Wanneer een mobiele telefoon ?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Klavertje6, 20 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ook op jonge leeftijd kun je dat leren toch? Wij hebben bijvoorbeeld een Wii U gekocht, maar daar hebben we wel met zijn allen voor gespaard. En nu sparen we bijvoorbeeld voor de hobbit trilogie in 3d.

2. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Eigen mobiel hoeft van mij ook pas in groep 8 of middelbare school. Mooi verjaardagskadotje dan. Vind het ook niet iets om zomaar te geven.

Mobiel voor thuis vind ik anders, maar dan zou ik het als noodtelefoon en spelletjes telefoon doen en dan niet bestempelen als telefoon voor dochter zelf. Dus dan zou ik straks op 7 jaar misschien ook wel telefoon met abonnement thuis hebben liggen, maar die is dan voor algemeen gebruik en komt dan inderdaad geen Facebook enz op.

En ja, tijden veranderen. Maar dat vind ik geen reden om een jong kind al een eigen mobiel te geven. Ze moeten ook leren dat alles waarde heeft en dat het niet zomaar allemaal kan. Het is bovendien onnodig een eigen telefoon op die leeftijd als er gewoon eentje beschikbaar is voor algemeen gebruik.
    Dochter van 1,5 zit hier ook al op de iPad, maar een eigen iPad krijgt ze echt nog niet. Straks op de basisschool komt dat wel (verplicht hier), maar dan is het met een doel.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.511
    36.472
    113
    Ja hoor, hier waarderen ze heel kleine dingetjes nog en ze krijgen toch veel grote dingen. Mijn zoontje heeft (uitzondering) een playstation gekregen, maar hij beseft zich heel goed dat dit niet standaard is. Hij wil graag een telefoon, maar heb aangegeven dat hij daar zelf voor kan sparen of een deel voor zijn verjaardag kan vragen.

En wat betreft buitenspelen, hij is altijd buiten, elk moment van de dag op het voetbalveldje, hij voetbalt daarnaast ook nog 4 keer per week buiten, tenzij het echt hard regent, dan kruipt hij even met een vriendje achter zijn playstation.

4. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.360
    279
    83
    Vrouw
    Ik verwacht dat onze kinderen relatief jong een mobieltje krijgen als ik alle reacties hier lees.

Wij wonen buiten het dorp, het is best een eindje fietsen naar school. Op het moment dat ze alleen naar school mogen fietsen (rond 8 jaar denk ik?), krijgen ze van mij een telefoon.

Dat wordt gewoon een goede telefoon, met internet zodat ze me kunnen bellen én appen, ook als er geen wifi beschikbaar is.

5. manuela83

manuela83 Actief lid

12 mei 2016
    259
    24
    18
    Vrouw
    thuismama
    kerkdriel
    mijn ex heeft mobiels gekocht voor mijn oudste zoon 10 jaar en voor mijn middelste 7 jaar
    ik ben er niet echt voorstander van maar ja kan moeilijk nu dit nog verbieden
    als het aan mij had gelegen waren ze 12 geweest voor ze voor het eerst een mobiel kregen:)

6. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Een telefoon als ze naar de middelbare gaat omdat ze dan een eind moet fietsen, maar ze heeft wel een iPod waar ze zelf voor gespaard heeft. ;)
    Ze is 8 overigens.
    Hij is ingesteld met mijn Apple account en ik weet ook de code om hem te unlocken dus ik hou het allemaal goed in de gaten. Ze heeft een paar spelletjes en snapchat, waarmee ze alleen naar mij en haar zus gekke foto's stuurt.
    :D

7. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    mijn dochter mag soms met buitenspelen mijn prive mobiel mee. dat is gewoon een hele simpele die van mijn opa is geweest. ze kan er alleen mee bellen en sms-en. ze krijgt hem mee als ze met een paar vriendinnen nog meer vriendinnen op gaan halen, dan kan ze laten weten waar ze zitten. ikzelf app altijd even naar de moeders als en iemand komt aanwaaien, maar helaas doet niet iedereen dat. het scheelt mij een hoop zoeken en dat is wel zo handig aangezien mijn jongste vaak slaapt als mijn oudste buiten speelt.
    een eigen mobiel vind ik voorlopig nog niet nodig.

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik lees net ff terug en zie dat iemand zich afvraagt of kinderen dingen nog wel waarderen als ze zo jong een mobiel krijgen. die van mij gelukkig wel (kan natuurlijk niet voor anderen spreken). mijn dochter wilde 2jaar geleden na haar verjaardag een step hebben en daar moest ze van ons voor sparen. mijn middelste (zoon) wil heel graag het politiebureau van lego, maar dat ding is over de 100euro en dat vinden wij te duur dus moet hij zelf sparen. ook krijgen ze zakgeld en daar moeten ze dingen van kopen die ze buiten hun verjaardag en de feestdagen om willen hebben. natuurlijk krijgen ze weleens zomaar iets, maar willen ze iets duurs moeten ze er zelf voor sparen/ klusjes doen.
    de mobiel die mijn dochter nu soms gebruikt is eigenlijk van mij en mag ze dus lenen.

9. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik kan niet in de toekomst kijken, want mijn ervaring is is dat ik/wij vooraf bedachte beelden en grenzen bijstellen gedurende de tijd.

Ik vermoed in groep 7. Ik kan me namelijk voorstellen dat ze dan niet meer naar de bso gaat, maar alleen naar huis. In dat geval wil ik dat ze me appt zodra ze thuis is.

Nu heeft ze een oude smartphone van ons, maar zonder simkaart. Ze maakt vooral filmpjes en foto's. Ze zou wel graag willen appen met haar vader en met mij, maar dat gaat nog even niet gebeuren.

De eerste smartphone zal wel een oude van ons worden met alleen beltegoed. En ja....ik zal ze ook mediawijs proberen op te voeden.

Deel Deze Pagina