wanneer echt praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door M@r10e, 13 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M@r10e

M@r10e Actief lid

16 nov 2009
    111
    0
    0
    Beste iedereen

Ik twijfel.
    Mijn dochter van bijna 22 maanden, praat nog niet echt, ze zegt wel wat woordjes.
    Nou ben ik bang dat ik haar verpest qua praten, ze gebruikt nog een speentje maar voornamelijk om te slapen.
    Is ze echt zo achter.

Graag jullie reactie

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Elk kindje heeft zijn eigen tempo. Ik zou me er vooral niet druk om maken. Mijn zoon praatte heel vroeg, met 2 jaar kon je eigenlijk wel normale gesprekken met hem voeren. Hij was daarentegen heel laat met lopen. Hij was bijna anderhalf toen hij ging lopen maar maakte toen meteen een flinke spurt door te gaan praten. Het ene kind is met dit langzamer, het andere met dat.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    nee hoor. Onze jongste dochter is nu 25 maanden en begint nu 2-3 woordzinnetjes te maken.
    Babbelt ze wel zonder dat je begrijpt wat ze zegt?

Elk kind is ook anders. Mijn oudste maakte met 2 al hele lange zinnen en je echt iets vertellen.

Heeft ze nog een speen buiten bed. Dan zou ik dat echt afbouwen.
    DAt bevordert het goed praten natuurlijk niet.

( vindt dat heel raar staan , een peuter in de winkel met een speen die je wat probeert te vertellen)

4. M@r10e

M@r10e Actief lid

16 nov 2009
    111
    0
    0
    ze babbelt de hele dag door.

En met de speen die krijgt ze alleen in Bed overdag wil ik hem zoveel mogelijk uit.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter praatte met 22 maanden nog amper. Met 26 maanden 3-4 woord zinnetjes...
    Ze maakte ineens een énorme spurt. Leek ze eerst achter te liggen, daarna zei iedereen ineens dat ze zó goed kon praten al in vergelijking met andere kindjes...
    tja. Geduld dus en het komt écht wel.

6. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Mijn 20 maanden oude meisje, die nog heel vaak tut ( hebben we ivm met onze recente verhuizing ook nog even zo gelaten) kletst heel veel (zowel brabbelen als ineens hele zinnetjes), dus met die speen heeft het in haar geval niet te maken. Ze moet hem wel uitdoen van me als ze wat zegt. Doet ze dat niet, doe ik ook net of ik haar niet versta.

Ik denk dat jouw kindje gewoon een eigen tempo heeft.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ons zoontje is eind maart 2 geworden en praat ook nog niet zoveel. Hij kent wel veel woorden, maar maakt nog geen zinnen. Ik probeer me er ook maar niet al te druk om te maken. Hij was heel vlug met lopen (12mnd) en het CB zegt dat ze vaak of vlug lopen of vlug praten maar niet beide. Uitzondering daargelaten natuurlijk.

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn dochter praatte weinig met 22 maand. Nu is ze 29 maand en praat ze de oren van je hoofd :)

9. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

oja speen of duim....maakt niets uit. Hier heeft ze haar duim altijd bij zich en praat gewoon 4 woorden zinnen.

10. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    dat is per kind verschillend, zou me er niet druk om maken.
    mijn dochter sprak al heel vroeg zinnetjes van 3 a 4 woordjes ze was toen iets van 18 maanden maar denk dat het kwam door dat ze toen net een bril kreeg en dus goed moest horen omdat ze slecht zag , maar kijk ik naar de zoon van mijn vriendin die is net 3 en die praat nu pas redelijk.

11. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Denk dat dit in sommige gevallen idd wel klopt, mijn dochter liep "pas" met 17 maanden maar hoor vaak dat ze heel erg goed praat voor haar leeftijd. Ze maakt nu soms al zinnen van 5-6 woorden.

Ik zou me er zkr niet druk om maken het komt ws vanzelf. Het enigste wat je kan doen om het een beetje te stimuleren is veel boekjes lezen al wil dat ook niet zeggen dat ze dan ineens veel gaan praten natuurlijk.

12. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Mijn dochtertje is ook bijna 22 maanden. Een hele tijd lang begreep ze alles, en kon ze ook veel duidelijk maken, maar.. ze sprak losse woordjes, en dan niet meer dan een stuk of 20.
    De afgelopen maand is ze opeens enorm vooruit gegaan qua praten. Ze zegt nu zoveel woorden dat ik het niet meer bij kan houden, elke dag hoor ik nieuwe woorden. Ze maakt ook zinnetjes van drie woordjes, gebruikt 'ik' en 'mij' correct en de verschillende werkwoordsvormen ook.
    Je zult zien dat jouw kindje binnenkort ook opeens veel meer gaat zeggen!

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Onze meid zei tot haar 2e alleen enkele woorden. Ze had wel een grote woordenschat, maar ze maakte nog geen zinnetjes. Ik maakte me er ook wel zorgen over, aangezien de meeste kindjes dan al zinnetjes maken van 2-3 woorden.

Toen ze 25-26 maanden was, begon ze ineens te praten. Binnen 2 maanden maakte ze zinnen met 5 woordjes en al snel daarna volledige zinnen met werkwoorden.

Ik zou me er dus geen zorgen over maken, de ontwikkeling kan heel snel gaan. Het ene kind is snel met lichamelijke ontwikkelingen, zoals kruipen en lopen. Het andere kind is sneller met praten, plaatjes herkennen, puzzelen, enz.

14. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Mijn zoontje begon al vroeg met eenvoudige woordjes, maar liep pas vlak na z'n 1e verjaardag. Nu is hij bijna 2 en plakt soms 4 woordjes achter elkaar, en is een echte papegaai. Geen zorgen om maken, gewoon lekker tegen je kind blijven kletsen, daar leren ze van.

15. bruce2004

bruce2004 Bekend lid

12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    mijn zoontje was ook snel met lopen (13mnd) maar heel langzaam met praten, hij is nu 2.5 jr en zit nu een half jaar op de peuterspeelzaal en we dachten dat het nu sneller zou gaan maar helaas

Begrijpen doet ie dondersgoed maar het praten niet, hij is ook al getest bij het audiologisch centrum om te kijken of ie doof was etc,hij heeft buisjes gekregen omdat ie vocht in zijn oortjes had en hij heeft verschillende testen gehad en uitslag was dat het begrijpen van de taal zit ie op gemiddeld en het zeggen zit ie op 1 a 2 jr dus ondergemiddeld. Hun advies was naar een logopediste, we gaan as. vrijdag voor het eerst naar de logopediste toe om te kijken of ze hem kan helpen. Ik merk wel in tussentijd dat ie iets beter gaat praten,hij gaat meer woordjes zeggen, ook wel zinnen maar dat is nog een beetje zijn eigen taaltje...Maar zoals de meeste dus zeggen het komt wel, maar als je je echt zorgen maakt ga er mee naar je huisarts dan weet je dat je er snel bij bent als er iets is

Heel verhaal geworden zie..:D

16. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    zoonlief wordt over 8weken 2jaar en ook hij praat eigenlijk nog niet. Wat hij kan zeggen: opa - paa(paard) - poe(poes) - papa - mama - bah. en dat was t wel zo'n beetje

Buiten het slapen heeft ie eigenlijk geen speen. ene keer slaapt ie zelfs zonder spoeen en andere keer dan heeft ie overdag wel weer even kort een speen (moe of ziek dan kijk ik t door de vingers)

Binnenkort moeten we naar CB dus kzie de bui al hangen dat hij nog niet praat. ik zelf maak me er niet druk om.

Lopen was hij 17maanden toen ie dat eindelijk ging doen. Kmoet zeggen dat hij ook totaal geen interesse heeft in het praten. hij probeert wel wat geluiden na te doen maar als t hem in 3x niet lukt dan is de aandacht er al weer vanaf

17. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    Hier zoontje van 19 maanden. Die liep pas met 18 maanden en zegt alleen mama en papa. Voor de rest is alles een enthousiast TITAAA (met wijzend vingertje)!! Oh ja, en bah zegt ie ook wel. Ik lees hem veel voor en benoem alles, maar verder dan dit is hij nog niet gekomen. Ach, komt allemaal wel.

18. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ons zoontje is 19 maand. en zegt wel een aantal woorden ong 20 maar verder ook nog niet. ik zie het hier ook nog niet echt komen. ach ja komt wel goed iedereen doet het op eigen tempo hij liep rondom de tafel met 9 maand en liep los met 13 maand verder alles heel vroeg maar het praten wil niet echt. ach ja komt wel.

liefs

19. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Evy is bijna 27 maanden, maar praat nog niet veel. Ze zegt heel veel losse woorden, maar er komen nog niet echt zinnetjes uit. Ach, het komt wel.

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Volgens mij is dat wel redelijk normaal hoor. Mijn eigen kinderen zijn vlotte praten. Jongste is nu 25 maanden en praat je werkelijk de oren van je hoofd. Hij maakt zinnen van ca 6 woorden en heeft een hele grote woordenschat. Oudste kon op deze leeftijd ook al zo goed praten.
    Maar om mij heen zie ik meer kinderen van die leeftijd die alleen nog maar wat losse woordjes zeggen. Mijn zoontje is eigenlijk de uitzondering in de vrij grote groep 2 jarigen die ik om me heen heb. Dus als jouw kind ook nog niet zoveel praat, lijkt mij dat vrij normaal. Zeker als je de speen inderdaad overdag niet geeft (belemmering) en een beetje probeert te stimuleren komt het vast wel goed.

Deel Deze Pagina