ja tis een lekker dingegie hoor.... Zoë vindt die potjes van Bonbébé appel-banaan heel erg lekker... joh als jij de kleine vast wil laten wennen aan iets anders, moet je dat gewoon doen, goed opletten en zodra je merkt dat hij krampjes krijgt het weer ff laten rusten, en dan beter de volgende keer wat anders proberen.. lang wachten tja daar geef ik dit keer maar ff geen mening over, ff zw.pagina doorsnuffelen en je krijgt je uitkomst (wel-niet) daarover vanzelf wel.. alles wat anders is dan melkvoeding is voor kinderen wennen, of het nou pap-groente of fruit is, er is bijna geen enkel kind wat vies kijkt wanneer het ineens een lepel met iets erop tegen de mond aan krijgt wbt het beginnen met fruit of groente dat is iets wat je voor jezelf moet besluiten, veel geven als eerste fruit maar er zijn er ook genoeg die beginnen met groente omdat die minder smaak hebben en ze bang zijn dat de kinderen als ze met fruit beginnen, geen groente meer lusten omdat die weinig tot geen lekkere smaak hebben.. ik ben in ieder geval alle keren met fruit begonnen omdat dat voor mij makkelijker uitkwam, tuurlijk kun je een kind ook sochtends of smiddags groente geven, maar ik wil met groente beginnen zodra de potjes goed gaan (zoals de afgelopen week) en dan gewoon rond het tijdstip dat wij eten waarom? Ach weet niet, vindt gewoon dat ze aan dezelfde eet tijden moet wennen die wij hebben ik vindt het persoonlijk gewoon niks om smiddags te moeten eten zoals in ziekenhuizen en verzorgingshuizen gebeurt, dus vandaar dat ik de kleine laat wennen aan onze tijden . Dus kijk wat jou het beste uitkomt, of waar jij je het beste bij voelt Wbt allergenen, die zitten in geen van beide potjes, niet in de fruit, en niet in de groente gr.smoekie
Ik vind het een slecht advies van Smoekie. Het gaat niet alleen om krampjes, het gaat om het ontwikkelen van een allergie. Pas rond een maand of 6 zijn de darmpjes klaar met hun ontwikkeling. Bij de geboorte zitten er nog 'gaten' in, en daardoor kunnen allergieën ontwikkeld worden. Het lastige is dat je dat niet altijd meteen kunt ontdekken, maar er dus wel schade aangericht kan worden. Oh en tuurlijk mag je bijvoeden, dat mag je al vanaf de eerste dag als je dat wilt. Vraag is wat verstandig is, maar dat is een keuze die jij moet maken.
Ik vind het een slecht advies van Smoekie. Het gaat niet alleen om krampjes, het gaat om het ontwikkelen van een allergie ik vind het niet slecht advies hoor , want niet ieder kind is zelfde , die ene heeft snel problemen mee die andere heeft nergens last van , dus je kan niet zeggen dat voor iedere baby niet goed is want ieder moeder kent eigen baby het beste we zijn allemaal vroeger met 10 weken gevoed en zijn toch gezond en nergens last van ,ik snap niet dat men tegenwoordig snel een probleem van maakt ,laat iederen toch zelf weten ,als iemand anders doet dan jou betekent niet snel dat slecht is
Ik ben van mening dat het krijgen van een allergie niet aan het tijdstip van geven ligt maar of er een allergie 'geschreven' staat in je genenpakketje. En zodra je dan iets binnen krijgt wat die allergische reactie 'tot leven' brengt zul je het pas merken of dat nu met 4 maanden is of met 4 jaar. Groetjes Anita
Dat de darmen pas rond 6 maanden "rijp" zijn d.w.z. geen gaten meer hebben is een feit. Of je het er nu mee eens bent of niet, dat is zo. En tuurlijk moet iedereen het zelf weten, het is niet mijn kind, vind het alleen niet verstandig. Wij zijn met 6 maanden begonnen met groenten, en met ongeveer 7,5 maand met fruit. We hebben wat langer gewacht met fruit omdat ik zelf erg allergisch ben voor fruit.
daarom zeg ik paprika dat ieder kent eigen kind het beste ,als allergie in familie voorkomt moet je zeker voor oppassen , maar er zijn ook kinderen die nergens last van hebben komt niet in familie voor dan hoef je niet te wachten tot 6 maanden wat ik al zei vroeger voede men met 10 weken al en als zo allegish was voor iedereen zou iedereen nu allergish zijn voor fruit of wat dan ook ,maar dat verschilt per kind,mens vind ik ,ik ben nergens allegishe voor ook al met 10 weken gevoed 4 maand vind ik mooie tijd om rustig te beginnen om alvast aan vaste voeding te laten wennen
waar het ook voornamelijk over gaat volgens mij is dat met hoe er tegenwoordig wordt gereageert men ook zegt, dat ze het "vroeger" niet goed deden dat er veel meer kinderen zouden zijn dan nu (terwijl het tegenovergestelde een vaststaand feit is) en daarbij alsof ze vroeger geen verstand hadden van kinderen, en wat goed voor ze was...toen was het standaard dat kinderen op vroege leeftijd al pap-fruit e.d. kregen, toen waren de kinderen 6 mnd en aten ze al met de "pot" mee... ik ken echt totaal niemand uit mijn omgeving van mijn leeftijd die allergisch is, een verleden heeft van ziekte e.d. we zijn er allemaal goed en groot en gezond mee geworden en ja, de medische wetenschap is heel erg ver vandaag de dag, maar het was zeker niet zo dat de medische wetenschap destijds niet "bestond" maar daar komt (lijkt het vaak) het wel op neer... en alles onder het mom ja maar ze weten nu dingen die ze vroeger niet wisten... ook toendertijd wisten ze wel degelijk hoe een (baby) lichaam in elkaar steekt, grote verschil met toen en nu is ook dat het hele voedingspatroon van de volwassenen dusdanig veranderd is en ook de voedingstoffen die men binnenkrijgt e.d. heel anders zijn dan toendertijd... kijk hoe vaak er toen vis werd gegeten (ontzettend vaak), kijk hoe vaak er nu nog maar vis wordt gegeten..tis meer uitzondering dan regel dat men nog vis eet...tel daarbij op dat er bijna niets meer "onbespoten" is, alles is dusdanig "bewerkt"zodat men het lekker lang kan bewaren , hoe veel auto's (en daarbij uitlaatgassen) zijn er nu wel niet in tegenstelling tot vroeger, dat zijn allemaal dingen waar men ook rekening mee moet houden, je ademt het wel door je longen en in je lichaam waar een rijstekorrel uit moet groeien tot een volwaardig klein mensje...
idd smoekie, mensen kunnen erg fel reageren, wat ik al niet over me heen heb gehad omdat ik Esmee eerder dan volgens het boekje wat gaf. je merkt van zelf wel aan je kind of ze ergens niet tegen kunnen. ik zie bij esmee geen problemen ,bij ons in de familie komt geen allergie voor. ze krijgt af en toe ook een klein hapje brood , 2 a 3 kleine stukjes is net genoeg voor haar.
En met 6 weken kreeg mijn moeder koemelk met suiker. Die leeft ook nog. Nu zou je iemand die dat zijn kind zou geven aangeven bij de kinderbescherming Tuurlijk gaat het in de meeste gevallen wel goed. Maar juist voor die uitzonderingen, die kans hebben op allergieen is het beter te wachten tot 6 mnd. Je hebt een hogere kans als het in de familie zit, maar alle kinderen kunnen die allergieen krijgen. Vroeger hadden kinderen gewoon exceem, bultjes, jeuk etc. Dat werd niet snel als allergie bestempeld. Ik had drukke klasgenootjes waarbij rond hun 12e een allergie werd vastgesteld. Terwijl de symptomen er al vanaf jongafaan waren. Mensen zijn gewoon veel allerter en willen sneller een stickertje. Nog zo'n voorbeeld.. Mijn zusje heeft exceem, er is nooit uitgezocht of dat voedselafhankelijk was. Nee, dat was gewoon zo. Nu zou ze binnenstebuiten gekeerd worden door een arts. Er is tegenwoordig wel veel meer bekend over baby's. De kindersterfte is een lager dan toen wij werden geboren. Dat er nu minder kinderen zijn ligt aan de tweeverdieners van tegenwoordig, het later kinderen krijgen (dus minder kinderen per gezin) etc. Genoeg redenen daarvoor die niet aan het voedsel te wijden zijn. Tijden veranderen, er zijn meer onderzoeken gedaan. Dat die onderzoeken niet op alle kinderen van toepassing zijn (geen aanleg voor allergie) is geluk. Maar dat weet je pas als je het hebt geprobeerd. Waarom zou je de stand van de huidige medische kennis niet meenemen in je besluit om later (of niet) te gaan bijvoeden. Ik ben pas met 5,5 maand groente gaan geven, vanwege de exceem in de familie. Geeneen van de familieleden heeft het van eten (veelal zon, stress, warmte etc) Maar je weet maar nooit. Ik voorkom het liever. als dat kan. Edit: Ik reageer misschien wat fel, maar jullie kunnen de medische onderzoeken toch niet negeren? Tuurlijk maak je een keuze op je eigen situatie. Maar het is fijn dat alle kanten belicht kunnen worden. Nu lijkt het alsof er een 6 maanden-maffia is. Waarom zetten jullie je zo af?
omdat 6 maanden maffia's respecteren mening van andere niet en gauw komen met hoe slechte andere allemaal niet doen , jou mening is wachten tot 6 maanden , andere zegt liefste tot 9 maanden en ga zo maar door , mensen durven niet meer te vertellen als bijvoeding met 4 maanden beginnen want je krijgt idd hele groep 6 maanden maffia achter je aan
Ik denk dat als je jouw mening wilt onderbouwen met een onderzoek je voor elke mening wel een onderzoek zult vinden. Laat ik me mezelf even als voorbeeld aanhalen. Ik kreeg ondanks dat ik bv heb gekregen toch MS. (vette pech dus) MS is tot op heden niet te genezen, wel zijn er medicijnen waarvan ze zeggen dat het de MS kan remmen. Klinkt mooi toch, maar als je verder zoekt blijkt dat het bij 50% van de patiënten 'aanslaat'. En van die 50% ervaart het meredeel veel bijwerkingen zoals een grieperig gevoel. Als je dan nog verder gaat graven blijkt dat ze het medicijn hebben 'uitgevonden' voor kanker(patiënten), daar bleek het medicijn niets uit te halen. Toen zijn ze het maar gaan proberen op Aids patiënten en ook daar weinig resultaat. En nu zijn ze bezig met de MS patiënten. Kortom, als je hard genoeg zoekt stuit je vanzelf op een onderzoek die jou mening onderbouwt. Ik kijk naar mijn kind kijkt en dan kijkt wat het beste bij mijn kind past. Groetjes anita
ja percies en als over 5 jaar zeggen dat kindtje beter vanaf 1 jaar eerste hapje moet krijgen , ga je ook alles volgen? want wat nu goed is geen garantie dat zelfde blijft hoor daarom volg je moedergevoel en kijk naar je kind dan ben je goeie moeder vind ik een voorbeeld , 5 jaar geleden gaf ik altijd venkelthee aan dochter voor krampen , en nu mag het weer niet , ik vroeg aan mij huisarts en die zei meid , gewoon geven , je ziet dat je meisie een gezond meisje is geworden ,en wij hebben het allemaal gehad ,dat zei mij huisarts en ook dat tegenwoordig zo veel dingen moggen niet enzo mar gewoon doen wat jou beste lijkt want je kent je kind het beste
Oh zeker, kijken naar je eigen kind, en je eigen gevoel is heel belangrijk. Maar een gedeelte van mijn eigen gevoel wordt onderbouwd door onderzoeken. Niet alle onderzoeken zijn goed. Sommigen heel slecht opgezet, sommigen te gericht uitgevoerd. Als een medicijnfabrikant een onderzoek uitvoerd, dan is de kans te groot dat het geld oplevert voor die fabrikant (zie dat MS verhaal, gewoon doorproberen totdat we het aan iemand kunnen verkopen, niet sociaal maar fiscaal ). Ik denk zelf dat de WHO een respectabele organsisatie is. Waarvan de onderzoeken behoorlijk geloofwaardig zijn. Maar ook hun onderzoeken zijn niet overal goed. Zij beweren bijvoorbeeld dingen over borstvoeding tot 2 jaar, en een verhoogde overlevingskans. Ze bekijken dit wereldwijd. Maar die getallen gelden vooral voor derde wereld landen waar gewoon drinkwater (ook voor het maken van FV) te ongezond is voor baby's. In NL zijn die voordelen amper aanwezig, omdat kinderen hier genoeg gezond voedsel en drinken kunnen krijgen.. Het is een kwestie van de onderzoeken op waarde kunnen schatten. Als andere onderzoekers dezelfde resultaten behalen, dan is het nog geloofwaardiger. Als tegenonderzoeken misluken, is het nog geloofwaardiger. En nog moet je zelf kritsich blijven. Ik heb een hoop gelezen. en hier recenter de onderzoeken, hoe vaker die 6 maand wordt genoemd. In ieder geval bij allergie gevoelige baby's. Ik zie trouwens in mijn familie dat het niet uitmaakt of je BV of FV krijgt. de mensen met exceem zijn netjes verdeelt over de BV en FV gevoede mensen. Maar of dat nou een bewijs is dat het echt niet uitmaakt.. Ligt maar net aan de genen die je meekrijgt. Alleen kennen we die niet van tevoren. Vandaar dat ik liever te voorzichtig ben. Het moet niet alleen leuk zijn voor jou om je kind iets anders dan melk te geven. Het moet ook leuk voor het kind zijn.. En dat is soms met 4 maanden, soms met 6. Maar ik hou erover op. Mijn mening is wel duidelijk. Iedereen kiest voor zijn eigen kind. En hopelijk goed geinformeerd. Wat dan de keuze is, maakt me veel minder uit.
Gelukkig heb ik in mijn omgeving niet van die mensen die denken dat iedereen volgens de regels moeten leven, ik verkeer in een omgeving van 4 G tjes ( goede groot gebrachte gelukkige gezonde mensen ) Bij ons in de familie komt verder ook geen allergie of wat dan ook voor anders zou ik er denk ik ook heel anders mee omgaan, maar zo is het niet dus tja, gauw klaar hoor @ Deepfreeze.. Idd zou men je aangeven bij de kinderbescherming als je nu koemelk zou geven met suiker, maar wist je trouwens dat koemelk bijna gelijkwaardig is aan moedermelk wbt de bestandsdelen ervan? Enkel de aanwezige hoeveelheden verschillen, en in koemelk zit meer caseïne en mineralen tegenover meer melksuiker bij de moeder. Dat dat stickertje betreft, dat is in verhouding hetzelfde als met ADHD PDDNOS e.d. tegenwoordig hoeft een kind maar iets drukker te zijn of wat dan ook en dan krijgt het al een stempel opgedrukt . Exceem ook zoiets, tis niet altijd wat verondersteld wordt uit te zoeken waardoor iemand exceem heeft er kunnen tal van dingen zijn waar men het van krijgt, probeer het maar uit te zoeken, moeilijk klusje hoor . Wbt die kindersterfte waar jij het over hebt, dat is ook en te wijten aan het feit dat er minder kinderen geboren worden in tegenstelling tot vroeger er is ook bewezen onderzoek gedaan waaruit bleek dat je de kindersterfte van toen tegenover die van nu kunt wijten aan verkeerde en onhygiënische bereiding van flesvoeding en of de samenstelling ervan (en dan heb ik het over 1e helft20e eeuw he) toen ging men na onderzoek ook de mensen adviseren om de melk vooraf eerst te koken en dat deed de kindersterfte ook verlagen. Het is gewoon niet zo 1-2-3 te zeggen dat en welke voeding de reden is van de hogere kindersterfte in vergelijking tot nu Ik neem in bijna alles in mijn achterhoofd mee waar men onderzoek naar gedaan heeft e.d. maar als ik weet van mijn ouders, van hun ouders dat zij ons al heel snel met de pot mee lieten eten, wij blijkbaar beschikken over een gezond gestel en persoonlijk van mening ben, dat men tegenwoordig overal maar in lijkt door te draaien, tja dan ga ik op mijn eigen gevoel af, en mijn eigen gevoel zegt over bijvoeding dat ik het gewoon moet doen, en moet stoppen zodra ik merk dat mijn kind wel tekenen geeft van allergie of krampjes of wat dan ook wat in verband kan staan met bijvoeding Dat jij pas vanaf 5,5 maand bent begonnen met groente is ook te begrijpen als er bij jullie in de familie exceem voorkomt waarvan je niet weet waar het vandaan komt, dus tja dat begrijp ik wel hoor, zoals gezegd, als er bij ons allergiën voor zouden komen zou ik er denk ik ook pas later aan beginnen . . en je mag van mij fel reageren hoor, mij maakt het persoonlijk niet uit, iedereen heeft gewoon zijn of haar eigen beweegredenen om fel te reageren (ik vindt het wel meevallen trouwens) ik vindt ook dat er hier een 6 mnd. maffia heerst zoals er ook een bv maffia heerst dat is niet iets van wij zetten ons tegen hen af tis meer dat zij het keer op keer nodig vinden om te pas en onpas hun mening te geven over iets waarvan van het begin af aan duidelijk gemaakt wordt soms dat het niet op prijs gesteld wordt omdat men zich bewust is van de richtlijnen zoals deze door het WHO gegeven wordt vaak wordt gevraagd om ervaringen van hen wel eerder zijn begonnen met bijvoeding, en waarmee ze zijn begonnen, en hoe ze zijn begonnen etc etc blijf dan gewoon uit het betreffende topic weg, als er duidelijk gezegd wordt dat de TS geen preken e.d. op prijs steld dus tja, zo vreemd vindt ik het dan niet meid . Tja Mees, dat zou van mij best eens anders mogen hoor, ze mogen van mij ook wel eens meer de mening respecteren van hen die besluiten anders hun kind op te voeden ongeacht welke richtlijnen (lees regels) er zijn
Leuke discussie weer Laat iedereen toch lekker in zijn eigen waarde. En laat sommige mensen hier niet altijd zo fel reageren op bijvoeding vanaf 4 maanden want daar worden andere mensen hier nogal eens moe van
Ik wil eigenlijk ook wel even reageren. Ons kereltje krijgt ook al een fruit/groentehapje. Hij kan erg slecht poepen en heeft lactulose. De kinderarts zei, als hij op het vaste voedsel gaat kan het zomaar zo zijn dat hij dan wel makkelijk gaat poepen. Toen ze dat vertelde was hij 3 maanden. Ik vroeg dus ook wanneer je het beste kunt beginnen met bijvoeding. Volgens haar kun je al beginnen met 3 maanden.Vroeger werd er veel eerder mee begonnen dan tegenwoordig, en toen had je ook geen opvolgemelk. Allemaal onzin vond zij. Daar heb ik verder geen mening over .Wij zijn begonnen met een fruithap en hij gaat dus inderdaad een stukje makkelijker poepen, dus voor ons is het een uitkomst en hij vind het heerlijk. Dus twee vliegen in een klap. Ik denk dat je zelf het beste kunt bepalen wanneer je begint. Groetjes lucky.
Nou mensen ik ben er weer Heb alles even gelezen, en het lijkt wel een BIJVOEDINGSOORLOG ! Ik ben van mening dat Damani er wel klaar voor is ! Mijn vriend heeft zoiets van, ach die paar weken kan je toch best wachten ! Dus de gulden middenweg, over een week of 2 gaan we het gewoon proberen ! En tsjaa, ieder denkt er anders over, maar ben je een slechte moeder als je naar je gevoel luisterd..? Er is ook duidelijk verschil tussen een heel klein baby'tje en een flinke beeb van 7 kilo ! Tuurlijk is z'n darmstelsel 3 maandjes, maar het gaat heel goed met hem! Alleen poept hij maar 1x per dag (soms 1x in de 2 dagen, soms 2x per dag) waar hij voorheen spuitluiers had! En misschien gaat het poepen ook makkelijker met de potjes ! Nou mensen, laat iedereen in z'n waarde ! Advies geven mag altijd, maar niet ieder kindje is hetzelfde ! -xxx-
Oh ja, ik heb net (19.30) 1 eetlepel rijstebloem door de fles gedaan, kijken of hij meer voldaan is en langer slaapt ! (mag ook pas vanaf 4 maanden, maar goed, tot nu toe reageert hij goed!) -x-
Ik onthoud mij van verder commentaar, blijkbaar heb ik geen respect voor andermans mening en moet ik niet reageren als lid van de "bijvoeding na 6 maanden- en borstvoedingsmaffia". Veel plezier hoor!