Ik moet ff mn hart luchten. Gister heeft mijn dochter voor het eerst bij mijn schoonouders geslapen. Ze had een drukke week gehad en was echt moe. Als ze erg moe is dan gaat het slapen niet altijd even makkelijk. Overdag had ze er een uurtje geslapen (thuis tegenwoordig ruim 4 uur) en ' s avonds begon het al met drama. Mevrouw wou niet slapen. Mijn schoonmoeder is erbij gaan liggen en toen is ze in slaap gevallen. Mijn man had rond 20.30 gebeld om te vragen hoe het ging (toen gaf ze dit aan) en duidelijk aangegeven als het niet gaat BEL ons dan dan komen we haar halen. Maar er is niet gebeld maar ik zei gisteravond al: als ze haar maar niet bij hun in bed leggen! Nou hebben we haar vanmorgen opgehaald en ja hoor! Verteld ze doodleuk dat ze haar vannacht om half 3 tussen haar in hebben gelegd omdat mevrouw wakker werd en ze haar ook niet hele tijd beneden wouden houden en dat ze daar inslaap viel!!! Nu ik het typ krijg ik weer tranen in mijn ogen...... Ik vind dat iets voor de ouders en zeker niet opa en oma! Nu ben ik 37 weken zwangeren kan het zijn dat ik wat heftiger reageer maar ik moest gewoon huilen toen ze het vertelde en toen heb ik ook aangegeven dat ik dat niet iets voor opa en oma vind..... Bah mn dag is een beetje verpest en ik ben echt wel van slag hierdoor. Een tijdje geleden toen ze moest oppassenbelde ze mn man doodleuk op om te vertellen dat ze voor het eerst een plasje en poepje op het potje heeft gedaan!!! ( wij zijn hier niet mee bezig omdat ik dit niet wil) dit is toch ook iets voor ouders om te doen??? Ook aangegeven dat wedat niet leuk vinden en nog niet willen...... Gelukkig luistert ze wel maar ik heb het idee dat ze vergeet dat ze oma is en niet de moeder en dat sommige dingen gewoon bij de ouders horen! Gelukkig snapt mn man mij wel en staat hij achter mij maar ja dat ontneemt het rotgevoel niet..... Hopelijk leren wij hiervan en zullen we alles heeeeel duidelijk gaan aangeven vanaf nu bij onze dochter en straks de andere kleine.....
Op je vraag: ja, je overdrijft. Ik wil niet heel bot over komen hoor, en het zullen vast deels je hormonen zijn, maar als je dochtertje tussen opa en oma in wel lekker verder heeft kunnen slapen, is het toch alleen maar fijn dat opa en oma de veiligheid konden bieden die ze na een drukke week even nodig had? Ik heb bij logeerpartijtjes bij m'n opa en oma ook wel eens bij hen in bed geslapen, na een nachtmerrie. Ik zou het veel vreemder vinden als ze haar hadden proberen te pushen wel alleen te slapen, of midden in de nacht met 'r aan de sleep waren gegaan om 'r naar huis te brengen: die beide alternatieven lijken mij voor je dochtertje veel belastender dan lekker bij opa en oma in bed kruipen
Ik vind het ook wel wat overdreven hoor: mijn kinderen logeren ook wel bij opa en oma er slapen dan ook weleens in hun bed als ze niet meer kunnen slapen `s nachts/ heel vroeg. Zolang iedereen kleding aan heeft en houdt vind ik het geen probleem. En ook niet als baby want dan vind ik het wel gevaarlijk en wil ik het om die reden niet hebben. En qua potje hoe oud is ze eigenlijk? Nog vrij jong als ze nog 4 uur slaapt lijkt me?
Ik vond het altijd heerlijk om bij opa en oma in bed te kruipen als ik daar ging logeren Dus dat zou ik wel kunnen relativeren denk ik... Maar grootouders die een "eerste" ontnemen van ouders... Tja daar ben ik ook geen fan van. Je kindje doet dingen maar één keer voor het eerst, en daar zou ik als mama ook zelf bij willen zijn! (Het eerste lachje kreeg hier Opa natuurlijk ik was er wel bij gelukkig) Het eerste badje, de eerste woordjes, stapjes... En ik vind daar ook het eerste plasje op een potje bij horen. Dus daarin snap ik je heel goed! Ik hoop alleen wel dat je het nu los kunt laten, want je hebt nu even genoeg aan je hormoontjes denk ik! Succes meis!
Ik vind eerlijk gezegd ook dat je overdrijft. Ze sliep niet vlot, de grootouders wisten niet wat te doen, en hebben dan maar gekozen voor de veilige optie van samen in bed. Opvoedkundig misschien niet helemaal wat je wou, maar alleszins toch beter dan dat ze aangeven dat ze uren heeft liggen brullen maar dat ze niet wisten wat ze anders moesten?
Dan zal ik hier de eerste zijn die jou wel begrijpt. Ik denk dat dit ook te maken heeft dat het jou schoonouders zijn en niet je ouders. En waarschijnlijk is de band niet zo heel goed? Mijn dochter komt vaker bij mijn ouders als bij mij schoonouders. Mijn schoonouders hebben ook al een kleindochter van 5 en daar gingen ze vroeger altijd mee in bad.. ik vond dit echt niet kunnen en zei ook altijd tegen me vriend (voordat wij kinderen hadden) dat ze dit met onze kinderen echt niet zouden mogen.. bah bah. Ik vind in bad ga je met je ouders en niet met opa en oma. Nu is in bed slapen wel even wat anders maar ja ik zou dit zeker ook niet leuk vinden! Ik weet niet of jullie dochter ook wel eens bij jullie in bed slaapt? Als dit wel zo is dan had ze dit misschien nodig.. als dit niet zo is dan snap ik niet hoe jou schoonouders erbij komen om dit te doen. Mijn dochter is dit niet gewend slaapt nooit bij ons bed. Alleen in de ochtend speelt ze bij ons in bed. Dit doet ze overigens ook bij mijn ouders als ik moet werken en haar in de ochtend breng dan is het nog vroegen en neemt mij moeder haar nog even mee in bed. Dit vind ik prima. Ze wilt dan toch alleen maar even spelen. Ik kan je alleen maar zeggen als je hier heel erg mee zit, laat dit dan een les voor je zijn voor de volgende keer en laat haar daar niet meer logeren of praat er met hun over dat je dit echt niet wilt.. maar ja als jou dochter dit een beetje gewend is lijkt het me lastig want op dat moment wilt ze graag bij de 'grotere' in bed slapen.
Mijn dochter is 20 maanden. En een grote slaper is ze eigenlijk nooit geweest. Het is nu best druk in huis omdat we nog bezig zijn om de laatste dingen in huis af te maken dus regelmatig mensen over de vloer.. Ik ben met verlof dus ritme is toch iets anders en madam is erg druk met van alles te leren zo is ze momenteel erg druk met de taal! Hierdoor is ze erg moe en slaapt ze in vertrouwde omgeving en rust hier van 12.30 tm 16.30. Ze is nu gewoon erg moe. Het zullen dan vast de hormonen zijn! Ik ken het zelf helemaal niet ( hier niet zo'n fan van mn oma helaas) en vind het dan zelf ook een beetje vreemd. Tuurlijk ben ik wel blij dat ze zich erg veilig voelt bij oma en dat ze het daar naar dr zin heeft! Nou vind ik het zowiezo moeilijk om bepaalde dingen omtrend mn dochter en verzorging los te laten en doe erg mn best en gaat steeds beter
Ik vind ook dat je overdrijft.. Je kleine was overstuur en hun de oppas. Ik heb liever dat mijn ouders mijn kleine dan zo comfort en slaap geven als met hem midden in de nacht beneden aan gaan tobben. En van 1x dit doen gebeurd echt niets hoor.. Jullie uit bed bellen en je kind in de koude nacht weer mee naar huis nemen had ik vreemder / zieliger gevonden.. Het op het potje gaan verhaal ook zo iets.. Ik zou gewoon ape trots zijn op mijn kleintje en kijken of hij er inderdaad echt aan toe is. Wat maakt het uit wie hem dat voor 1st aanleert? Je hormonsters gaan met je aan de haal! Die mensen hebben het beste met je uk voor, ze troosten en proberen het een beetje mee op te voeden. Mag je ook dankbaar voor zijn!
De band tussen mn schoonouders en mij is wel goed gelukkig! Onze dochter slaapt alleen bij ons als ze ziek is en na 6 uur s morgens om nog even wakker te worden en eventueel nog even te slapen. Verder hebben we ' de afspraak' om het niet te doen omdat madam het erg gezellig vind Het is echt een gevoelskwestie.... Mijn schoonmoeder weet dat ik het niet zo leuk vond en we zullen zien hoe het verder gaat... Als ik aan het bevallen ben mag onze meid erweer logeren kijken hoe het dan gaat!
Ik kan me voorstellen dat het in jou ogen verkeerd voelt, en dat jij het op deze manier niet wilt hebben. Maar het is een keuze die jij en je man maken. Als jullie er voor kiezen om je dochtertje bij oma en opa te laten slapen, dan kun je niet alles in de hand hebben. Dingen gebeuren daar op een andere manier en dat moet je accepteren, en als je dat niet kunt dan moet je je dochtertje bij jullie laten. Ik persoonlijk zou het alleen maar fijn vinden dat ze zo goed zouden zijn voor mijn kindje. Om half 3 's nachts met een huilend kindje van een ander zitten is ook niet alles. Dan weet je ook niet altijd precies wat je moet doen. Ik snap zeker wel wat je bedoelt hoor! Maar het is ook een stukje loslaten en erop vertrouwen dat jou schoonouders het het beste met jou dochtertje voor hebben en dat dingen gewoon soms anders gaan dan thuis. Ik vond dat in het begin ook heel erg moeilijk, maar ik ben er wel overheen gestapt en dat geeft mij veel meer rust. En inderdaad, ik denk ook dat het er mee te maken heeft dat het je schoonouders zijn en niet je eigen ouders. Ik heb ook altijd meer gevoel bij mijn ouders dan bij die van mijn man. Maar het zijn echt ontzettende lieve mensen en soms doen ze dingen anders bij mijn kinderen dan dat ik zelf zou willen, maar dat is niet erg want ze doen het vanuit een hele goede lieve bedoeling.
Ik vind het van de ene kant wel ver gaan dat die schoonouders dit gedaan hebben. Zoals TS schrijft doet ze dit thuis niet alleen als ze ziek is.. en wij weten natuurlijk niet hoe het daar aan toe is gegaan maar wie weet had ze wel weer gewoon gaan slapen als ze haar alleen hadden getroost. Ik vind het zelf gewoon ver gaan dat je je kleinkind mee in bed neemt, ik snap ook niet dat je dan zelf nog goed kan slapen maar goed.. In mijn ogen zouden ze echt te ver zijn gegaan net zoals met op het potje plassen, daar is ze helemaal nog niet mee bezig. Nee hoor dit zouden ze bij mij ook echt niet moeten doen!
Ik ben ook zeker dankbaar dat ze willen oppassen en voor de kleine willen zorgen! Ze zijn erg trots op dr en dat vind ik ook erg bijzonder en blij mee! Maar op het potje laten plassen terwijl ik hoogzwanger ben, nu last heb van mn bekken, straks met een babietje zit en haar steeds moet helpen om op het potje te zitten vind ik niet iets om voor een oma te beslissen. Ik zie dat namelijk nu nog niet echt zitten.... Het was anders geweest als wij hadden aangegeven dat wij haar proberen zindelijk te maken en haar vragen hierop in te springen of als mn dochter dit zelf aan had gegeven. Neemt niet weg dat we ook wel trots op haar waren!
Je overdrijft inderdaad nogal. Ik snap wel dat je een en ander liever zelf beslist. Maar als je kind bij grootouders logeer heb je nu eenmaal niet overal hand in. En daarbij lijkt het niet alsof opa en oma nu echt zulke rare dingen hebben gedaan. Enige verwijt dat je zou kunnen maken is dat ze niet overlegd hebben, maar dan nog. Ontspan!
Ja, je overdrijft... Als je alle eerste dingen wilt meemaken, moet je 24 uur per dag zelf zorgen voor je kind, geen kdv en geen oppas... Ook daar kunnen dingen gebeuren voor de eerste keer terwijl je er net niet bij bent.. En midden in de nacht, tsja, als mijn ouders zo goed waren om op te passen en de kinderen mochten daar logeren, was ik allang blij dat ze goed voor hun zorgden... Als ze dan geborgenheid nodig hebben s nachts, moet je alleen maar blij zijn dat ze zo goed verder ging slapen midden in de nacht...
Zoontje zit hier ook weleens bij oma op de wc, vind het alleen maar leuk dat ze dat af en toe eens probeert met hem, en met 20 maanden, krijg je je kind echt niet ineens zindelijk met 1x op het potje...
Ja maar dat ze daar nu op het potje geweest is, betekent toch helemaal niet dat je nu voortaan maar voortdurend met zindelijkheid bezig moet zijn? En dat samen slapen... Als ik de reacties hier lees, krijg ik de indruk dat veel mensen zich daar nogal vreemde dingen bij voorstellen. Dát vind ik pas vreemd, dat je meteen het slechtste denkt over zo'n situaties... Ik vind het altijd gek om zo'n verhalen te lezen van "de oppas deed dat en ik vond dat niet kunnen". Je kan toch niet alles controleren? En je kan ook niet alles vooraf doorpraten. Met je oppas over wat jij wel en niet vindt kunnen. Je kan alleen evalueren of je je oppas vertrouwt om verantwoord met je kind om te gaan. Is dat niet zo, dan wordt het je oppas niet. Simpel.