Wij zijn op school bezig om het kennismakingsgesprek tussen directeur en toekomstige ouders iets meer structuur te geven. Bijvoorbeeld door het maken van een powerpoint die steeds gebruikt kan worden en je zo niets vergeet te vertellen. Om een zo duidelijk mogelijk beeld te vormen van wat ouders zouden willen weten, wil ik jullie medewerking vragen. Welke vragen zouden jullie hebben voor de toekomstige basisschool van je kind? Wat zou er in een eerste gesprek volgens jullie echt aan bod moeten komen? Kom maar op met de vragen ....
welke leersystemen er gebruikt worden. hoe problemen met leren opgelost worden/ extra begeleiding. bijscholingen juffen en meesters bijzonderverlof voor leerplichtige kinderen.
Hoe er wordt omgesprongen met kinderen die buiten "de gemiddelde" leerling vallen. Hoe is het pest beleid?
Ik zou vooral zorgen dat alles goed zwart op wit staat. Ik heb bij 2 van de 3 basisscholen een info pakket gevraagd. Kreeg die netjes over de post samen met de kalender ( waar alle activiteiten op staan ). Kon eigen alles vinden in het info boek.Van kleine dingen als lestijden, maar ook leermethodes, pestbeleid etc. Toen we dus voor de rondleiding gingen wist ik precies waar hij het over had, en kon me dus echt richten op de sfeer in school. Mijn man heeft tijdens die rondleiding ook wat kinderen van diverse groepen aangesproken om te vragen hoe zij het op school vonden. Na het lezen van het infoboek hadden we al een goed gevoel en dat maakte de rondleiding alleen maar beter, dus hebben ook voor die school gekozen.
-Differentiatie -Pestbeleid -Grootte van de klassen -info over MR/OR/RT etc. -info overblijf -info over locatie gymzaal (bij school of lopen/fietsen ze daarheen) en of er een vakleerkracht gymnastiek is. - begeleiding bij middelbare schoolkeuze
Allerbelangrijkst vind ik vanuit welke visie het onderwijs vorm krijgt, en wat dat betekent voor de dagelijkse gang van zaken. En daarvan afgeleid, antwoord op vragen als: - hoe volgen zij de ontwikkeling van mijn kind - hoe kan ik als ouder die ontwikkeling volgen - wat wordt er van mij als ouder verwacht - hoe ziet de begeleiding van de kinderen eruit - hoe ziet de opbouw van een reguliere week eruit - iets over de instroom en uitstroomcijfers (instroom vooral omdat die uitstroom anders zo weinig zegt); hoeveel kinderen gaan naar welk vervolgonderwijs, en hoe doen ze het daar? Wat ik erg leuk vond op de scholen die ik heb bezocht, is het zelf mogen rondkijken in de leerruimtes (één keer in de vorm van een rondleiding door een paar bovenbouwleerlingen, één keer gewoon zelf rondlopen). En ik vond het fijn om met een paar leerkrachten en ouders te kunnen praten, niet alleen met de directeur. tip: maak een filmpje, waarin een sfeerbeeld wordt gegeven van het reilen en zeilen op de school.
Wij vroegen ons vooral af of douchen na gym verplicht was of niet. Als het verplicht was geweest hadden wij een andere school uitgekozen Verder; -Hoe omgaan met pesten? -Hoe omgaan met leerlingen met problemen (leerachterstanden, ADHD, autisme, e,d.) -Hoe staan ze tegenover 'een klas overslaan' -Welke activiteiten op school (musicals, schoolreisjes, kamp) En wat wij ook een hele belangrijke vonden; Als er iemand naar school komt, en zegt dat wij (als in, mijn vriend en ik) een ongeluk hebben gehad, en dat hij/zij Damiën nu uit school moet halen, geven ze hem dan mee of doen ze dat absoluut niet? Het antwoord daarop zal misschien best standaard zijn, ik hoop toch dat geen enkele school dit zomaar doet, maar ik wilde het toch even zeker weten
ik zou wilen weten wat er aan kunst/cultuur enz word gedaan. in een powerpoint is het altijd leuk om een filmpje toe te voegen an school. Ik ben net zelf bezig met iets soortgelijks, maar dan binnen het vo. wil daar best iets over vertellen, maar dan via een pb. ik hoor wel of je daar behoefte aan hebt
- Hoe groot zijn de groepen? - Is er één leerkracht per klas of meerdere? - Een hoe groot gedeelte van het lerarenbestand is man?
-onderwijsmethode en praktische uitwerking daarvan -wat wordt er gedaan met ll die beter dan gemiddeld presteren -praktische zaken als gym, (waar en wanneer), trakteren, trakteren en allergie, ouderavonden, vrije dagen en vakanties -ontwikkeling kind en hoe volgen
gebeurd dit op basisscholen dan ?Nog nooit van gehoord. Weet idd wel dat ik het op de middelbare moest,maar dan stopte ik gewoon mijn hoofd onder de kraan
Ja hoor, bij best wel veel scholen. Bij de school van Thijmen is het verplicht vanaf groep 3 (als ze ook in de grote gymzaal gaan gymmen). Wat vragen betreft vind ik het eigenlijk best lastig. Voor mij was het ook een soort gevoel wat ik er bij moest krijgen. Denk dat dat door je hele presentatie moet doorklinken, waar sta je als school voor en hoe geef je dat vorm. Verder ook hoe de lessen worden vormgegeven, hoe ze in groep 1 en 2 voorbereiden op groep 3. Klassegroote, leermethodes, extra activiteiten etc.
Oke, nou hier is het als voor zover ik weet niet. Vanaf groep drie moeten ze hier wel in gymkleding gymen.Nu gewoon in ondergoed op gymschoenen