Cyclus 100+ dagen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kyana, 16 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kyana

Kyana Lid

6 mei 2009
    10
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik probeer niet zwanger te worden, maar ik wist niet waar ik mijn vraag anders moest stellen. Ik heb wel wat topics hierover gelezen maar wil toch even mijn vraag op deze manier stellen. Als het niet goed is, dan hoor ik het wel.

Ik ben sinds vorig jaar eind februari/begin maart gestopt met de pil. Niet om zwanger te worden, ik was de pil zat en in die tijd zo vaak ziek dat de pil toch niet werkte.
    Mijn cyclus was toen eigenlijk nog redelijk normaal : rond de 30/36 dagen. Daarna werd het langer: 40 dagen, 55 dagen... tot hij uit bleef tot 85 dagen. Op 12 oktober werd ik eindelijk ongesteld. Dat was heel heftig, echt enorm veel pijn gehad. 19 oktober was het weer voorbij.
    Ik ben niet meer ongesteld geweest tot vandaag, ik bloed nu maar een heel klein beetje, maar ik bloed godzijdank. Voelt heel vreemd om blij te zijn met je ongesteldheid... Heeft dus bijna vier maanden geduurd. Als ik goed geteld heb, zijn dat dus zo'n 119 dagen!

Ik weet niet wat ik hiermee moet. Zoals gezegd probeer ik niet zwanger te worden, ik vrij gewoon met een condoom, maar ik heb zeker wel een kinderwens. Het lijkt me niet normaal dat je zo lang na de pil zo'n cyclus hebt, zeker omdat het in het begin wel normaal leek.
    Ik ben op mijn 16e aan de pil gegaan, daarvoor hield ik mijn cyclus jammer genoeg niet bij.
    Is dit voor iemand herkenbaar? Wat raden jullie me aan? Maak ik me terecht ongerust?
    Ik ben zo bang dat er iets goed mis is.

2. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    hoi!
    wat goed dat je je bericht hier hebt geplaatst, want je zal merken dat je echt niet de enige bent met een gekke cyclus!

het kan voor een groot deel met ontpillen te maken hebben, maar het zou ook kunnen zijn dat je eigen cyclus niet goed (genoeg) werkt. dan kan je denken aan PCOS. zoals je in mijn onderschrift kan zien heb ik ook wisselende cyclussen gehad (toppunt van 150 dagen). áls je PCOS hebt, is het verder niet schadelijk voor je gezondheid en er bestaan veel manieren om je kinderwens een handje te helpen als je eenmaal zo ver zou zijn.

maar als je je zorgen maakt of het iets anders kan zijn, kan je gerust even naar je huisarts gaan natuurlijk met je zorgen!

3. Kyana

Kyana Lid

6 mei 2009
    10
    0
    0
    Bedankt voor je reactie. :)
    Hoe word PCOS geconstateerd?
    Ik vind het gewoon zo vreemd dat het steeds langer duurde en nu, na een jaar, nog zo drastisch lang is. Ik weet niet of de huisarts me weer naar huis stuurt, omdat ik nog niet zwanger wíl worden.

4. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    meid goed dat je je vraag hier post. Ik zou als ik jou was las ik aan kinderen wil beginnen. Het voorleggen aan de arts. Aan onregelmatige cyclussen is tegenwoordig veel te doen. Ik moet zelf 15 maart naar de gyn. ik heb het idee bij mij zelf dat mijn hormonen niet goed zijn maar ja dat is denk ik bij iedereen verschillend. Als je jeje toch er niet lekker bij voelt gewoon je huisarts bellen en vragen om advies hij kan je er veeel meer over vertellen.

5. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    PCO wordt bij de gyn geconstateerd wanneer je voldoet aan een aantal voorwaarden (meestal onregelmatige cyclus waardoor geen maandelijke eisprong waardoor verminderd vruchtbaar, dit stelt de gynaecoloog vast a.d.h.v. lichamelijk onderzoek (wordt er in je eierstokken gekekeken) en/of aan de hand van bloedtesten om te zien of je zelf een eisprong hebt).

het is goed om te weten dat het verder geen kwaad kan voor je lichaam, het is alleen verdomd vervelend als je een kinderwens hebt!
    dus ik zou inderdaad stappen ondernemen zodra je kinderwens gaat kriebelen..!

ik ben destijds naar mijn HA gegaan en hij heeft me netjes onderzocht, dus de huisarts kan wellicht al wel andere oorzaken uitsluiten om je gerust te stellen?

succes er mee in ieder geval! (en geniet van het niet ongesteld zijn...;) als ik geen kinderen zou willen, zou ik er wel van genieten namelijk, toch een klein voordeel ook)

6. Kyana

Kyana Lid

6 mei 2009
    10
    0
    0
    Bedankt voor de reacties, echt heel erg fijn.
    Ik heb er echt al om zitten huilen, misschien erg emotioneel, maar het lijkt me verschrikkelijk als ik niet zwanger zou kunnen raken...

Ik zou heel graag mijn mogelijkheden weten vóórdat ik zwanger probeer te raken. Kan ik dan alsnog langs de huisarts gaan?

7. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wees blij dat je er nu achter komt. Ik dacht als ik stop met de pil, d dan ben ik snel zwanger. Alles zit verder mee, waarom zou zwanger worden niet lukken? Nou, mooi niet dus. Ik moet nog steeds ongesteld worden! Ik ben al 120 dagen niet ongesteld geworden! En ik heb zelfs pilletjes geslikt om mijn ongi op te wekken. Ook dat heeft niet geholpen.
    Fijn dat je ongesteld bent geworden. Die onzekerheid is echt killing, zeker als je niet bewust bezig bent met zwanger worden. Heb je snel een kinderwens? Wat zijn voor jou de voordelen om binnenkort geholpen te worden? Weeg dat goed af. Je cyclus zou na een jaar toch wel regelmatig moeten zijn, dus als je naar de huisarts gaat, dan zal je zeker verder geholpen worden.
    Er zal bijv een echo gemaakt worden om te kijken hoe het met je baarmoeder en eierstokken gesteld is. Dan kan idd de diagnose PCOS worden gesteld, maar kan bijv ook zijn dat je lichaam moet ontpillen en dat hierdoor je cyclus onregelmatig is. Zwanger worden en een onregelmatige cyclus gaat niet samen. Als je wens niet groot is, dan kan je deze cyclus afwachten. Je moet zelf aangeven wanneer je er klaar voor bent om de stap te nemen. De huisarts kan je zeker helpen om je cyclussen regelmatig te krijgen. Maar dan moet je wel hormonen slikken en of dat nou is wat je wilt?
    Succes met je keuze. Welke je ook maakt, als hij maar goed voelt!

8. Kyana

Kyana Lid

6 mei 2009
    10
    0
    0
    Bedankt voor je reactie!
    Eigenlijk is mijn reden meer om te voorkomen waar jij nu in zit, of velen anderen in zitten. Mijn kinderwens is wel heel groot, maar ik weet niet wanneer ik zwanger zou willen worden. Het zal niet binnenkort zijn, dat niet, vanwege m'n leeftijd en omstandigheden.

Maar ik voel me gewoon absoluut niet prettig bij die onzekerheid. Nouja, maar naar de huisarts binnenkort.

9. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    :). Veel succes en ik hoop echt voor je dat tegen de tijd dat je er klaar voor bent om zwanger te worden, je cyclus mooi regelmatig is!

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik begeleid een jonge vrouw die vergelijkbare problemen heeft en zij loopt nu bij een internist. In haar geval was er een afwijking te zien aan de bijnierhormonen en de bezinking. Zij krijgt nu een endoscopie, om uit te sluiten of er bijvoorbeeld sprake is van de ziekte van Crohn of een vergelijkbare aandoening.
    In ieder geval is haar cyclus ook totaal ontregeld: dan weer maanden niet ongesteld, dan weer maanden achter elkaar wel.

Ik denk iig dat het handig is om hiervoor een gynaecoloog en een internist te gaan bezoeken.
    mocht er niets gevonden worden, dan kan een osteopaat misschien wel wat voor je betekenen.

11. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Rozemarijke,

Wat doet een osteopaat precies? Wat kunnen zij eraan doen om je cyclus weer op gang te brengen?

12. Kyana

Kyana Lid

6 mei 2009
    10
    0
    0
    Ik heb op mijn 14e wel in het ziekenhuis gelopen wegens hormoonproblemen in de familie. Een paar artsen waren ervan overtuigd dat ik een hormoonstoornis had, anderen vonden het onzin, en er is nooit echt iets duidelijks gevonden in mijn bloed of urine. Misschien nu ik ouder ben dat het allemaal wat makkelijker gaat.

Voor degene die het wat zegt: ziekte van Crohn en ziekte van Cushing komt voor in de familie. Hoewel het volgens mij niet erfelijk is... toch verdacht veel vrouwen die last hebben van hun hormonen e.d.

13. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, vervelend he? Zeker als je ziet dat meiden die net gestopt zijn, gewoon netjes ongesteld worden. Ik zit nu al over de 4 mnd heen :S. Gelukkig nog 2 nachten slapen en dan weer naar de gyn.

14. Kitty17

Kitty17 Fanatiek lid

31 okt 2010
    2.107
    0
    0
    NULL
    NULL
    En ga je binnenkort naar de huisarts?

15. SuusjeLove

SuusjeLove Fanatiek lid

4 feb 2011
    3.233
    0
    36
    Vrouw
    Simpelveld
    Nou hier ben ik weer...
    Ik ben 15-02 ongesteld geworden maar toen was het maar heel ligt..
    En nu ben ik het alweer bijna een week...
    Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe dit kan..?!

Deel Deze Pagina