wanneer een fruithappie?

Discussie in 'Voeding' gestart door moon30, 13 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moon30

    moon30 Actief lid

    14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    wanneer gaven julie dat aan julie kleintje? op de potjes staat vanaf 4 maanden maar volgens mij gaf ik t bij mijn eerste (10 jr) al bij 3 maanden.
    ik heb nog niet t idee dat ze t "nodig" heeft, maar wanneer zie of merk je nou wanneer ze t nodig hebben dan?:(
     
  2. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Daar bestaan uiteenlopende meningen over ;) Mijn idee is in ieder geval; zolang het kan, wacht tot de 6 maanden. En anders is het vanaf 4 maanden ook prima. Mijn zoontje was (en is) bijvoorbeeld nogal een vreetzak en zat met 3 maanden aan de maximale hoeveelheid flesvoeding. Om die reden zijn wij met 4 maanden begonnen en daardoor kwam er weer een beetje rust in zijn voedingspatroon. Daarvoor was het altijd rekken met de voedingen omdat hij te vroeg alweer honger had.
     
  3. little me

    little me Lid

    2 dec 2008
    77
    0
    6
    groningen
    Hoi!

    Wij zijn met 4 maanden begonnen met een fruithap. Gewoon een half potje. We merkten aan Romay dat ze begon te smakken. Dit was een teken dat ze zin had aan iets anders dan melk, vertelden ze op het CB. Ze vind t heerlijk, en nu nog steeds ;)

    Liefs
     
  4. moon30

    moon30 Actief lid

    14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    hmm nog ff wachten dus... jammer, was wel benieuwd hoe ze erop zou reageren :D
     
  5. Meryl

    Meryl Bekend lid

    30 jan 2009
    737
    0
    0
    Ik ben ook bij 4 maanden begonnen met de fruithap :)
    Mijn meisje begon op een gegeven moment het eten uit mijn mond te kijken ;) het schijnt toch voor de motoriek en het oefenen van de kaakspieren goed te zijn, maar het CB adviseert inderdaad met 6 maanden te beginnen. Ik weet nu niet of dat specifiek bedoeld is voor kindjes waarvan ouders kampen met een allergie of in het algemeen.

    Succes!
     
  6. Suzanne75

    Suzanne75 Fanatiek lid

    8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Hier ook tot bijna 6 maanden gewacht. Er is geen enkele noodzaak voor het geven van iets anders dan melk voor die leeftijd.
     
  7. zandkasteel

    zandkasteel Fanatiek lid

    12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    iedereen moet zelf weten wanneer die met de fruithap en groentehap gaat beginnen.
    En dan de reacties dat er geen noodzaak is om voor de 6e maand te beginnen... niemand kent jouw kindje als jij! Als jouw kindje er behoefte aan heeft lekker doen :D
    Wij waren met 5,5 maand begonnen maar ze wilde het niet. Ze begon het pas rond de 7 maanden lekker te vinden.
     
  8. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Jep, gevoelig onderwerp! Ik vind persoonlijk altijd lastig als mensen zeggen 'hij was er aan toe'. Serieus, ik zou niet weten hoe ik dat bij Julia had moeten zien! Kijken naar mijn mond? Doen ze al heel snel. Smakken? Doen ze al heel snel. Je kent je kind zelf nog in een heleboel dingen niet op die leeftijd, en om dan al te weten wat hij/zij in dit geval zelf wil? Erg lastig!

    Ik heb met Julia gewacht tot ze bijna 6 maanden was. Ze vond het prima. We hebben ook allergieën in de familie, dus ik wilde proberen tot die tijd alleen BV te geven, en dat is gelukt. Ik heb niet gehoord/gemerkt dat ze eerder wilde of nodig had, en ze heeft nog steeds geen enkele allergie!
     
  9. Juli2009

    Juli2009 Niet meer actief

    Oei, inderdaad een gevoelig onderwerp! Wij hebben ook gewacht tot 6 maanden, of eigenlijk nog langer.... Met 6 maanden zijn we begonnen met wat groente en ongeveer 6 weken later met fruit.

    Of je kindje het "nodig" heeft is inderdaad best lastig. Als je echt al een tijdje aan de maximale voeding zit kan ik me voorstellen dat het "nodig" is en dat je er met bijv. 4 maanden al mee wil beginnen. In alle andere gevallen zou ik er gewoon nog even mee wachten. Maar natuurlijk ieder zijn keuze!

    Toevallig last ik laatst het dagboek wat mijn moeder bij hield toen ik net geboren was en ik kreeg (30 jaar terug) met 2 maanden al groente en fruit op advies van CB. Scheen toen volkomen normaal te zijn.... :$
     
  10. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben bij alle drie de kinderen gewacht tot 6.5 maanden voor we begonnen met bijvoeding (ook niet eerst fruit, maar eerst groenten oa omdat dit minder allergeen is en milder is). Tot die tijd en ook nog wel langer hadden ze meer dan genoeg aan de borstvoeding (en evt kunstvoeding) absoluut geen redenen dus om eerder te beginnen.
     
  11. moon30

    moon30 Actief lid

    14 jun 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    en misschien domme vraag, maar geld dat ook voor drinken?
     
  12. Mary1981

    Mary1981 Bekend lid

    8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ik kwam niet meer uit met mijn flessen. Ze moest er gewoon teveel in te korte tijd omdat ze 's nachts al 12 uur sliep en dat was onrustig voor allebei. Met drie maanden overgegaan naar 4 flessen en een groentehapje/fruithapje. Met 4 maanden kreeg ze denk ik al beide.

    Ik zou me niet richten op het cb. Je merkt het snel genoeg als je kindje er krampjes/uitslag van krijgt toch? Ik kreeg ook eerst het advies met de hapjes te stoppen (maar ze gaven geen reden), later nam ze haar woorden terug en zei dat ze me wel begreep omdat het een vlotte tante was. Nou ja, daar heb ik niks aan, gewoon op je gevoel afgaan toch? En als het beter in het dagpatroon past gewoon doen hoor.
     
  13. zandkasteel

    zandkasteel Fanatiek lid

    12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    ze krijgen met 3 maanden nog bv of flesvoeding en daar hebben ze genoeg aan. Beginnen sapjes ed doe je pas na de 6e maand. Waarom wil je daar nu al mee beginnen?

    Ik wilde het ook snel allemaal maar zij kreeg er vreselijke krampen van. Wat heb je daar aan? Laat je baby maar lekker baby zijn. Tot 1 jaar is het allemaal BIJvoeding.
     
  14. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Mijn oudste zat ook met drie maanden al aan de bijvoeding, was nooit een probleem. M'n jongste geef ik nu ook vanaf dat ze vier maanden was 'n groentenhap. 't Is meer 'laten proeven' dan 'eten', dat wel...

    Ik denk dat je 't verder helemaal zelf moet weten. De ene zegt dit, de ander dat; iedereen heeft weer 'n andere mening, als je daar je idee aan op moet hangen blijf je heen en weer slingeren.. ;)
     
  15. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Tja, het ene kindje is het andere niet en het ene stel ouders is het andere niet. Ik denk dat je zelf prima kan bekijken wanneer jij denkt dat jouw kindje eraan toe is en of het kwaad kan om met bijvoeding te beginnen.
    Er zijn richtlijnen en die zijn natuurlijk niets meer of minder dan dat, het zijn geen regels of wetten.

    Ikzelf ben begonnen met bijvoeden met 4 maanden en een paar weken en ik had me er niet prettig bij gevoeld om eerder te beginnen maar er zijn net zogoed veel mensen die zich er niet prettig bij voelen vóór de 6 maanden te beginnen.
     
  16. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Het is een feit dat darmen, motoriek e.d. nog niet aan bijvoeding toe zijn voor de 6e maand. Een a twee weken eerder is geen probleem. Een a twee maanden wel.
     
  17. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    En toch lees ik ook andere "feiten" die uitgaan van 4 maanden, dus tja....
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Achterhaald, niet onderbouwd.
    Potjesfabrikanten doen dat je graag geloven, reken eens uit wat dat ze oplevert; een verschil van 2 maanden.
     
  19. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik gebruik bijna geen potjes dus ben totaal niet gevoelig voor dat argument.
    Wat ik wilde zeggen is dat voor elk wetenschappelijk onderzoek er een wetenschappelijk bewijs onderzoek bestaat dat het tegendeel beweert. En inderdaad, die worden altijd door partijen betaald die graag een uitkomst zien die het best bij ze past.

    En dus doe ik dat ook, ik kijk naar mijn kindje met richtlijnen in mijn achterhoofd, niet als wet van meden en perzen.
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    D'r is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat bijvoeding op 4 mnd minstens net zo goed is als bij 6 maand. Geen enkel.
     

Deel Deze Pagina