Onze kleine man is met 2,5 maanden gedoopt. In een privé doop, dopen met meerdere vond ik niet intiem. We hadden een super pastoor! We hadden een klein clubje heek fijn. Na afloop thuis wat drinken en een broodje eten.
Wij hebben onze doop thuis gedaan. Zoonlief was 7 maanden. Had 15 gasten, een geheel eigen tekst en geen echt doopboekje of handoplegging. Ip hadden wij hartewensen die iedereen onze zoon toewenste superleuk om later te lezen. Prachtige dag gehad met mooie herinneringen
---edit--- Jij moet geloven (gedoopt zijn); je partner hoeft dat niet. 1 van de peetouders moet geloven (gedoopt zijn), de ander hoeft dat niet, dus dat scheelt ook weer.[/QUOTE] Dat van de peetouders geldt bij ons niet. De meter van mijn dochter is niet gedoopt. Een peter hebben we niet.
Al onze drie de kids zijn gedoopt met een maand of 3, gewoon omdat het zo uitkwam. Een oom van ons is pastoor, dus de vieringen waren heel intiem met alleen eigen familie/vrienden. Wij hebben de kerk een envelop van 50,- gegeven, vrijwillige bijdrage. Ze houden tenslotte de kerk voor ons open en warm... Omdat we een 'eigen' doop hadden, hebben we zelf een boekje kunnen samenstellen, dit was eigenlijk het enige. Daarna thuis gebak en een klein feestje, kun je zo duur maken als je zelft wilt natuurlijk. De verjaardag van mij andere meisje hebben we tegelijk met de doop van de jongste gevierd. Niemand zit er op te wachten om twee keer in de maand bij ons naar een feestje te komen. Uitnodigingen had ik gewoon via kruidvat.nl leuke foto erop en klaar. per 10 is dat goed te doen!
Wij hebben ons kind niet gedoopt, maar opgedragen, zodat hij als hij volwassen is zelf kan kiezen of hij gedoopt wil worden. Qua planning hebben een beetje gewacht tot na alle vakanties, zodat de belangrijkste familieleden erbij konden zijn. Bij de oudste zatende feestdagen ertussen dus hebben we ook gewacht tot januari omdat dat beter uitkwam. Oudste was vijf, jongste was vier maanden en dat ging goed. Ik vond het wel fijn dat ze niet meer zo heel jong waren. Is het trouwens gebruikelijk in de katholieke kerk dat je moet betalen voor een doop? en dat je dan een hele aparte dienst krijgt? Als er bij ons iemand gaat dopen of opdragen doen we dat gewoon in de normale dienst en dat kost dan ook niets. Als je nou, zoals bij een bruiloft, daarvoor een aparte kerk afhuurt, dan betaal je bv wel de huur van die locatie, maar de dienst doet dan toch je voorganger gewoon? Ik vind het zo gek dat je dan voor de dienst op zich zou moeten betalen. In ieder geval een mooie dag gewenst!
Maar je gaat toch alleen dopen, communie doen en in de kerk trouwen als je ook gelooft wat die kerk verkondigt? Hoe kun je nou je kind laten dopen als je niet eens weet waar het in de kerk om gaat? Je belooft bij de doop dat je je kind christelijk gaat opvoeden, dus dan neem je je kind toch mee naar de kerk? Ander kun je volgens mij liever niet dopen.
Dat veschilt inderdaad van kerk tot kerk. Sommige vragen er schijnbaar nog een vergoeding voor. Zo ook met de doopkaars, sommige kerken (in ieder geval die waar wij gaan) verzorgen ook de doopkaars maar bij sommige kerken moeten de ouders dit schijnbaar zelf verzorgen. Jullie doen het overigens meer richting de traditionele manier zie ik. Wat veel mensen niet weten is dat de "zuigelingendoop" niet de doop volgens de bijbel is. Een doop volgens de bijbel houd in dat je sowieso volledig onder water gaat en niet alleen word besprenkeld met water en degene die gedoopt word moet er zelf voor kiezen daar hij/zij hiervoor kiest vanwege het geloof. Zowel mijn familie als die van mijn vriend zijn gedoopt. Ik wil mijn kind dus ook laten dopen omdat dat erbij hoort voor mijn gevoel. Daarbij weet ik nu niet of hij wel of niet gaat geloven. Als hij wel gaat geloven dan kan hij tenminste ook zijn communie doen en later trouwen in de kerk. Daarbij, mocht hem iets gebeuren (laten we hopen van niet) dan wil ik hem een mooie uitvaart in de kerk kunnen regelen. Dat ik het "onzevader" of "heilige maria" niet MEER ken betekend niet dat ik niet weet waar een kerk voor staat c.q. inhoud.
Is wel een heel andere reden om te laten dopen dan waar de Bijbel over spreekt. Jij wilt je kind laten dopen om allerlei redenen die jíj aandraagt, terwijl de bijbel spreekt over een verbond met God door de doop. Misschien goed om ook díe kant van de doop eens te bestuderen? Zonder doop kun je ook een mooie uitvaart organiseren, hoor. Ik hoop van harte dat je dat niet zult hoeven doen! En als hij op latere leeftijd wel gaat geloven, kan hij alsnog gedoopt worden. Hij hoeft niet gedoopt te zijn om te gaan geloven. Net als trouwen in de kerk, er zijn zat kerken waar getrouwd kan worden zonder gedoopt te zijn.
Daarvoor hoef je als kind niet gedoopt te zijn hoor, dat kan altijd nog zodra hij zelf iets wil met kerk/geloof
Bij sommige reacties hier vraag ik mij af waarom ts zich moet verdedigen. Ze wil toch alleen info? Dan snap ik niet zo goed waarom zij moet gaan uitleggen waarom zij haar kindje wil laten dopen. Maar ontopic: ons meisje word binnenkort gedoopt en er wordt van ons verwacht dat wij een envelop meenemen met 50,-. Ze wordt samen met 1 ander kindje gedoopt.