Vandaag komt er iemand van de kraamvogel langs voor een huisbezoek. Wat kan ik hiervan verwachten? Heb totaal niks voorbereid namelijk en wil niet al te onnozel overkomen
Ik heb 7 december een afspraak met de kraamvogel, ben ook heel benieuwd! Volgens mij is het gewoon een gesprek wat je kan verwachten van je kraamhulp, hoeveel uur. En of jij verder nog vragen en/of wensen hebt. Maar ik hou de antwoorden in de gaten
Het is een gesprek waarin wordt aangegeven wordt wat de kraamzorg allemaal doet en wat je in huis moet hebben. Of je rookt, huisdieren hebt, soort woning e.d. En als er specifieke wensen zijn, moet je die met de kraamhulp bespreken. Ben ik eigenlijk de enige die 2x telefonisch dit gesprek gehad heb? Alleen bij de 1e kwam er iemand langs.
Hier kwam ook alleen bij de eerste iemand langs. Daarna gewoon telefonisch. De eerste keer kwam er een heel vriendelijke mevrouw, die vroeg of het bed op klossen stond, en ik een thermometer, kruik en nog wat dingetjes in huis had. Of er huisdieren waren en of ik nog speciale verzoeken had. En verder wanneer je ze moet bellen als de bevalling zich aankondigt. En wat de regeling is als je totaal niet met de kraamverzorgster door een deur kan. En onnozel overkomen, ben je mal! Het ergste is dat je iets vergeten bent in huis te halen (had zelf bijv. geen thermometer... Handig om vooraf achter te komen).
Ik ben zelf kraamverzorgster, maar als ik nu een intake krijg, dan heb ik ook nog niks klaar. Over 2 wk is de babykamer klaar en ik ben dan van plan de rest van spulletjes aan te schaffen.
Hier is de kraamzorg gister geweest. Ze heeft uitgelegd wat de kraamzorg precies doet en alvast het begin gemaakt van een zorg/groeisdossier wat hier tijdens de kraamperiode ligt. Ik krijg 49 uur en ze heeft me gevraagd hoe ik dat denk te willen verdelen(kan altijd wijzigen). Ook kon ik alvast wensen doorgeven, bijv. dat iedereen bij binnenkomst de handen wast. Ze heeft even naar het bed gekeken hoe dat het beste opgehoogd kon worden en voor de rest hebben we gewoon gezellig gepraat eigenlijk. hoe het met me ging en hoe ik de kraamtijd voor me zie!
Wat hadden sommigen een late intake of ligt dat aan mij?? Ik had al behoorlijk snel een intake, volgens mij tussen de 20 en 25 weken. Ik had dus nog helemaal niks klaar staan! Je hoeft je absoluut niet dom te voelen hoor. Zij houden gewoon een verhaaltje, nemen een boekje met je door en vragen of jij nog vragen hebt. Erg simpel dus. Groetjes
Ze vraagt bijvoorbeeld ook of je borst - of flesvoeding wilt gaan geven. Op basis daarvan maken zij dan een indicatie wat het aantal kraamuren waar je recht op hebt betreft. Ik meen dat als je bv geeft, je meer kraamuren krijgt dan wanneer je KV geeft. Het stelt niet zo heel veel voor hoor het gesprek, is best leuk eigenlijk ook krijg je een map waarin alles geregisteerd zal gaan worden gedurende de kraamweek. In deze map staat ook veel handige info voor jou als moeder straks.
Volgens mij krijg je idd 2 uur meer als je bv geeft. Bij mij mislukte de bv helaas, maar heb toch 49 uur gekregen. Verder willen ze gewoon de huisregels weten en of je bezwaar hebt tegen een stagiaire (die komt niet alleen hoor). Ik had allemaal vragen opgeschreven voor het intakegesprek, maar achteraf bleek dat niet nodig, omdat de intakedame erg grondig te werk ging.
BV is 49 uur, KV is 45 uur. Dus 4 uur voor de BV. Meestal is het zo als je halverwege overgaat op de fles, dat er dan nog wel een half uur per dag afgaat. 'k Heb geen idee wanneer ze hier komen (grappige is dat ik een collega krijg ) maar volgens mij is het meestal in de 7e maand.
Mijn lieve kraammens vond het leuk om mij alles uit te leggen en ik ben ongelooflijk onnozel. Een goede match dus Je neemt door wat er onder kraamzorg valt, je kan je wensen aangeven mbt roken (mag niet binnen, maar ik wil geen walm van ik-heb-net-gerookt in mijn kleine slaapkamertje, pietluttig maar als ik kan kiezen...), ze nemen door wat kraamhulp doet, niet doet, hoe lang, etc. Daarnaast nemen ze een lijst door met dingen die je allemaal moet hebben. Hier kwam mijn onnozelheid dus zichtbaar naar voren OMG. Hahah. Volgens mij heb je standaard recht op een aantal uren, en maakt bv daarbij niet uit, met fv moet je ook leren hoevaak, hoe warm, etc. en een kraamhulp doet ook huishoudelijke dingen als stofzuigen en afwassen als het nodig is. Maar goed, het zou kunnen. Ik kreeg een paar dagen later een contract met daarin wat er was overeengekomen - prima geregeld.
Hier was het idd een gesprek over wat we kunnen verwachten, wat we moeten hebben en over persoonlijke wensen. Bij ons krijg je wel extra uren als je BV geeft. Vooral dat je wensen besproken worden vond ik zeer fijn, bv wat te doen met rokende mensen en wanneer geen bezoek, etc.. Verder was het gewoon erg gezellig