen hebben uitgewezen dat hij op het randje van koemelk allergie zit. Hij bleef maar doorvragen en toen heb ik van de week een beetje (handmatig)afgekolfd en hem laten proeven. Zijn reactie:"mama ik vind het heerlijk,maar niet tegen iemand zeggen dat ik dat heb gedronken" Hij schaamt zich,maar vind het lekker. Heb het wel aan zijn vader verteld,zonder dat hij het weet,maar mijn man zegt laat hem er maar van drinken. Vandaag zat ik met Justin en Max in bad en Justin was volop aan het drinken en Max vroeg of uit de andere borst mocht drinken en heb nee gezegd. Max keek heel verdrietig en teleurgesteld en ik had een rotgevoel daarom. Hoe zouden jullie met zo'n situatie om gaan,ik vind het erg moeilijk
Lastige. Persoonlijk zou ik dan wat afkolven Een kind van 6 aanleggen zou ikzelf niet doen, omdat mijn dochter van 6 niet meer weet hoe het moet en ik geen tandjes in mijn tepel wilt hebben haha Als de baby geboren is en ze willen proberen, prima maar dan wel in een bekertje!
Vind het ook een lastige situatie,hem uit de borst laten drinken vind ik echt not done. Ik schrok er zelfs wel van dat hij dat vroeg. Mischien was het pure nieuwsgierigheid of mischien wel jaloezie. Vind het zelfs al vreemd om hem afgekolfde melk te geven
Kan het me wel voorstellen dat je het zelf een beetje raar vind. Misschien is hij erg nieuwschierig omdat de baby het wel krijgt en wil hij er ook graag bij horen?
Ik heb geen idee,hij vind het wel interresant allemaal. Als ik aan het kolven ben zit hij echt met zijn mond open te kijken hoe de melk in de flesjes stroomt. Gaat soms ook in zijn eigen tepel knijpen of daar ook melk in zit
Weet je, ik zou het gewoon doen. Het is denk ik een mengeling van nieuwsgierigheid, aandacht en misschien een klein beetje jaloezie. Je zou ook aanhem kunnen uitleggen dat het drinken zelf voor Justin is,maar dat je wel een klein beetje voor hem kan afkolven, waarschijnlijk word zijn nieuwsgierigheid wel minder en voelt hij zich even belangrijk als Justin. Je zou hem dicht tegen je aan kunnen houden, dus huid-op-huid kontakt. Maar je moet het zelf natuurlijk wel willen. Maar juist omdat Max zo nieuwsgierig is, zou ik hem als het ware niet afwijzen.
Hmmmm :-k best lastig! Ik denk dat het vooral nieuwschierigheid is. Als je het wil zou ik gewoon met hem afspreken dat hij bijv 1x per dag wat gekolfde voeding krijgt. Echt bij je laten drinken zou ik idd niet doen, gewoon gevoelsmatig klopt dat niet. Omdat hij dus niet vanaf het begin altijd bij je gedronken heeft en nooit gestopt is (snap je wat ik bedoel). Aan de borst drinken is gewoon alleen voor Justin, hij mag kijken hoe het is enzo en je kunt hem uitleggen, maar dat is niet voor hem. Er zijn toch ook weleens zusjes die ook de pop aan de borst leggen? Tja heb niet veel verstand van 6 jarige, maar misschien dat hij ook gewoon nieuwschierig is en ook wil voeden . Maar die nieuwschierigheid is misschien ook wel ontstaan omdat jij natuurlijk tijden gehad hebt dat je zo een beetje de hele dat met Justin aan de borst zat. Tja, volgens mij heb je niks aan mijn verhaal, maar oke, ik heb het toch even gezegd ! Succes (en beterschap voor Justin) Liefs, Hanneke!
Ik merk wel aan het mannetje dat hij steeds vaker dicht tegen me aan komt zitten. Hij is natuurlijk altijd de jongste geweest en nu moeten ze een mama"delen" met zijn 4-en. Zal er nu extra opletten en hem ook de (extra) aandacht geven. Ik denk zelf dat het hem niet eens om de melk gaat eigenlijk,hij zegt wel dat hij het lekker vind,maar denk inderdaad dat meer om aandacht gaat. Laatst deed hij net alsof hij aan het drinken was,hij lag op mijn schoot. Ik zei:"zo nu een boertje doen" Hij vond het geweldig en lag in een deuk. Hij is 6,maar nog maar 6 inderdaad,soms vergeet je dat even als moeder als je dan weer een kleintje hebt. In jou ogen zijn ze dan alweer zo groot. De oudste geven het weer op een andere manier aan....... "MAM kun je ff op mijn rug kriebelen"? En dan komt er zo'n grote meid voor je zitten(is mij al voorbij gegroeid) Heerlijk,maar soms best moelijk om ze alle 4 de aandacht te geven
Echt wel,ja en dat klopt van Justin,heb tot ruim 5 maanden zo'n 20 voedingen per dag gegeven en daar ging veel tijd en energie in zitten.
Deed wel even pijn vandaag en dacht waarom heb ik hem toen geen bv gegeven Heb me er heel lang schuldig over gevoeld en al helemaal toen hij erg ziek werd toen hij 7 weken oud was. Des te meer reden om met Justin zolang mogelijk borstvoeding te geven
Het is zo'n groot rijkdom,daar kan helemaal niets tegen op. Heb ze in verschillende leeftijden. Ben het ene moment aan het voeden en het andere moment komt mijn dochter naast me zitten"Mam kun je me even helpen met mijn Duits?'' Ja euh Seise Michelle,mama heeft nooit Duits gehad op school Dan liggen we echt samen in een deuk. En zijn er tal van die leuke momenten met de kinderen. Ik ga helemaal offtopic
Toen ik 8,5 was, werd mijn zusje geboren. Ze heeft ongeveer 3 maanden BV gehad. Maar ik kan me nog herinneren dat ik erg nieuwsgierig was. Ik mocht proeven (aan de borst). Dat was vooral erg grappig en spannend. Ik zou het persoonlijk gewoon doen. Ik denk inderdaad dat het een combi is van nieuwsgierigheid en aandacht vragen. En dan wel uitleggen dat drinken aan de borst voor kleine kindjes is, maar dat hij wel even mag proberen/proeven ... Aan de andere kant snap ik ook je twijfel erg goed hoor. En misschien neemt ie ook wel gewoon genoegen met een beetje afgekolfde melk en een lekker knuffel van mama (klinkt trouwens zo super dat gezin van jou ... en niet schuldig voelen over Max en BV hoor, je bent een supermama)
Je hoort dit wel vaker. Ik heb een deskundige horen uitleggen dat het waarschijnlijk vooral een verlangen naar dichtbij je zijn is. Het voeden van zijn broertje ziet er onwijs gezellig uit natuurlijk en dat wil hij misschien ook. Het advies wat die deskundige gaf is om wat extra aandacht aan de oudste te geven en na de voeding van de jongste bevoorbeeld even heel uitgebreid te knuffelen. Je zou ook gewoon wel kunnen laten drinken, maar ik proef uit je verhaal dat je hier wat weerstand tegen voelt (wat ik best begrijp), dus dan zou ik het niet doen. Het is ook heel belangrijk om je eigen grenzen te respecteren, daar doe je je kind niet te kort mee! Afkolven en laten drinken is op zich een optie natuurlijk als het hem wel echt om de melk gaat... Dat is niet zo raar denk ik... Het is in ieder geval geen vreemde vraag van je zoon hoor! Wat ik begrepen heb komt het heel vaak voor en is het juist heel logisch.
Wellicht kun je je vraag nog stellen op borstvoedingsforum.nl; er is daar ook een "afdeling" over het voeden van oudere kidz. Misschien zijn daar moeders die jouw vraag herkennen en ook uit eigen ervaring kunnen beantwoorden. Succes!