Wanneer eczeemplekken aanpakken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yukl, 3 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Maar misschien is het dan ook wel ontstoken?
    Wat er hier uitkomt is een beetje geelachtig iets.

Wij hebben sinds woensdag die zalf met antibiotica en de huid is al een stuk rustiger

2. misa

misa Niet meer actief

Helpt het niet als je overstapt op een andere voeding voor kindjes met kma?

3. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ja! Hier komt er soms ook geelachtig iets uit..
    Is het bij jullie ontstoken dan?
    Anders moet ik toch maar terug naar de HA.
    Vandaag weer hormoonzalf erop gedaan want haar hele wangen waren weer eens vuurrood..:(

4. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    De arts van het CB wilt niet zomaar overstappen.. Ze neigen hier wel naar KMA maar ze huilt niet met eten..
    Maar ik wil ook niet te snel overstappen hoor. Want anders moet je het ook weer gaan afbouwen...

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik geloof dat eczeem maar in weinig gevallen wordt veroorzaakt door een allergie als KMA. Als mijn zoontje wel KMA blijkt te hebben, hoop ik wel dat zijn eczeem daarmee te maken heeft en dat het beter gaat met nog hypoallergenere voeding dan hij nu heeft. Het wordt nog steeds erger namelijk, dus ik vrees dat we straks toch aan de hormoonzalf moeten... Maar goed, over 1,5 week hebben we de afspraak bij de kinderarts dus dan kunnen we eens zien hoe we nu verder gaan.

6. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere

Wat balen zeg dat het erger wordt:( Hier trouwens ook. Maar ik gebruik wel al af en toe hormoonzalf..
    Hopelijk wordt het snel minder.

7. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier wordt niet gewacht met hormoonzalf als dochterlief zich openkrabt. Vind dat persoonlijk een stap tever.
    Als ik merk dat de plekken (nek, oksel, armen, benen) droger beginnen te worden kijk ik t 2 dagen aan met extra smeren lanette/vaseline. (doe ik elke dag 2 keer ivm droge/excemerige huis). Verbetert de huid niet, dan 2 keer daags dun hormoonzalf klasse 1, en binnen 2/3 dagen is t dan al minder (dat de hormoonzalf niet meer nodig is).

8. Romy1979

Ja hier was het idd ontstoken volgens de dermatoloog. Moet zeggen dat nu met de nieuwe zalf de plekken al veel minder zijn en ik zie mn zoontje ook niet meer zo krabben en heen en weer schuifen met zn rug.

Hier ook geregeld vuurrode wangen. Maar dat is ook wel eens van tandjes.

Hebben jullie kindjes ook vaak last van verkoudheid, slijm, rochelen?
    Je hoort wel eens dat het hiermee samenhangt, de exceem.

Vandaag zijn we lekker wezen zwemmen. Durfde het niet ivm die exceem, maar volgens de arts was dat geen probleem.
    Mijn zoon heeft echt genoten, dus wij ook :)

9. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook een kindje met eczeem, wij zitten zelfs al aan de neocate vanwege KMA, dus aanpassing van voeding hoeft niet altijd te helpen.

10. Sappie25

Sappie25 Actief lid

19 mei 2010
    386
    0
    16
    Mijn dochter heef took eczeem in haar gezichtje en sinds kort zijn we overgestapt naar Pepti. Het lijkt erop dat de eczeem minder aan het worden is, hoewel er nog veel droge plekken zijn (en ook met geel!) .

Van het consultatiebureau moesten we smeren met PUROL! Doe dit dus nooit! Het houdt wel vet, maar er zitten zoveel toevoegingen in waar babyhuidjes maar slecht tegen kunnen (ondanks de tekst; ook geschikt voor baby's op de achterzijde van het potje!)

Later hebben we Dermalex geprobeerd, maar helaas de eerste week ging het perfect! Weg eczeem, wat was ze weer mooi.....
    Maar na een week kwam het nog heviger dan ooit terug!!!

We hebben nu cetomacrogolcreme om de droogheid te behandelen en dit lijtk aan te slaan......afwachten maar weer!

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Klopt, eczeem is meestal aangeboren en voeding kan een trigger zijn, maar is meestal niet de veroorzaker.
    Bij mijn zoontje is het aangeboren, maar voeding (oa melk) triggert het enorm. Maar zo ook wasmiddel, kou, tandjes.
    Het eczeem kregen wij niet onder controle met alleen verandering van voeding, of alleen met zalf. Hier was het een combinatie van: andere voeding, hormoonzalf, ander wasmiddel en een probiotica kuur.

Welke wasmiddel en verzorgingsspullen gebruik je? Zit er iets van parfum in? Daar kan je kindje namelijk ook op reageren.

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb niet alles gelezen maar hier zijn mijn tips (M veel eczeem, T een beetje en ik zelf ook behoorlijk):

- max eens per week in bad, met goede vette olie of badcrème, verder wassen met washand
    - insmeren met cetomacrogolcrème met 10% vaseline 2-3x daags (die andere is heel moeilijk smeerbaar)
    - niet te warm kleden
    - niet te warm stoken
    - gezichtje insmeren als je de kou ingaat

Bij ons is het trouwens niet duidelijk gerelateerd aan voeding oid - wel aan weer en weerstand. Dit heet constitutioneel eczeem.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ antje: ik gebruik als wasverzachter natuur azijn, maar qua wasmiddel verschilt het. Ik zou eens neutral kunnen proberen. Verzorgingsproducten gebruik ik niet, alleen die vaseline. Goed om te weten dat voeding kan triggeren, maar dat het een combinatie van behandelingen is wat uiteindelijk kan helpen.

@ salapio: niet te warm kleden kan ik misschien eens op letten. Hij slaapt in een slaapzak en onder een deken in bed, maar wellicht is dit te veel. Hoe weet je of het constitutioneel eczeem is? Doordat je het gewoon altijd ziet als zijn weerstand minder is?

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zoontje had daar de eerste weken wel enorm last van. Maar sinds we over zijn op de pepti, is dat helemaal verdwenen. Ik weet niet of het toeval is, maar opvallend is het wel :)

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik ben heel benieuwd of de kinderarts een hormoonzalf zal voorschrijven. Ik vermoed van wel als ik de verhalen hier lees en ik de plekken op het lichaam van mijn zoontje zie.

16. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ik ben net naar de huisarts geweest en heb ook lichte hormoonzalf meegekregen voor de dikke plekken en voor de andere droge plekken een zalf met cetomacrogol oid. Ik had zelf laatst de creme met lanette gehaald, maar dat werkte ook niet, werd het juist alleen maar erger van.

Dus nu dit maar proberen. De huisarts zei dat we niet superdun moeten smeren, omdat we er dan waarschijnlijk langer over doen voordat het weg is. Over een maandje moeten we terug, om te kijken of het geholpen heeft.

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    @ Yukl, ik gebruikte eerst Robijn als wasmiddel. Ik heb tot sinds kort neutral gebruikt. Ook onze kleding waste ik hiermee, want als ze zo klein zijn liggen ze nog veel tegen je aan. Nu kan ik color reus gebruiken. Hij reageert er goed op. Ik zou het zeker eens uit proberen. De uitbarsting van eczeem kwam hier rond de 3 maanden. Hij zat van top tot teen onder. Met het overstappen naar neutral verbeterde het een heel stuk.
    Van verzorgingsartikelen bedoel ik douchegel etc.
    Ik kan goed begrijpen dat je tegen hormoonzalf opziet. Helaas is daar soms niet onder uit te komen. Mijn zoontje had enorme plekken in zijn gezicht, die tot opens toe waren gekrabt. Dit ging pas weg met een hormoonzalf uit een klasse 2 variant (ze beginnen altijd met een klasse 1 variant). Ik was ook geen favoriet van hormoonzalf, maar je wilt niet weten hoe blij ik was toen zijn gezichtje eindelijk beter werd.

Hopelijk hebben jullie snel de oplossing voor jullie zoontje. Weet helaas hoe het is. Het is ook even een zoekwerk voor de juiste oplossingen. Hier was het rond de 11 maanden pas goed onder controle. Zelf ook eczeem en weet hoe het kan jeuken.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ allistair: wat vervelend dat je meisje er nu ook zo'n last van heeft! Is dat pas sinds kort? Want laatst in je topic had je het alleen over een droge huid toch?

@ antje: nee, ik gebruik echt helemaal niets aan verzorgingsproducten, ook geen douchegel. Of bedoel je voor mezelf? Voor mezelf gebruik ik het ook niet, behalve shampoo/conditioner en deodorant. Vervelend dat je het zelf ook hebt! Wij hebben het beide helemaal niet, er zitten ook helemaal geen allergieen in de familie. Des te verrassender vind ik het dat mijn jongste misschien KMA heeft en ook last heeft van eczeem!

19. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ja, misschien echt vreselijk dom van me, maar ik had het helemaal niet in de gaten dat het eczeem was. :) Toevallig was een vriendin van me laatst bij me en ik heb haar laten kijken. Het was ook heel erg rood en opgezet en het breidde zich ook al uit naar haar hele buik. Zij herkende het als eczeem en dus heb ik vorige week een afspraak gemaakt bij de HA en kon vandaag terecht.

Maar het gekke was, ik maakte vorige week woensdag de afspraak en sindsdien is ze ook gaan krabben. Daarvoor deed ze dat helemaal niet.

Nou, we zullen het wel zien. Als jouw KA met een ander idee komt, dan zou ik dat graag van je horen. :)

20. Romy1979

Dat is echt niet dom hoor. Je bent ook geen huisarts en soms is het gewoon lastig te herkennen. In het begin dacht ik dat de huid van mijn zoontje gewoon wat gevoeliger was.

Ow en het krabben begon hier pas echt toen hij met de laatste antibioticakuur gestopt was. Daarvoor heb ik hem echt nooit zien krabben. Dat is nu ongeveer een maand of twee geleden denk ik.

Deel Deze Pagina