Tips gezocht (slapen baby 12 weken)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Citroentje, Nov 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Citroentje

Citroentje VIP lid

Apr 7, 2007
    5,556
    0
    0
    Stijn is as donderdag 12 weken oud en sinds hij 6 weken is, is hij van de ene op de andere dag zo onrustig geworden dat we inmiddels bij de kinderarts lopen. Met de omslag naar erg onrustig gedrag is hij ook veel minder gaan slapen overdag ('s nachts ook wel maar daar mogen we ook niet echt over klagen) We hebben een tijd pepti gebruikt ivm vermoeden van koemelkallergie maar dit hielp niet echt, nu zitten we op nutrilon AR op verdenking van reflux en sinds woensdag ook een zuurremmer (nexium) erbij en zonodig krijgen we nog motilium erbij. Er zijn nu geen symptomen die op kma wijzen (uitslag, spugen, krampjes oid) en we hebben wel het idee dat hij minder onrustig is over het algemeen.

Maar......hij slaapt na z'n voeding hooguit een uurtje dus de tijd tot de volgende voeding is te lang voor hem om wakker te zijn.

We zitten inmiddels sinds 2 dagen weer op 5 flessen maar vaak splitsen we die flessen weer op omdat hij het anders niet trekt en zonder fles is het gewoon huilen tot de volgende fles maar slapen doet hij dan ook niet, alleen wat dommelen tot de volgende fles.
    We hebben het idee dat we alles al hebben geprobeerd om hem langer te laten slapen en komen er gewoon niet meer uit.....

Wat we nu doen:
    om 6 uur fles van 180 cc voeding (dus 180+6 afgieten tot 180)
    om 10 uur 180
    om 14 uur 180 (dit wordt vaak om 13 uur 60 cc en 14 uur 120)
    om 18 uur 180 (ook vaak 16 uur 60 cc en 18 uur 120 cc) en
    om 23 uur 200
    (dan zitten we per 24 uur op 920 cc wat past bij 6,1 kg)

We hebben dus lange tijd nog gewoon 6 flesjes gegeven (met dezelfde hoeveelheid per 24 uur) maar dat betekend dat we hem om 20 uur wakker moeten maken omdat hij dan dus wel slaapt en dat ons weer tegen staat omdat we juist willen dat hij aan z'n slaap komt....maar wel de voeding nog nodig heeft om op de hoeveelheid per 24 uur uit te komen en de tijd tussen half 4 en 23 uur te lang is voor hem.

We houden steeds dezelfde volgorde aan qua voeding, spelen, slapen enz, zorgen voor weinig prikkels, gaat naar bed bij de 1e tekenen van vermoeidheid, hij slaapt in z'n bedje, troosten hem in principe in bed tenzij hij echt helemaal overstuur is, passen zonodig de 5 min regel toe, hij slaapt in een woombie vanwege maaiende armpjes (lijkt op inbakeren maar dan met net iets meer vrijheid doordat de slaapzak van strech stof is) we zijn al bij de osteopaat....

Kortom.....we weten het niet meer....Het is een lang verhaal geworden maar ik probeer zo compleet mogelijk te zijn omdat we al zoveel hebben gedaan en doen.....

Dus....wie heeft er nog tips voor ons?????

2. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,702
    2,512
    113
    Heb je ook al het hoofdeinde van het bed wat omhoog gezet? Als hij reflux heeft kan het maagzuur dan niet zo makkelijk omhoog.
    Verder is het misschien een idee om hem zijn eigen ritme te laten bepalen. Dus slaapt hij nog om 18 uur, lekker laten liggen. Misschien krijgt hij namelijk zijn flessen net op een moment dat het voor hem niet zo prettig is.
    Wij hebben ons dochterje altijd zelf haar ritme laten bepalen (ook al was dat voor ons niet altijd handig) en op een gegeven moment komt daar een mooie regelmaat in.
    We hebben de nachtfles vaak met 2 schepjes rijstebloem ingedikt zodat ze wat meer verzadigd was. Je zou dat kunnen proberen als hij te kort slaapt om de tijd wat te overbruggen (maar ik weet eerlijk gezegd niet of hij daar nog te jong voor is, dat zou je even moeten navragen)
    Misschien is ie gewoon zijn ritme opnieuw aan het instellen en komt dat tegelijk met zijn medische probleem?

3. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    onze dochter is 11 weken, maar wij geven veel minder voeding; gewoon geen grote eter... Ze geeft zelf goed aan wanneer ze genoeg heeft; als we er dan meer in willen forceren dan krijgt ze ook last van oprispingen en spugen. Wij maken 5 keer per dag een fles van 150+5 en die drinkt ze niet eens leeg.... Dus misschien gewoon minder geven???

4. Citroentje

Citroentje VIP lid

Apr 7, 2007
    5,556
    0
    0
    Dames bedankt al voor het meedenken..

@Bonnie1 Stijn kreeg vanaf een week na geboorte om de 4 uur voeding maar daar moesten we hem toen ook steeds voor wakker maken dus hebben we hem zelf laten bepalen en wanneer hij wakker werd een fles gegeven. Daarmee kwamen wij vanzelf op 5 flessen uit omdat hij langer sliep (5 uur tussen de voedingen) Sinds hij zo onrustig is geworden zitten we weer op een schema om hem zo toch wat regelmaat te bieden. Als we hem rond half 4 een fles geven slaapt hij wel goed verder maar de tijd tot 23 uur is dan net te lang dus maken we hem tussendoor niet wakker zitten we weer met een nachtvoeding....dus dan liever wakker maken om 20 uur.

Hoe zou ik dat dan aan kunnen pakken nu? de 1e fles is dus op verzoek (wanneer hij wakker wordt) daarna gaan we 4 uur verder tellen maar is hij na 3,5 uur echt niet te troosten dan krijgt hij ook gewoon. Wanneer geef ik hem dan een fles als hij na een uurtje slapen weer wakker is...dan zit er nl nog maar 2 uur tussen de 2 voedingen, hij is trouwens meestal wel even vrolijk wakker en daarna is het drama (huilen, krijsen enz) dus kan hem moeilijk elke keer na 2,5 uur weer voeden toch?

@Marywoods minder dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen, hij drinkt nu al erg gulzig zijn flessen leeg (doet er wel net lang genoeg over om wel aan de zuigbehoefte te voldoen) Hij drinkt in principe alles leeg en laat hij staan dan doen we daar ook echt niet moeilijk over dus ik denk niet dat minder geven de oplossing is in langer slapen eerlijk gezegt. Wat hij krijgt past ook prima bij zijn gewicht (150ml per kg lichaamsgewicht en hij krijgt overigens al weer minder sinds we op de AR zitten, blijkbaar is pepti een wat lichter verteerbare voeding waardoor hij iets meer nodig had) Toen we nog op 6 flessen zaten kreeg Stijn 1 keer 180, 3 keer 150+5, 1 keer 120+4 en 1 keer 90+3 en dan is hij ook na een uurtje weer wakker alleen is dan de tijd tussen de voedingen korter om te overbruggen, het slaapprobleem blijft hetzelfde.

5. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    elin slaapt ook tot aan de volgende voeding hoor... Sommige dagen is het echt 45 min slapen en dan een uurtje wakker en dan weer 45 min slapen. Dus ik leg haar dan gewoon nog een keer voor 45 min op bed ;) Tot de volgende voeding redt ze dan inderdaad niet en ze huilt dan dus van vermoeidheid en niet van de honger.

6. Citroentje

Citroentje VIP lid

Apr 7, 2007
    5,556
    0
    0
    Dat lukt dus hier niet.....
    En Stijn huilt idd ook van vermoeidheid en dat kunnen we niet doorbreken, hij is dan doodop en dit is elke dag zo van 6 uur 's morgens tot half 4 's middags ongeveer en dan valt hij als een blok in slaap.....
    Voor mij is het ook geen probleem (ja liever een baby die lekker slaapt wanneer hij dat nodig heeft natuurlijk) maar voor Stijn vind ik het zo vervelend, je ziet dat hij zo'n slaap heeft maar slaapt dan niet....en als hij gewoon wakker zou zijn zou ik er ook geen probleem van maken dan heeft hij gewoon minder slaap nodig maar dat is niet zo helaas..

7. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    en misschien strakker inbakeren? dat ie meer hulp nodig heeft om weer in slaap te komen? (ik zeg ook maar wat hoor!)
    Hebben we eerst de hele dag gedaan en nu alleen de avond en de nacht ingebakerd en overdag niet.

8. Citroentje

Citroentje VIP lid

Apr 7, 2007
    5,556
    0
    0
    Fijn! Alle tips zijn welkom wat dat betreft!
    Dat is waar wij idd ook aan zitten te denken, heb nog een paccodoek liggen van Tim dus denk dat ik dat idd gewoon eens ga proberen. Het lijkt voor mij weinig verschil met de woombie maar wie weet!

9. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

May 2, 2007
    2,637
    2
    0
    en hoe lang na een voeding leg je hem op bed? Misschien (ietsje) langer ophouden voordat je hem er op legt??

10. Citroentje

Citroentje VIP lid

Apr 7, 2007
    5,556
    0
    0
    Een uur tot anderhalf uur na de voeding gaat hij naar bed omdat hij dan dus signalen van vermoeidheid geeft. Kunnen we idd ook nog proberen.

11. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik weet niet of ik echt iets nuttigs kan toevoegen, maar alleen wel de herkenning! Vanaf het begin sliep onze dochter slecht en was heel onrustig, bleek ook met haar nekwerveltjes te maken te hebben en daar behandelingen voor gehad. Dat leek even beter te gaan. maar rond week 7 verslechterde het weer enorm. Op bed leggen en steeds exact na 45 minuten wakker worden, maar niet uitgeslapen zijn, steeds kunnen voeden (ik geef alleen borstvoeding dus dan maakt het niet uit qua hoeveelheden). Daarna kwam er ineens een periode waarin er helemaal bijna niet geslapen werd. Wanneer ik haar op bed legde huilde ze soms niet maar hoorde ik haar 1.5 uur lang gapen, maar niet slapen! Of ze begon te huilen en hield niet meer op. En iedereen maar zeggen: Ach het is gewoon een lekker wakker kind en heeft gewoon minder slaap nodig! Maar ik zag dat het niet zo was en vond het heel zielig.
    Wij liepen ook al bij de kinderarts en ik leefde naar die afspraak toe, want na 4 weken was ik ook gesloopt. Ik bleek een dag te laat en barste in huilen uit en toen werd er een nieuwe afspraak gepland de week erop op vrijdag.
    Die maandag begon ik weer vol goede moed met een strakke regelmaat aan te bieden. wakker worden, voeden, spelen, box, niet alleen maar letten op de moeheidssignalen maar ook op de tijd dat ze wakker was. Ik haalde haar dan uit de box en liep dan een kleine 5 minuten hetzelfde rondje door het huis. Daarna naar kamer en slaapliedje zingen, in puckababy stoppen. en dan zelfde ritueeltje elke keer met haar knuffel doen (nijntje geeft mama kusje, geeft Evie kusje, mama geeft evie kusje) en dan weggaan. En prompt ineens met 12 weken ging ze weer slapen! Toen ik bij de kinderarts kwam wilde ze mijn dochter eigenlijk opnemen ter observatie, maar omdat het ineens een paar dagen goed ging daar vanaf gezien en sindsdien gaat het beter.
    Wat het dus was wat hielp weet ik niet precies. Het enige wat ik weet is dat kindjes van 3 maanden 1.5 uur per keer op kunnen zijn (anders raken ze te vermoeid en komen moeilijk in slaap of slapen te kort). Ik ging dus strak elke keer hetzelfde doen. Daarnaast wanneer ze maar 45 minuten sliep hield ik haar niet langer dan een uur a 75 minuten op en bij langer geslapen 1.5 uur.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt. Maar iig heel veel sterkte ik weet hoe je je voelt....

12. Citroentje

Citroentje VIP lid

Apr 7, 2007
    5,556
    0
    0
    Nou we zijn inmiddels voor de 2e dag aan het inbakeren en Stijn slaapt!!!!!!!
    Hij wordt nog wel na een uur wakker maar dan kan ik hem weer goed troosten en valt hij weer in slaap voor nog een uurtje. Gisteren moest ik nog weg tussendoor om Tim weg te brengen en op te halen van de psz, ik heb hem bij het ophalen thuis in bed gelaten (met het idee beter een keer snel op en neer dan hem weer wakker moeten maken, ophalen duurt hooguit 5 min heen en terug) maar helaas was hij na half 4 weer wakker en ging niet meer slapen maar goed dat is dan 1 keer en niet 4 keer op een dag.
    Vandaag was het weer na 4 uur dat hij niet meer wilde slapen en was het ook niet echt mogelijk om het te rekken voor z'n fles dus toen de flesjes maar weer opgesplitst. Al met al een flinke verbetering nu dus! Hopelijk zet dit nu door.

@Leonizzie pff pittig hoor! Stijn sliep tot 6 weken wel erg goed en 's nachts op zich ook wel. Van 23 uur tot 6 uur dus dat geluk hebben we wel! Stijn is na 1,5 uur ook echt wel moe hoor dus langer is hij sowieso niet op.
    Waar ik wel van baal is dat we in 1e instantie niet serieus genomen werden door de ha en het cb. Omdat Stijn goed groeide en 's nachts wel sliep zou er wel niet zoveel met hem aan de hand zijn...:$
    Gelukkig gaat het nu goed bij jullie!

Share This Page