Waarom stoppen mensen met het ondersteunen van het nekje!!?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lisanne123, 1 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Morgen is mijn zoontje 14 weken
    En het valt mij op dat niemand zijn nekje meer ondersteund!
    Hij is vrij groot vorige maand 6850 gram dus een flinke knul .
    En omdat hij groot is lijkt niemand voorzichtig met hem

Zijn nekje is ook vrij sterk maar als hij moe is kan hij zijn nekje nog wel laten vallen .
    Nou heb ik net 100x tegen mijn schoonmoeder moeten zeggen dat ze zijn nekje nog moet ondersteunen .
    Krijg een vaag antwoord dat ik me aanstel om vervolgends na 5 minuten weer te stoppen met ondersteunen .

Gister komt me oma langs en pakt hem onder zijn okseltjes zonder ook maar een beetje zijn nekje te ondersteunen .

Tot mijn grote verbazing kom ik net binnen staat vl met hem te dansen ze hoofdje bungelend los :eek:!!
    Pff zijn moeder heeft hem weer helemaal opgestookt dat dat wel kan .
    Kan hij hiervan het baby shaking syndroom hebben ?

Heb het Vl. Wel uitgelegd hij begreep het en zal het ook niet meer doen .

Stel ik me nou aan ?
    Wat is nou de leeftijd wanneer je moet stoppen met het hoofdje te ondersteunen ?
    En hoe maak je mensen dit duidelijk ?

Alvast bedankt .

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wow, je denkt echt serieus direct aan het shaken baby syndrom?
    Kan je zoontje zijn hoofd zelf optillen? Zoja, dan hoeft hij echt niet voortdurend ondersteund te worden. Is hij moe en gaat hij tollen, dan merk je dat vanzelf en kun je hem dan gewoon tegen je aan leggen, dat is echt voldoende!

3. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn kids zijn ook erg groot als baby ,ikzelf stopte met 4 mnd ondersteuning van het hoofdje.
    Maar toen waren ze wel al erg stevig (10,10 en 8,5 kilo)en konden erg goed zelf hun hoofdje stevig houden.

4. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons mannetje heeft al een vrij sterk nekje. Sinds een aantal weken heeft hij niet meer veel ondersteuning nodig. Af en toe zwiebert hij nog rond en dan is mijn hand daar om hem te ondersteunen.

5. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Rozenmarijke ,
    Wou eigenlijk meer even bevestiging dat het niet kan ,
    weet het ergens zelf ook wel , maar als een baby zachtjes door elkaar wordt geschud kan het toch

6. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Mijn jongste is nu net 4 maanden en ik ondersteun zijn nekje weinig tot niet. Hangt een beetje van de situatie af hoor vind ik. Het is juist ook wel goed om ze een beetje zelf balans te laten vinden, dan trainen ze de nekspieren. En zo'n shaken sydroom dinges dat hebben ze heus niet zomaar hoor, daar moet je aardig je best voor doen.

7. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Sorry drukte op verzenden .

Kan het toch ook , dus dan ook met dansen is ook schudden toch denk ik dan . Ja ik kan soms best overbezorgd zijn !
    Dus bedankt voor je geruststelling .
    Ja hij kan zijn hoofdje zelf op tillen en zoals jij zegt is mijn hand dan daar om hem te ondersteunen . Alleen lijken andere hun hand niet paraat te hebben en ook de signalen dat hij moe wordt en zijn nekje laat vallen niet door te hebben .

8. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Bianca ,

9. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Sorry iPhone doet een beetje vreemd .

Bianca , flinke kids heb jij ook .
    Met 4 maanden vind ik wel redenlijk .
    Hier stopte iedereen vorige maand al :eek:
    Vind dat wel wat vroeg !!

7 nov2012, zoals ik net al typte is mijn hand inderdaad ook altijd dichtbij en ben ik alert . Andere niet die lijken niet goed op te letten .

Mamapeetje , je weet zelf het beste wanneer je kindje het aan kan .
    Haha ook weer een geruststelling . Heb op tv een stukje over baby shaking syndroom gezien en dat kindje was overleden vind het zo eng na dat programma .

10. raspberry

Nee, voor shaken baby syndrom moet je wel vrij fors schudden. Bij een pasgeboren baby die niet ondersteund wordt in z'n nekje, en dan dansen kan ik me nog enigszins een voorstelling maken dat dit dan idd op zou treden, maar een kind van 3 maanden dat verder normaal ontwikkelt en dus z'n koppie recht kan houden, die heeft voldoende spierspanning om enig tegenwicht te bieden aan bewegingen :)

Het valt me wel op, in meerdere topics, dat je wat overbezorgd bent en snel denkt dat er van alles mis kan gaan -en daar dan ook direct vrij fors op reageert soms... :( -
    Misschien goed om de letter van de wet even wat te laten gaan en gewoon zelf naar je kindje te gaan kijken en leren vertrouwen op je intuitie? :) Die lijk je nu steeds te overschaduwen met alles wat je ooit gelezen hebt en alle regels die er zijn voor baby's, die je beslist niet lijkt te willen overtreden.... :) Je schiet er wat in door, is mijn indruk :(

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik weet niet hoe je vriend danst, maar zolang het geen heavy metal of house is, loopt het echt wel los. ;)
    Shaken baby syndroom krijg je niet zomaar hoor!
    Geen stress!!!

12. raspberry

Onze dochters tilden beiden al vroeg hun hoofdje op trouwens, en die ondersteunde ik enkel de eerste maand en daarna weinig meer...

13. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zie ik dat oma ook weleens (niet) doen terwijl zijn hoofdje dan naar achteren bungeld. Opzich kan hij hem redelijk zelf onder controle houden.. ondersteun zelf alleen nog als ik hem neer ga leggen en als hij inderdaad moeier is!

Niet te druk maken..

14. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je gevoel wel. Ik heb toen zelf aan mijn man uitgelegd wat het shaken baby syndroom is. Hij schok en leerde hiervan. Succes! Wel je bezorgdheden uitpreken hoor!

15. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Rozemarijke ,

Klopt hoor wat je zegt wordt er soms ook zelf zo ontzettend moe van !
    Heb ook een angststoornis dus dat speelt ook mee .
    Vind het daarom ook lastig op mijn eigen gevoel af te gaan omdat ik niet weet of het mijn moederinstinct of angst is .
    Daarom plaats ik het hier ook om het door de reacties ook een beetje te kunnen relativeren .

En tjah het overweldigt mij ook heel erg om ineens zoveel van een persoontje te houden .
    En heb ook nog is totaal geen ervaring met kinderen dus weet ook niet wat normaal is , wat vaker voorkomt of wat alarm singalen zijn .

Maar bedankt voor je advies je heb inderdaad ook gelijk .
    Er zijn aan het begin veel dingetjes geweest , KMA , reflux ( zoals je weet ) en ook aan het begin veel afgevallen , onder de lamp enzo .
    Vind het daarom vaak lastig te vertrouwen op dat alles gewoon goed is . Maar zal het gaan proberen .

16. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Merah , Hahaha bedankt :) .

Rozemarijke , dat is best snel ja . Het ene kindje heeft natuurlijk minder lang ondersteuning nodig als het andere .

Marvb , inderdaad dat heeft mijn zoontje ook als hij moe is laat hij zijn hoofdje zo vallen en niet alle oma's hebben hun hand dan paraat .

Nena88 , inderdaad uitleggen vind ik ook goed . Het wordt vaak wel onderschat maar het is toch erg heftig en dat wil je je kind besparen !
    Heb het ook uitgelegd aan me vriend en hij schrok er ook wel van .
    Fijn dat je me bezorgdheid snapt .

17. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Ik snap je angst voor shaken baby syndroom wel hoor, maar het kindje moet echt enorm hard heen en weer worden geschud om letsel op te lopen. Denk maar aan het hoofdje dat hard heen en weer zwiept. Licht dansen zou niet zulk letsel kunnen vooroorzaken maar inderdaad, zolang het nodig is, dat nekje blijven ondersteunen.
    Ik heb het redelijk lang gedaan, vooral omdat ons zoontje soms zich graag ineens naar achter gooide en dan was het fijn dat ik hem meteen kon tegenhouden.

18. raspberry

OK, dat verklaart wel eea :) Dan is het goed om te checken enzo :)
    Maar verder idd: leer goed kijken naar je kindje. Danst je vriend met 'm? Kijk naar z'n gezichtje, de oogjes: stralen die? Dan is het OK.
    Dat soort kleine dingen zijn het gewoon.

Hier een dame die altijd lacht, maar gewoon strakker in d'r mimiek is als ze niet zo fit is. Dan lacht ze ineens minder vaak of eigenlijk niet meer. Dat gaat hier altijd vooraf aan echt niet meer lekker zijn (en dan dus echt onrust, echt huilen, etc etc).
    Leer daarnaar kijken! Dat zijn belangrijke graadmeters en elk kindje heeft daar z'n eigen graadmetertjes in! :)

19. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Oei ik snap je bezorgdheid ook wel hoor.
    Met 3 mnd ondersteunde wij ook amper/niet (wel bij fles bijv).
    Maar met 3 mnd trok ze dr zelf op naar staan als we dr nekje gingen trainen.
    (Dus met vingers om je duim en dan licht omhoog trekken, wat ze bij t cb ook altijd doen). Maar hier was juist iedereen extreem voorzichtig. Ik denk omdat ze nog zo klein was.
    Maar er moet nu echt flink geschud worden voor shaken baby.
    Al vind ik t soms ook spannend als ik wild doe met dr hoor. Bang dat ik dr nekje kaat knakken zoals bij jezelf wel eens gebeurd. Maar die babies kunnen in sommige opzichte meer als mama en papa hebben ;).

20. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik vond het in het begin altijd verschrikkelijk om mijn baby te zien in de armen van een ander. Vooral mijn schoonvader heeft er een handje van niet te beseffen dat ze zich opeens achterover kunnen gooien oid. Vaak hield ik mijn hart vast als hij de baby vast had ;) zelfde voor schoonmoeder, ze is lief, maar zo onhandig!
    Maar die angst komt vooral doordat je zelf geen controle hebt. Vergelijkbaar met in een auto zitten terwijl iemand anders rijdt en er opeens een auto voor jullie remt en degene die rijdt vol gas blijft geven. Net alsof hij het niet gezien heeft! Maar natuurlijk hebben ze dat wel. Ze kunnen alleen later reageren omdat zij wel de controle hebben. Het is een kwestie van vertrouwen krijgen. Is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar probeer te vertrouwen dat ze je kleintje echt opvangen.

Niet om je ongerust te maken verder, maar ik vind je angst voor baby shaken syndroom helemaal niet zo irreëel hoor... Voor zover ik heb begrepen kunnen baby's het ook krijgen van niet zo heftig schudden... Aan de oksels optillen kan wel gewoon hoor! Dat doen ze zelfs met baby's die net geboren zijn ;)

Deel Deze Pagina