Wanneer een kindje?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door twijfelarin, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twijfelarin

27 feb 2013
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    hai hai,
    wie kan mij helpen? ik zit met twijfel tav het moment waarop ik zwanger wil worden. ik ben nog niet zo lang zzp'er en heb door lange studies nog weinig opgebouwd aan inkomen enzo. mijn vriend en ik willen - als het lukt- misschien volgend jaar deze tijd zwanger worden, maar ik weet niet of dat het juiste moment is. de vraag is natuurlijk of er uberhaupt een juist moment voor is, maar wat zou beter zijn? een kind krijgen als je bedrijfje nog niet zo bekend is en het nog niet storm loopt (want dan heb je meer tijd voor je kind, maar heb je wel minder geld) of juist als het een bloeiend bedrijf is er mee beginnen? ( minder tijd voor een baby maar wel meer inkomen) ik kom er niet uit.. ik ben nog geen 30 dus ik heb misschien nog wel even, maar ik wil het ook niet te lang uitstellen..;)

2. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Ik zou persoonlijk wat meer tijd voor mijn kindje willen hebben, vooral als ze nog heel jong zijn.

3. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ik ook.
    Een kind groeit maar één keer op, een bedrijf kan altijd nog een groot succes worden.

4. Lotteke1980

Lotteke1980 Bekend lid

23 aug 2010
    581
    15
    18
    Vrouw
    Ben het met de dames eens! Ga lekker voor het kindje. Ik zou het in ieder geval gaan proberen. Ik was ook nogal van het plannen, maar kwam erachter dat een kindje helaas niet te plannen was. Wij zijn nog steeds bezig :(..

5. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    Hier ook met bovenstaande eens: liever meer tijd met kindje dan extra geld

6. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij kunnen niet op jouw rekening kijken en we weten niet wat er in komt en wat eruit gaat. Is het allemaal heel krap dan zou ik echt nog even wachten. Een kindje kost geld.
    Houd er ook rekening mee dat je snel 3 maanden uit de running bent (paar weekjes voor de bevalling en uiteraard erna). Dan kom je misschien nergens aan toe en heb je tijdelijk helemaal geen inkomsten. Kan je dat allemaal opvangen omdat je vriend voldoende verdient dan zou ik zeggen: ga ervoor!

Mocht je toch nog twijfelen: houd een aantal maanden heel precies bij wat er in komt en wat eruit gaat. Je moet niet nu beginnen aan een kindje, dat mag. Je kan het even laten rusten, de situatie nog eens bekijken en er dan bijvoorbeeld over 3-4 maanden alsnog voor gaan. Succes met jullie beslissing (ik weet uit ervaring dat het lastig is)!

7. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Het liefst wil je natuurlijk dat je inkomsten zodanig zijn dat jullie, mocht een van beiden uitvallen, alsnog een heel eind komen. Dus: zoveel inkomen dat je kinderopvang kunt betalen nu, maar ook dat je allebei een volwaardig inkomen hwbt waarvan je onder extreme omstandigheden zou kunnen rondkomen. Beter voor jou om je bedrijf draaiend te krijgen en financieel onafhankelijk te zijn dan, zoals een paar meiden zeggen, puur op gevoel te gaam voor het kind. Gevoelsmatig snap ik dat wel, maar je slaat jezelf voor je kop op het moment dat je het onverhoopt alleen moet doen en te weinig werk hebt om rond te komen. Tuurlijk.is er dan de bijstand, maar ik ken geen zichzelf respecterende vrouw die daar in zit als ze de keuze had om het anders op te lossen.

8. twijfelarin

27 feb 2013
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dank allemaal voor jullie reacties! Biedt toch weer nieuwe perspectieven :) Ik ga er nog eens goed over nadenken!

9. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Tricky vraag om op een zwangerschapsforum neer te zetten. De meeste vrouwen zijn hier bezig om zwanger te worden en zullen vanuit hun eigen denkbeeld aanraden om zo snel mogelijk je voort te planten.

In mijn ogen is het juiste moment er zelden. Maar ik zou er wel voor kiezen om in elk geval financiële zekerheid te hebben voor je eraan begint. Tegenwoordig zegt een vast contract weinig, maar het is wel erg fijn als 1 van twee zekerheid heeft over een vast inkomen.

10. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Sorry maar ik raak toch een beetje geïrriteerd van de woorden die je gebruikt. Je denkt het te kunnen plannen? Nou vergeet het maar. Je kan in ronde 1 zwanger zijn, maar ook in ronde 35.

Dus het enige wat je kunt plannen is vanaf wanneer een kindje welkom zou zijn. Het juiste moment is er nooit en het klinkt nu alsof je 30 als een soort leeftijdsgrens ziet. Kijk voor jezelf of je er klaar voor bent.

En wat is beter.. daar zijn de meningen over verdeelt. De ene vind het beter als mams meer thuis is voor de kinderen en de ander vind het juist beter als papa en mama beide werken. Net zoals wel of geen kinderopvang...er is geen beter. Doe wat jullie willen en bij jullie past.

11. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    Noord-Holland
    Idd fijn. Zo dachten wij ook ...tot het bedrijf onverwacht (voor de werknemers) failliet ging. Ik ga toch de kinderwens niet in de kast zetten.

12. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Dat slaat nergens op, want al die vrouwen die jaren hebben gewacht om alles in hun hoofd op een rijtje te hebben zitten ook op dit forum als ze eenmaal zwanger willen worden...

13. Sheba84

Sheba84 Niet meer actief

Daar heb je gelijk in Bouwjaar1997! Het valt niet te plannen wanneer je een baby krijgt, dat bepaalt uiteindelijk je lichaam.
    Wat heftig wat je vorige maand hebt meegemaakt als ik je handschrift zo zie.. Veel sterkte met het verlies!

Maar ik snap van het financieel plaatje, want je wilt wel makkelijk rond kunnen komen. Maar daar kan je geen rekening mee houden, want wie zegt dat je volgend jaar nog allebei een baan hebt?

Je bent er aan toe of niet ;)

14. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    Noord-Holland
    Bedankt.
    Ennuh heel lief hoor maar ben toch al een semi-ouwe-taart uit '79 ;)

15. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Als je kinderwens sterk genoeg is, zou je geen seconde twijfelen...? (Een beetje zekerheid is wel zo fijn natuurlijk, maar ik denk dat als een kindje het liefste is wat je wil, maakt je baan e.d. niet zo heel veel meer uit, gevoeldmatig dan)

16. Sheba84

Sheba84 Niet meer actief

Dat is toch niet oud!! ;)
    Mijn nicht was ook 32 toch ze haar eerste kreeg.
    Ik heb ook een collega die 36 was die haar eerste kreeg!! :p

17. PrettyMuffin

PrettyMuffin Bekend lid

25 feb 2012
    937
    0
    16
    Hier even een reactie van een onderneemster. Ik snap de reacties van 'meer tijd voor het kindje' heel goed, maar hou ook goed in je achterhoofd wat een stress het starten van een bedrijf kan geven. Ik ben nu 3 jaar bezig en het is nog steeds elke maand spannend of ik deze keer alle lonen en vaste lasten kan gaan betalen.

Dus, aan het begin van je bedrijf zwanger proberen te worden, goed plan omdat je het dan nog niet super druk hebt of ervoor kan kiezen rustig aan te doen met je bedrijf.
    Eerst bedrijf opstarten, je hebt de eerste stress en spanningen gehad en weet al wat beter waar je aan toe bent en kunt je dus waarschijnlijk makkelijker richten op je kindje.

Er is wat mij betreft voor beide wat te zeggen, maar..
    Wie weet hoelang het nog gaat duren. Wij zijn nu ook alweer anderhalf jaar bezig en als ik me bedenk dat ik nu al een kindje had gehad, dan is dat ook wel even slikken met alle stress van werk. Maar je weet nooit hoe het gaat lopen!

Doe wat je gevoel je ingeeft, als je er prive maar helemaal klaar voor bent :) Succes!

18. Kuukske

Kuukske Bekend lid

26 nov 2012
    661
    10
    18
    Ik heb ook een lange aanloop gehad met opleidingen e.d. Ben net 27 geworden en vorig jaar augustus afgestudeerd. Mijn kinderwens is zo groot dat we vorig jaar tijdens mijn studie al zijn gaan proberen voor een kindje. Dan maar wat minder geld. Er moet maandelijks natuurlijk wel genoeg binnenkomen uiteraard!! Maar mocht dat goedkomen zal ik proberen om voor het kindje te gaan. Je kan toch gewoon door blijven gaan met je bedrijf? Wellicht met wat minder uur, dus minder inkomsten maar dat kun je eventueel wel weer rechtbreien zodra je kinderen naar school gaan bijv.

Ik zou op zich ook wel graag iets voor mezelf willen beginnen, of een verantwoordelijke functie. Maar ik heb bewust gekozen om dat eerst niet te doen. Later als de kinderen wat groter zijn (mochten we gezegend zijn) dan komt mijn carrière wel. Succes met het besluit!

19. Bri

Bri Niet meer actief

Dat is zo verschillend voor iedereen.
    Ik was er op m'n 31e pas uit dat ik uberhaupt kinderen wilde, voor mijn vriend liet dan moment nog een paar jaar langer op zich wachten. Uiteindelijk was ik 35 toen ik onze eerste verwachtte. Twee jaar later kwam zijn zusje. Het zal vast dat je het niet kunt plannen, maar verreweg de meeste vrouwen zijn nog altijd binnen een jaar na het stoppen met AC zwanger (iets meer dan 50% zelfs binnen 6 mnd), en brengen daarna een gezond kind ter wereld. Als je hier leest zou je haast denken dat dat de uitzondering is...

Jouw leven, jouw prioriteiten. Ik vond een solide financiële basis (in de zin van: werkervaring, goed netwerk, iets om op terug te vallen als het tegenzit) heel erg belangrijk. Het ideale moment bestaat niet. En achteraf denk je waarschijnlijk: dit hadden we veel eerder moeten (of kunnen) doen!

Succes met je afwegingen, en met je onderneming!

Deel Deze Pagina