Wanneer eerste fruithapje?

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaMirella, 20 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Veel plezier met het eerste hapje straks vergeet het fototoestel niet he!
    Wat ik nog ff wou zeggen vanuit mijn eigen ervaring, Jens poept prima van fruit maat ik merk dat hij wat verstopt raakt van de nutrix en groente dus let daar wel even op als hij nu al niet lekker poept...maar 1 poepluier per dag is prima toch of is het erg harde ontlasting? (In dat geval zou je toruwens ook een beetje extra water kunnen toevoegen aan de fles)
    Hopelijk slaapt je kleintje lekker door!

2. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Hey Roelie !

Oh ok, thanks voor de tip !
    Heb ook maar 1 eetlepel gedaan, maar idd. misschien moet ik dan iets meer water doen, hoeveel meer zal ik dan doen ?
    En hij heeft geen last met poepen hoor, het zijn gewoon drollen ;) Lijkt op klei :D hihihi...

-x-

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    zo te lezen "mankeert" er niets aan zijn ontlasting (klei) en zou ik niet gaan "rommelen" door er water aan toe te voegen...heeft hij echt last van zijn ontlasting in die zin dat hij verstopt raakt, ja dan zou je het wel kunnen doen, maarre 1 luier per dag is "normaal" hoor...

Zoë lijkt wel een vast tijdstip te hebben wat dat betreft..altijd tegen een uurtje of 8 in de ochtend (vlak voor of tijdens dat ik de kids naar school moet brengen ;) )

dus nee ik zou het zo houden zoals het is...hij doet het zelf, je hoeft hem niet te helpen niks, dus mooi toch..

sommige kindjes hebben 1 luier per 2 dgn. is ook niks mis mee zolang ze er zelf geen "last" van hebben...

gr.smoekie

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    denk niet dat je het zo "persoonlijk" op moet vatten Paprika...

ze zeggen wel eens wie de schoen past trekke hem aan ;) maar misschien pas jij die schoen wel helemaal niet...

het gaat er met bijvoeding vaak meer om al die ongevraagde adviezen, men weet wel wat er "geadviseerd" wordt, geef antwoord op de vraag van welke TS dan ook en kom niet constant aan met allerlei wetenswaardigheden en onderzoeken etc etc etc...

gr.smoekie

5. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Hey Smoek ;)

Nee, idd. hij heeft er geen last van, maar sinds ik Friso gebruik is het echt een wonder, 1 poepluier per dag á 2 dagen !
    Eerst had hij bij elke voeding spuitluiers :S
    Ik kon niet zonder reservekleding op pad !

Leuk als ie dalijk echt bijvoeding krijgt !
    Dan word het echte "mensenpoep" haha ! ;)

-x-x-x-

PS : Heb net Frutapura met appel, aardbei, abrikoos geprobeerd, 1 klein hapje... Hij ging gewoon kokhalzen haha! Ik ging het zelf eten en het is best een beetje zuur ! Denk dat ik dan beter over een week weer een hapje kan proberen van olvarit banaan ofzo ! (uit de glazen potjes)

-xxx-

6. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    @Mirella, ik sluit me bij Smoekie aan, die klei poep is goeie poep :)
    Alleen als ze echt verstopt zitten, enorm moeten persen, paars aanlopen en dan nog niet kunnen poepen kun je water proberen (en nog heel veel andere dingen) maar dat hoef zo te lezen helemaal niet joh gaat prima toch?!

Wat dat fruit betreft, ik denk dat je beter ff smaakje voor smaakje kan doen...sowieso is na maanden melk een hap fruit in zijn snuitje een enorme smaaksensatie maar je had nu iets met 3 fruitsoorten tegelijk...stel nu dat hij wel uitslag krijgt, of krampjes dan kun je niet zeggen aan welk fruit het nou ligt. Daarom kun je beter ff met 1 dingetje tegelijk proberen, dus eerst bijvoorbeeld een paar dagen banaan, dan een paar dagen appel ofzo...dan kun je beter zien hoe hij reageert snap je?

Succes!

7. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Dit vind ik zo'n waardeloos argument! Smoekie, jouw ouders zetten jou vroeger waarschijnlijk ook gewoon in de reiswieg, hup, zo los op de achterbank van de auto. En daar ben jij ook gewoon "goed en groot en gezond mee geworden". Dus ik neem aan dat je Zoe ook gewoon zo meeneemt in de auto? Want tja, bij jou is het ook goed gegaan, dus kun je het gerust ook bij je eigen kind doen!

Nou, ik neem aan dat je je dochter toch echt wel veilig in een maxi cosi in de auto zet. En waarom? Omdat uit onderzoek met crash test dummies is gebleken dat bij botsingen je kindje door de hele auto vliegt als ze los in de auto ligt. Die onderzoeken 'geloven' jullie wel, maar WAAROM is het nou zo moeilijk om de onderzoeken over bijvoeden te geloven?

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Sorry maar ik vind jou argument hierop net zo waardeloos.
    Ik vind dat je kind bloot stellen aan een levensbedreigende situatie niet in vergelijk staat met het tijdstip van geven van bijvoeding.

Er zijn ook genoeg mensen die zich, nu ze een baby hebben, zich helemaal aan de regels houden en als de kids een jaar of 3 zijn zie je ze helemaal alleen op een fietsje door de straat zwabberen.

Sterker nog de anwb heeft een onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat kinderen tot 8 jaar niet in staat zijn om alleen aan het verkeer deel te nemen. Dit omdat tot die tijd ze nog niet in staat zijn zowel dingen die voor hun gebeuren (zien) en naast hun (vanuit je ooghoeken) tegelijk te verwerken.

Groetjes Anita

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    weet niet of je “merk” gebonden bent maar in tegenstelling tot destijds met de andere kids waren “andere” merken nog niet zo heel bekend, en kocht ik enkel potjes van Olvarit…

Nu met Zoë heb ik die potjes van Bonbébé gekocht, die is stukken goedkoper, 2 potjes in voordeelverpakking voor 1,29 tegenover vlak 1 euro per stuk van Olvarit…samenstelling en ingrediënten zijn nagenoeg hetzelfde en qua smaakt ontloopt het elkaar totaal niet (vond en vindt ze zelf ook altijd zo lekker)

Tjonge jonge jonge wat een “gevatte” opmerking zeg…die heb je zeker onthouden van een topic nog niet zo heel lang geleden want toen kwam “men” ook al met dat argument over die reiswieg… :( Alsof dat zo’n “waardevol” argument is…

Ik weet niet vanaf wanneer er eigenlijk autostoeltjes waren hoor, als die er in mijn tijd al waren dan zal ik ongetwijfeld in de autostoel zijn meegenomen, en waren die er toendertijd nog niet? Dan zal ik ongetwijfeld in de reiswieg op de achterbank hebben gestaan….(net als jij waarschijnlijk)….

Dus dat argument slaat gewoon nergens op in sommige dingen heb je gewoon geen keuze en moet je “roeien met de riemen die je hebt” ….wbt babyvoeding, ben ik idd gewoon van mening dat mijn ouders het heel goed gedaan hebben, en dat als er geen reden is om je baby bijvoeding te geven je ook niet hoeft te wachten tot ze specifiek 6 mnd zijn, dat wij daarin van mening verschillen mag…zoals gezegd wij zijn er allemaal groot op geworden, wij zijn niets te kort gekomen, wij aten met 6 mnd, met de pot mee,als je nu leest hoef je zelfs tot een jaar je kind niets ander te geven, nou ja mag, dat moet ieder voor zich weten, maar laat die ander ook zijn eigen keuzes maken over het wel of niet eerder geven van bijvoeding dan men volgens de “richtlijnen” hanteert…

Met veel van die richtlijnen heb ik niets, en veel van die richtlijnen zijn zoals het woord al zegt “richtlijnen” niet gebaseerd op “mijn” of “jouw” kind maar een standaard…zoals met veel dingen is het een “kunnen” ze “kunnen” allergisch zijn, ze “kunnen” krampjes krijgen…zoals het met veel dingen is…

Het is niet een “niet geloven” van een onderzoek, het is kijken naar je eigen kindje niks meer niks minder, lijkt me nogal logisch dat je kind de hele auto doorvliegt als je een ongeval krijgt daar hoeft men voor mij echt geen onderzoek over te doen om dat aan te tonen, is enkel geld weggooien…

En wbt die onderzoeken naar bijvoeding en de reden waarom men adviseert om pas vanaf 6 mdn (min 4 mnd) te beginnen, dat is voor mij persoonlijk niet zo zeer een “niet geloven” zoals ik al zei, maar iets wat best wel zo kan zijn maar dat het nog altijd mijn eigen kind is, en ik het totaal niet nodig vindt om “zo lang” te moeten wachten met “bijvoeden” omdat andere dat zeggen,…zoals gezegd, wij zijn er allemaal groot mee geworden…mijn andere 2 kids zijn ook groot en gezond geworden op die manier toen waren er ook al bepaalde onderzoeken gedaan. Mag van mij hoor, maar wederom ben ik het die de keuze maak om me aan de “regels” van bepaalde onderzoeken te houden…

En zoals je nu wel vaak genoeg hebt kunnen lezen, is het niet enkel de ouder die vindt dat men daarmee af en toe overdrijft, ook verpleegkundige en artsen op cb’s zijn vaak een andere mening aangedaan, ook huisartsen en andere medisch geleerde hanteren vaak andere (oude) regels wbt bijvoeding…

Laat diegene die zijn of haar kind wil bijvoeden dat lekker doen, doe jij het lekker op jouw eigen manier, en laat hen het op hun manier doen, wat is daar nou zo moeilijk aan vraag ik me af?

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nou had ik toevallig daar net iets over neergezet in mijn reactie maar had zoiets dat de laatste zin wel een "mooie afsluiting" was en het weer verwijderd... ;)

als ik zie hoeveel ouders hun kinderen al vroeg op straat laten spelen, of hun kinderen alleen naar school laten gaan, en je dan ziet hoe "levensgevaarlijk" die kinderen zijn :confused: ik houd dan echt letterlijk en figuurlijk mijn hart vast....

laat mij dan maar bijvoeding geven wat "slecht" is in andermans ogen, ik vindt het gevaarlijker om je kind maar lekker buiten te laten "spelen" als ze nog (te) "jong" zijn (wel zo lekker rustig natuurlijk voor de ouders he) ;)

je wordt onderhand kotsmisselijk van die opmerkingen van die betweters die zich aan de "regels" houden...

ik vindt dat zoals ik ben opge"voed" mijn ouders het heel goed gedaan hebben, en kijkend naar mijn eigen kinderen vindt ik dat ik kan zeggen dat ik het "goed" gedaan heb...en zoals mijn ouder het met mij deden, en zoals ik het met mijn andere 2 heb gedaan, zal ik het ook zo weer met Zoë doen...

zelfde gedoe over die onderzoeken over het wel of niet op de buik slapen, wel of niet op de rug, of zij...

zij hebben ons altijd om en om op de zij gehad, tot wij zelf niet meer zo bleven liggen en we op de rug gingen slapen, zo heb ik het met de andere 2 gedaan, en zo doe ik het ook met Zoë ondanks dat de kv vertelde dat ik haar "gewoon" op haar rug moest laten slapen...

hoeveel kindjes ik wel niet zie tegenwoordig die een helm opmoeten omdat ze een "half" hoofd hebben of een afgeplat hoofd dan kunnen die onderzoeken nog zoveel uitwijzen ik doe het "lekker" op mijn manier, waar ik me goed bij voel...

mijn kinderen hoeven niet met een helm op te lopen omdat men vindt dat je ze op de rug moet laten slapen vanaf de dag dat ze geboren zijn... :D

dat andere die "regel" wel naleven moeten zij weten, ik vindt het geen postzegel een kind met een helm,maar het is tegenwoordig met die adviezen over slapen op de rug steeds vaker nodig dat hun hoofdje gecorrigeerd moet worden, of dat ze een voorkeurshouding hebben en het hoofdje afgeplat is.. ;)

11. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met fruithap te geven en doe sinds zaterdag ook Nutrix door de laatste fles.
    Het gaat super en Tamara smult er lekker van.
    Ze had eerst wel zoiets van...he wat is dit?
    Maar tot nu toe vindt het het erg lekker.
    Ik ben begonnen met 3 hapjes en doe er elke dag een hapje bij.
    Vandaag heeft ze al 6 hapjes gehad.
    Ik ben begonnen met banaan, zondag weer banaan en gisteren en vandaag banaan. Morgen en de dagen erna ga ik worteltjes aanbieden...eens even kijken hoe ze dat vind.

Ik moet zeggen dat ik haar tevredener vind sinds zaterdag.
    Ze was er echt aan toe!
    Haar poep en plasluiers zijn normaal en heb nog geen allergische reactie kunnen ontdekken.

@ Juul76, er zijn genoeg dingen die vroeger wel konden en nu niet meer, zoals de kinderwagenbak op de achterbank.
    Daar heb je helemaal gelijk in!
    Maar er worden heel veel verschillende adviezen gegeven.
    Ik ben op aanraden van het CB begonnen met de fruithap en Nutrix.
    Ik mag er hopelijk van uitgaan dat zij weten hoe alles moet en zij ook op de hoogte zijn van alle onderzoeken.
    Ze zeiden dat kinderen met 6 maanden bijvoeding MOETEN krijgen en ik met 4 maanden gerust kon beginnen.
    En ik vind ook dat je ook naar je kindje moet kijken.
    Het ene kindje zal misschien sneller aan het fruithap toe zijn dan het andere kindje.
    Ons meisje is met haar 4 maanden al bijna 8 kilo, dus een flinke dame!

He mamamirella, succes he meid!

Liefs Elly

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Smoekie ook ik heb gewoon wisselligging gegeven (zoals je misschien al wel weet ;) )

In de verzorging (waar ik dus heb gewekt) liet je bedlegerige mensen ook niet op de rug liggen, mede omdat ze dan doorligplekken krijgen.
    Mijn kind op de rug laten liggen ging dus ook geheel tegen mijn gevoel in.

Net zoals mijn gevoel dik een jaar geleden zei dat Kylian dit keer niet gewoon koorts had maar dat er wat meer achter zat.
    De huisarts heeft mij toen verteld dat ik geen paracetamol moest geven omdat koorts ook een functie had.
    Ik ben het wel blijven geven en ondanks dat bleef de koorts die nacht gewoon stijgen.
    De volgende morgen had hij 41.2 en is hij met spoed opgenomen in het ziekenhuis, infuus met antibiotica in het hoofd en toen zoeken wat het was. Uiteindelijk vermoeden ze een urineweg infectie maar de uitslagen waren te dubieus om dit met zekerheid te stellen.

Moraal van dit verhaal

Luister naar je gevoel, kijk naar je kind en waar je kind behoefte aan heeft.

Groetjes Anita

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    en zo is het maar net... :D

14. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    "men" was toen ik Smoekie :D

En tja, iedereen mag idd lekker doen waar ie zin in heeft. Veel plezier ermee! Want het gaat volgens mij echt vooral om je eigen plezier met dat hele vroeg bijvoeden gebeuren.

Maar ik heb geen zin meer om dat te lezen. Soms heb ik het idee dat dit een soort van FOK forum wordt; feiten worden niet gewaardeerd. Ik ben er wel zo'n beetje klaar mee hier........

15. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Juul ik snap niet waarom je zo kwaad wordt. Als jij je kindje wilt bijvoeden met 6 maanden is dat je goed recht.
    Als anderen dat willen doen met 4 maanden (waaronder ikzelf) is dat ons ook goed recht. Bij mij is het zelfs geadviseerd door het CB omdat ze hongerig is, niet tegen Nutrix kan en slecht haar ontlasting kwijt kan. Met een klein fruithapje gaat dit beter.
    Dan is het toch te zot voor woorden dat jij hier omschrijft dat sommige moeders alleen aan hun eigen plezier denken en niet aan hun kind! Want daar komt het op neer wat je schrijft. Ik vind dat nogal een uitspraak.

Laat iedereen toch lekker in zijn eigen waarde!

16. Writer

Writer Niet meer actief

juul als je niet ander mens mening respecteet moet je ook niet verwachten dat anderen jou mening wel waarderen hoor [-(

laat toch iedereen doen waar zij goed bijvoelt ,en dring je mening niet op want heeft allen maar negatieve affect #-o

en ik kijk zeker uit wanner mij kleinen eerste hapje proeft ,heerlijk moment toch :D , waarom heb je daar problemen mee :confused:

17. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    De feiten worden wel gewaardeerd, de manier waarop ze gebracht worden (lees: door de strot geduwd) word niet gewaardeerd. En de manier waarop iemand aangesproken word als ze besluit de feiten naast zich neer te leggen en (godzijdank!) haar moedergevoel te volgen is al helemaal beneden alle peil.

Beetje zielig hier om dan te gaan lopen miepen dat het schijnbaar om het eigen plezier gaat...maar goed je was er klaar mee...toedels!

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Oh dat kan hoor, ik kijk en let bijna nooit op namen van mensen die wat schrijven, ik kijk naar wat iemand schrijft en wie…

En om welke reden men ook begint met bijvoeden, wat maakt het jou en of andere uit?

Daar hebben “jullie” toch verder niets mee te maken…er zijn wel meerdere dingen waarvan de feiten op tafel liggen, en niet iedereen leeft toch volgens de “gegeven feiten” dat is toch ieders goed recht…

En als je er hier klaar mee bent, mooi, mag, is je eigen mening…je bent niet verplicht dingen te lezen en of ergens te reageren…het staat je allemaal vrij hoor…

19. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Helaas wordt het hier wel weer erg persoonlijk. Meiden, waardeer elkaars mening, en ga op een normale manier met elkaar om. Iedere moeder zal doen, wat haar het verstandigste lijkt (tenminste dat hoop ik).

Smoekie, jouw laatste antwoord heb ik verwijderd. Ik vind het namelijk niet veel toevoegen aan de vraag van de ts.

Voor dit topic nu een slotje. Volgens mij is de vraag van ts beantwoordt.

Deel Deze Pagina