Borstvoeding of toch de fles?

Discussion in 'Voeding' started by Rammel, May 25, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rammel

Rammel Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    1,518
    0
    0
    Moeder zijn
    Drenthe
    Lieve allemaal.

Ik wil even wat van me af schrijven. Jullie hoeven er niet perse op te reageren, en dit berichtje is ook helemaal niet bedoeld om een discussie op gang te brengen. Misschien kennen veel (aankomende) moeders zich ook wel in mijn verhaal.

Borstvoeding of toch de fles?
    Wat een enorm moeilijke keuze. Als ik alleen naar mezelf luister, dan zou ik het liefst voor flesvoeding kiezen. En daar kan ik heel veel redenen voor geven.
    - Ik zie het niet zitten om een kind aan mijn borst te hebben
    - Ik zie op tegen de pijn (tepelkloven etc.)
    - Ik wil mijn vriend ook de mogelijkheid geven om ons kind te voeden
    - Ik ga niet op een vol terras of überhaupt in het openbaar borstvoeding geven
    - Ik zal altijd degene zijn die elke nacht wakker moet worden om te voeden
    - Ik kan nooit zomaar weg, ik ben degene en enige met voeding voor mijn kind. Ook al kolf ik het voor de tijd af, mijn borsten moeten hoe dan ook leeg
    - Na de borstvoeding is mijn zus van een ruime B-cup naar een kleine A gegaan. Wat heeft het bij mij voor effect?

Maar ik moet natuurlijk toegeven dat er ook nadelen van flesvoeding zijn.
    - Het is duur, in ieder geval duurder dan borstvoeding
    - Borstvoeding is meteen op de goeie temperatuur en heb je altijd bij de hand
    - In flesvoeding zitten niet de belangrijke antistoffen die wel in borstvoeding zitten.

En juist dat laatste weegt bij mij het zwaarst. Er zijn zat mensen die zullen zeggen: "Je wilt toch het beste voor je kindje? Dan geef je toch borstvoeding?"
    Ja, want dat schijnt nog altijd het beste te zijn. En ja, ik wil het allerbeste voor mijn kindje. Dus als ik naar mijn gevoel luister, en eigenlijk toch echt flesvoeding wil gaan geven, dan voel ik me nu al schuldig naar mijn kindje. Is dat terecht? Of is dat schuldgevoel gebasseerd op de meningen van onze omgeving? Ben je echt egoïstisch als je niet voor borstvoeding kiest?
    Als ik de folders moet geloven ben ik een "slechte" moeder als ik niet voor borstvoeding kies. En eerlijk gezegd voel ik me ook zo. Ik ben 10 weken zwanger en ik voel me nu al een slechte moeder omdat ik borstvoeding niet zo zie zitten. Maar als de omgeving zo op je in praat (ik heb 2 zussen die beide 100% voor borstvoeding zijn en dat duidelijk laten merken), je een slechte moeder laat voelen als je voor flesvoeding kiest, in hoeverre is het dan nog je eigen keus?
    Ik rook niet, ik drink niet, ik eet gezond en slikte al ver voor ik wist dat ik zwanger was foliumzuur. Ik neem rust als ik moe ben en laat alle afgeraden etenswaren staan. Want ja, ik wil het beste voor mijn kindje. Maar volgens mij kun je beter roken tijdens een zwangerschap, dan flesvoeding geven. Want dat lijkt soms wel het ergste wat je kunt doen.

2. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Nee je bent geen slechte moeder als je ervoor kiest om geen bv te geven. Daarvoor moet je toch echt iets heel ergs doen. Mijn advies zou zijn: laat los wat anderen ervan denken en maak je eigen keuze. Wel wil ik twee dingen opmerken: de nadelen die je noemt zijn geen vaststaand feit (je hoeft geen kloven te krijgen, en papa kan ook een flesje geven als je het afkolft etc) en het is makkelijker om te stoppen met borstvoeding dan om het weer op gang te brengen mocht je spijt krijgen van je keuze. Veel succes met je keuze. :)

3. Rammel

Rammel Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    1,518
    0
    0
    Moeder zijn
    Drenthe
    Bedankt voor je reactie.
    Ik weet dat ik ook kan afkolven, maar het is ook niet altijd gezegd dat dat lukt. Mijn zus is bijvoorbeeld een uur bezig voor 20 centiliter. De nadelen die ik opschreef, wegen voor mij eigenlijk allemaal even zwaar. Ik weet dat je niet altijd pijn hoeft te hebben, maar toch...
    Ik probeer ook zo min mogelijk naar de omgeving te luisteren en vooral mijn (ons) gevoel te volgen. Maar ik heb van de verloskundige folders meegekregen van kraamzorg. En in elke folder stond alleen maar informatie over borstvoeding. Dan voel je je toch een beetje raar...

4. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik vind het juist goed dat je er zo goed over nadenkt. Ik had meer zoiets van, ach we zien wel.. Uiteindelijk werd de bv dus een ramp. Bv geven is iets waar je 200 procent achter moet staan, want het kan (in het begin) gewoon erg zwaar zijn. Maar het is een keuze die je zelf moet maken. Ik heb zelf het idee dat je meer naar fv neigt, maar om meningen van anderen daar niet voor wilt kiezen. Uiteindelijk ben jij degene die het moet doen, en als je toch voor fv kiest, ben je echt geen slechte moeder.

Verder ben ik het helemaal met Devy eens. Het op gang brengen van bv wordt erg moeilijk als je spijt krijgt van je keuze. Dus als je twijfelt, zou ik iig bv 'proberen'..

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Hoi Rammel! Ik sluit me aan bij Devy, en bij Emy. (Even kleine toelichting, ik heb zelf 5 mnd gekolfd want mijn dochtertje kon niet drinken aan de boirst ivm schisis) BV weer op gang brengen is bijna niet te doen, dus als je er een keer mee gestopt bent (of niet aan begonnen bent) krijg je het bijna niet meer voor elkaar. Maar om te beginnen met BV moet je er idd 200% achter staan. Iedereen die ik ken die begon met BV met de houding van 'we zien wel' hield er binnen de kraamtijd mee op. Vooral de eerste 6 weken zijn moeilijk.

Ik denk dat je voor jezelf moet nadenken of je BV wilt proberen, om zo zelf te kunnen kijken of de nadelen echt zo erg zijn. Als je kiest om het te proberen moet je jezelf zo goed mogelijk voor laten lichten, en zorgen dat je goede begeleiding hebt tijdens je kraamtijd en jezelf niet toestaan er de eerste tijd mee te stoppen. Ik zei de eerste weken wel 5 keer per dag dat ik wou stoppen!

Maar ik wil je geen BV aanpraten want ik ben het wel met je eens over alle folders en zo die je leest, het wordt je bijna gezegd dat je een slechte moeder bent als je het niet eens probeert. Negeer dat. Maak gewoon een afweging voor jezelf. Het enige dat ik kan zegen is dat BV makkelijker wordt als het langer gegeven wordt en jij en je kind er handiger in worden, en dat veel mensen (waaronder ik en veel vriendinnen) er nooit een bal aan vonden, dus voel je niet schuldig als je niet wegzwijmelt met je kindje aan de borst. Zeker de eerste weken niet!

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Haha, grappig dat je dat zo zegt. Ben je zwanger van je eerste? Dit ga je nog zo vaak tegen komen! Nu gaat het over BV/KV. Straks gaat het over wel of niet een tuigje omdoen. Of over wel of niet laten huilen. Of over wel of niet naar een KDV/Gastouder. Iedereen vindt altijd maar dat ze hun mening over hoe jij met je kind om moet gaan aan jou op kunnen dringen, en dat gaat meestal vergezeld van de legendarische zin:"Maar je wilt toch het beste voor je kindje?" Je ontwikkelt vanzelf een dikke huid. Ik luister altijd, en soms volg ik het op en soms niet.

7. adi

adi Niet meer actief

Grappig, want als je hier op bv-gedeelte leest heb ik altijd begrepen dat door de buitenwereld alleen fv wordt gepromoveerd en dat je geen enkele info krijgt over de bv.
    (ikzelf heb nooit folders over wat dan ook gekregen, dus wist het echt niet)

Maar ontopic: ik zie ook dat je neigt naar flesvoeding, maar je hebt ook volkomen gelijk als je zegt dat in de borstvoeding meer antistoffen zitten. En het 'schijnt' geen betere voeding te zijn, het is gewoon simpelweg DE voeding voor jouw baby zoals de natuur het bedoeld heeft. Al het andere is de poging om daar kopie van te maken.
    Maar als jij fv geeft, betekent het niet dat je niet het beste geeft aan je baby. Je geeft alleen niet de beste voeding, op alle andere vlakken kun je wel het beste aan je kind geven.

Je bent pas 10 weken zwanger, je hebt nog tijd genoeg om over na te denken en een beslissing te nemen. En je kunt het altijd proberen na de bevalling. De baby wordt toch aan je borst gelegd en je krijgt toch stuwing, dus kun je net zo goed iets mee gaan doen. Als je achteraf toch beslist dat het niks voor je is, kun je altijd stoppen en overstappen op flesvoeding. Andersom kan het namelijk niet.

Heel veel succes en een fijne zwangerschap!

8. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Juul heeft helemaal gelijk... Wat je ook kiest, er staan altijd mensen aan de andere kant te roepen dat dat niet in 't belang van je kind is...

En ook voor de rest sluit ik me bij haar aan. (Ja, 't heeft weinig zin 't hele verhaal in mijn eigen woorden nogmaals te vertellen als zij 't zo goed omschrijft..)

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Of jij borstvoeding moet geven is een persoonlijke keuze. ( ik zeg: ja!) ;) Maar dat is niet aan mij.
    Waar ik wel even op wilde reageren is bovenstaand zinnetje.

Nu je nog zwanger bent kun je het bijna niet voorstellen he? Maar straks is er een wezentje wat helemaal van jou is. Van jou en je man. Je houdt er dan zoveel van en het voelt zo eigen. Dan zeg je niet meer "een kind". Dan zeg je "mijn kind". En dan voelt het niet meer zo "raar"om dat frumpie aan je borst te leggen denk ik.
    Ik wilde het toch even zeggen.:)

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    #10 Mijkeltje, May 25, 2010
    Last edited: May 25, 2010
    Hier stond wat over folders, maar 't risico van 'n discussie is me te groot en daar is TS niet mee geholpen. Excuus. :)

11. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Daarom was mijn reactie ook wat kort, Mijkeltje. :) Met een discussie is rammel niet geholpen dus ben ik er speciaal niet op ingegaan (niet dat ik zeg dat jullie wel een discussie uitlokken).

12. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    3,029
    1
    0
    Nee. je hebt helemaal gelijk... Ik ga 'm wel even weghalen...

Vertel ik hier wel even dat er niets raars stond of zo, alleen wat over folders over kv etc.

13. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    hoi rammel,

toen ik zwanger was van mijn zoontje zag ik het de eerste maanden ook niet zitten. ik kon me niet voorstellen dat het iets voor mij was.
    maar na een tijdje besloot ik toch het een kans te geven.
    ik ben er na ongeveer 5 maanden (door omstandigheden) mee gestopt, en heb daar nog elke dag spijt van.
    bv geven is echt het allermooiste wat ik ooit gedaan heb.

ik wil je hiermee zeggen dat het ook anders kan uitpakken... dat je het ondanks dat je het niet verwacht toch wel super vindt... maar dan moet je het wel proberen, want anders kom je er nooit achter.

succes met je keuze, en probeer je zo min mogelijk van andere aan te trekken. er is altijd wel iemand die commentaar heeft!

14. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    He meid, ik raad je echt aan je zoveel mogelijk in te lezen over bv en eventueel een (borst)voedingsavond/cursus te bezoeken. Het zou je best eens kunnen helpen om zonder schaamte en twijfel een keuze te maken. Of dat nou voor borst of voor kunstvoeding is.

zoals iemand hier schreef, je hoeft natuurlijk niet die kloven e.d. te krijgen.

Ik heb zelf een borstvoedings voorlichtingsavond in het ziekenhuis gevolgd en later bij mijn eigen vk een voorlichtingsavond over voeding. Waar dus niet alleen ingegaan werd op bv ook op kunstvoeding.
    Toegegeven, het bv gedeelte was wel uitgebreider en we kregen natuurlijk ook de welbekende voors en tegens, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Zelf heb ik nooit getwijfeld over de bv. Ik wilde dat wel graag gaan doen namelijk.

Neem de tijd en bedenk dat het je eigen keuze is. Niemand heeft daar wat in te bepalen. Hooguit te adviseren.
    En je bent geen slechte moeder als je je kindje kunstvoeding geeft.

15. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,422
    446
    83
    Limburg
    Hier ook een mama die in twijfel heeft gezeten.
    Had in eerste instantie ook zoiets van bv is echt niks voor mij, maar tijdens de zwangerschap er toch meer in gaan verdiepen en naar een bv bijeenkomst geweest.
    Aan het eind van de zwangerschap had ik zoiets van ik probeer het en lukt het niet dan hou ik ermee op en anders ga ik lekker door.
    Nu geef ik na 9 maanden nog steeds bv.
    Het ging hier vanaf begin af aan gelijk goed en vond het ook helemaal niet tegenvallen om elke nacht te voeden. Manlief haalde de kleine ook uit bed en dan kon ik blijven liggen want in de nacht voed ik liggend. Vond het juist handig dat je dan niet nog extra fles moest klaar gaan maken enz.
    Na een week of 4 a 5 zijn we ook gaan oefenen met flesje afgekolfde melk omdat ze ook uit fles moest drinken voor kdv na mijn verlof. Dus na 4 a 5 weken kon manlief ook voedingen geven. Daarbij zijn er ook nog zat andere taken die je man ook kan doen met het kindje zoals naar bed brengen en in badje doen enz, dus om die reden zo ik het niet laten.
    In eerste instantie had ik toen zoiets van als ik ga werken dan kap ik ermee maar ik kon er gewoon geen afscheid van nemen dus geef ik nu nog, na 6 maanden wel gedeeltelijk afgebouwd omdat ik het kolven helemaal zat was.
    Als je ergens heen wilt moet je er idd wel rekening mee houden maar meestal gaat dat vrij makkelijk, net van tevoren nog even afkolven en dan gelijk als je terug bent weer. Het is ook maar een korte periode in principe dat ze zo afhankelijk van je zijn. Op begin drinken ze vaak maar dat wordt als ze ouder worden ook steeds minder dus heb je ook meer vrijheid.
    Voeden in het openbaar heb ik trouwens ook nooit gedaan dan zorgde ik dat ik een flesje afgekolfde melk bij me had en dat ik zelf net ervoor en erna deed kolven

Ik zou zeggen geef het een kans en als het niet lukt of je vind het echt helemaal niks dan kun je alsnog stoppen. Andersom is heel wat lastiger om te beginnen met fles en dan uiteindelijk toch bv te willen geven. Mij is het in ieder geval meegevallen en ik zat een beetje met hetzelfde als jou.

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Hier een flesmama die zegt: probeer het in ieder geval!
    Ïk zeg dan ook tegelijkertijd: laat je desondanks niet gekmaken!

Het is nu je zwanger bent ZO onwerkelijk dat jij straks een kindje hebt, je kan je niet voorstellen hoe het is om jóuw kindje aan de borst te hebben. Dus lijkt het iets raars. Maar Vlinderbloem heeft gelijk als ze zegt dat het iets moois is als je het daadwerkelijk doet (en het goed gaat moet ik er ook bij zeggen).

Bij mij lukte het niet langer dan 2,5 week door omstandigheden wat ik erg jammer vond. Maar ik had van tevoren al gezegd: lukt het, dan doe ik het; lukt het niet, dan ga ik niet door tot het uiterste. En zo is het gegaan. Door de hormonen (zat middenin de kraamtranen, pfoeiii....) viel het me zwaarder dan ik van tevoren had gedacht om te stoppen en kon ik niet zo heel erg nuchter zijn. Maar achteraf ben ik toch blij met mijn beslissing om te stoppen en heb ik zeker niet het gevoel dat ik mijn kindje niet het beste heb gegeven en nog steeds geef. Ik hou net zoveel van mijn kindje als bv-mama's van hun kindje houden en daar gaat het om.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heel normaal en heel verstandig dat je hier over nadenkt. Ik kan me haast niet voorstellen dat er hier een moeder is die dat ook NIET gedaan heeft. Je vragen en twijfels zijn heel herkenbaar hoor!

Ik zal hier puntsgewijs op ingaan, want al zijn het heel legitieme gevoelens, je kunt er voor je zelf wel vragen bij gaan stellen natuurlijk.
    OK. Dat is eigenlijk denk ik de belangrijkste overweging!
    Maar heb je ook al nagedacht waarom je dat niet ziet zitten? Heeft het misschien te maken met hoe jij over je borsten denkt? Hoe zie je ze? Hou je van je borsten, heb je een haat-liefde-verhouding ermee, zijn ze misschien gevoelig of heb je in het verleden misschien iets minder prettigs meegemaakt? Allemaal dingen die er voor kunnen zorgen dat jij een belangrijke functie van een borst: melk maken misschien over het hoofd ziet.
    Maar 'het niet zien zitten' IS gewoon een belangrijke gedachte en een belangrijk gevoel!

Wie zegt dat het pijn doet? Wie zegt dat je kloven krijgt?
    Je hoort vaak alleen maar de nare dingen die moeders meemaken, maar geloof me, tegen elke klagende moeder staan er drie die geen klachten hebben, en daarom niets te melden hebben en daarom niets zeggen!
    Borstvoeding hoeft echt geen pijn te doen. Anders was de soort mens namelijk al duizenden jaren geleden uitgestorven!

Nou, als hij mee wil zorgen, en zorgen voor je baby houdt VEEL meer in dan alleen maar voeden, dan kan hij de komende maanden flink aan zijn trekken komen hoor! Mijn man mocht van mij trouwens al snel flesjes geven, maar hij vond daar dus echt geen biet aan. Hij vond badderen, knuffelen en verschonen veel leuker. En in de nacht voedden we meestal samen. Ik lag in bed, hij gaf me de baby en als ik klaar was verschoonde hij de baby en liet ze in slaap vallen. Ook zonder daadwerkelijk eten in een kind te stoppen kan een vader heel betrokken zijn hoor!

En wie zegt dat je dat doen moet?

Zoals ik al boven schreef: nachtvoedingen kun je samen doen.
    En trouwens de meeste flessende moeders die ik ken moeten er in de nacht uit omdat papa blijft slapen hoor!

Ehm ja, maar dat is iets dat je eigenlijk alleen de eerste maanden maar hebt hoor, je borsten worden al snel 'zindelijk' en dan wordt het allemaal een stuk makkelijker.

Nou, dat is wel uniek hoor. Is meestal omgekeerd.
    Eigenlijk is de kans op kleinere of theezakjesborsten het grootste als je NIET zelf voedt of maar heel kort en dan vooral als je te snel afbouwt. Je borsten groeien namelijk tijdens de zwangerschap om zich voor te bereiden op het maken van melk. Vetweefsel wordt vervangen door klierweefsel. Als je niet zelf gaat voeden dan krijgt dat borstweefsel na de bevalling een trauma, en dan kunnen borsten kleiner worden of gaan hangen. Is trouwens doorgaans tijdelijk, het kost ongeveer een jaar voor je borsten weer de oude zijn. Zelfde effect kun je hebben als je maar heel kort voedt en vooral als je dan te snel afbouwt.
    Door te voeden en vooral door lang te voeden blijven je borsten mooier.

Volgens mij zijn dat argumenten die voor veel moeders niet echt veel uitmaken als ze kunstvoeding willen geven.
    Het dure van kunstvoeding zit 'm trouwens niet zozeer in de portemonnee van de ouders, maar in de portemonnee van de gemeenschap. Kinderen die geen moedermelk krijgen kosten gemiddeld gezien de gemeenschap namelijk meer geld door hogere ziektekosten en verzekeringsvergoedingen.

Niet schijnt maar IS. Dat is een feit waar je gewoon niet omheen kunt. Of eigenlijk, het is niet de beste, maar de normale voeding voor een kind. Vervangers krijgen een kind wel groot, maar hebben nadelen.
    Maar iedere ouder maakt (niet alleen bij voeding) wel eens minder goede keuzes voor z'n kind. Dat maakt ze nog niet tot slechte ouders!

Dat ben je alleen als je dat zelf vindt. Als je iets doet waar je 100% achter staat dan is het onmogelijk om je schuldig of egoistisch te voelen. Zulke gevoelens kun je alleen maar hebben als je iets doet waarvan je weet dat het niet goed is, en waarvan je weet dat je er niet achter staat.

STIERENPOEP!!!!!!!
    Er is geen enkele voorlichtingsfolder die beweert dat een moeder die niet zelf voedt een slechte moeder is. Ik moet de eerste folder nog tegenkomen waar dat in staat.

Wat wel meespeelt is dat de kunstvoedingsindustrie natuurlijk jou heel graag als klant wil. Om die reden strooien zij in hun folders in blije dozen enzo regelmatig met opmerkingen dat je je vooral niet schuldig moet voelen als je hun product gebruikt. Dat is gewoon een heel gemene marketingtruc. Ik herinner me nog toen ik zwanger was en ik zoiets las. Ik was heel verbaasd: 'schuldig voelen? het is toch gewoon eten?' Maar de industrie koestert en kweekt die schuldgevoelens, omdat ze weten dat ze klanten op die manier langer en vaker houden.

Maar echt NIEMAND die echt met borstvoeding begaan is zal welke moeder dan ook een 'slechte moeder' noemen.

Ik denk dat je dan toch echt een beeld hebt dat je een beetje moet gaan bijwerken.
    Waarom ga je niet eens naar een cursus van VBN of LLL. Daar leer je feiten over bv, en op grond daarvan kun je volgens mij beter een beslissing maken dan op grond van meningen om je heen of misinformatie uit folders.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Joh trek je daar niet te veel van aan.
    Kraamzorg krijgt extra subsidie als ze helpen met het bevorderen van borstvoeding en daarom zetten ze dat in die folder.
    Maar elke kraamverzorgster kan je ook prima op weg helpen met flesjes. Waarschijnlijk zelfs beter dan met borstvoeding, als ik veel moeders in mijn omgeving zo hoor.

19. lien123

lien123 Niet meer actief

ik heb ook borstvoeding gegeven (ze krijgt nog steeds 's morgens en 's avonds). Ik had nooit gedacht dat ik het zo lang vol zou houden, ik wilde het een half jaar geven, maar toen het eenmaal een half jaar was, was het zo makkelijk! Ik vond het begin ook moeilijk, tip: als het niet lukt, meteen een lactatiekundige inschakelen. Wordt vaak ook vergoed door je verzekering.
    Weet je, al krijgt ze maar een weekje borstvoeding, dan krijgt je kindje al zo'n goede start mee, en hoe langer, nou ja mooi meegenomen.
    Vriendinnen van mij geven ook alleen flesvoeding, en die zijn daar verder wel heel tevreden over, maar vinden het ook moeilijk naar de omgeving toe. Alsof je niet het beste geeft aan je kindje. Ik denk dat haar grootste probleem was voeden in het openbaar , of gezellig met de kraamvisite er naast! Ik had daar ook wel eens moeite mee, soms gaf ik dan een flesje afgekolfde melk, of ik zonderde me af, of ik stuurde de kraamvisite gewoon weg! Zo van: doei, ik ga nu voeden!
    Succes met je keuze!

20. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    ik had ook dezelfde gedachten, ben zelfs naar een info avond in het ziekenhuis geweest over bv. Voelde me steeds raarder worden. Alsof BV alles is wat je kind mag hebben en de rest is gif.;)

Ik heb toen besloten om het te proberen, nou het lukte niet. Toen overgegaan op flesvoeding (kunstvoeding vind ik een rot woord). En ze groeien er heus wel van hoor :D Als jij je prettig voelt bij flesvoeding doen maar wil je bv geven doe je dat toch..

lekker je eigen ding doen...

ik kreeg eerst ook alles over me heen waarom ik geen bv gaf, toen was het waarom geen speen, nu is het wanneer komt nu is de 2e.:x:x
    Er is altijd wel wat wat je niet goed doet in andermans ogen. Maar ga lekker op je eigen gevoel af. En geniet nu maar lekker van JOUW kindje ;)

Share This Page