Wanneer dreumes te licht?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Asley, 11 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal!

    Wij hebben hier een super lieve dreumes van bijna 18 maanden. Hij is actief en heel sterk (doet zelf de koprol en kan de hele dag lekker actief zijn maar niet hyper).Hij is vooral vrolijk en oogt niet moe en slaapt normaal.

    Nu was hij eerst een hele gemiddelde baby wat gewicht bereft. Hij was Lengte +1 en gewicht 0. Dus lang en slank.
    Inmiddels wil ik hem eerder lang en mager noemen. Ik kan zijn ribben op zijn buik en rug tellen. Zijn lengte is nog steeds +1 maar zijn gewicht is inmiddels onder de laagste lijn gezakt, voltens mij is dat - 2? Hij is de laatste maand ook stabiel gebleven..

    Verder eet hij wel goed. Hij heeft periodes dat alles netjes op gaat. En periodes dat het moeilijker gaat (met name avondeten). Maar volgens mij is dat best normaal?

    Nu vraag ik mij af, waar ligt de grens dat hij niet meer voldoende groeit? Is het normaal dat een dreumes een paar groeilijnen zakt zolang hij zichzelf verder maar goed ontwikkeld?

    Wat hij op goede dagen zoal eet:

    - ontbijt: 200 cc sojamelk met 30 gram pap
    - tussendoor: 1,5 stuk fruit
    - middag: 2 boterhammen + halvarine + appelstroop/pindakaas /jam/chocopasta (meer smaken lust hij niet)
    - tussendoor: klein koekje
    - avond: normale portie (hier is hij kieskeurig in, lukt dus niet altijd even goed)
    - tussendoor: schaaltje yoghurt.

    Naar mijn idee eet hij niet weinig.. En toch blijft hij stabiel. Is dit normaal op deze leeftijd? Of moet ik toch dingen veranderen?
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Hoe lang speelt het al dat hij minder aankomt?
    Het komt wel meer voor dat kindjes minder aankomen als ze hebben leren lopen, ze verbruiken dan zo'n hoop energie dat ze er niet tegenop kunnen eten. Dus als het toen is begonnen zou dat een verklaring kunnen zijn.
    Eet hij zo veel als hij wil? Met andere woorden, gaat het bord altijd schoon leeg? Als dat zo is zou je hem meer kunnen aanbieden, zodat je zeker weet dat hij alles heeft gegeten wat hij wil.
    Zijn menu ziet er verder wel prima uit denk ik.
    Ik ben geneigd te zeggen: als hij vrolijk en gezond is zal het wel goed zijn. Maar als je bezorgd bent, wat ik me kan voorstellen, kun je eens te rade gaan bij het CB of je huisarts.
     
  3. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik vind dat hij vanaf de lunch wel weinig eet. Geef je hem volle yoghurt? Lust hij wel rauwkost? En misschien een extra boterham?

    Verder zou ik het even in de gaten houden en bij zorgen de huisarts consulteren. Ik ken zo’n gewichtsdaling niet van mijn 2 oudsten toen ze gingen lopen enz. M’n middelste is ook heel energiek en aan de lichte kant, maar minder extreem dan die van jou. 3 standaarddeviaties verschil is wel veel.
     
  4. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Hoezo eet hij te weinig? Ik vind het normaal. Stel dat hij een middagdutje doet van half 1 tot half 3.. dan ga je hem daarna toch niet meer volproppen met dingen zodat hij geen avondeten meer lust?

    Ik vind je eetschema prima hoor! Misschien door het lopen dat hij wat is afgevallen? Waren jullie zelf als dreumes misschien ook wat dunnetjes?
     
  5. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Nou nou... dat verschilt per kind hoor. Mijn kind heeft niet voldoende aan een klein koekje na zijn slaapje tot aan het avondeten. Dat is 3.5 uur op alleen een klein koekje... dan word hij om half vijf al chagrijnig xD. Meestal 2 koekjes of twee soepstengels en iets van rozijntjes of een cracker erbij. Eet daarna gerust ook zijn bord leeg.

    Ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt als je hem meer eten aanbied. Je kan altijd even advies inwinnen bij het cb of de huisarts als je zorgen hebt.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Tussen half 3 en half 6 (gemiddelde etenstijd van de gemiddelde NL'er) zit 3 uur. Dat is nog een pittig poosje om te overbruggen.
    Maar goed, dat is alleen even een antwoord op jouw bericht, ik weet natuurlijk niet hoe dat er bij TO thuis uit ziet qua slaaptijden 's middags en etenstijd 's avonds.

    In het gunstigste geval zit er een uur of 2 tussen het tussendoortje 's middags en het avondeten @TO.
    Minder tijd er tussen laten zou ik (zeker op deze leeftijd) nog niet doen. Kans is dan ook groot dat de maag te vol zit waardoor hij niet/minder avondeten tot zich wil nemen.

    Mocht je wel nog ruim de tijd hebben tussen tussendoortje en avondeten: dan zou ik zeker fruit gaan geven (voor de 2e keer op de dag dus) ipv. een niet vullend koekje.
    En misschien kun je na de lunch nog aansluitend een cracotte/beschuitje/(en iets minder vaak een) soepstengel oid. aanbieden?

    Verder ben ik het eens met de anderen: enerzijds is het op deze leeftijd niet gek dat het lijntje wat naar beneden gaat, anderzijds is 3 lijntjes naar beneden wel erg veel.

    Je zorgen uiten bij het CB (of HA, waar jij je het prettigst bij voelt) kan in ieder geval nooit kwaad :) Misschien kun je meteen wat advies inwinnen van hun.
     
  7. Sasja88

    Sasja88 Fanatiek lid

    21 aug 2017
    1.809
    1.256
    113
    Vrouw
    Groningen
    Haha ja sommige kindjes zijn vreetmonstertjes. Onze dochter heeft na haar slaapje meestal een bakje fruit. Ze houdt niet zo van koekjes. Wij eten altijd om 17 uur maar dat is natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde. :rolleyes:

    Maar @Ashley hoeveel weegt hij dan?
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  8. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!

    Ons zoontjes is nu rond de 86 cm en woog gister 10.4 kilo. Dit gewicht heeft hij sinds okt/nov. Hij ging in september lopen, maar is natuurlijk wel steeds actiever geworden. Inmiddels kan hij al flink rennen en dat ook grotere stukken volhouden. De buggy hebben we niet veel meer nodig.

    Ik geef hem niet zoveel meer tussen de lunch en avondeten omdat hij anders waarschijnlijk zijn avondeten overslaat. Hij is niet zo snel hongerig. Als hij op een dag zijn diner over slaat hoor je hem niet.
    En dat vind ik dus ook wel lastig. Enerzijds wil ik dat hij goed met de pot mee leert eten. Aan de andere kant moet hij wel goed groeien natuurlijk.
    Zo te lezen wordt het dan wel tijd voor een extra afspraak bij het cjg. Dan hoef ik mij in ieder geval geen grote zorgen meer te maken hopelijk.

    Hij heeft periodes wat betreft het leeg eten van zijn borden. Het is net 2 maanden heel goed gegaan. Nu wat minder. Hij eet nu 3 boterhammen op een dag. 4 lijkt mij wel bizar veel?! Denk ook niet dat hij het op krijgt. Maar wie weet.
     
  9. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik heb /had 2 ribben tellertjes, En vind dat jou zoontje te weinig eet ik bied aleen niet altijd de gezondste keus aan aan mijn kinderen dus snap goed als andere dat niet doen.

    Hier push ik ze met eten omdat ze altijd net te weinig aten maar wat hier helpt is na je boterham krijg je een waffel (die bevatte veel calorieën) En als ze hun avond eten op hebben ik heb vakjes borden en gebruik altijd veel groenten maar als ze die leeg hebben mogen ze een toetje en meestal mogen ze zoveel als ze willen van het toetje.

    Maar je kan wel vaker wat aanbieden ik vond dat eerst eng want dan dacht ik dan gaat het avond eten nog moeilijker erin maar ik denk juist dat hun maagjes groter zijn geworden en ze zien er nu gezond uit en zijn slank maar niet meer 2 kinderen waar de ruggen graten uitstaken.

    Hier waren ze eerst wel bleekjes met wallen maar nu zijn zien ze er zo gezond uit heeft jou zoontje wel een gezond uiterlijk en wat is julie bouw? De vader van mijn kinderen moet extra shakes nemen wil het geen gratenhuis worden.
     
  10. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    bedankt voor je reactie! Ja vind je het echt weinig?! Als ik naar zijn neefjes kijk, eet ons zoontje volgens mij heel normaal. Maar misschien heeft hij inderdaad meer nodig. Wij waren zelf als baby kleiner en zwaarder, dus niet vergelijkbaar.
    Mijn man is nu heel gemiddeld, ik ben nu wel heel mager en kan redelijk wat eten, maar dat is dus pas veel later gekomen..

    Misschien moet ik het idee van het niet teveel geven voor het avondeten inderdaad los laten. Wat je zegt over die maagjes zit ook wel wat in.
    Wij variëren ook veel. Als wij croissantjes eten krijgt hij er ook 1 enzo. Meestal eten we op vrijdagochtend havermoutpannenkoekjes, dat vind hij ook heel lekker. Maar goed, ik heb gebeld voor een extra afspraak bij het cjg. Benieuwd wat zij zeggen.

    ons zoontjes heeft wel een beetje walletjes geloof ik. Beetje paars ook onder zijn ogen. Maar verder dus wel heel actief. Hadden jouw kinderen dat ook?
     
  11. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    En pushen heeft bij ons weinig zin geloof ik. Als meneer niet wil eten, dan gebeurt het niet ook:rolleyes:. We proberen het Ellie te houden aan tafel. Werkte dat pushen bij jou al op deze leeftijd?! En die vakjes borden, helpt dat?
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  12. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Even opgezocht. Hier met 82cm al 11.2 kilo. Maar wel een groot kindje haha.

    Geef je volle producten? Dus geen zonder vet of 0% spul?
     
  13. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    haha ja ik was volgens mij ook zoiets hoor, volgens mij is dat normaler..? Ik geef hem niet perse volle producten. Vind het allemaal ook best tegenstrijdig gezien het Voedingscentrum het af raad.. maar als het cjg hem straks ook echt te mager vind en het adviseerde dan kan ik daar nog wel iets van winst uithalen denk ik. Hopelijk gaat hij er niet voller van zitten:thumup:
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  14. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik kreeg trouwens van het consultatiebureau bureau toen te horen over volle melk producten enzo te geven.

    Pushen in van als je dat eet krijg je nog wat chocolade werkt wel en als het nog niet werkt leg ik het alvast in het zicht. En vakjes borden vond ik vooral voor mezelf duidelijk wat ze aten maar ik maakte me echt zorgen dus ging ook echt andere dingen proberen. Mijn dochtertje was met van die rollade beentjes geboren en verlies toen al haar vetjes toen dacht ik ze moet gewoon eten als datt naast groente en fruit ongezonde troep is vond ik dat prima, En nu eten ze bijna alles en genoeg van alles maar ik heb een paar maanden minimaal 4 keer per dag moeten zeggen eten en achter ze aan lopen met eten ik moest ze toch weer op een gezond gewicht krijgen met mooie huid zonder wallen enzo. Het was echt hard werken maar ik vind het het zo waard nu maak ik me geen zorgen meer eten alle soorten groenten etc.
     
  15. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Gezien TS zei dat z’n avondeten ook moeilijk gaat, dan vind ik dat al met al samen genomen wel weinig ja. En mijn jongens aten met die leeftijd echt wel meer in de middag, anders waren ze super chagrijnig tegen de tijd dat ze avondeten kregen. Ieder kind is anders natuurlijk, maar gezien de 3 deviaties verschil zou je wel voorzichtig kunnen veronderstellen dat het zoontje van TS eigenlijk meer zou moeten eten. Je kunt hem alleen natuurlijk niet dwingen.

    @TS ik snap wel je angst dat als je hem in de middag te veel geeft, hij z’n avondeten al helemaal niet meer wil. Sommige kinderen houden trouwens niet zo van warm eten, merk je daar iets van bij je zoontje? Zou hij koud eten in de avond beter eten? Of z’n avondeten in de middag geven en ‘s avonds de boterhammen? Soms is het een beetje zoeken naar wat voor eter je kind is. En sommige kinderen blijven weinig eten en daardoor licht. Zou vooral opletten dat hij niet nog meer “uit de pas” gaat lopen qua verhouding lengte en gewicht. Uiteindelijk kan dat ook tot afbraak leiden van cellen, z’n weerstand verminderen, enz. Even een check bij het CB of de huisarts kan geen kwaad denk ik. :)
     
  16. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje was met 18 maanden 10,38 en 85,5 cm dus vergelijkbaar. Nu is hij bijna 4 en weegt net geen 15kilo met 105cm.

    en eerlijk gezegd eet hij precies evenveel als wat TS haar zoontje momenteel al eet:
    Smorgens 1 boterham met een beker melk
    Tussendoor stuk fruit of koek
    Smiddags 2 boterhammen met beleg
    Tegen 14u een bakje vla/yoghurt
    Tegen 16u fruit (meestal 2stuks)
    Avondeten gaat er tegenwoordig wel redelijk in al vind ik zijn porties nog altijd klein.

    Mijn dochter is trouwens hetzelfde qua bouw, 95 cm en net 11 kilo nu met 2,5. Maar hier hebben ze het wel duidelijk van hun papa, die is 1m90 en weegt maar net 60kilo terwijl hij wel goed (normaal) eet.

    Laten nakijken kan nooit kwaad, maar het kan dus ook gewoon zijn lichaamsbouw zijn.
     
  17. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!

    @Dompiewompie, dat vind ik dus ook een lastige. Hoort het bij hem, of is hij e ht te licht. Hoop dat strak te horen van het cjg, kan hem met de lunch al wegen. Dan hebben die van jou het duidelijk van je man. Kijk als het bij ons mannetje hoort en hij is echt gezond, dan voelt het voor mij ook heel onnatuurlijk om hem vol te stoppen met ongezonde vetten enzo. Hoop straks meer duidelijkheid te krijgen.

    @Rabi: warm eten in de middag hebben we geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Hij lust gewoon niet super veel, vooral een zoetekauw. Maar hij heeft ook periodes dat het naar mijn idee heel goed gaat. Dus het is gelukkig lang niet altijd een probleem. Straks mag ik al naar het cjg:thumup:

    @joepy: dat was bij jou dan misschien wel anders. Ons mannetje was Mager bij de geboorte, daarna kwam hij flink aan, en dat lijkt er nu allemaal weer af. Vandaar dat ik eraan twijfel of dit bij hem hoort of niet. Maar dat hoop ik straks te horen te krijgen :thumup:
     
  18. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje was ook dun al bij de geboorte werd toen een stevige/normale baby en daarna weer dun ,

    Ik geloof ook wel dat als ik naar papa kijk dat het hun bouw kan zijn maar zijn kant van de familie heeft meer eten nodig willen ze niet mega dun zijn en daardoor wou ik ook gewoon mijn kinderen meer eten aanbieden .
     
    Asley vindt dit leuk.
  19. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik vind het niet persee weinig alleen het tussendoortje zou je kunnen zorgen voor iets voedzamers. Krentenbol / ontbijtkoek met een beetje boter / volkoren cracker met boter of pindakaas / roomkaas. Avocado is gezond en voedzaam dus misschien dat op een cracker smeren.
     
    Asley vindt dit leuk.
  20. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    494
    156
    43
    Vrouw
    @joepy: goed dat je daarin je gevoel hebt gevolgd! Bij ons komt het verder niet echt in de familie voor geloof ik. Hij zou het dan van de opa van mijn moeder moeten hebben:roflmao:. Maar goed, ons mannetje is sowieso langer dan zijn papa en mama op dezelfde leeftijd waren, dus denk sowieso ook niet dat hij onze bouw heeft geërfd.

    @Neskio: kan ik wel gaan proberen. Even aankijken wat er dan met zijn avondeten gebeurt. V8nd daar altijd korte tijd tussen zitten (tussendoortje half 4 en avondeten half 6).

    Net al bij het consultatiebureau geweest, en we hoeven ons gelukkig nog geen zorgen te maken. Hij was daar 3 ons zwaarder. Wel zie je alsnog een flinke daling in zijn lijn, maar als je die van zijn geboorte pakt is hij nu wel weer ongeveer hetzelfde uitgekomen. Hij zit nu met gewicht op -2 en lengte +1. Voor nu hoeven we nog niets te veranderen gezien hij verder bijna nooit ziek is en levendig is. Over 3 maanden moeten we weer terugkomen. Als hij dan verder gedaald is moeten we wel verder kijken geloof ik. Maar voor nu dus geen aanpassingen:thumup:
     
    hummeltje5, Neskio, Rabi en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina