Hi, allereerst wil ik zeggen dat mijn dochter zich heel goed kan vermaken normaal gesproken, geef haar een dingetje uit huis en ze is zoet... maar....ze heeft buien die tegen woordig heel vaak voorkomen en wil graag ervaringen horen wat ik beste kan doen... ze heeft nu bijna elke dag wel momenten dat ze ineens alleen met mij wil spelen, lego bouwen, tekenen, als ik maar mee doe, als ik dat even doe en dan stop dan loopt ze boos weg en word driftig, ik kan ook niet als ze speelt even naar de wc want ze komt me driftig achterna. wil ze bellenblazen , prima doen we dat even 10 min, maar als ik stop duwt ze me heel driftig die bellenblaas in me handen om vervolgens heel lief " die" te zeggen....ik moet doorgaan, als ik haar negeer en zegt dat het klaar is, dan word ze heel driftig en boos. ze is geen boeman want soms slaat ze ineens om en speelt wel heel lief, maar steeds vaker moet ik haar vermaken. moet ik als ik vind dat we genoeg samen gespeeld heb haar gewoon negeren en bij driftbuien de gewonelijke gang van zaken toepassen? dus op de mat ect tot ze weer rustig is. ik neem aan dat ik niet har dr zin kan geven en van 18-1930 continu met haar ga spelen. ik zet haar soms echt even achter de pc om k3 te kijken/luisteren, dat is de enige manier om haar even rustig te krijgen, want anders wil ze dus continu dat ik met haar speel. overigens nogmaals, van nature was en is zij een kind dat echt goed zelf heel lief kan spelen dan denk je echt waar is ze nou, en dan zit ze met blokken........alleen tijdens die buien is ze dus onhandelbaar, het is voor mij een keuze...of vermaken....of met driftig huilend en boos meisje zitten.... ik weet dat er g=geen foute of goede keuze is, maar hoor graag hoe jullie dit aangepakt hebben.....want ik vind het ook gewoon erg zielig, maar toegeven is geen optie, mama is geen bezigheids therpary uren lang......idiaal lijkt mij, 15 min samen spelen...dan weer zelf tijdje...daarna weer even lekker stoeien, kletsen of trots zijn, daarna weer even zelf...en zo afwisselen, geen uur haar bezig moeten houden. ik stimuleer haar wel, dus we bouwen samen iets van lego en dan vertel ik haar na 15 minuten dat zij het mag afmaken en dan mama zo komt kijken en als ze het dan idd doet, ben ik heeel trots en gaan we weer even samen iets doen. Probleem is nu dus, dat van de uren dat zij wakker is, het % dat ze zelf vermaakt en % dat ik mee moet doen nu echt 98 mama en 2 zelf is, en het zelf vermaken lijkt haar verleerd, elke minuut die zij uit bed is moet ik haar vermaken anders word ze boos. dank je wel en sorry voor lange verhaal =)
Ik herken het wel, mijn zoontje is 16 maanden en kan zich laatste tijd ook slechter alleen vermaken. Speelgoed lijkt weinig belangstelling te hebben, hangt ook veel rond mij. Soms negeer ik hem door zelf wat te gaan doen en dan gaat hij wel even spelen. Maar een boekje lezen op de bank dat zit er niet in Haha
nee idd, het zal echt een fase zijn ja, gewoon bang dat mama weg gaat en bang iets alleen te doen. Fij te horen dat jij het herkend
Het is zelfs zo erg dat wanneer mijn vriend beneden is, hij wel gewoon lekker kan spelen. Zodra ik beneden kom is het simmen! Loop ik even de kamer uit, dan loopt hij naar de deur en begint te huilen tot ik terug kom, dan kan vriendje ook echt niks met hem!
ohh zo herkenbaar!...als ik idd naar wc ga of even boven iets pak staat ze brullend aan de deur. nu ook bed in, tandpoetsen mocht ineens niet, mevrouw draaide weg, ga niet dwingen dus ok...nou slaap zak aan, mevrouw doet gewoon weer open en uit, ok dan zonder slaapzak, staat ze rechtop in bed te drammen en schreeuwen, tja jammer maar je gaat er toch echt niet uit alleen dit kan je evt nog negeren. he wel ergens gelezen dat minder speelgoed geven stimuleert om zelf dingen te zoeken, dus ze heeft nu alleen even haar blokken en een muziek geval, en daar doet ze het morgen maar even mee
Oh, wat een ellende! Mijn zoontje is nu heel erg met dat hij iets in handen wil, zoals billenspray flesje en zet het op een krijsen als wij het wegleggen.. Zo heeft vriendje hem vd week brullend in bed gelegd, wou niks meer als boekje lezen of liedje zingen! Zo grenzen aan het zoeken! Oh, dat wist ik niet van het speelgoed.. Ga ik morgen eens een heleboel naar zolder doen! Dankje voor de tip!
Heel herkenbaar hoor! Wij hebben ook van die periodes. Na een tijdje is het weer even voorbij en speelt ze weer zelfstandig. Nu is onze oudste 2 jaar en 3 maanden en wil ze steeds helpen met alles. Ik kan dus alleen eten koken met haar erbij, want mevrouw wil helpen, heel fijn Toen onze jongste net was geboren, was onze oudste 16 maanden. Toen ook een fase met lastig zelf spelen. Als ik boven bleef, en ze ging met manlief naar beneden, speelde ze prima zelf. Kwam ik naar beneden, meteen huilen en hangen Jongste heeft er nu ook een handje van. Zij is nu 11 maanden. Heel tevreden aan het kruipen. Totdat mama thuiskomt... Dan is het huilen. Ik bleef gewoon met ze spelen trouwens. Ze hebben gewoon een fase waarin ze extra aandacht nodig hebben. Of ik bleef dus even expres boven. Er zijn maar 2 dingen die ik echt moet doen, wanneer zij "pech" heeft: koken en met d'r zusje bezig zijn (voeden/verschonen etc). Als ik echt behoefte heb aan tijd voor mezelf, zet ik de oudste weleens bij mij op schoot. Dan ga ik even op de computer en mag zij op de iPhone of iPad. Maar ik probeer haar dingen voor te stellen om te doen en dan doen we het samen. Boekje lezen, met de duplo spelen... Toen onze oudste 14/15 maanden was wilde ze steeds lopen aan de hand, los kon ze nog niet. Eindeloos vaak heb ik met haar rondjes door de kamer gelopen. Ik vond het sneu voor haar om te stoppen omdat ik geen zin meer had. Als ik echt te moe was (was namelijk zwanger) stopte ik wel of verzon ik iets anders. Maar "geen zin meer" vond ik zo oneerlijk.
graag gedaan, hier zelfde hoor, lag heeel veel, en schijnt dat ze dan zo druk zijn dat ze niet goed met iets spelen, en als ze 2 dingen hebben ze gewoon iets moeten verzinnen en dan gewoon elke dag of 2 dagen iets anders, ben benieuwd of werkt bij jou of moe ja idd dan willen ze per se DAT hebben en niets anders je telefoon is zeker ook erg in trek? haha
aha die kindjes zijn mama gewoon aan uit proberen, me man zegt dat hier zelfde is als ik er niet ben dan wel lief spelen...donderstenen zijn het he. ahh dat koken haha is hier zelfde, vermoeiend he ze wil hier ook in de pan roeren, en dan HAPPEN dus dan wil ze proeven, en aardappel schillen, maar niet met speelgoed mes, nee zelfde mes als mama....dat hebben die kleintjes gewoon door he die laten zich niet foppen......als situatie toelaat dan mag ze wel proeven, dan haal ik van alles steeds beetje uit de pan en zit ze naast me te proeven, dan koken ze samen en als eten nog koud is mag ze altijd ook roeren.....laatst deed ze ineens de spatel met vlees en al richting haar mond haha, happen zei ze........wel heerlijk he als de kleine wil helpen? jij heb twee handebindertje nu rond lopen hihi
haha das idd de keerzijde en daarom voelt het dan zo gemeen streng te zijn, me lieverd ligt nu ook al te brullen in bed en ben al tig keer geweest om kusje te geven en lief toe te spreken, maar meer kunnen we helaas niet doen, maar doet moeder hart wel zeer....juist om die reden
Mijn man gaat meestal heen als peuterlief wakker wordt. Als ik erheen ga, wil ze namelijk niet meer slapen en met me mee. Als mijn man erheen gaat, gaat ze wel weer slapen! Misschien werkt dat bij jullie ook?
's Avonds is het deur dicht en stil tot de volgende ochtend! Overdag is slapen vaak moeilijker (net topic gemaakt) Super dat ze ons als mama addoreren, maar soms niet heel handig, haha.
idd niet altijd handig nee sunlover, wel fijn...overdag een ramp? is ze nog wel moe? want hier is toevallig ook overdag tijdje weg geweest qua slapen ze wilde gewoon niet was niet moe genoeg. emmerijn: hier is andersom, ik krijg haar vaak stil ( nu ook stil) bij manlief gaat ze harder gillen, omdat hij erg gespannen is, ik praat tegen haar en vertel wat we de volgende dag gaan doen enzo..... wel fijn dat het bij je man wel werkt, gaat hij er ook nacht uit dan? Beter
Jammer dat je man haar niet stil krijgt. Mijn man heeft 's nachts idd "peuterdienst" en ik heb "babydienst"
Ik heb een zoontje.. Nou, na een kort slaapje wel fit maar dan rond 17/1730u jengelen, hangen en moe..
sun oh sorry zei automatisch ZE, sorry Ja las je topic idd, vrees dat het een periode is zoals ik al aangaf, hopelijk slaapt hij rond 18 maanden ook weer gewoon goed.