Ik vraag me al een tijd af hoe andere moeders het doen als hun kind ziek is. Hier ligt al 4 dagen de boel stil, omdat mijn zoontje ziek is (oorontsteking, hoge koorts). Maandag moet ik een aantal uur buitenshuis lesgeven, o.a. rond de bedtijd van mijn zoon en ik denk eraan de lessen te verzetten (ben zelfstandige). Mijn man is dan wel thuis, maar bij hem komt onze zoon niet zo tot rust. Hoe doen jullie het in zo'n geval? Kan/mag je thuisblijven van werk en zo niet, hoe los je het dan op?
Ik werk in de zorg en het is bij mij dus absoluut geen mogelijkheid om mijn werk af te bellen. Mijn man werkt op kantoor, daar is het een stuk flexibeler. Hij kan bijvoorbeeld vrije uren nemen of thuis werken. Daarnaast hebben we nog opa's en oma's die gelukkig vrij makkelijk kunnen en willen bijspringen Ik zou het zelf trouwens een beetje onzin vinden om mijn werk te verplaatsen als mijn man gewoon thuis is.
Ook ik werk in de zorg, en thuis blijven omdat kind ziek is kan echt niet. Moet ook zeggen zou het niet eens willen, want dat zou betekenen dat ik collega's met mijn probleem opzadel. Ook man kan niet zomaar vrij nemen. Ik kan evt proberen van dienst te ruilen en anders moeten we terugvallen op oma, ze is ook onze oppas, tante, vriendinnen. Maar om eerlijk te zijn als man thuis is, hij is toch de vader en moet mijns inziens gewoon voor kindje kunnen zorgen. Misschien krijgt kind meer rust bij jou, maar dat kan ook komen doordat kind gewent is dat jij de zorg op zulke momenten altijd op je neemt. Beterschap voor je zoontje!
Ik zou ook niet speciaal thuis gaan blijven en lessen verplaatsen als je man wel gewoon thuis is. Uiteindelijk moet hij ook leren om jullie zoontje op zo'n moment op te vangen. Zeker als dat maar voor een paar uur is. Op mijn werk kan je wel "sociaal verlof" opnemen, maar maar een beperkt aantal dagen per jaar (bij voltijds werken 10 dagen per jaar, waarvan 4 betaald). En een arts moet dus wel het attest schrijven. Mijn baas zit er niet om te springen, maar als het echt nodig is, accepteert ie het wel. Maar als ie achteraf zou horen dat mijn partner ook thuis is / was, zou ie wel zijn wenkbrauwen fronsen en bij de volgende keer dat ik iets vraag / wat flexibelere uren wil (bijvoorbeeld een dag wisselen - ik werk deeltijds) moeilijker doen.
Ik mag thuis werken van mijn chef als mijn kindje(s) ziek zijn, maar ik besef mij maar al te goed dat ik hier heel erg mazzel mee heb. En anders neem ik een snipperdag op. Ik werk op kantoor.
Als er echt echt niemand anders op mijn dochter zou kunnen passen, dan meld ik mij af. Ik werk ook in de zorg en gaat indd niet zomaar, maar als je kindje echt ziek is en je kunt niet anders hebbdn ze er wel begrip voor. Heb mij overigens nig nooit afgemeld op mijn werk voor ziekte van mijn kind. Mijn dochter is momenteel ook al 4 dagen ziek, overgeven, koorts soms. Gelukkig is of mijn man of ik thuis, en gaat ze naar oma. Kdv meld ik haar dan wel af.
Ik ben tbm dus ik ben altijd thuis, heerlijk! Voorheen werkte ik en kon ik nooit vrij nemen dus dan bleef vriend thuis werken.... Maar in jouw geval denk ik persoonlijk dat het onzin is je werk te verzetten als je man gewoon thuis is? Is iets anders als er geen oppas is, maar met je man thuis zie ik niet in waarom jij ook thuis moet zijn.
Ja, eigenlijk klopt het wel wat jullie zeggen. Ik vind het wel enorm moeilijk! Onze zoon is op het moment erg eenkennig en wanneer ik werk op maandaghuilt hij praktisch de hele tijd. Vandaar dat ik het overwoog.
Tijd om dat te doorbreken dus Nee, zonder dollen. Ik zou alleen vrijnemen als je echt niet anders kan. Als papa al geen goede oppas zou zijn... Er zullen vast momenten komen dat het echt niet anders kan en je wel vrij moet nemen, maar daar valt deze situatie mi. niet onder.
Nee zeker als mijn man thuis is zou ik het niet verzetten. eerlijk gezegd vind ik het nogal wat dat hij bij papa de hele dag huilt. Eenkennig is 1 ding..maar als jij dan uit beeld bent zou het goed moeten gaan.
Eenkennig ok, maar je hebt het over de vader van je kind! Wie heeft het moeilijk? Mama of kind? Nee ik zou echt mijn werk niet verzetten als papa gewoon thuis is, zou niet eens in me opkomen... Als het even kan ga ik gewoon werken, als hij echt heel ziek is blijf ik uiteraard thuis bij hem en neem ik gewoon een vrije dag maar dit is eigenlijk nog nooit voorgekomen.
De creche heeft al verschillende keren gebeld dat dochter opgehaald moest worden, omdat ze ziek zou zijn. Een paar keren bleek er nadien niets aan de hand te zijn. Ik kan het me niet veroorloven om elke keer te vertrekken op mijn werk. Daar zou mijn baas na 5 keer niet meer mee lachen. BIj mijn vriend op het werk is het nog veel moeilijker om te vertrekken. WIj hebben het geluk dat schoonmoeder bijna altijd beschikbaar is. Dus als we weer een telefoontje krijgen van de creche dat dochter opgehaald moet worden, dan bellen we haar op. Als ik schoonmoeder niet zou hebben, zou het elke keer weer heel vervelend zijn...
Als papa thuis is dan zorgt hij gewoon voor de kinderen. Anders neem ik die dagen vrij. Ik heb gelukkig een hele makkelijke en flexibele leidinggevende
Op mijn vorige werk kon ik het redelijk makkelijk regelen. Nu begin ik binnenkort aan een nieuwe baan en het is maar afwachten hoe het gaat in geval van een ziek kind. Kan me voorstellen dat ik niet makkelijk weg kan. We zullen zien. Man kan in geval van nood net iets makkelijker weg, maar ook niet altijd. Familie woont 130km verderop helaas.
Ik ben juf opeen basisschool, hier mag/kan personeel nooit naar huis wanneer een eigen kind ziek is. Je moet dus altijd een 2e en officieel zelfs 3e optie hebben,dus dat iemand anders je kind kan ophalen/verzorgen. Tis zelfs zo erg dat je niet eens vrij kunt krijgen of nemen als je kind in het ziekenhuis ligt. Collega vn me had een doodziek kind op de IC liggen, maar moest gewoon komen werken. Ze heeft zich uiteindelijk zelf gewoon ziekgemeld "vanwege de situatie thuis, psychisch niet in staat om te werken" En terecht! Als ik thuis echt nodig ben bij ziek kind en geen andere oplossing heb/wil, dan meld ik mezelf gewoon ziek. In praktijk overigens nog nooit voorgekomen. Doorgaans past mn moeder dan op. Maar in een geval van nood zou ik mezelf dus ziekmelden. Is voor jezelf ook gevoelsmatig erg raar, zo zei die collega ook: "Je staat in een klas vol met andersmans gezonde kinderen terwijl je zelf met je gedachte steeds bij je eigen zieke kind bent. Je bent er wel voor andermans kinderen maar niet voor je eigen kind. " Ik snap t wel..
Mijn werkgever is redelijk flexibel, daar heb ik wel geluk mee. T kan best zijn dat ik vanuit huis een paar spoedzaken moet afhandelen, maar dat is voor mij geen probleem. Mijn vriend is chauffeur, die is vaak al weg voordat dl wakker is. Last minute ziek komt dus altijd op mij neer in eerste instantie. Hoewel hij de laatste keer vroeg naar huis kon, zodat ik nog een halve dag kon gaan werken.
Als papa thuis is neem ik geen vrij hoor... Wij werken allebei in het onderwijs, maar mijn man op middelbaar en ik in het hoger onderwijs. Als onze zoon ziek is dan blijft één van ons thuis. Het is voor mij vaak makkelijker om vrij te nemen (meer collega's die mijn werk kunnen overnemen), dus doe ik het vaak. Het voelt voor mij niet alsof ik dan een collega met mijn probleem/werk opzadel, want andersom doe ik het ook gewoon. Gelukkig zijn mijn collega's/leidinggevende zo fijn. Als ik echt iets belangrijks heb dan neemt mijn man vrij. Wij hebben helaas geen familie in de buurt om ons in deze situatie te helpen.
Als ik een kind heb dat echt ziek is, neem ik een vrije dag op. Als dit onmogelijk is, gaat hij of zij gewoon naar de g.o. Dit zijn opa en oma.