Wie kan mij tips geven die mogelijk kunnen helpen bij het zindelijk maken? Ik ben nogal een leek op dat gebied haha. Mijn dochter is nog jong, maar heeft een gruwelijke hekel aan vieze luiers enzo. Ze heeft nu een aantal keer op het potje gepoept. Met plassen is ze tot nu toe steeds iets te laat geweest, maar het besef is er. Ze weet dat ze moet plassen.. Roept dat dan ook en ze weet dat het op het potje moet als ze geen luier aan heeft. Nou heb ik ook nog een vraag, wat is nou het ideale potje? Wij hebben zo'n standaard ding maar die verschuift erg makkelijk als ze wilt gaan zitten.
Ik heb er een van BabyBjorn, duur maar ideaal, ik geloof dat hij 30 euro kost, maar op MP zullen ze ook wel staan. Handig met een los bakje dat je eenvoudig weggooit. Maar ik ben gewoon naar een babyzaak gegaan en heb mijn dochter zelf laten kiezen. Ze heeft op wel 8 potten gezeten en deze moest het worden
Haha ok, dat is wel een goede! Ik zal eens kijken op een site van een babywinkel. (dat ik daar niet eerder aan gedacht heb).
wij hadden voor onze dochter beneden een potje van fisherprice een met een klepje,waar geluid uit komt als ze wat gedaan heeft. en boven een simpel potje. we lieten haar in een onderbroek lopen.en hadden t potje in de kamer staan waar ze m zo ziet staan. met als resultaat..... ze wordt volgende mnd 3 en is overdag zinderlijk en snachts komt ze er soms uit om zelf te plassen.(alleen gaat ze zonder luier zelf weer in bedje liggen),en gaat op de gewone wc zonder verkleiner of opstapje.
Wij wonen gelijkvloers en hebben haar potje in de woonkamer staan. Ze weet wat het is en waar het voor dient. Dat scheelt al een hoop. Ik laat haar een kwartiertje per dag zonder luier lopen. Dat wil ik langzaam gaan opbouwen. Ze is namelijk nog maar 17 maand.
Om echt zindelijk te worden moet een kindje een paar dingen echt kunnen: - herkennen dat het geplast en / of gepoept heeft - herkennen dat het gáát plassen of - en dit kunnen aangeven - eenvoudige opdrachten kunnen uitvoeren - het verschil weten tussen nat en droog - bijvoorkeur hun eigen broek uit kunnen doen 17 maanden is nog heel jong dus ik zou het inderdaad nog een tijdje spelenderwijs doen. Maar beslis je op een gegeven moment echt voor zindelijkheid te gaan: doe dan de luier uit en ook niet meer om (of alleen bij het slapen bijvoorbeeld). Hoe duidelijker je bent, hoe makkelijker het is voor je kindje om het te begrijpen. Ik heb veel gehad aan het boekje van Gina Ford "Potty training in one week". Helaas niet in het NL te krijgen (wel verkrijgbaar via bol.com) Mijn zoontje was met 23 maanden overdag zindelijk en is nu druk bezig om zelf ook 's nachts zindelijk te worden (2 jaar en 4 maanden)
De vetgedrukte dingen kan en doet ze al.. Zo wijst ze naar haar plassertje en gaat ze 'bah' zeggen en dan ja hoor, paar seconden later gaat ze plassen. Een poepbroek geeft ze al heeeeel lang aan en sinds kort ook alle plasluiers. Die wil ze dan het liefst ook direct verschoond hebben want ze houdt niet van een volle luier. Ik neem aan dat ze dan ook het verschil tussen nat en droog weet.. Maar ja, ze is te klein om die vraag te begrijpen. Dus die heb ik maar gewoon gelaten. Ik probeer het idd spelenderwijs uit te proberen nu. Om haar op het potje te houden gaan we liedjes zingen en tussendoor kijken of ze al 'bah' gedaan heeft. En als dat zo is dan heftig klappen natuurlijk en super enthausiast zijn . Dan loopt ze mee naar de wc om het door te spoelen.. Vind ze helemaal leuk haha.
Onze oudste was binnen 3 dagen zindelijk, maar we hebben echt niks bijzonders gedaan, ja zo'n potje met muziek er in hadden wij ook en daar wilde ze 24 uur niet meer vanaf toen ze muziek gehoord had