wanneer dysmatuur

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door isabella1980, 17 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. isabella1980

    isabella1980 Actief lid

    16 nov 2009
    270
    0
    16
    onze grote kleine man is geboren met 35,6 wkn en woog 1890 gram. weinig dus maar volgens de verloskundige was er nog net geen sprake van dysmaturiteit. hij viel met zijn gewicht net niet in het laagste percentiel (< 5%),
    toch lees ik hier over baby's die zwaarder waren bij de geboorte, ook vergeleken met aantal zwangerschapsweken, maar die toch spreken over dysmatuur.

    ik ben benieuwd wanneer je spreekt van dysmatuur.
    ben ook benieuwd naar jullie groeicurves. hier blijft hij tot op heden met gepaste afstand van het groene vlak, wel zijn eigen curve volgen. hoe was dat bij jullie?
    en wat zijn, volgens jullie, kenmerken van dysmature kindjes?
     
  2. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Je zoontje was sowieso prematuur, ik durf niet te zeggen of hij te weinig woog voor de duur van de zwangerschap. Maar 1890 gram lijkt mij wel weinig voor bijna 36 weken.

    Mijn dochter was volgens de richtlijnen van 2007 geen dysmatuur kindje, maar bij de zwangerschap van mijn zoontje was de grens van het gewicht omhoog gehaald (mijn dochter woog 2890 gram bij 42.1 week en de grens lag toen op 2750 gram). Mijn zwangerschap werd daarom extra in de gaten gehouden en ik kreeg extra echo`s (mijn zoontje was overigens geen dysmatuur kindje met 3190 gram bij 39.3 weken.

    Kenmerken van Dysmatuur die mijn dochter had; ze was ontzettend mager (echt heel erg mager, was geen blakend babytje), kon zichzelf niet warm houden, dronk heel erg slecht, duurde heel erg lang voordat haar flesje op was.

    Meer kenmerken weet ik zo niet, ik kwam er bij de zwangerschap pas achter dat ze haar toch dysmatuur hadden genoemd.
     
  3. fontana

    fontana Fanatiek lid

    1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik stond onder controle van de gyn vanwege een groeiachterstand van mijn kleine meisje. ( stress) Ze zeiden dat ze dysmatuur zou zijn. Dat betekende dat ze bij een voldragen zwangerschap kleiner zou zijn dan 2500gram. Uiteindelijk ben ik ingeleid op precies 39wk en ze woog 2770 gram. De grens was 2500 gram dus ik mocht haar meteen mee naar huis nemen. Ze was klein, en volgens de arts had ze voor deze duur van de zwangerschap toch wel 3000gram moeten wegen. Maar of ze nou dysmatuur was, dat heb ik niet meer gevraagd. Volgens mij niet... zijn wel meer kleine kindjes met dit gewicht.
    mijn eerste woog bij geboorte 3580gram. op uitgerekende datum geboren. Dus dat was prima.

    Kenmerken: Ze zeiden een laag glucose gehalte, moeite hebben om zichzelf op temp te houden, erg mager zijn.
    Mijn meisje was ook ontzettend mager..heel eng gewoon..keek door haar heen als t ware. Ze kon zichzelf redelijk warm houden en haar glucose was goed. Drinken deed ze prima.
     
  4. lillybit

    lillybit Actief lid

    18 sep 2008
    336
    0
    0
    Haarlem
    Mijn meisje is geboren met 37/4dagen en was maar 1800 gram,
    ze kreeg geen eten meer van me in mijn buik en is ze met een spoedkeizersnee gehaald.
    En is echt een dysmatuur.
    Nu is ze 19 maanden en is helemaal gezond.
     
  5. Opening

    Opening Niet meer actief

    Die van mij is gehaald met 35 weken en 4 dagen en was prematuur en dysmatuur.
    Wat precies de kenmerken waren weet ik niet maar bij die van mij kon je eigenlijk zo door hem heen kijken. Je kon echt duidelijk zien dat hij eigenlijk nog niet 'af' was.

    Nu gaat het hartstikke goed met hem. Zie mijn onderschrift maar.
     
  6. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Hier randje dysmature baby: 2510 gram bij 39,1 wk. Onder de 2500 bij een voldragen zwangerschap is dysmatuur en deze babies hebben eiegnlijk altijd wel een normale lengte voor de zwangerschapsduur.

    Bij Sybren was er sprake van hypo's ivm het nog niet kunnen reguleren van de suikerspiegel, een veelvoorkomend dysmatuur verschijnsel, te zwak om zelf te drinken en dus aan de sonde.

    Hij was echt superdun bij zijn geboorte, geen bolle wangen, dun lijfje en missende spekrandjes: lange dunne worm noemden wij hem ;)

    Nu is hij echter een blozende en beetje mollige baby, hoewel hij nooit dik zal worden denk ik, hij blijft slank
     
  7. meidenhuis

    meidenhuis Niet meer actief

    middelste was voldragen 2600 gram. dysmatuur vandaar ook met de derde onder controle van de gyn.

    Derde 39,5 week 2230 gram: SGA (extreem dysmatuur, ze zat onder de P-2,3. nu nog steeds overigens en dat noemen ze Small for G...nog wat hahaha)
     
  8. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Amy was dysmatuur en prematuur, ze woog 1450 gram (35 weken geboren, meerling zwangerschap). Haar zus en broer waren 'normaal'.

    Ze was extreem mager, totaal geen vet, 39 cm. Ik vond in het begin best eng om haar vast te houden, ze was gewoon gerimpeld vel op botten. Bang dat ik haar zeer zou doen.

    Ze is nog steeds iel, ze volgt netjes haar eigen groeicurve. Ze eet net zoveel als haar broer en zus, waar ze het laat mag joost weten :D

    Ze hebben mij de moederkoeken laten zien en die van Amy was klein met een erg dun navelstrengetje (vergeleken met de andere twee), vond dat best wel apart om te zien.
     
  9. Boefje2010

    Boefje2010 Actief lid

    11 feb 2010
    350
    0
    0
    Velden
    Heb me dat ook afgevraagd, dus ben benieuwd.

    Zoonlief was inderdaad ook prematuur maar niet dysmatuur. Heb hier inderdaad ook moeders gezien die aangaven dat hun kindje dysmatuur was maar met een hoger geboortegewicht dan B (bij zelfde termijjn).

    Hadden jullie dat trouwens ook; dat het je pas later opviel hoe klein je uk eigenlijk was? Ik wist het natuurlijk wel, en ook dat hij erg mager was.... Maar het drong pas echt tot me door toen ik later foto's terug keek
     
  10. Maria74

    Maria74 Niet meer actief


    Ja! Gisteren toevallig foto's gekeken, ik schrok gewoon een beetje...ons kleine mannetje, zulke pezige dunne beentjes en armpjes...ribbetjes te zien. Op het moment zelf viel me dat idd helemaal niet op, gek he?
     
  11. MamaMars

    MamaMars Niet meer actief

    Mijn oudste was prematuur en dysmatuur (1600 gram bij 33 weken), mijn jongste net niet dysmatuur (2850 bij 38 weken), maar volgens vk rand-dysmatuur, terwijl ik hier hele andere dingen lees. Jongste heeft inmiddels mega ingehaald, terwijl mijn oudste nog steeds een spriet is. schelen 1,5 jaar samen, en 400 gram ;)
     
  12. lillybit

    lillybit Actief lid

    18 sep 2008
    336
    0
    0
    Haarlem
    Hihi ja ik vond haar de mooiste op de hele wereld.
    En als je nu terug kijkt op de foto's schrik je.
     
  13. isabella1980

    isabella1980 Actief lid

    16 nov 2009
    270
    0
    16
    Zo, die groeit goed, super!!

    Iedereen bedankt voor jullie reacties, fijn om te horen en herkenbaar die kenmerken als laag glucose, mager zijn, moeilijk kunnen drinken. En zo te lezen zijn er idd baby's die zeg maar "echt" dysmatuur zijn, maar super dat het nu goed gaat.

    Verschilt dus zo een beetje of ze het gewicht wel/niet inhalen. Kan je blijkbaar niet heel veel van zeggen, zal wel afhankelijk van het kindje zijn.

    Hier nog een fotootje van toen hij net geboren was, pamper is nog veel te groot, maar toch vond ik hem meteen al zooo mooi
     
  14. jessysteven

    23 dec 2010
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey

    mijn dochtertje is begin dti jaar geboren.. ze woog 1kg535 en 40cm voor 36w1d... een echte dysmatuur... :(
    nu zogoed als 1jr later, doet ze het super! ze weegt (2weken geleden) 8kg875 en 71cm.. bij de curve van kind en gezin zogeod als op p50!
     
  15. mommie1981

    22 jan 2010
    80
    0
    0
    leidster kinderopvang
    rotterdam
    Anthony is geboren met 39.5 weken en woog 2kg380 en 52cm (dubbele knoop in navelstreng dus geen voedsel meer)
    Hier is hij net geboren
    Bekijk bijlage 117413


    En zo is hij nu nog steeds een lange dunne vent :)
    Bekijk bijlage 117410





    Hij is in augustus 2 geworden en weeg nu 13kg.400 en is 96 cm
     
  16. mommie1981

    22 jan 2010
    80
    0
    0
    leidster kinderopvang
    rotterdam
  17. meidenhuis

    meidenhuis Niet meer actief


    Dan istie flink gegroeid zeg! Caithlynn weegt nu met precies 2,5 jaar 11 kilo.

    Abby weegt nu met 11 maanden 7640 gram

    Shania weegt nu met bijna 4 jaar 14 kilo (zij was niet dysmatuur, 3060 gram)
     
  18. mommie1981

    22 jan 2010
    80
    0
    0
    leidster kinderopvang
    rotterdam
    Waarchijnlijk zijn jullie zelf ook slank of niet?
    Joh zolang ze hun eigen curve volgen gaat het prima toch?
     
  19. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn zoon is geboren met 40+4 en woog 2600gr en 45cm en hij werd toch echt dysmatuur genoemd.
    De placenta had defecten door stress en bloedverlies door hematoom achter de placenta, was verkalkt.
    Met 31 weken nog een prima groeiecho gehad en daarna blijkbaar niet goed gegaan.
    Nu is hij 21 maanden, en weegt 10 kilo en draagt maatje 86 van trui en 74 van broek haha
     
  20. rensje

    rensje Fanatiek lid

    30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    hallo meiden,
    mijn zoontje was ook dysmatuur toen hij geboren was! hij was 46.5 cm en woog 2600 gram.
    Hij is geboren met precies 39 weken zwangerschap.
    Zijn suikergehalte was niet goed en kon zich ook niet warm houden.
    Hij heeft hiervoor 4 dagen in het ziekenhuis gelegen.
    Het was echt een kleine frummel.
    En als je nu kijkt, haha niks meer van te zien.
    Hij is nu dik 16 maanden en bijna 12 kilo!!!!
    Nu is het dus een brok van een vent. Dus het hoefd echt niet zo te zijn dat je het blijft zien. Dat ze altijd dun zijn....
     

Deel Deze Pagina