vraag zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Dominoo, 24 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dominoo

Dominoo Bekend lid

30 aug 2010
    521
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Hoi hoi.

Mijn 2e kindje is 22 weken onderweg. De eerste was bij geboorte 4370 gram en 3 dagen aan glucose infuus gelegen omdat ze het zelf niet onder controle kreeg. Bij de 3e controle van deze zwangerschap bleek de baarmoeder erg groot. Diabetes werd daarom even genoemd als mogelijke oorzaak. Om mijn lichaam daarin te ondersteunen heb ik zelf gekozen om mijn koolhydraten te minderen in mijn dagelijks voedingspatroon. Ik voel me hier erg goed bij en kindje groeit goed. Nu moet ik toch de glucosetest doen tussen week 24 en week 26. Hier zie ik beetje tegenop omdat ik 3 dagen weer veel koolhydraten moet eten en dan de test met glucose moet doen.
    Is de test echt noodzakelijk Is het niet juist schadelijk Nu mijn voedingspatroon is aangepast? En als er diabetes uit komt als uitslag, wat is dan het vervolg? Toch ook minder koolhydraten?

Ik hoor het graag
    Groetjes petra

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Petra,

ook al let je goed op je voeding, kun je nog een zwangerschapssuiker ontwikkelen, dus een test is wel echt noodzakelijk. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar het beleid vershcilt per regio. Er zijn regio's die voldoende hebben aan een goede niet nuchtere bepaling, indien gestoord een nuchtere en als die gestoord is een curve. Maar sommige regio's doen meteen een dagcurve. Of soms een glucose tolerantie test (drankje). Vraag eens goed naar de mogelijkheden die het best bij jouw voedingspatroon passen. Wellicht willen ze hierin een aanpassing in hun beleid doen omdat je bepaalde wensen hebt. Wie niet waagt, wie niet wint. Want een suiker controle is wel echt nodig ivm je voorgeschiedenis en grootte van de buik nu.

Groeten Brigitte

Deel Deze Pagina