Hoe wennen aan de fles..?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Ma2Be, 24 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Sinds een weekje zijn we aan het overgaan op flesvoeding, gedeeltelijke bv dus..
    We zijn begonnen met de voeding van 17.00 uur naar flesvoeding te gaan. De eerste 3 dagen ging het prima, dag 4 probeerde papa het en liep het uit op een krijsconcert, en dag 5 en 6 neemt ze nu het flesje niet meer.

Ik probeer het nu maar gedurende 5 minuten, dan is het huilen en vervolgens krijgt ze van mij toch haar zin.. want ik heb geen zin dat ze helemaal overstuur raakt. En krijgt ze de borst dus.

Weet even niet goed wat ik moet doen nu. Hoe dit toch doorzetten?
    Met één flesje per dag en het lukt niet gaat de tijd snel. Over 3 weken gaat ze naar het kdv en dan wil ik haar toch wel aan de fles hebben, anders weet ik het ook niet. En we moeten toch geleidelijk afbouwen.

Kan ik het anders ook bij andere voedingen proberen, zodat ze wat vaker kans heeft aan het flesje te wennen?
    Flesjes gekolfde melk pakt ze ook niet, met dat eerder proberen heb ik mijn hele voorraad er al doorheen gejaagd :(
    Ik heb Avent flessen. Zit al te denken om een tommee tippee te kopen, misschien werkt dat beter voor haar omdat ze ook de borst er bij krijgt?

Hoe ging bij jullie het wennen aan de fles?
    Nog tips?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Avent heeft bij ons nooit gewerkt, ze kreeg er gewoon haast niets uit. Difrax kersspeen werkt bij ons wel goed, die is wat korter. Ik zou gewoon eens wat proberen. Aan de andere kant, als ze met Avent altijd goed heeft gedronken, is het misschien gewoon volhouden. Als ze honger heeft zal ze uiteindelijk wel drinken toch?

3. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Met Avent heeft ze nooit echt super gedrojnken..
    Moet je voor een andere speen ook direct andere flessen aanschaffen, of kan een difrax speen bijvoorbeeld wel op een avent fles eigenlijk?

Heb in ieder geval een tommee tippee besteld, kijken of dat werkt..

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze deed het eerder wel, dus in principe kan ze het. Andere fles nu werkt waarschijnlijk verwarrender voor haar, waardoor je meer kans op weigeren hebt. Blijf wel vooral elke dag een fles aanbieden, maar doe dat niet bij elke voeding, want dat werkt alleen maar stressverhogend.
    Ik denk dat het weigeren vooral ligt in het feit dat ze weet dat ze bij jou de melk op een manier die ze prettiger vindt kan krijgen.
    Ik zou dus zelf helemaal stoppen met flesjes geven en die allemaal door papa of anderen laten geven, tot ze de smaak weer te pakken heeft.

Kijk eens hoe je met de tijden kunt spelen. Biedt de fles eens op een ander tijdstip aan, en hou daarbij je werkdag in je achterhoofd. De belangrijkste voeding om te vervangen is de voeding midden op de dag, die van 17 uur is eigenlijk ook wel te rekken tot je weer uit je werk bent en kunt aanleggen. Kijk dus of je de komende dagen niet liever een borstvoeding ergens midden op de dag vervangt door een fles.

Als je wat goochelt met de tijden (en eventueel tijdelijk met je werkgever overlegt of je wat later kunt beginnen en/of eerder kunt eindigen) dan hoeft je kindje maar aan hooguit 2 flessen per dag te wennen. Dat maakt de overgang ook wat overzichtelijker voor jou.

Als we even uitgaan van een werkdag van 8 uur en een half uur reistijd, dan ben je 9 uur van je kind gescheiden. Als je haar helemaal laat voltanken voor je weggaat, dan hoeft ze pas na een paar uur een fles. Als je een uur eerder weggaat of later begint dan kan ze de dag zelfs met 1 fles overbruggen de komende tijd, zolang je haar maar meteen als je haar ziet aanlegt (dus de eerste voeding even op het kdv geven voor je daar weggaat).

Hm, misschien een beetje ingewikkeld, maar je moet er wel uit kunnen komen hoor!

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    1 voeding lijkt me lastig worden als je weg bent. Als ik ga werken, krijgt Eva om 6 uur 's ochtends een voeding, stel ze komt 4 uur later, is 10 uur en weer 4 uur later is 14 uur en ik ben pas om 15 uur thuis als ik een uur eerder wegga. En Eva komt eigenlijk nooit om de 4 uur, maar 3 uur, dus ik komt gegarandeerd uit op 2 voedingen overdag. Het dochtertje van Ma2Be is nog jonger en ik kan me niet voorstellen dat die het wel gaat redden.

Over Avent, hoe bedoel je dat ze daarmee altijd al slecht dronk? Eva kreeg er maar hooguit 40ml uit, te weinig dus. Ze mag er best wel langer over doen. Wij zijn na 2x proberen overgestapt op Difrax, die speen is wat korter. Voor zover ik weet passen op Avent alleen Avent spenen. Vind ik ook zo handig aangezien ik wel Avent bekers heb, wordt dus overgieten.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    1 voeding is het uiterste en is haalbaar als je echt die 25% van je werktijd inzet. Dan ben je nl. korter van je baby weg. Als overbrugging tot het flessen betergaat zou je dit kunnen overwegen, het zal hooguit om een weekje of wat gaan. Want vaak pikken ze dingen die thuis niet lukken op het kdv wel gewoon op. Maar zo'n regeling haalt wel de druk wat van de ketel, en dat is voor alle partijen natuurlijk prettiger.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nou gaat het bij ons wel goed met de flessen, maar Eva blijft de eerste maanden thuis bij papa, dus mocht ze opeens gaan weigeren zal ze misschien ook niet zomaar weer uit de fles gaan drinken aangezien de situatie hetzelfde blijft (ik bedoel dus, omdat ze nog niet naar het kdv gaat).

Wat betreft die 1 voeding, het is dan inderdaad wel een heel erg uiterste. Zeker aangezien Eva dus wel om de 3 uur komt en als ik 25% van mijn werktijd zou gebruiken, zou mijn vriend eerst een uur moeten rekken en daarna 1,5 uur. Dat gaat voor ons dus niet werken. Ik zou het wel zien zitten hoor, zoveel mogelijk live voeden (en dus ook minder kolven), maar ik ben al lang blij dat het maar 2 voedingen met de fles per dag zullen zijn waarschijnlijk.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heeft je vriend er al eens aan gedacht om met Eva bij jou te komen lunchen? Kun je Eva live voeden, deed mijn man ook met mijn dochter. Heel gezellig.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is wel een goed idee! Ik kan in de kolfruimte ook voeden natuurlijk!

10. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Als je zoiets kan regelen is dat wel superhandig zeg!

Voor mij helaas geen optie.. niemand die mn baby langs kan brengen, het is ook een half uur rijden naar t werk...
    Anne is sinds vorige week over naar de 6 voedingen. Houdt uit zichzelf het perfecte 5 voedingenschema aan van (om en nabij) 7 - 11 - 15 - 19 - 23 en nog een voeding snachts (dat dan weer wel weer)..
    Eigenlijk zijn we daartoe gekomen, omdat ik vond dat ze overdag te weinig sliep. Ze was steeds vakaer na 1 of 1,5 uur weer wakker. Toen ben ik begonnen met haar maar even te laten liggen. En dan lag ze even wat te kijken in bedje, met haar speen, om vervolgens weer een uur of anderhalf te slapen. En zo zaten we ineens op 4 uur tussen de voedingen..

Maar met dat kolfrecht, wat dirksmama zegt zou ik dan in geval van nood als het echt niet lukt, om 06.00 uur moeten voeden, en nog eentje om 10 uur. Dan zou ze 14.00 op het kdv een flesje krijgen en om 18.00 uur weer van mij.. op het kdv of zelfs thuis, aangezien het kdv om de hoek is!
    Fijn om te weten dat we een dergelijke constructie achter de hand hebben!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tuurlijk en dat is veel gezelliger!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik hoop dat jullie er uit komen. Met pauzes van 4 uur wordt het allemaal ook een stuk gemakkelijker he?

13. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Ja dat scheelt echt wel!
    Dat maakt straks het kolven ook nog te overzien.. dus toch maar eens kijken naar een goede electrische kolf denk ik..

Ben nu wel even een beetje ontmoedigd wat betreft het flesje, straks pakt ze het helemaal niet meer... Iemand anders de fles laten geven overdag wordt wel lastig.

Twijfeltwijfel.. als het maar goedkomt..

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het komt heus wel goed hoor, en zolang ze elke dag maar IETS uit het flesje neemt, al is het maar 50cc blijft de gewoonte er in.

15. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Had net een kleine flesje vol gekolft, om weer een voorraad op te bouwen, wordt truusje wakker. Ik wilde haar eigenlijk even haar speentje geven, zo van nog even een uurtje slapen jij.

Maar zat hier met een flesje nog warme melk, en dacht, even speentje erop en ff spelen dan maar. Echt honger kon ze nog niet hebben 2 uur na de voeding, dus gewoon even de stress eraf. En lekker laten sabbelen aan het speentje, wat zou ze er dan van vinden als daar opeens heuse verse mama-melk uitkomt. .?

Nou ze keek even verrast, stoeide even met het speentje.. en dronk in één keer 125cc weg..!

Daar ging mn voorraadje weer, alleen gelukkig nu het buikje in van kleine meid.

Tsja. Het is wel niet conform een afbouwschema, maar ik laat het idee van afbouwen en moeten nu maar even los. Geef haar nu gewoon maar eens op wat onverwachte momenten een flesje afgekolfde melk en kijken wat ze doet. Als ze er zo een beetje aan kan wennen, is het ook prima toch..?

Als ze eenmaal aan de fles gewend is, en die wat vaker goed drinkt, zou ze dan ook eerder kv nemen? Of moet ze dan weer heel erg aan de smaak wennen?

16. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Zucht.
    Ik ben dus een beetje dom geweest.

Net met het schoonmaken van het flesje zag ik opeens dat ik de 2 speen erop had zitten. Terwijl ze eerst met de 1 dronk. Die heb ik dus, vermoedelijk 3 dagen geleden, met steriliseren omgewisseld.
    Waarschijnlijk ook de reden dat ze opeens het flesje niet meer pakte..?
    Ik voel me nou even een flink schaap.

Dirksmama zei nog dat andere speentjes juist tot extra verwarring kan leiden. Nou dat blijkt wel.

Maar goed, wat nu te doen? Ze pakte dus vanochtend het flesje met de 2 speen.
    Weer terugruilen is misschien nu niet zo verstandig...of toch juist wel. Help.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Daar valt weinig zinnigs over te zeggen. Ieder kind is anders.

Fijn dat ze in elk geval je harde werkt lekker heeft opgeslurpt.

18. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Nou, nog even een update:

Ze pakte toch de Avent fles niet meer, moeilijk doen met het speentje etc.
    Dus ik heb een tommee tippee aangeschaft, en die pakt ze nu al 3 dagen goed!

Ivm de verdenking van koemelk allergie, toch maar weer even overgeschakeld naar kolven. Ik heb via deze site een Avent ISIS IQ Uno aangeschaft, overgenomen van iemand bij wie de bv niet op gang kwam en dus weinig gebruikt.. die verwacht ik het weekend of anders maandag wel bij de post.

Mijn meisje drinkt nu 2 gekolfde voedingen uit de tommee tippee fles.. ik ben blij! De tijden ga ik tzt wel omzetten naar 11.00 en 15.00 uur,dan zijn het direct de tijden dat ze straks op het kdv haar voeding gaat krijgen.

Ik moet alleen nog een voorraadje op gaan bouwen, want die was erdoorheen geraakt bij het flesweigeren (snif). Maar daar beginnen we morgen wel weer mee...

Nou, hopen dat het zo allemaal doorgaat, dan ben ik erg happy :)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fijn dat ze in elk geval nog steeds uit de fles wil drinken, dat geeft je heel wat meer speelruimte in de toekomst.

Deel Deze Pagina