Zoals de titel al zegt, maar even beter uigelegd. Gooien jullie eieren ook weg die een vieze dooier hebben?? Sta nu eigenlijk in de keuken en wil snel even een cake bakken. I.p.v. van de eieren in een extra klein kopje eerst open te slaan, gooi ik ze nu dus snel even meteen in het deeg. Nu was het derde ei een ei met een rood bruinig vlekje in de dooier. Meteen hoor ik de stem van mijn moeder, ' eieren met vieze dooiers weggooien, daarom ook altijd eieren één voor één in een apart kopje openslaan ' Zit nu ook even snel te googlen maar vind er eigenlijk niks over. Wat weten jullie ervan?? Doen jullie dat ook altijd??
Dat rode vlekje dat hoort zo hoor volgens mij... Ik gooi eieren weg als ze over datum zijn. Maar weet ook dat er een trucje voor is om te weten of ze nog goed zijn ja of nee. En dat is een beker vullen met water. En als het ei naar beneden zakt, dan issie nog goed, als ie blijft drijven, dan issie niet goed meer. (Verbeter me als ik het net andersom zeg...) Maar ik ruik eigenlijk altijd aan ei als ik hem kapot geslagen heb. Voor hetzelfde geld issie nog niet over datum , maar toch verrot. Je wil de geur van een verrot ei niet ruiken. Dat is ver-schrik-ke-lijk!!!!!!
dat vlekje is een hanestek zo noemen wij dat. mij is altijd vertelt dat het ei dan eigenlijk bevrucht is? maar dat er nog geen kuiken komt? het kan in ieder geval geen kwaad. voor zover ik weet toch. (ik ga zo om boodschappen en nu heb ik ook zin in cake ofzo)
Dat is zeker verschikkelijk....... Ruik je 3 dagen later nog!!! Wij zijn het huis maar ontvlucht toen we een verrot ei hadden open gemaakt. Kon niet meer stoppen met kokhalzen..
Aha, meiden. Dank je wel voor jullie reacties. Stinken doet het ei niet, en ik was te laat het plekje eruit te vissen, zag het op het moment dat de mixer aanging. Goed, dan maak ik de cake verder af, hij moet toch een uur de oven in, dus de salmonella is er dan ook uit... Waardevol je hebt helemaal gelijk met je trukje, maar dat helpt niet meer als je het ei al open gemaakt hebt...
Als je bloedresten aantreft betekent het niet dat het ei slecht is. Het komt doordat er een ader is gesprongen tijdens het groeien van het ei. De bloedresten verdwijnen naarmate het ei ouder wordt, dus bloedresten betekent eigenlijk dat het ei erg vers is. Je kan het veilig eten, maar als je het idee niet fijn vindt kan je de bloedresten met een mes eruit halen. "Witte, slijmerige" sliertjes in het eiwit zijn bedoeld om het ei-geel in het midden van het ei vast te houden. Dit betekent niet dat het ei slecht is en kan dus gewoon gegeten worden. Ei is na het leggen ongeveer 28 dagen houdbaar. Na 5 weken gaat het rotten. dat vond ik.
moet je een eenden ei openmaken, dan ga je gelijk over je nek, is een paar keer in de klas gebeurd, paas asoos die eieren jaten van broedende eenden, zon zwavel lucht dat je over je nek gaat
Staat ook altijd een tht datum op het ei .. maar dat vlekje wat je ziet is niets geks hoor, gewoon gebruiken
hihi...kom maar langs, maar je moet wel een eind rijden...woon namelijk in Duitsland, en een behoorlijk eindje over de grens...
daar heb je idd. gelijk in. zeker hier in noord-Duitsland. maar het weer is hier wel een stukje frisser en wisselvalliger als beneden. je kunt nu eenmaal niet alles hebben...