bijna 14 maand,hoe straffen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by moniek1979, Dec 17, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moniek1979

moniek1979 Actief lid

Sep 14, 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    ik weet het , nog geen 14 maand, maar zo ondeugend.hij heeft een oudere broer en zus boven zich en leert daar ook veel van. hij kan al maanden lopen en "loopt in ontwikkeling voor". hij is aldoor zo stout, alles wat niet mag doet hij de hele dag door. en als ik eraan kom rent hij weg en verstopt zich. hij weet heel goed wat wel en wat niet mag! nu word ik hier wel erg moe en zat van. heb hem al eens een tikkie over zijn vinger gegeven, maar dan lacht hij alleen maar. hoe straffen jullie je kleine? ik moet hem toch goed duidelijk maken dat ik iets niet hebben wil?
    Ik heb al 2 kids en die waren erg ondeugend, maar geloof me, kyan is een hele dikke boef!

2. pollywol

pollywol Actief lid

Aug 14, 2007
    264
    0
    0
    Ik ben bij mijn meisje nog lang niet aan straffen toe. Maar wat dacht je van het strafstoeltje? 1 minuut erop. Iets anders zou ik niet weten eigenlijk. En natuurlijk goed gedrag belonen, dat werkt nog het meeste. Want het kan natuurlijk zijn dat hij aandacht zoekt op momenten dat je met 1 van de andere 2 bezig bent.

Succes!

3. moniek1979

moniek1979 Actief lid

Sep 14, 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    dat is dus ook het moeilijke. Die andere 2 zitten op school, dus alle aandacht is voor hem. hij is nog maar 14 maand, dus hij blijft echt nog niet 1 minuut zitten.....maar ik zal hem wel "aan moeten pakken" want hij word met de dag erger. slaan als hij boos word, speelgoed door de kamer smijten etc....

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Duidelijk zijn in als iets niet mag, en gelijk weer iets anders gaan doen.

Dus niet boos worden, maar direct op de knieën en zeggen, nee niet doen mag niet. En dan weg lopen.

En alles wat positief gedrag is heel erg prijzen.

Dat werkt hier heel goed ( nog wel, ;) )

5. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

Sep 19, 2006
    1,616
    0
    0
    Precies; wij belonen ook meer dan dat we straffen en als het dan toch nodig is dan waarschuwen wij eerst en ik zeg er ook bij dat als hij dat nog een keer doet dan hij dan op de mat moet. Vaak is dat niet eens nodig, maar als het wel nodig is, dan gaat hij voor 1 min op de mat (minuut voor elke levensjaar). Ik vertel nogmaals (terwijl ik bij hem neerhurk) wat hij fout heeft gedaan, dat hij daarom straf heeft, dat hij moet blijven zitten en dat mama hem zo weer ophaalt. Na die minuut ga ik terug vertel nogmaals waarom hij daar heeft gezeten en dan 'maken we het goed' met een kusje en/of knuffel en dan ook gelijk weer vrolijk doen en niet meer op terug komen. Dit werkt voor ons (nu) heel goed, geen idee of dat zo blijft, maar dat zien we dan wel weer.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    gewoon zeggen dat iets niet mag, hoezo straffen? Ik vind dat zo zielig voor een "net geen baby meer"!

7. moniek1979

moniek1979 Actief lid

Sep 14, 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    hij word erg vaak beloond, hij speelt bijna nooit zelf dus zit ik bijna de hele dag bij hem. zielig om hem te straffen? dus hij mag alle kerstballen pakken en alle glazen, de bril van mijn dochter,en iedereen slaan en aan haren trekken? hij begint nu ook te bijten als hij zijn zin niet krijgt en zijn speelgoed door de kamer te smijten. gillen gaat hij dan, slaan en schoppen. en dan zielig om te straffen? moet er niet aan denken hoe hij dan maar doorgaat en steeds verdere grenzen gaat zoeken!
    verder is hij heel vrolijk en lief hoor! hij lacht tegen iedereen die we tegen komen en hij is heel knuffelig. maar hij word snel ouder en gaat zijn grenzen zoeken. dat moet toch wel wat "gestraft" worden?
    alleen hem ergens neerzetten wekt niet, hij loopt er net zo hard weer weg, daar begrijpt hij nog niets van. hij weet echt wel wat nee is, hij luisterd alleen niet! erg moeilijk deze leeftijd. misschien kan ik beter eens zo.n opvoedlijn bellen ofzo.... maar bedankt voor de reacties moeders!

8. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

Sep 19, 2006
    1,616
    0
    0
    Probeer het eens meid.
    Als hij wegloopt van de plek waar je hem hebt neergezet, gewoon weer terugzetten en dat net zo lang totdat hij blijft zitten. Dan komt het goed uit dat je andere kindjes op school zitten. Heb je daar de tijd voor.
    Ik denk dat je het goed ziet dat hij grenzen opzoekt. Logisch, denk ik. Ze moeten zoveel leren en dat kan alleen als je grenzen krijgt geboden. Dus maak het jezelf en je lieve zoontje makkelijk en geef die grenzen. Wel consequent blijven natuurlijk!

Succes!

9. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    Hij is nog veel te jong om het 'strafstoeltje' wat geopperd werd, te begrijpen. Hij zal het verband tussen zijn daden en dat stoeltje niet zien ben ik bang. Hij is net een jaar!
    Consequent zijn en positieve aandacht geven. En het negatieve naar positief proberen om te buigen: Zit hij bv aan de DVD speler wat niet mag, zeg hem dat het niet mag en bied hem een alternatief. Zo leid je de aandacht af van negatieve gedrag.
    Niet altijd makkelijk maar probeer het eens.

10. moniek1979

moniek1979 Actief lid

Sep 14, 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    hehe eindelijk iemand die me begrijpt! hier was ik al wel mee bezig , maar ja aangezien hij zo veel stout is twijfel ik eraan of ik hier goed aan deed, maar ja dus, gewoon nee duidelijk maken....

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    duidelijk zijn helpt hier het beste en de stoel, trap gang niks helpt als ik zeg Daan nog 1x dan ga je naar de gang dan kijkt hij me aan en gaat het eerst doen en rend daarna naar de gang. Dus dat heeft geen effect hier.
    Ik doe gewoon heel duidelijk NEE en bij Doorgaan paj ik hem op schoot dat is voor hem straf haha. zit hij steedsa aan iets zet ik het weg totdat hij niet meer intresant is

12. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ja natuurlijk mag je wel grenzen stellen! Mijn dochter pakt ook mijn bril af, trekt ook aan de kerstboom, prikt haar vingers in de ogen van de hond enz enz enz. Dat mag niet, dan pak ik mijn bril terug, haal haar weg bij de kerstboom en leid haar af met iets dat wel mag. Dat kost even meer tijd, maar op de lange termijn heb je daar veel meer aan.
    Wat heeft straffen nou weer met grenzen te maken?
    Als iets niet mag hoef je niet meteen te straffen.

Mijn dochter weet ook niet wat nee is als ik haar bij de kerstboom weghaal, op de grond zet en weer wegloop. Ik zet haar dus op de grond en pak een leuk speelgoedje, ga even met haar spelen en loop er dan weer bij weg (of niet).

13. ingepinge

ingepinge Actief lid

May 18, 2007
    385
    0
    0
    Het werken met straffen vraagt een consequete aanpak, van zowel moeder als vader en ook van jouw andere kinderen.
    In mijn ogen hebben straffen als; één minuut ergens zitten weinig zin.
    Bij kinderen van die leeftijd is het korte termijn geheugen nog onvoldoende ontwikkeld om dit met elkaar in verband te brengen. Vaak weten ze wel dat nee niet mag ( en schudden ze met hun hoofd), maar het verband leggen is gewoon lastig.

Kinderen die in de peuterfase koppig zijn en veel nee overal op zeggen hebben dit vaak als baby al meegekregen. Daarom probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden en een passend alternatief aan te bieden.
    Dus als iets niet mag, kindje bij je nemen, zeggen dat dit niet mag ( en dus geen NEEEE zeggen), kindje op andere plek zetten en iets anders aanbieden om mee te spelen.
    Positieve aandacht werkt op den duur veel beter dan negatieve. Dus als je kindje iets goed doet super belonen ( voor jouw gevoel heel overdreven).

In het begin zul je ook het gevoel hebben dat het niet werkt , maar deze aanpak vraagt inderdaad wat meer energie dan gewoonweg op een stoeltje zetten en NEE zeggen.

Volgens mij was je al goed op weg en geduld wordt uiteindelijk echt beloond, dus zet nog even door!

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    hier helpt negeren het beste,gewoon laten gaan weglopen en afleiden met iets anders.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,348
    36,205
    113
    Door de knieen gaan, nee zeggen, uitleggen waarom het niet mag en afleiden. Dat doen we hier en gaat wel goed. Hij komt niet meer aan de tv, dvd speler en ook de kerstboom is hier veilig.

16. moniek1979

moniek1979 Actief lid

Sep 14, 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    en dat werkt hier dus echt niet 8)

17. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Misschien werkt het voor jouw zoontje ook om gewoon heel veel buiten te ravotten? Energie kwijt raken?

Verder sluit ik me aan bij guppie en ingepinge.

Hebben ze op CB geen goeie tips (of vloek ik nu in de kerk :))?

Share This Page