Bloedprikken bij 27 weken zwangerschap?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Babii, 11 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Hallo dames,

Toen ik 12 weken zwanger was, heb ik bloed moeten prikken op de rhesus factor. Toen ik daarna bij m'n gynaecoloog kwam en vroeg naar de uitslag, was alles goed.

Vandaag had ik mijn standaard controle, echo, bloeddruk, urine ed, en toen zei hij: er staat hier in de pc dat je met 27 weken opnieuw moet bloedprikken. Dus ik vroeg: waarom dan? Ja dit is om je antistoffen te bepalen. Kreeg een speciaal formulier mee van Sanquin en daarop syaat; gebruik enkel sanquin buisjes. Mag ook pas va 27 weken geprikt worden.

Ik zei ook; maar alles was toch goed? Ja zegt hij, dit schijnt een nieuw protocol te zijn. Het is m'n eigen gynaecoloog en hij heeft al m'n zwangerschappen begeleid. Is heel kundig en al jaren in het vak. Hij vond het ook onzin daar het met 12 weken goed was.

Maar nu lees ik dus dat je enkel een herhaling moet als je rhesus negatief bent oid?

Iemand ervaring hiermee en dus ook terwijl je rhesus goed was en je toch nog moest prikken?

2. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Ik moet het hele riedeltje met 30 weken weer laten prikken maar of daar ook die rhesus bij zit durf ik je niet te vertellen
    Dit is standaard bij mijn praktijk

3. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Mijn vk zei dat het standaard wordt geprikt in week 27 ongeveer omdat de bloedgroep van de baby dan te zien is in jouw bloed en dan kunnen ze dus kijken of er een risico is tijdens de bevalling.
    Dit is mijn eerste zwangerschap dus ik weet niet of dit een nieuw protocol is of niet, maar volgens mijn vk is het normaal om rond 27 weken te doen.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik heb rhesus kleine c dus moest met 27 weken geprikt worden op antistoffen. Die waren gelukkig niet aanwezig.
    Hoe het zit als je geen rhesus hebt, weet ik eigenlijk niet.
    Misschien dat je ook zelf wel rhesusfactor hebt maar met 12 weken geen antistoffen, dan was alles goed, maar moet het toch gecontroleerd worden met 27 weken.
    Maar dit zou je op je zwangerschapskaart moeten kunnen zien.

5. Formidable2016

28 okt 2015
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    ik heb bij mij eerste ook die controle gehad , omdat ik als bloedgroep o negatief heb. maar dit is 6 jaar geleden. heb van de gyn begrepen dat ze daar nu meer opletten/controleren. misschien eerder in de gaten krijgen dat je geen anti stoffen aanmaak of de rehsusziekte krijg.. heb er eigenlijk ook niet veel over gevraagd ben pas 11 weken zwanger.

6. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Heeft inderdaad met rhesus c te maken. Ik ben rhesus c negatief en zo te lezen ben jij dat ook. Dit controleren ze pas sinds een paar jaar (sinds juli 2011). Met 27 weken kijken ze dan naar antistoffen, maar er is bij bijna niemand een probleem. Mijn verloskundige had nog nooit meegemaakt dat er met 27 weken een probleem bleek bij rhesus c negatief. Dit is echt anders dan rhesus d.

Hier kun je meer lezen:
    Bloedgroep Rhesus c-negatief - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

7. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Ws ben je dan rhesus c negatief. Ik moet ook weer antistoffen laten bepalen met 27 wk. Zitten verder geen consequenties aan heb ik me laten vertellen maar ik kreeg toen van de vk ook zo'n pakket mee van sanquin. Toen ik zwanger was van m'n zoontje controleerde ze net 2 jaar daarop geloof ik.

8. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ik heb dit onderzoek vorige week ook moeten doen omdat ik rhesus c negatief ben. Anders had het niet gehoeven heb ik begrepen.

9. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Heeft niet alleen te maken met rhesus c maar ook met rhesus d. Eén van beide zal dan negatief zijn...

10. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    dat klopt hoor, vanaf 27 weken zwangerschap kunnen ze namelijk de rhesus factor van je baby bepalen.
    Als er dus bij eerdere bloedonderzoek is gezien dat jij Neg. bent, moeten ze nu controleren wat de baby is. Als de baby namelijk Pos. is krijg je injecties. Als de baby ook Neg. is, is er niks aan de hand.
    Ik heb dat nu bij beide zwangerschappen zo gehad.

Ik snap niet goed dat ze kunnen zeggen dat je rhesus 'goed' is. Wat is goed? Het is gewoon of Pos. of Neg. haha

11. aninaja

aninaja Niet meer actief

Dit ja. Ik wordt ook met 27e week geprikt.

12. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Dit wordt jn week 12 ook al bepaald :). Dus vindt het maar vreemd. Lees nu steeds vaker dat het dus in week 27 standaard herhaald wordt. Ben al 2x eerder zwanger geweest en nooit hoeven herhalen 😱

13. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Nope, heb ik specifiek naar gevraagd en gisteren weer. Ik heb geen rhesus factor.'overigens geen een zw gehad :).

Alles was goed zei hij, hij vond het (heb een goede band met m'n gyn) ook behoorlijk onzinnig het nu wederom over te doen.

Wellicht doen ze het omdat ik een verplichte ks krijg, maar hij zei dat het nieuw is en protocol. Bel maandag wederom even hahaha

14. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Nee meiden, ik ben absoluut niet negatief ;). Ben elke zwangerschap positief geweest en nu wederom. Hij heeft me zelfs de lab uitslagen laten zien.

Gisteren zei hij specifiek; nee mevrouw u bent niet rhesus negatief, maar positief, er is niks aan de hand en het slaat nergens op, maar het moet, het is nieuw. Ik zeg aha geldklopperij dus, toen moest hij lachen en was het er volgens mij mee esns. Gelukkig zit ik al door m'n eigen risico hahaha.

Ik weer dat als je negatief bent dus c of d bent er opnieuw geprikt moet worden maar ben zelf dus positief.

Bel maandag nogmaals even, want dit is ook gewoon apart. Hoorde van m'n vriendin dat zij het ook nogmaals moest prikken en ook niet rhesus negatief was, maar positief.

15. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Je rhesus is goed dus positief of je rhesus is niet goed en dus negatief ;). Simpelweg een makkelijkere benadering voor de volksmond en niet medische mensen.

Heb zelf m'n medische terminologie dus wist waar hij over sprak. Maar nogmaals; ik ben gewoon positief net als elke zw. Vindt het echt frustrerend dat het maar moet omdat het nieuw schijnt te zijn. Vond m'n gyn dus ook. Nou ja we zien wel.

Ee zijn dus geen meiden die hem zomaar moesten herhalen op een vriendin van mij na. Dus bel maandag even terug. Ga niet nogmaals bloed prikken als m'n rhesus gewoon positief is.

16. evy1990

evy1990 Nieuw lid

12 dec 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste zwangerschap ben ik ben 27 weken ook getest
    Kwam rhesus C positief uit dus vandaag dat ik nog een keer geprikt werd later in de zwangerschap.
    Nu mijn 2e zwangerschap tevens van 2 kleintjes en bij voorbaat vertelde ze me al dat ik Daarom weer extra geprikt moet worden.

17. Denise001

Denise001 Bekend lid

9 feb 2015
    503
    4
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Dat is inderdaad raar.
    Alleen als je rhesus negatief bent word er normaal extra bloed geprikt ivm eventuele antistoffen.
    Heb zelf rhesus C negatief en de vk heeft precies uitgeleg waarom je dan geprikt word. Dus ben er ook zeker van dat je bij positief niet extra hoeft te prikken.
    Ook geen bloedtransfusie gehad in het verleden?
    En het was niet voor ijzer gehalte ofzo?
    Lijkt me ook sterk aangezien ze dat hier ook gewoon zo in de praktijk kunnen doen..

18. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    ah oke.. als jij idd pos. bent snap ik ook niet waarom het nog een keer geprikt moet worden. Je rhesus verandert niet natuurlijk...
    Ik ben dus neg. dus vandaar wel altijd de dubbele check.

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.574
    113
    Als je het onzin vindt dan doe je het toch gewoon niet.
    Niemand die je het kan verplichten

20. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Kunnen ze wel degelijk, zeker als je onder strenge zkh controle staat en een verplichte keizersnede moet ;).

Inderdaad, ik ben positief, heb net nog eens gevraagd aan degene die met mij meeging en de uitslagen van het 12 weken bloedprikken nagekeken. Snap er ook niks van, maar laat wel gewoon nog een keer prikken. En bel maandag wel even wat de reden ervan is, zeker als iemand positief is, is het simpelweg niet relevant, mits er een afwijkend iets wordt gevonden, zover was ik dan ook wel weer, vandaar dat ik het onwijs vreemd vond.

Maar m'n vriendin Appte me vanmiddag al dat zin ook positief was bij 12 weken en dus met 27+2 wederom moest prikken, puur protocol zeiden ze. Ach, we doen het maar gewoon.

Thanks voor de reacties meiden!

Deel Deze Pagina