Graag ervaringen/advies gezocht: Dochter gaat binnenkort starten op de peuterschool/peuterspeelzaal met 2,5 jaar. In eerste instantie gelet op info op de website was ik er van uitgegaan dat je alleen dagdelen van 5 uur kunt afnemen. Dus ik heb een contract laten opstellen voor 2 x 5 uur (08.30-13.30). Ik ben vorige week wezen kijken en toen gaven ze aan dat ze ook kindjes hadden die maar 2,5 uur kwamen, 08.30-11.00. En dat je minimaal 5 uurtjes dient af te nemen. Bij een 5-uurse dag eet ze daar ook den boterham en is er meer gelegenheid om (buiten) te spelen, boekje voorlezen etc. De juf zelf raadt 5 uur aan omdat ze een sneller in dat ritme komen en er veel leren (of zal ze me dit vanuit commercieel oogpunt aanraden??) Ik weet nu even niet wat ik moet doen. Het contract wat ik nu heb liggen (mijn oorspronkelijke plan) is 2 x 5 uur. Het contract loopt voor 1,5 jaar (wil dat nog wel wijzigen naar 1 jaar, want heb ook nog verhuisplannen en weet niet of ik dan nog bij dezelfde organisatie opvang ga regelen). Het is ook erg prijzig, dus ik wil wel een goede keuze maken voor mijn dochter. Kortgezegd: graag jullie ervaringen van jullie kleintjes van 2,5 jr of ouder die naar peuterschool/peuterspeelzaal gingen. Voor hoeveel uur? Was het te kort/lang/precies goed? Zouden jullie een dagdeel van 5 uur te lang of goed vinden? Ik kan nog de uren wijzigen, maar dan moet ik waarschijnlijk wel annuleringskosten betalen, maar liever dat, dan dat t veel te zwaar blijkt te zijn, haar minder breng en ik vast zit aan een duur contract.
Besf vreemd want normaal is de peuterspeelzaal altijd van 8.30 tot 11.30 naar mijn weten!! Mijne gaat 4x per week 3 uurjes maar dat komt omdat hij een vve indicatie heeft anders zou hij 2x 3 uurtjes gaan. Alle kindjes Zonder spraak taal problemen gaan hier 2x per week 3 uurtjes. Als ze gewoon lekker loopt met praten enzo zou ik zelf nooit 2x 5uur soen maar dat is natuurlijk jou keus.
Hier was het van 8.30 tot 12 Ik zou wel voor die 5 uur gaan, naar het gewoob opbouwen, ik vind 2,5 uur wel heel kort... Ook voor jezelf veel makkelijker... Denk aan reistijd, huishouden kunnen doen etc.
Het is nu niet meer standaard 2,5 uur. Die peuterspeelzalen bestaan nog wel, maar sinds 1-1 mag elke kinderopvang organisatie peuteropvang bieden en op de wijze dat zij dat willen. Er zullen dus veel meer verschillende vormen komen. Mijn zoontje gaat nog naar een "ouderwetse" peuterspeelzaal. Die dus dagdelen van 2,5 uur met specifiek opgeleide peuterleidsters, in een groep waarin ook alleen peuters van 2-4 komen. Dat is hier een heel bewuste keuze. Wij wilden geen kinderopvanggroep voor ons zoontje.
Wij hebben ook gekozen voor 2,5 uur. Eerst maar s kijken hoe dat gaat, uitbreiden kan altijd nog (en ik hoef nergens heen, en dit was gratisch)
Zoontje ging 2 x 3 uur naar de peuterspeelzaal, van 8.45-11.45 uur, vond dat een mooie tijd. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik in jou geval zou doen, 2.5 uur is wat kort maar gelijk tot 13.30 uur klinkt weer lang. Je kan geen proefperiode doen, dat als het te lang blijkt te zijn je het kan veranderen naar 11 uur halen?!?
Mijn zoontje gaat een dagdeel van 8.30 tot 11.45 en een dagdeel van 13 tot 15.15 Hij is begin januari begonnen en zou ook prima tot 13.30 kunnen en hij zou dat ook best wel willen denk ik haha! Denk echt dat je naar je kind moet kijken.
Hier zouden ze het beide erg leuk vinden als het langer is. Is nu 2,5 uur. Elke keer als ik ze kom ophalen is het van wij willen langer maar hier zijn ze ook hele dagen van het kdv gewend. Zou gewoon naar je kind kijken wat die aan geeft.
Bedankt allemaal voor jullie inbreng en advies!! Heb ik Veel aan gehad! Het is hier trouwens een peuterklasje van 14 kindjes tussen de 2,5-4 jr en 2 juffen. Ik heb geen vve indicatie en het systeem in onze gemeente is vaste bruto uurloon 8,10 + evt kinderopvangtoeslag inkomensafhankelijk. 2,5 uur vind ik ook net te kort, was t 3 uur zou ik zo om zijn... Ik vind het ook erg spannend en vind dit zo'n grote stap (dochter achter laten etc).. Ik denk dat ik voor 1 jarig contract ga ipv 1,5 jr en voor 2 x 2,5 uur en evt uitbreiden als ze t leuk vindt en ze t lichamelijk ook goed aankan (heeft nog een middagdut) Helaas veel gedoe met zo kort achter elkaar brengen-halen icm baby en slaapjes/voeding, maar het moet maar... Deze maand nog even uurtje laten proefdraaien en dan zien we wel. Hè hè ik ben er eindelijk uit, wat een rust in m'n hoofd. Morgen ff bellen voor een aangepast contract
Ik heb geen ervaring met de peuterspeelzaal, maar een contract bij een kdv of de bso loopt totdat het kind er niet meer heen gaat. Bij kinderdagverblijf dus tot de vierde verjaardag, bij de bso hier tot eind groep acht. Maar je hebt altijd een opzegtermijn van een maand, na volgens mij een beginperiode van twee maanden. Dus ik vermoed dat daar de contracttermijn van anderhalf jaar vandaar komt, tot hij (toch?) naar school gaat. Ik vermoed dat dat dus niet te wijzigen is, maar je kunt dus, zeker bij verhuizing, gewoon opzeggen.
Dat was bij mijn kinderen op de psz ook zo. Was ook genoeg hoor, zoveel leren ze er verder niet als ze meer uren gaan. Een boekje voorlezen en een boterham samen eten, tja, dat kunnje ook thuis doen. Mijn kinderen hebben ook een tijd op het kdv gezeten toen ik werkte, natuurlijk is dat meer gericht op verzorging, maar in al die uren leerden ze net zo veel hoor, al zie ik niet in wat er verder te leren valt. Ik zou 2 x 2,5 uur doen.
Mee eens... 5 uur achter elkaar klinkt voor mij meer als opvang dan als een psz. Klinkt alsof ze geld van je af willen troggelen
Ik vind 2,5 tot 3 uur lang zat voor peuters die net beginnen. Je kunt het mogelijk altijd nog opbouwen. Als ze bijvoorbeeld al kinderopvang gewend is dan kun je idd die 5 uur best doen, anders zou ik beginnen met 2,5 tot 3 uur met de mogelijkheid om uit te breiden. Onze dochter ging/gaat op maandag van 8.30 tot 11.15 en op donderdag van 12 tot 14.15u. Was in het begin echt lang zat. Inmiddels is ze bijna 4 en is het te kort haha