Omdat mijn zoontje misschien kma heeft volg ik een koemelkvrij dieet. Ik ben hier nu een week mee bezig, maar merk nog weinig verbetering. Wanneer zou ik verbetering moeten zien? Blijft koemelk nog lang aanwezig in je lichaam? Mijn zoontje heeft last van erge krampen, stinkende windjes, reflux (verborgen), veel niezen/volle neus.
Ik ben nu 2,5 week bezig met een koemelkvrijdieeet. We hebben nog geen provocatietest gehad, dus ik kan nog niet met zekerheid zeggen of hij inderdaad allergisch is. Wel merkte ik binnen 3 dagen(!) al dat zijn eczeem op zijn wangen en in zijn nek wegtrok. Dit is nu helemaal over, en ook niet meer teruggekomen. Stinkscheetjes heeft hij nog steeds. Krampen vind ik moeilijk te zeggen. Op sommige dagen heb ik het gevoel dat het echt beduidend minder is, maar soms heeft hij toch opeens nog een dag waarbij hij ontroostbaar is en duidelijk krampjes houdt. Misschien hoort dat ook gewoon bij een baby van 2,5 maand oud... Al met al: eczeem binnen enkele dagen resultaat. Huilen, krampjes en scheetjes lijkt minder te worden na 2 weken, maar is nog moeilijk goed te beoordelen. Verkouden is hij nog steeds, maar ik ben zelf ook aan het snotteren.
Heb je echt alles uit je voeding gehaald wat koemelk bevat of alleen de 'grote' dingen (melk, yoghurt, kaas etc). Misschien is dat niet genoeg en moet je een 'extremer' dieet volgen of hij heeft iets anders. Denk toch dat je wel verschil had moeten merken...
Hier werd aangeraden om het dieet minstens 3 weken te volgen om een effect te zien. Het duurt immers 2 weken eer alle melkproducten uit jouw lichaam zijn verdwenen... Let wel dat je alle verborgen melkproducten (in brood, vleesbeleg, slaatjes, koekjes, bereide gerechten, bouillon, ... ) ook uit je dieet verwijderd.
Hier vrij snel een beetje resultaat (ze ging minder snurken in haar slaap) en na een week of 2 was het denk ik echt duidelijk dat ze kma had (toen waren haar reflux-klachten over en was ze fysiek veel meer ontspannen).
Hier 6 maanden koemelkvrij gegeten ook adviseer ik je eieren op brood of eiersalade te laten staan, hier zitten dezelfde eiwitten in. Mijn dochter had ook reflux en hier was er duidelijk verschil. Na 6 maanden adviseerde de kinderarts weer te beginnen met melkproducten te eten omdat de antistoffen dan hun werkt hebben gedaan ofzo (of dat waar is geen idee maar goed. Nu 6 maanden verder en elke dag iets van melk gegeten en dat gaat goed. Wil je wel als advies geven om alles uit te sluiten dus bijvoorbeeld ook wereldgerechten of soepen etc waar melk in zit niet alleen kaas, yoghurt of koek de voor de hand liggende dingen. Heeft bij mij een paar weken geduurd voordat ik door had wat ik allemaal niet mocht. Je mag trouwens een hoop ook wel Het is even puzzelen, succes hier heeft het geholpen.