Wanneer dronk jouw kind uit een gewone beker?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Teacher86, 12 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Zo zie je maar weer hoe dat per kind kan verschillen. Hier bij mij is het vooral mijn eigen 'schuld'. Ik bood het gewoon te weinig aan terwijl ze motorisch gezien heel goed in staat is om eruit te drinken.
     
  2. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Mijn mond stond er vanaf open toen ik dit las haha. En ik mijn drie jarige nog steeds een rietjesbeker geven...

    Nou, die van anderhalf krijgt voortaan ook een gewone beker.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  3. Teacher86

    Teacher86 Lid

    30 jul 2016
    97
    33
    18
    NULL
    NULL
    Ik geloof ook wel dat dit per kind kan verschillen. Als ze maar de kans krijgen om te blijven oefenen, zie ik nu in.

    Het komt denk ik deels door mijn omgeving. Ik ken drie jarigen in mijn naaste omgeving die nog zelfs uit een 'babyfles' drinken.
     
  4. Lazuli

    Lazuli Actief lid

    19 apr 2020
    242
    281
    63
    Vrouw
    Nog voordat onze jongste 1 jaar was kon hij goed uit een open beker drinken.
    Nu is hij 3,5 en gaat er nog steeds met regelmaat een beker om omdat hij het net niet goed vastpakt of oplet. Of überhaupt de tijd pakt om te drinken. Of hij kiept een plons in zn kraag :rolleyes:
    Hij drinkt ook nog steeds graag uit zn rietjesbeker. Die hebben we gehouden voor als de kinderen ziek zijn, maar hij vraagt er nog steeds wel eens om.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Technisch gezien valt t wel mee. Gewoon een gevalletje pick your battles. Die van ons is behoorlijk sensorisch ingesteld geloof ik. Blijft aantrekkelijk en mag nog steeds niet. Maar ze kan me wel vertellen dat yoghurtdrink anders voelt dan water...:| ze doet gelukkig dan weer geen spullen in dr drinken, handjes bij tijd en wijlen dan weer wel.

    Hier kán ze t prima, maar toch geregeld een rietjesbeker. Precies dezelfde redenen als jij. Geklooi, geklieder etc. dat is meestal op dagen dat t toch al lekker gaat of in een bepaalde bui. Ik heb dan echt geen trek om dat er ook nog bovenop te hebben, dat zijn namelijk op zichzelf al heeeeeele lange dagen.

    Een jaar geleden vloog de beker nog door de kamer in een boze bui (niet gerelateerd aan het drinken overigens) we gaan al vooruit denk ik maar.

    Een tip: geen optimel en een open beker met een rietje (wij drinken ook smoothies ivm niet al te beste avondeter). Hier heeft ze t bellenblazen met een rietje ontdekt en dat spul is verdraaide rot uit je stoffen bank te krijgen ookal staat die een meter verderop.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mijn dochter dronk thuis tot haar 4e verjaardag alles uit een fles of rietjesbeker. Op de peuterspeelzaal drinkt ze al vanaf haar 2e uit een gewone beker maar thuis ging dit dagelijks wel een keer fout (beker om, kleding nat, je kent het wel) waardoor ik uit gemak die fles en rietjes beker bleef geven. Ruim voor haar 4e verjaardag met haar besproken dat ze met 4 echt groot is en ze echt uit een gewone beker moet gaan drinken. Op haar verjaardag heeft ze die fles en rietjesbeker in de prullenbak gegooid en sinds nu dus een kleine maand drinkt ze alleen nog uit een gewone beker. Af en toe nog een ongelukje dat de beker om gaat maar al een stuk minder dan voorheen. Ze drinkt nu wel een stuk slechter, dat vind ik wel een groot nadeel.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Heb je speciale rietjes raggertjes voor. Kruidvat en etos hebben dit van eigen merk maar bijvoorbeeld difrax verkoopt ze ook.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  8. Lazuli

    Lazuli Actief lid

    19 apr 2020
    242
    281
    63
    Vrouw
    Dat slechter drinken herken ik ook. Daarom krijgt hij zn rietjesbeker als hij ziek is. Dan drinkt hij kleinere slokjes, maar wel vaker. En als hij bibberig is knoeit hij er niet mee. Als ik merk dat hij met de gewone beker slechter drinkt, krijgt hij een gewoon rietje in zn open beker. Dan drinkt hij ineens veel beter.
     
    Teacher86 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Dochters waren 14 en 11 maanden.
    Vond het zelf heel belangrijk en ze waren gewoon heel snel. Met 3 jaar zou ik toch echt een gewone beker geven met de eet momenten.

    Je kunt eventueel oefenen met yoghurt als het nog niet goed lukt.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  10. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Hier hebben we ze nooit een rietjesbeker/tuitbeker aangeboden, maar gelijk een gewone beker. En met een jaar konden ze dat prima. Er ging zelden een beker om, en het was ook geen probleem als dat wel gebeurde (wij drinken naast melk eigenlijk alleen water of thee).

    Wat bij ons trouwens wel een regel is, is dat er aan tafel gegeten of gedronken wordt. Dus of de grote tafel (bij het eten) of de kleine tafel (bij koffiemoment). Dat scheelt ook ongelukjes, want bij drinken zit je. (als er iets omgaat, is het meestal doordat een kind toch staat of gaat lopen).
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  11. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.916
    1.170
    113
    Hier was ik gestart met de middelste (maart 2018) met een goed jaar. Toen ging het nog voor geen meter. Daarna een hele tijd niet meer geoefend. Met 2 jaar weer geprobeerd, wel eerst alleen bij de lunch en dat ging al heel snel goed.
    Mijn oudste van 5 drinkt ook nog regelmatig uit een rietjesbeker. Dan drinkt ze veel meer en ze is een enorm slechte drinker. Maar ik waak er wel voor dat ze meerdere malen per dag ook uit een normale beker drinkt. Als het aan haar ligt drinkt ze alleen maar uit een rietjesbeker. Veel leuker.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Tussen de 2 en 2,5.

    Op het kdv kwamen ze toen N 2,5 was vragen of die thuis al uit een normale beker dronk.
    Ik dacht dat ze een geintje maakte dus keek der verbaasd aan.
    Zegt ze: Ja want als wij een open beker geven duwt ie m gelijk weg en hij probeerd het geen eens..
    Meneertje stond naast mij met een dikke grijns op zijn gezicht stiekem te lachen :roflmao:
    Toen wist die leidster dat ze al maanden in de zeik genomen werd door ‘m :D
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  13. indy90

    indy90 Fanatiek lid

    21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Hier ook al heel vroeg. Hij had eerst zo'n munchkin 360° beker. Maakt de overstap denk ik iets makkelijker. Hij heeft nooit een rietjes of tuitbeker gehad.

    Misschien kun je nog eerst proberen een open beker te geven met een los rietje.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  14. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Alledrie tussen de 1,5 en 2 haar. Emma en Fayên kregen voor die tijd een rietjesbeker, die snapten bij een gifbeker of fles niet dat je die omhoog moest houden om te drinken.

    Mia deed dat wel al vrij snel met de fles, dus voor haar hebben we toen een 360 graden beker gekocht. Maar nu drinkt ze al geruime tijd uit een gewone beker.

    Kensi begon een paar weken terug de fles te weigeren (behalve als er pap in zat), maar die pakte haar fles ook nooit zelf vast. Voor haar hebben we dus weer een rietjesbeker gekocht, na een paar dagen snapte ze hoe het moest en nu drinkt ze haar melk daaruit.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  15. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Met 7 maanden, alleen nog wel met hulp.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  16. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Geloof dat m'n zoontje rond de 2 jaar was.. heeft niet eens lang hoeven te oefenen, ging best snel goed.
    Zou de rietjesbeker niet meer geven, maar gewoon een normale beker aan haar geven. Dat hebben ze echt wel snel door hoe ze eruit moeten drinken
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  17. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Mijn zoon lukte het pas rond 3 jaar goed maar die deed het meteen netjes. Dochter kon het eigenlijk al prima met 1,5 maar die vindt het fantastisch om te knoeien dus zit gerust met haar speelgoed en handen in de karnemelk:confused:
    Wat ik doe, is de beker weghalen en als ze belooft niet meer te knoeien teruggeven. Als ze zich daar niet aan houdt, heeft ze voor dat moment even pech en houdt het helemaal op.
    Ik zou het wel blijven oefenen op deze leeftijd.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Hier peuter nog uit rietjesbeker wat ik afwissel met een gewone beker. Hij wordt in aug 3. Hij vindt het vooral heel stoer, maar knoeit soms nog wel.
     
    Teacher86 vindt dit leuk.
  19. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Offtopic maar wat leuk dat je zwanger bent! Wij hebben lang in hetzelfde clubje gekletst
     
    Spectre vindt dit leuk.
  20. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Jongens zijn serieus trager met alles. Al merk ik nu met baby O dat hij met alles zeker sneller is. Hij kijkt vooral héél veel naar zn broer en probeert actief contact te maken. Had dit niet verwacht maar ze hebben nu al zichtbaar een band. Ze zoeken elkaar op en missen elkaar ook wanneer de ander weg is. Dat is geweldig om te zien. De 2 jongens ♡
     

Deel Deze Pagina