Hoi, Ik heb een zoontje van 3,5 maanden jong. Bij zijn geboorte woog hij 3580 kilo en was hij zo ongeveer 50 cm lang.( dat werd niet gemeten dus is een schatting) (andere weegschaal) Met ongeveer 4,5 weken woog hij 4920 en was 56 cm met 8,5 weken woog hij 6830 en was 59.5 cm En nu met 3,5 maanden weegt hij 7745 kilo en is hij 62.8 cm Hij krijgt nutrilon omneo voor zijn krampjes. De consultatiebureau zegt dat hij zwaar boven gewicht heeft en dat ik dus moet minderen met melk hij drink zo ongeveer 1200ml in 24 uur. Nu is mijn vraag hoeveel woog jullie kindje met 3,5 maanden? (ik weet dat ieder kindje anders is) En is het zo dat al de kilo's er af gaan als hij eenmaal begint te kruipen? Ik ben namelijk een beetje bang dat als de kilo's er niet afgaan hij later ook overgewicht zal krijgen wat de consultatiebureau dus beweerd?
Hoe is zijn groeicurve? Volgt hij z'n eigen lijn? En 1000ml is bij flesvoeding geloof ik echt de max he, dus ik zou wel kijken of je hem op die 1l kan krijgen. (Maar ik heb geen ervaring met flesvoeding verder.)
Ik dacht dat je met flesvoeding tot een leeftijd van 6 maanden niet meer dan 1000ml per dag mag geven? Dan krijgt hij te veel en heeft het consultatiebureau gelijk dat je hem minder moet gaan geven. Mijn zoontje woog met 4 maanden 7630 gram, maar hij was toen ook 66,5 cm lang. Dus zowel in gewicht als in lengte bovengemiddeld, maar redelijk goed in verhouding volgens het consultatiebureau.
Mijn dochter is met 5 maanden 6890 gram en 64.3 cm. Maar ze een meisje en halfbloed. Dat heeft er natuurlijk ook wel mee te maken. Maar inderdaad, ik zou zeker niet standaard 1200 ml geven per 24 uur! is echt veel te veel! 1 L is de max.
Mijn dochtertje was met 4 mnd 8240 gram en 70 cm. Kreeg nog bv. Mijn jongens waren 10 kilo en 82 cm en 10 kilo en zo`n 72 cm. Ook bv. Zij waren/zijn alle 3 groot. Met mijn meisje gaat het nu niet goed. Ze is giganties afgevallen. Van de 10,7 kilo haar zwaarste gewicht weegt ze nog maar 8,5 kilo. We zijn er gisteren achter gekomen bij de ka wat de oorzaak is. Ze is altijd ziek. Haar keel en neusamandelen zijn ontstoken vergroot en erg grauw van kleur. Kno arts zei dat ze er zo snel mogelijk uit moeten. 21 feb word ze geopereerd. Als het goed is komt ze daarna goed aan. Door al het erg afvallen is ze nu met 13,5 maand 88,5 cm bij 8,5 kilo. Terwijl ze een grote mollige baby was. Wat die amandelen wel niet kan doen bij een dreumesje. Ben blij dat ze eruit worden gehaald.
Structureel meer dan 1liter geven is inderdaad niet goed bij kunstvoeding. Misschien kan je eens een voeding voor hongerige baby's proberen, want hongerlijden is ook niet de bedoeling. En met 3,5 maand kun je onmogelijk spreken over overgewicht. Iedere baby volgt zijn eigen lijntje. Het consultatiebureau heeft gelijk dat 1200 ml kunstvoeding te veel is. Maar dat heeft niet zoveel met gewicht te maken.
Mijn zoontje is met 5,5 maand 7,6kg en 69cm. Lang en smal dus. Drinkt hooguit 800cc melk op een dag, krijgt fruit en groenten sinds ie 4 maanden was. Vind het niet zo vreemd dat het consultatiebureau zegt dat je moet minderen met de voeding. Als je zoontje structureel 200cc teveel krijgt iedere dag, is dat best een aanslag op z'n lichaampje (met name niertjes).
Hij krijgt teveel flesvoeding, dus geen wonder dat ie zo zwaar is! Zijn gewicht is +2, terwijl zijn lengte gemiddeld is. Dat samen met het gegeven dat je behoorlijk over de max van voeding heen gaat, betekent dat je idd echt zult moeten minderen, want op deze manier ben je bezig je kind chronisch overgewicht te laten ontwikkelen Baby's die normale hoeveelheden drinken, raken hun gewicht wel weer kwijt als ze gaan kruipen en lopen, maar als ze structureel teveel voeding krijgen en daarvan zo hard groeien, gebeurt dat dus NIET of VEEL MINDER. Echt gaan minderen met de voeding dus!
1200ml is inderdaad teveel. Een keer is niet zo erg, elke dag is niet goed. Kilo's eraf bij kruipen lijkt me niet, een kind hoort echt niet af te vallen. Het is wel zo dat ze op den duur meer de hoogte in schieten en minder gewicht aankomen. Dan vallen ze niet af, maar worden wel slanker.
Hij krijgt 20% teveel. Dagelijks. Dat is natuurlijk niet goed! als ik naar die drie metingen kijk vermoed ik dat hij zo rond de +2 lijn op de curve zit? als hij gewoon zijn eigen lijn volgt is het wel OK. Maar je moet wel proberen hem weer op een normalere hoeveelheid kunstvoeding te krijgen. Structureel over de 30 scheppen op een dag gaan is namelijk niet zo goed, niet alleen vanwege gewicht, maar ook vanwege overbelasting van organen zoals de nieren. Probeer eens de flessen 1 schep kleiner te maken, en voeg na het aanmaken 15-20cc extra water toe. Daarnaast, neem de kleinst mogelijke speen, newborn is vaak prima. Stop de fles niet in de mond, maar aai met de speen om de lippen en laat je kind toehappen. Laat je kind niet liggend drinken, maar halfrechtopzittend. Dan moet ie vanwege de zwaartekracht iets meer werk doen en 'giet' je de melk niet zomaar naar binnen. Stop halverwege de fles voor een boerpauze. Laat je kind bepalen wanneer het op is, geen restjes opmaken dus!
Je kunt trouwens hier een programmaatje downloaden, waar je alle metingen in kunt zetten. Dan kun je precies zien in de grafiekjes of je kind een mooi lijntje volgt, en op welke lijn hij zit. WHO | WHO Anthro (version 3.2.2, January 2011) and macros
Je mag eigenlijk niet meer dan 1 liter per dag geven. Mijn dochter was met 6 mnd 6600gr en 66cm Maar ieder kind groeit anders, zij volgt haar eigen lijntje.
dit dus. ik vind 1 liter voor een baby van 3 maanden heel veel, laat staan 1,2liter (wat een structurele aanslag is op de nieren)
Even ter vergelijk trouwens: oudste dochter was met 3 maanden, op borstvoeding dan wel, 65 cm en 6240 gram. Jongste dochter 5130 bij 60 cm, op kunstvoeding, maar die groeit erg slecht vanwege allerlei gezondheidsproblemen, dus da's sowieso geen vergelijk.
Ik vind 1,2 liter inderdaad wel vrij veel voor zo'n kleintje, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn dochter ook al rond de 4 mnd op de liter uitkwam. We zijn hier echter niet overheen gegaan, omdat ik bang was dat dat slecht zou zijn voor haar niertjes, maar minder geven kon ik ook niet over mn hart verkrijgen als ze gewoon duidelijk honger had. Misschien heeft je kindje gewoon al vroeg behoefte aan wat vast voedsel en maakt dit dat hij wat minder snel honger gaat krijgen?
Mijn zoontje is nu 3,5 maand en we zijn gister bij consultatiebureau geweest.. Hij weegt 5,5 kg en is 59,5 cm. Drinkt 1 L per dag. Ik dacht ook dat je max een liter per dag mocht geven, maar gister op consultatiebureau zei de arts dat mijn zoontje z'n laatste flesje ook naar 210/7 mocht.. Hij zit dan ook iets over de liter, maar dat is niet zoveel.
Dankjewel allemaal voor het beantwoorden van mijn vragen. Dus ik geef inderdaad te veel melk, op het doosje staat ook max 5 x 200 ml maar dacht als hij honger heeft kan dat niet heel veel kwaad. Ik ga toch maar het advies van de consultatiebureau volgen en dus elk flesje met 180 ml water/ 5 schepjes + 1 schepje johannesbroodpitmeel maken. Zodat het niet te waterig wordt. Hoop dat hij de volgende keer dan wel ongeveer op de gemiddelde zit. Hij zit nu idd op +2 Kwa lijnen en in vergelijking is hij dus toch te zwaar, maar als ik zo naar hem kijk vind ik dat eigenlijk niet, alleen wat mollig.