wanneer dysmatuur

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door isabella1980, 17 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tesske

    Tesske VIP lid

    24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Mijn meisje was ook dysmatuur.
    Ze kon zichzelf pas na ruim 3 weken op temperatuur houden, had geen kracht om te drinken (sonde en later vingervoeden ), had bewustzijnsdalingen door een te laag glucose en was heel mager.
    Ondertussen is ze bijna 2,5 en weegt ze 12.2 kg bij ruim 90 cm. (nog steeds mooi slank dus)
     
  2. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje was ook dysmatuur. Hij woog met 38 weken 2525 gram. Of je kindje dysmatuur is hangt ook af of het een jongen of meisje is en of het je eerste kindje of je 2e kindje is. Een jongen is gemiddeld zwaarder dan een meisje. En een 2e kind behoord zwaarder te zijn dan je eerste kind. Doordat ze bij ons een kind met een ernstige groeiachterstand verwacht hadden. (ver onder de p2.3) heb ik heel wat echo`s gehad. Door de voledige bedrust is ons mannetje nog goed gegroeit. Mijn placenta zat helemaal vol met kalk en hij was veel te klein. Ook was zijn navelstreng erg dun. Hij had ook maar 2 vaten in de navelstreng.

    Ons mannetje was vooral ook heel mager. Hij had geen vetjes en was echt geen knapperd toen hij geboren was. Zijn voorhoofd zat vol met rimpels als ik de foto`s terug zie. Ook dronk hij slecht en had weinig kracht/energie. Zijn glucose was ook veel te laag. Zelf toen hij aan het infuus lag was zijn glucose gehalte weer te laag.
     
  3. Daphne B

    Daphne B Bekend lid

    26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Ons zoontje heeft uiteindelijk niet het stempel 'dysmatuur' gekregen, hij was 2685 gr en 45 cm bij 39.3 weken.
    Wel een kleintje maar verder vertoonde hij geen typische kenmerken zoals problemen met temperatuur en suiker (in tegendeel zelfs.) Ook geen rare lichaamsverhoudingen. We moesten wel een nachtje in het ziekenhuis blijven voor controle na de geboorte.
    Hij is altijd netjes volgens de curve gegroeid en is kerngezond.

    Z'n zusje bleek overigens op de laatste pretecho 2.5 week achter te lopen met alle metingen, ik ga morgen toch even navragen bij de VKcontrole of dat uit maakt. Als haar broertje namelijk 50 gram lichter was geweest bij geboorte had ik wel extra groeiecho's gehad nu.

    We zullen het wel zien, wij zijn beiden geen kleintjes maar in de familie komen wel wat kleinere mensen voor dus het kunnen ook de genen zijn.:)
     
  4. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn 2e kindje was 2700gr en 46cm bij 41w zwangerschap. Officieel niet Dysmatuur volgens de standaard van 2500gr maar bij Eva was de placenta maar 150gr ipv de 750gr die het normaal ongeveer is. Ze was zwaar ondervoed maar dit is tijdens de zwangerschap, ondanks de extra echo's ed niet gezien. Ze is thuis geboren en deed het na haar geboorte wel goed. Wel kon ze zich lang niet goed op temperatuur houden en we hadden eigenlijk de mazzel dat ze tijdens een hittegolf geboren was.
    Ze heeft wel heel veel last van haar ondervoeding gehad (ons verhaal heeft ook in de ouders van nu gestaan).

    Mijn andere kinderen waren overigens goed aan gewicht: xander 3700gr 54cm, Meike 3870gr 53cm, femke staat in mijn handtekening ;) Dus daar kijken ze ook naar.
     
  5. Nischa

    Nischa Bekend lid

    19 mrt 2008
    575
    0
    16
    Mama, Intrieurverzorgster
    Noord-Brabant
    Dysmaturiteit - Wikipedia

    Op die site staan de kenmerken.. Ik heb zelf ook een dysmatuur kindje 39.4 geboren 2445 gram. kenmerken wat op die site staan herken ik wel in mijn zoontje kleine buik groot hoofdje .. Nu is hij inmiddels bijna 2 jaar en zo onder het gemiddele lijn van de groeicurve het is een mager klein jongetje. ook was mijn zoontjes suikergehalte te laag bij de geboorte en naar paar dagen was zijn bilie te hoog. het heeft lang geduurd eer dat hij zijn eigen goed op tempratuur kon houden
     
  6. Nischa

    Nischa Bekend lid

    19 mrt 2008
    575
    0
    16
    Mama, Intrieurverzorgster
    Noord-Brabant
    hier viel het me ook pas op toen ik de fotos terug ging kijken hoe mager hij was en hoe klein
     
  7. quschke

    quschke VIP lid

    12 jun 2010
    6.029
    0
    0
    limburg
    Mijn zoon is geboren met 40.1 Voor de bevalling had de verloskundige het gewicht geschat op 3500 gram. Na de bevalling bleek hij 2900 gram te wegen. Aangezien de bevalling zwaar was (hij was een sterrekijker) moesten we zowiezo in ziekenhuis blijven.

    Na 1,5 dag bleek hij zijn glucose niet op peil te kunnen houden en is hij aan infuus gehangen. Zijn lichaamstemperatuur was trouwens super continu!!!

    Op mijn bevallings document staat hij wel bestempeld als dysmatuur....Dus is idd beetje verwarrend wanneer een baby nu wel of niet dysmatuur is.
    Op de foto's ziet hij er idd dun uit, maar niet zoals ik vanmeerdere hier lees.

    Na de bevalling is hij trouwens alles gaan inhalen....en kreeg zelfs na een half jaar te horen dat hij aan zware kant was.
    Nu is het 9 maanden en is 71 cm en 9000 kg. Dus helemaal bijgegroeit tot normale lijn die hij netjes blijft volgen!
     
  8. Amy32

    Amy32 Bekend lid

    28 jun 2010
    699
    75
    28
    Mijn dochtertje is geboren met 2500 gr na 41 weken zwangerschap. Doordat haar glucose spigel goed was en ze zichtzelf warm kon houden, werd ze niet als dysmatuur beschouwd. We mochten ook na 24 uur naar huis.
    Wel moet ik bij een eventuele volgende zwangerschap in ziekenhuis bevallen en zal mijn zwangerschap daar begeleid worden (i.p.v. vk)
     
  9. muisje1

    muisje1 Lid

    9 mrt 2007
    96
    0
    0
    #29 muisje1, 8 feb 2011
    Laatst bewerkt: 8 feb 2011
    Mijn dochter is met 38+2 geboren. Ze werd wel bestempeld als dysmatuur.
    Ze was 2380 gram bij de geboorte en ze is via de keizersnede geboren. Ik was zowiezo al onder controle van het ziekehuis omdat ik een hoge bloeddruk had.
    We wisten wel al van tevoren dat ze heel licht zou zijn. Ik heb met 36 weken toen nog een groei-echo gehad.

    Ik ben nu weer zwanger en moet a.s. vrijdag weer voor een groei-echo. Een week geleden constateerden ze op de echo dat de baby op dit moment 2000 gram was bij een zwangerschapsduur van 35 weken. Terwijl 4 weken daarvoor een gewicht van 1800 gram werd geschat. Ze kunnen een fout hebben gemaakt met de echo zei ze maar dat geloof ik niet. Ik denk dat dit ook weer zo'n licht ukkie wordt....maar we zullen zien a.s. vrijdag.
     
  10. Daphne B

    Daphne B Bekend lid

    26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Nou, vandaag een liggingsecho gehad dus hebben ze ook wat metingen gedaan maar ik moet morgen toch meteen naar de gyn voor controle, kleine meid is wel erg aan de kleine kant. Kennelijk ook kleiner dan haar broer toen was. (hoofdje zit net boven onderste lijn, buikje en dijbeen er net onder) Na de pretecho was dat nog niet.

    Nu gaan ze kijken of de placenta wel goed functioneert en moet ik rust gaan nemen. Een weekje eerder met verlof dus! (maar daar zeur ik niet over haha;))

    Misschien dat zusje dus wel een 'echte' dysmatuur gaat zijn. We horen het allemaal wel. Je kan er pas echt wat van zeggen als ze er is natuurlijk..


    Hoe is het bij jou verlopen Muisje1?
     
  11. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Dahne hoe was het bij de gyn ?
    Echo`s zeggen niet zoveel he. Mijn zoontje werd met 36 weken op 1840 gram geschat en werd geboren met 38 weken geboren met 2525 gram. Wel belangrijk dat ze het ind e gaten houden. Ik heb uiteindelijk thuismonitoring gehad.
     
  12. Daphne B

    Daphne B Bekend lid

    26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Nou gelukkig lijkt het allemaal wel mee te vallen!

    Bij de gyn werden weer wat metingen gedaan en toen kwam ze met alles op de onderste lijn uit. Maar omdat ik verder geen problemen met bloeddruk of iets dergelijks heb en er nog genoeg vruchtwater+drukke baby te zien was vond hij het niet direct zorgelijk.

    Vrijdag heb ik een groeiecho gehad op de echografie afdeling, daar hebben ze toch de meeste ervaring en beste apparatuur voor die dingen. En daar kwam ze toch een heel stuk groter uit! Inderdaad een klein koppie en een smal buikje, maar het dijbeen was zelfs gemiddeld van lengte. En dan zou haar gewicht zo'n 2150 gr i.p.v. 1850 zijn!:)
    Ze hebben de flow in de navelstreng nog gemeten en die was volledig normaal.
    Haar bouw klinkt me niet raar in de oren want die zou ze dan van mij hebben..

    Woensdag weer naar de gyn, eens kijken wat voor een conclusies hij hieruit gaat trekken maar ik neem aan dat dingen als gedwongen opname en dergelijke hiermee wel wat uit beeld zijn verdwenen. (ik moet er niet aan denken, weg zijn van m'n zoontje!)

    Hier trouwens nog een foto'tje van m'n zoontje, 10 minuten oud. (2685 gr, 45 cm bij 39+4)
    [​IMG]

    Die ziet er nu trouwens zo uit: (bijna 11 kilo, 81 cm en bijna 20 maanden) okee, iets gestippelder want hij heeft net de waterpokken.:D
    [​IMG]
     
  13. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Lekker mannetje die Sid, leuk hoor

    gelukkig dat het enigszins is bijgesteld met de groei, ik hoop voor je dat er nog een groeispurtje bijkomt!

    nu genieten van je verlof!
     
  14. Daphne B

    Daphne B Bekend lid

    26 feb 2008
    593
    0
    0
    import-brabo
    Maria, dank je!:)

    Hier gisteren weer goed nieuws bij de gyn, hij heeft klein meisje nog gemeten en hoewel ze bij zijn metingen nog wel onder de lijn zat met het buikje was ze wel volgens de curve aangekomen. En dat in combinatie met de goede echo van vorige week en het gewicht en gezondheid van m'n zoontje bij geboorte deed hem concluderen dat er geen sprake is van een groeiachterstand. Fijn dus!

    Ik krijg gewoon kleine kindjes kennelijk.
    Gelukkig geen verplichte ziekenhuisbevalling (wil naar het kraamhotel) en kan gewoon onder controle bij de vk blijven. *doet blij dansje*
     
  15. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Mooi Daphne! Lekker genieten nu, niet alle kindjes zijn 10 ponders!
     
  16. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wat een fijn nieuws zeg Daphne ! Heerlijk en nu lekker genieten !
    Lekker ventje heb je zeg. Hij was zeker niet lang bij zijn geboorte. Hij heeft een lekker rond bekkie en ook wel een bol buikje.
     
  17. Klijntjuh

    Klijntjuh Fanatiek lid

    28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Wanneer word een kindje als Dysmatuur gezien?

    Andy was erg dun bij de geboorte.
    Hij was 52,6 cm lang! maar maar 3250 gram..
    (precies op de uitgerekende dag geboren..dus 40 w)

    Hij had veel moeite met zichzelf warmhouden doordat hij geen laagje vet had. Zijn tempratuur schommelde heel erg. Ook had hij moeite met drinken, en ging het eigenlijk alleen met een bekertje in het begin.

    Ik heb zwangerschapsvergiftiging gehad. maar dit was pas tijdens de bevalling bekent! (was erop of eronder voor mij...:( )
    Als ik terug kijk met de klachten en wanneer mijn bloeddruk steeg, heb ik vanaf een week of 36 a 37 zwangerschapsvergiftiging gehad, en dan kan ook heel goed verklaren waarom hij geen laagje vet heeft aangelegd.

    Opzich heeft hij een heel net geboortegewicht, maar bij zijn lengte is het gewoon erg laag, en met die andere dingen er bij...

    ik heb geen idee of iemand weet vanaf wanneer het dysmatuur genoemd word?
     
  18. Klijntjuh

    Klijntjuh Fanatiek lid

    28 mei 2010
    1.059
    0
    0
    Freelance Illustrator& Grafisch Vormgever!
    Gouda
    Ook is zijn hoofd een curve hoger dan de rest.. en zijn gewicht lager dan zijn lengte. (begint nu met 3 maanden eindelijk allemaal naar elkaar toe te raken zagen we vorige week op het CB!)

    Dit was na anderhalve maand:
     
  19. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    klijnthje wat een mooi knulletje heb je !
    Ze noemen een kindje dysmatuur als ze te klein zijn voor de duur van de zwangerschap (gewicht niet de lengte)
     
  20. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hier ook allemaal verwarring over dysmaturiteit van de oudste. Ze was bij geboorte met 42 weken 2860 gram. Ik vond haar gewoon een kleintje eigenlijk, ik was zelf ook net 6 pond bij geboorte en mijn zusje niet eens dus ik was totaal niet verrast ofzo.
    Ze had een infectie en moest een week in het zh blijven waar ze het hartstikke prima heeft gedaan en snel genas van die infectie en ze kon zich prima warm houden na een paar dagen. Er was 1 verpleger daar die haar dysmatuur noemde maar daar schonk ik verder niet veel aandacht aan.
    De schrik was het grootst bij de verloskundigen die haar allemaal op gemiddelde grootte hadden geschat bij de check-ups. Hun schrik werd me pas duidelijk trouwens toen ik zwanger was van mijn jongste. Iedere keer bij controles weer gedoe over het geboortegewicht van Mini1 en ik moest deze keer groeiecho's krijgen enz. Ook prima, ik maakte er steeds geen punt van maar zij wel dus ik dacht: mooi meegenomen een paar keer extra naar binnen kijken :D. Bij de groeiecho's deze zwangerschap werd de kleine steeds op gemiddeld gemeten, bij 28, 32 en 36 weken waar dan ook weer erg overdreven op werd gereageerd door sommige verlosundigen van die praktijk. Wel dacht ik nog dat ze ook best in die laatste 4 weken een eventuele groeiachterstand op zou kunnen lopen maar de echoscopiste dacht dat ze wel rond de 6,5 pond bij 40 weken zou zijn. Ze zei wel dat ze geen dikkerd verwachtte ;)

    En inderdaad, ook Mini2 bleek een mini bij geboorte: 2900 gram bij 41 weken. En wat denk je wat? Geen wóórd van de verloskundigen! Hebben ze me daarom zo lastig gevallen de hele zwangerschap? :) Dus het is gewoon zo dat sommige kindjes gewoon wat kleiner zijn dan andere kindjes maar om ze dysmatuur te noemen moeten ze ook andere kenmerken hebben en een -volgens de statistieken- extreem laag geboortegewicht.
    Overigens is Mini1 nog steeds geen dikkerd, zit met haar gewicht nog steeds onderin de lijn maar volgt die mooi.
     

Deel Deze Pagina