peuterspeelzaal wel/niet

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by vlindermoeder, Aug 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    2,601
    1,057
    113
    Hier
    hoi dames ik zit de laatste tijd erg diep na te denken wat ik zou doen.
    voor: leuk met andere kinderen spelen, maar ja dat kan ook gewoon in de speeltuin.
    voor: goed voor de ontwikkeling, maar ja ze is nog zo jong en ze mogen tegenwoordig maar zo kort kind zijn en niks hoeven.
    voor: een goede voorbereiding op de basisschool, maar ja als ze niet naar de psz gaat komt het ook vast goed duurt misschien alleen wat langer.

het is ook best een koste post. het kost 750 euro per jaar en laatst zag ik ook een stukje op tv dat de psz eigenlijk bedoeld is voor kinderen met een achterstand.

kan iemand nog wat zinnigs zeggen zodat ik beter een keuze kan maken

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

3. vlindermoeder

Mar 30, 2009
    2,601
    1,057
    113
    Hier
  4. ChilllayD

ChilllayD Actief lid

Jun 27, 2012
    256
    0
    0
    Den Helder
    Hier gaat ons meisje ook (nog) niet. Ze is er sowieso nog niet aan toe. Ze kon pas heel laat lopen en is echt nog een mini mensje en niet klaar voor zoiets. + dat ik het inderdaad heel erg duur vind!

Ze is nu 2 jaar en ik wacht zeker nog tot ze 3 is. 1 jaartje o te oefenen voor de echte school leek me de meest voor de hand liggende reden hier tot ik tegenwoordig ineens begin te twijfelen. Het gaat allemaal al zo hard, ze zijn zo kort klein en 'vrij'.... zucht.

twijfeltwijfeltwijfel dus.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik laat mijn dochter 3x/week naar de psz gaan om met andere kindjes te spelen, dat is mijn enige drijfveer geweest (en dat ik het zelf wel fijn vind). De overige zaken vind ik niet zo belangrijk.
    Ze ziet ook wel kindjes 1x/week in het zwembad en in de speeltuin, af en toe speelt ze met buurtkindjes die ze nu ook leert kennen. Maar dat vind ik echt anders. Op de zwemles, waar we al vanaf 6 mnd wekelijks komen, kent ze de kindjes minder goed dan van de psz en speelt ze dus ook minder intensief mee.

Als jouw dochter echt een paar x per week, met dezelfde kindjes speelt die ze kent (bijv buurkindjes, kindjes van jouw vrienden/familie, ..), dan zou ik zeggen dat een psz mogelijk weinig meerwaarde heeft.
    Maar ik vind het zelf best lastig om het - nu in de vakantie - te kunnen evenaren. Ik spreek wel af met kindjes van het zwemmen, neefjes/nichtjes, we komen psz kindjes tegen in de grote speeltuin hier, soms speelt ze een keer echt goed (uur of langer) met een onbekend kindje dat ze tegenkomt, af en toe speelt ze bij de buurkindjes.. (en verder vermaak ik dr door andere leuke uitjes) Maar ik vind het een geregel en gesleep ;)

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Ga gewoon eens kijken met je peuter en dan kan je zelf zien, hoe zij op de psz reageert. Heb ik ook gedaan en mijn dochter vond het prachtig en zat al netjes in de kring en deed al helemaal mee. Ik heb toen de beslissing genomen, dat als er een plekje was, dat ze van mij mocht starten. Ze zat met 2 jr en 2 mnd al op de psz. En de jongste met precies 2 jaar en die vraagt bijna iedere dag of ze er al naar toe mag.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Maar je dochter is nog jong. Je kunt natuurlijk ook nog best wachten tot ze 2,5 is. Of misschien zelfs 3, als jij dat prettiger vindt.
    En ieder kind is anders. Mijn dochter is redelijk snel verveeld en heeft best veel uitdaging nodig, vooral als ze alleen is.

8. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    750 euro? is er niet iets anders in jouw omgeving? ik betaal 5 euro per keer (2,5 uur). Ik betaal ook alleen voor de keren dat ze heen gaat dus geen vakanties etc. Dus dat scheelt pak 'm beet 550 euro!

9. ChilllayD

ChilllayD Actief lid

Jun 27, 2012
    256
    0
    0
    Den Helder
    Degene hier in de buurt kost 115 euro per maand voor 2 ochtenden van 2.5 uur. BAH! Belachelijk toch.

'' Als gevolg van ingrijpende veranderingen in
    wet- en regelgeving en bezuinigingsmaatregelen zijn wij nu helaas genoodzaakt om
    met ingang van 1 januari 2012 onze tarieven voor de peuterspeelzalen te verhogen.
    Het tarief zal stijgen van € 83,58 naar € 115,00 per maand voor twee dagdelen.''

En we hebben geen recht op een eventuele korting..... nou maak pret ;) niet dus.

10. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Wij hebben onze dochter op de psz gedaan toen ze 2.5 jaar was.
    Ze moest de eerste 2 keer wennen, maar nu vindt ze het prachtig.
    Iedere woensdag en vrijdag ochtend pakt ze haar tasje en doet haar fruit er zelf in en zo.
    Ik merk dat ze er ook erg veel geleerd heeft, liedjes ze praat ineens super goed.

11. adi

adi Niet meer actief

Heb je ook ter plaatse geinformeerd hoe het zit met die prijzen?

Psz-en die ik controleer hebben sinds 2012 3 smaken:
    - of je valt onder kdv-toeslag (beide ouders werken)
    - of je valt onder aanvullende subsidie gemeente (1 ouder werkt niet)
    - of je valt onder de wet OK (vve indicatie)

12. TantePerenboom

TantePerenboom Niet meer actief

Mijn zoontje is met 2,5 jaar naar de psz gegaan. Ik heb dit gedaan om meer in contact te komen met andere kindjes. Ook voor zijn spraak ontwikkeling, hij praatte best weinig vond ik en was ook slecht verstaanbaar. Sinds hij op de psz zit is hij zo vooruit gegaan. Hij praat nu de oren van me kop haha. KOmt met hele verhalen thuis over vriendjes en vriendinnetjes.

Hij gaat 4 dagdelen naar de psz. Ik betaal daar 19 euro per maand voor.

13. vlindermoeder

Mar 30, 2009
    2,601
    1,057
    113
    Hier
    wat de prijs betreft. hier zijn ze allemaal duur je heb ongeveer 4 aanbieders met allemaal meer vestigingen, maar de prijs begint bij 64 euro per maand. misschien word het zelfs wel nog duurder, want de panden waar de psz in zit die ik op het oog heb die werden altijd gehuurd van de gemeente voor een vrienden prijsje. maar nu de gemeente geld nodig heeft wil die de panden gaan verhuren tegen de echte prijzen. een prijsstijging van 100 tot 200 procent. en dat terwijl kinderopvang het al zo moeilijk heeft.

ik ben op een vestiging langs geweest samen met me dochter en die vond het wel gelijk leuk. ik had er alleen geen goed gevoel bij want de ramen zaten zo hoog dat er niet naar binnen kon worden gekeken en verschonen werd gedaan in een soort magazijn. met robert m. in mijn achterhoofd vond ik dat toch allemaal niet zo prettig. nu zijn de peuterspeelzalen gesloten en na de vakantie wil ik bij nog een andere vestiging kijken

14. ChilllayD

ChilllayD Actief lid

Jun 27, 2012
    256
    0
    0
    Den Helder
    Helaas hanteren ze gewoon 1 standaard regel, afhankelijk van het bruto belastbaar inkomen.

Ik merk het aan mensen hier in de buurt. Degene die wat minder salaris ontvangen betalen ook direct een stuk minder aan de psz. Logisch natuurlijk en dat vind ik ook helemaal niet zo erg maarja... 115 euro is wel even een flink bedrag vinden wij voor die kleine 2.5 uur, 2 dagen in de week, ondanks het salaris van mijn vriend. Ik zelf werk niet dus alles zou op hem aankomen.

Ik ben nu aan het kijken bij een (erkend) gastouderbureau waar max 5 kindjes per dag komen. Misschien dat ze daar eens een ochtendje heen kan. Ga navragen wat dat kost.

15. patricia111009

patricia111009 Niet meer actief

mijn dochter gaat naar de bibelebonse berg in julianadorp, ze gaat dinsdag middgag van 13 tot 15 en vrijdagochtend van 08.45 tot 11.45 ik betaal 80,- in de maand, maar krijg wel een tegemoetkoming van de gemeente! mijn dochtertje vindt het op school geweldig, ze hebben veel thema,s knutselen veel, zingen liedjes, ze is zooo trots dat ze in de manenschijn kan zingen, en iedere keer komt ze weer met een leuke tekening of knutselwerkje thuis :) ik ben helemaal voor, ik twijfelde ook heel erg ( mijn dochtertje ging met 2 jaar ) maar als ik zie met hoeveel plezier me meissie naar school toe wil.... geweldig :)

16. vlindermoeder

Mar 30, 2009
    2,601
    1,057
    113
    Hier
    ik heb voor de zekerheid nog eens gekeken op de site van onze gemeente,maar je krijgt alleen een vergoeding als je werkeloos bent

17. ChilllayD

ChilllayD Actief lid

Jun 27, 2012
    256
    0
    0
    Den Helder
    Klinkt goed! Jammer dat Julianadorp voor mij dan niet te doen is. En al zou ik dat wel willen dan ben ik bijna langer aan het reizen dan dat zij daar is :p Wil het liefst op loopafstand en dat is die ene (dure) dus hier. 5min. lopen ofzo. Ach, ik denk er nog rustig even over na.

Maar van 13u tot 15u, hoe oud is je dochter nu? Want die van mij slaapt keihard van 13u tot zeker 16u haha.

18. patricia111009

patricia111009 Niet meer actief

Nee haha dat is inderdaad de moeite niet haha, mijn meissie wordt 13 sep 3 jaar , ze zit nu bijna 1 jaar op schooltje :)

19. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier gaat ze ondanks gastouder wel naar de psz. Ze gaat over 2 weken voor het eerst, is nu 2,5 jaar.
    Vond ik vroeg zat. Laatst op open dag wezen kijken en dat was een groot succes. Ze kan hier niet wachten tot ze naar 'school' mag.
    Betalen 24 euro per maand voor 1 ochtend (ze komt op instroomgroep) en 48 voor 2 ochtenden.

20. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mijn oudste gaat niet, ik werk nauwelijks dus we kunnen het eenvoudigweg niet betalen. Vind de prijzen hier belachelijk, en de wachtlijsten trouwens ook.

Share This Page