Tussen de oudste en middelste zit precies 2 jaar (beiden in april geboren) Maar oei wat vond ik de eerste 4 a 5 maanden pittig met nog zo’n klein meisje van 2 die ook nog zo hulpbehoevend was! Tussen de 2e en 3e zit bijna 3,5 jaar en écht wat is dat heeerlijk!! Hij begreep zoveel meer toen ze net geboren was dan zijn zus die net 2 jaar was toen hij werd geboren. Qua band maakt het niks uit. de oudste 2 schelen dus 2 jaar, en hebben zeker veel aan elkaar maar hebben ook vaak ruzie! De band tussen oudste en jongste (schelen 5,5 jaar) is tot nu toe heel goed! En de band tussen de middelste en jongste (3,5 jaar verschil) is ook heel goed. Beiden hebben ze een andere band met hun zusje maar zo leuk om dat verschil te zien. Als ik het nog eens over mag doen had ik denk ik tussen de oudste twee ook wel minimaal 3 jaar verschil willen hebben. Maar wel als side note: ik heb 3 hele makkelijke, meegaande kinderen.
Niet? onze oudste was er 1. Das zo'n baby die alles helemaal perfect doet volgens het boekje. Altijd lief lacht, weinig huilt, goed slaapt, goed drinkt en eet... en dat je denkt wow! Ik kan dit! Ik ben hier echt gewoon goed in! En dan denk je ook heel euforisch dat je dus ook zeker geschikt bent voor die 2e! Dus zo'n baby die je erin lokt snel naar nog een kindje te verlangen, dat noemen we een lokbaby
Over de oudste zei de opvang altijd: daar kunnen we er wel 10 van hebben! Bij de jongste zei de opvang dat hij helaas niet paste. Daarvan was 1 al te veel (ik lach even over het contrast maar moge duidelijk zijn dat ik nogal kwaad was toen hoor haha)
Haha sorry @Zuri ik kopieer echt volledig wat jij al zei. Lokbaby of niet, die hersencapaciteit komt niet meer terug vrees ik ik doe dit ook in zakelijke emails per ongeluk haha, mensen letterlijk napraten zonder dat ik het door heb
Als jullie er klaar voor zijn. Er is wat mij betreft geen ideaal leeftijdsverschil, dat is zo persoonlijk en afhankelijk van zoveel factoren. Persoonlijk was voor mij het leeftijdsverschil tussen 2 en 3 (ruim 5 jaar) zo relaxed. Kids op school, alle tijd weer voor een baby. En niet de onzekerheid als ik had bij de eerste. Voor de rest zit er 2 keer 2 jaar tussen. Dat is niet per se zo gepland, wij zijn er elke keer weer voor gegaan als de wens bij beiden aanwezig was en wij zijn enorme boffers qua zwanger worden en blijven. Maar dat is dus gewoon geluk hebben. En met elkaar kunnen spelen door het weinige leeftijdsverschil? Nou bij de eerste 2 heeft het zo’n 10 jaar geduurd voordat ze elkaar niet meer de hersens insloegen. Echt, die 2 zaten elkaar 99% van de tijd gruwelijk in de weg. Nu zijn ze in een fase dat ze elkaar accepteren. Maar samen optrekken, echt niet. De jongste 2 zijn gelukkig een ander verhaal, dat is meer een broer-zus-relatie. Natuurlijk hebben die ook goed ruzie, maar ze kunnen ook echt heerlijk met elkaar spelen. En de oudsten kunnen afzonderlijk ook heel goed met de jongste 2 overweg. Mijns inziens heeft het dus meer met karakter te maken en minder met het leeftijdsverschil. Dus, lang verhaal kort: jij en je man moeten er allebei aan toe zijn en dan is elk leeftijdsverschil goed
Er is geen ideaal denk ik, alle opties zijn mogelijk en hebben hun eigen voordelen en nadelen. Doe dus vooral waar je je goed bij voelt en dat het dan gegund is natuurlijk. Onze jongste was een cadeatje. Ze schelen 18mnd. Twee huilbabies. Deze ene was net wat rustiger en dus nog jong toen de volgende kwam. De eerste 9 maanden waren gewoon afschuwelijk. Daarna heeft t nog wel 2 jaar geduurd voor ik weer een beetje het gevoel had dat ik leefde en dat er ook dagen goed gingen. En nu zijn ze 6,5 en 8 en liefste vriendinnen dit is tot nu toe de leukste leeftijd mag ik wel zeggen en nu ben ik ook blij dat ze weinig schelen en zo fijn samen kunnen spelen ook al zijn ze in karakter heel verschillend.
Onze dochter is volgende maand 1,5 jaar en we zijn nu net begonnen voor een 2e. Eerst dachten we, we wachten wel totdat ze beter gaat slapen.. maar dat zagen we niet zo snel gebeuren en we vinden het wel leuk als de leeftijd niet te veel uit elkaar ligt.. plus een 2e kindje zal hoogstwaarschijnlijk ook ons laatste kindje dan zijn dus hadden we ook zoiets van, dan kunnen we daarna weer door met ons verdere leven met onze 2 kindjes. Maar ja ik was erg onzeker en k vind t ook erg spannend om weer zwanger te raken en een peuter op te voeden terwijl k zwanger ben.. en als t eenmaal geboren is of ik het überhaupt wel kan 2 kindjes. Met m'n dochter vond k t allemaal erg pittig in t begin. Maar he dat wist ik niet van tevoren en t is allemaal goed gekomen . Dus volg je gevoel vooral!!
Als je er allebei aan toe bent inderdaad. Je weet toch niet hoe het loopt en of het botert tussen je kinderen. Hier zit er 22 maanden tussen. Ik vond de eerste tijd na de geboorte van de tweede enorm pittig maar ik had ook min of meer een depressie toen. Daarna gaat het eigenlijk op en neer. Momenteel vind ik er soms echt niks aan als ze beiden thuis zijn omdat ze constant elkaars hersenpan inslaan. Maar soms gaat het ook periodes zo goed dat je het weer vreselijk leuk vindt dat ze zoveel aan elkaar hebben. Als mijn nieuwe zwangerschap goed gaat, zit er tussen ons jongste levende kind en de baby ruim 4 jaar en zelfs 6 jaar verschil met de oudste. Ik vind het alleen wel jammer dat als het een jongetje is, er een erg groot leeftijdsverschil zit tussen de oudste en zijn evt. broertje. Maar daar doe je ook niks aan.. Mijn vriendin kreeg 3 jongens op een rij met 2 jaar ertussen en zegt zelf wel eens dat ze daar erg trots op was en dat erg handig vond en goed gepland etc. Alleen overleed haar middelste kind en is de hele balans in het gezin nu totaal anders. 5 jaar later kreeg ze nog een meisje wat eerder niet gepland was zeg maar. Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar zo zie je dat je het toch niet in de hand hebt ook al heb je een ideaal plaatje in gedachten.
Ik vind het echt een afschuwelijke term . Maar dat is misschien beroepsdeformatie… in mijn vakgebied zijn er namelijk lokfietsen enzo. Bij lokbaby moet ik dan toch meteen aan een andere type crimineel denken zeg maar.
Wauw... ik vind indd de link die je legt wel wat ver gaan. Ik heb de term zelf niet bedacht dat moge duidelijk zijn. Zelf die link nooit gelegd. Er zijn in de Nederlandse taal zoveel woorden met dubbele betekenissen.
Tjah ieder z’n ding. Ik heb sowieso geen positieve associatie met het woord lokken. Door dingen als “in de val gelokt” en dergelijke. Ik zou het dus nooit over een baby zeggen. En de beroepsdeformatie maakt het dan nog net een stukje erger.
Mijn oudste was 9 maanden toen we voor een 2e gingen. Ik was direct zwanger, dat werd een miskraam en daarna weer direct zwanger van onze jongste. Ze schelen uiteindelijk 20 maanden. We hebben 2 makkelijke kinderen die goed slapen, maar ondanks vond ik het eerste half jaar wel pittig. Toen de jongste werd geboren sliep de oudste nog 's morgens en 's middags en ik kwam door de voedingen en slaapjes eerst nauwelijks buiten. Maar daarna vond ik het echt súper en echt de moeite waard! Ze doen het zo leuk samen, hebben heel veel aan elkaar en spelen heerlijk samen. Het is iedere dag genieten. Tja, soms is het druk, maar die momenten heeft denk ik iedere ouder weleens. Terwijl ik dit typ zitten ze met de armen om elkaar heen een filmpje te kijken. Heerlijk is dat!