Recht op uitkering bij niet verlengen contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ghurabaa, 31 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ghurabaa

Ghurabaa Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    #1 Ghurabaa, 31 dec 2010
    Laatst bewerkt: 31 dec 2010
    Hoi Webcare team,

Allereerst super dat we onze vragen zo gemakkelijk aan jullie kunnen stellen!

Ik zit in de volgende situatie: Ik heb momenteel een tijdelijk contract van 4 maanden, dat eind januari 2011 zal aflopen. Ik heb gesolliciteerd binnen het bedrijf naar een vaste functie, maar weet nog niet of ik hier aangenomen zal worden aangezien mijn werkgever weet dat ik zwanger ben.

Nu zit ik met twee vragen. Stel ik krijg de vaste baan (en dus een jaar contract) dan zou ik 24 uur per week op contractbasis werken en daarnaast elke week 8 uur als oproepkracht voor dezelfde werkgever. Is het dan zo dat ik mijn zwangerschapsuitkering krijg over die 24 'contract-uren' of over de volledige 32 uur die ik daadwerkelijk werk?

Mijn tweede vraag gaat over de mogelijkheid dat ik de vaste uren niet zal krijgen, en day kan betekenen dat ik per 1 februari 2011 geen baan meer heb. Maar als je zwanger bent word je volgens mij niet snel ergens aangenomen, heb ik dan recht op een uitkering? Of zijn er andere opties?

Alvast bedankt!

Groetjes Ghurabaa..

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ghurabaa,

Je wilt graag weten of je recht op een uitkering hebt als je geen contract krijgt aangeboden van je werkgever. Als je aan de voorwaarden voldoet kun je een WW-uitkering aanvragen. Heb je binnen een termijn van 10 weken voorafgaand aan je vermoedelijke bevallingsdatum deze uitkering nog steeds dan kan je vanuit de WW-uitkering een zwangerschaps- en bevallingsverlof aanvragen.

Krijg je het contract wel aangeboden, dan vraagt de werkgever de zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor je aan. De hoogte van de uitkering wordt vastgesteld op basis van je inkomen één maand of vier weken voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Werk je dus in die periode ook de oproep-uren dan worden deze meeberekend.

Actuele informatie over de voorwaarden en het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedig 2011.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina