hoe nexium toedienen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by flippo, Jul 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    hallo!

vanaf vandaag krijgt onze dochter nexium tegen haar reflux.

het zijn sachets met korreltjes die je moet oplossen in water. We moeten een half zakje geven (5 mg) en oplossen in 7,5 ml water. dan wordt het een dik drapje...

hoe geven jullie dit aan je kindje? Ze is nu 5 en een halve week oud en krijgt borstvoeding.

2. Angeliekie

Angeliekie Bekend lid

Apr 29, 2013
    520
    8
    18
    Wij deden dat altijd met een klein spuitje (verkrijgbaar bij de apotheek) spoot steeds een klein beetje in zijn mond. Ging bij ons altijd heel goed.

3. oxbow

oxbow Niet meer actief

Als het dik is dan met een lepeltje en anders in een spuitje.
    Maar ik lees dat het een dik papje is dus dan zou ik voor het lepeltje gaan.

4. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,641
    1
    36
    Wij hadden een spuit gekocht bij de kruidvat, en een flessenspeen kapot gemaakt, dus een groter gat.
    Speen in zijn mond en dan langzaam met de spuit de nexium in de speen spuiten.

Ging prima hier, hij vindt het lekker.
    We hebben het op die manier bijna 9 maanden gedaan

5. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ik maak het hele zakje aan met 15 ml. Het water meet ik af in een spuit en ik geef daarna 7,5 ml met die spuit. Gewoon even langs de apotheek gaan en een wat grotere spuit van 10 ml vragen.

6. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    2,641
    1
    36
    volgens mijn apotheek kan je inderdaad geen halve zakjes klaarmaken, maar gewoon een heel zakje en wat je nodig hebt dan optrekken met een spuit en de rest weggooien.
    Zonde, maar je kan nauwelijks wegen/uitvinden of je de helft van het zakje hebt.
    De rest is ook niet meer bruikbaar als het zakje open is omdat er dan lucht bij is gekomen

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Vraag bij je apotheek 2 dingen;
    Maatbeker met minimaal 15 ml (is volgens mij 20 of 25)
    Spuitje van 10ml

Maak 1 zakje aan in 15 ml water. Even roeren, 2 tellen laten staan zodat het wat dikker is.
    7,5 ml in spuitje opzuigen en zo in de mond van je kindje doen. Eerste paar keer kunnen ze het vreemd vinden, later gaat het beter.

Nexium heeft een langere inwerktijd dan bijv ranitadine nodig, dus hou in je achterhoofd dat het nog wel een aantal dagen kan duren voordat het goed werkt ;)

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,804
    5,941
    113
    Female
    Eerst een spuit, al snel een lepeltje.
    Maar hij was al een half jaar toen we eindelijk medicatie
    kregen.

9. novmama

novmama Fanatiek lid

May 6, 2008
    1,801
    0
    0
    gelderland
    Wij deden het met een spuitje ...

10. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij deden het met een spuitje maar er bestaat volgens mij ook een speciale medicijnspeen.

11. Vie87

Vie87 Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,802
    1,646
    113
    Eerst met een spuitje. Pink in de mond en daar naast spuiten. Later met een lepel. Ik trok 15 ml water op in de spuit en spoot dat in een schaaltje. Korrels er door roeren en dan weer in de spuit.

12. Lorelai

Lorelai Actief lid

Feb 4, 2014
    207
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met het Nuby meficijnflesje!

Bij mijn eerste gedonder met spuitje en lepel, tweede flesje geprobeerd en dat ging zo perfect!!

13. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    dank jullie wel voor de tips!

Ik heb van de apotheek 15 zakjes gehad voor 30 dagen, dus ik moet wel de helft klaarmaken.... wel een gedoe.

Eerst de poeder in een klein medicijnbakje, dan de helft over schudden in een zelfde bakje. Dat doe ik op het oog. De andere helft bewaar ik in het medicijnbakje (zit een dekseltje op)

Dan mengen met water. In de gebruiksaanwijzing stond 1,5 theelepel. Toen kreeg ik dat drapje..dat heb ik uiteindelijk met een lepeltje gedaan. Achteraf had ik denk ik te weinig water.

Vandaag heb ik het afgemeten met een spuitje en is het iets vloeibaarder; nu dus met een spuitje gedaan.

Allebei de manieren kreeg ik het binnen, dus het is gelukt.

Maar dat nubyflesje lijkt me erg handig!! Het toedienen van de medicatie zal nog wel even duren - gezien haar reflux klachten - dus de 4,50 euro wel waard ;)

14. Vie87

Vie87 Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,802
    1,646
    113
    Drinkt ze wel uit een fles? Bij ons weigerde hij namelijk het medicijnflesje.

15. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Dan heeft je apotheek het niet goed gedaan.

Meestal krijg je vaak maar voor een kortere periode, ik geloof soms maar twee weken, medicatie mee om te voorkomen dat er veel weggegooit word.
    Nexium heeft de verschillende korreltjes die samen het werk doen. Daarnaast is het onmogelijk om 5mg af te meten en geef je dus nooit de juiste dosis, wat je wel doet als je alles klaar kunt maken.

Dus dat is wel even iets om mee tenemen naar je apotheek. Sommige apothekers weten het wel, andere niet.

16. Withinshin

Withinshin Bekend lid

Oct 1, 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij moeten ook 7,5 ml geven, maar moeten gewoon een heel zakje gebruiken in 15 ml water oplossen, doorroeren, laten staan, doorroeren en dan 7,5 ml in een spuitje die we in zijn mondje doen.

Bij de apotheek gaven ze ook aan, dat we ook de korreltjes wel konden laten tellen, om zo de zakjes wel te halveren. Moesten we wel zelf betalen. Dan dus maar een half zakje per keer weg gooien.

Lijkt mij ook niet dat je op het oog de juiste verhouding kunt krijgen.

17. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Nou dan ga ik morgen toch nog eens terug naar de apotheek. Ik wil natuurlijk wel een juiste dosering geven. Het kleine ukkie is net 4 kg, dus haar lijfje moet het wel kunnen verwerken. Ik wil dus niet teveel geven. Volgens de bijsluiter mag het zelfs pas vanaf 1 jaar gegeven worden.... dus dan ga ik toch proberen dat ik per keer 1 zakje mag klaarmaken en de helft weggooien.

Bedankt dames, zelf had ik het dus al geaccepteerd vd apotheek, maar jullie wijzen mij weer de juiste weg! :)

Zo fijn al die ervaringsdeskundigen!!!!

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier idd ook heel zakje klaarmaken, helft optrekken in een spuitje en zo toedienen. Nexium bestaat uit gele en witte korreltjes en de balans tussen die twee komt nauw, dus zelf de helft van het poeder pakken, is niet goed genoeg. En de klaargemaakte helft bewaren kan ook niet, want je moet het binnen een half uur na klaarmaken ook geven: daarna wordt het pikzwart...
    Even je apotheek aan de jas trekken dus idd...

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Officieel is nexium idd voor vanaf 1 jaar.

Ik heb het 3 jaar geleden voor het eerst gekregen voor onze oudste. Mijn ka van toen schreef dit voor omdat ze in het wkz in utrecht goede ervaringen hiermee hadden en dat het een middel is die heel vaak goed werkt.

Ook hier lees ik voornamelijk positieve berichten.

Hopelijk werkt het snel.

20. MamaMoes

MamaMoes Niet meer actief

Ook ik geef mijn dochter nexium en moet 1 zakje in twee keer geven. Ik verdeel het s ochtends over 2 medicijnbakjes. Een maak ik meteen aan en de ander sluit ik af en geef ik s avonds. Mij is verteld dat het niet zo heel veel uitmaakt of het precies de helft is. Ook meet ik het water niet zo precies af. Ik heb even rond gevraagd in mijn omgeving en iedereen die ik ken en nexium geeft doet/deed het zo. En allemaal verschillende artsen en verschillende ziekenhuizen. En de meesten mogen vanaf 3 maanden 1 zakje per dag in 1 keer geven, maar dat advies heb ik niet gehad. Voor mijn fochter werkt het goed!

Share This Page