inhaalwerk door school melden?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rosao, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Vroeg me dit ineens af. Ik hoorde van mijn zoon dat hij op vrijdag met een paar andere kinderen uit groep 4 naar groep 3 gaat om zijn handschrift te oefenen (tenminste dat begreep ik uit het verhaal). Nu vind ik absoluut dat zijn handschrift wel wat oefening kan gebruiken, maar is dit niet iets dat de juf even had kunnen melden? Er is gelegenheid genoeg bij het brengen of pas nog bij het 10 minuten gesprek.

Ga het in elk geval morgen even vragen :)

2. Jaime

Jaime Niet meer actief

Ik vind eigenlijk van wel. Maar hier wordt ook niks gemeld. Je moet overal zelf naar vragen en er toevallig achterkomen.

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Bij ons wordt het wel gemeld. Alles wat afwijkt van het "normale".

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier komen veel dingen ook na verloop van tijd pas ter sprake... Ik vind dat slecht. Kleine moeite om een ouder voor schooltijd even kort aan te spreken of desnoods even een mailtje te sturen ofzo... Bepaalde dingen gebeuren hier trouwens niet zonder dat ouders er van op de hoogte gesteld zijn (les in een andere klas volgen valt daar onder, in ieder geval van de juf van mijn dochter, maar bv. verrijking binnen de klas dan soms weer wel...).

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier wordt dat meteen gemeld. Als je kind naar de bso gaat en er is die dag besloten dat ze extra les krijgen, bellen ze je op. Tenminste, de juf van Eva begin dit schooljaar wel :). Wel zo fijn dat je het weet zodat je weet waar je kind het over heeft als hij/zij erover begint.

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mailtje lijk me een kleine moeite. Sommige scholen zijn daar goed in en sommige wat laks. Zoals die van onze dochters. Prima school hoor, maar mijn jongste hebben ze getoetst, zonder dat wij daar vanaf wisten. 't Is dat ze een leuk kaartje had gekregen, dat ik vroeg van wie ze dat had. Van juf A, geen flauw idee wie dat was. Ben toen naar de juf gegaan om opheldering. Was dus de IB-er. Week erna kwam ze weer met een leuk kaartje, toen had ze weer een toets gemaakt. Kleuters van groep 1 worden niet getoetst, dus dit was uitzonderlijk.
    Vond het geen drama, maar idd mailtje vooraf, was wel fijn geweest.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Hier wel...alles wat buiten de klas door iemand bijgespijkerd wordt wordt gemeld. Als de eigen juf of meester een keer zelf aan een kindje wat extra oefening geeft wordt dat niet altijd gemeld.

8. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier zou dat niet gemeld worden en hoewel ik graag altijd alles weet, vind ik het bij ons op school ook wel een teken dat het onderwijs ten goede verandert. Vroeger was het idd alle kinderen met alles hetzelfde bezig in de klas en als je 'afweek' ging je iets anders doen. Nu is er zoveel mogelijk onderwijs op maat en doet iedereen iets 'anders'. Er zijn allemaal groepjes tegelijkertijd met verschillende dingen bezig gedurende de dag. Kan me wel voorstellen dat de juf dat niet allemaal communiceert. Als het goed is heeft zij zelf het overzicht in het groepsplan en je hebt er recht op dat groepsplan voor jouw kind in te zien. Als je graag op de hoogte blijft zou ik gewoon elke 3 maanden vragen of je in het groepsplan mag kijken waar je kind mee bezig is.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het wel heel wat anders als je kind met een klein groepje naar een andere klas gaat of 'bijles' krijgt. Vind dat een leraar dat moet melden.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het bijles krijgen is hier ook niet iets wat er echt bijhoort. Had het in elk geval zo nog nooit gehoord. Vriend heeft het net aan de juf gevraagd en ze hadden het idd even moeten melden. Ze vond het vervelend dat dat niet gebeurt was....
    Hoop in elk geval dat het werkt :) en dat het handschrift wat leesbaarder wordt.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Aan de ene kant ben ik het met jullie eens dat het netjes is om het even te melden. Ik snap ook wel dat je dat als ouder interessant vindt om te weten. Maar ik ken ook de praktijk aan de andere kant... Het schiet er vaak 'gewoon' bij in.

Bij onze school gaat alles wat met externe partijen gebeurt (onderzoek, begeleiding, advies) in overleg met de ouders. Dat moet sowieso natuurlijk, maar het is ook echt iets dat 'afwijkt' van het normale. Ook een eigen leerlijn gaat natuurlijk in overleg, dat heeft echt gevolgen op de lange termijn.

Maar ik meld ook niet alles wat gewoon binnen de school gebeurt met eigen personeel. Dus binnen de reguliere lesstof wat extra oefenen met een onderwijsassistent of een collega die toevallig geen klas heeft zou ik ook niet elke keer melden. Dat valt gewoon binnen het normale lesprogramma. Ik vind dat ouders er ook op mogen vertrouwen dat we binnen ons onderwijs altijd proberen goede keuzes te maken en elk kind zo veel mogelijk de ondersteuning te geven die het nodig heeft. Als ik na elke toets ouders moet informeren in welk instructiegroepje hun kind nu weer zit, houd ik op een gegeven moment helemaal geen tijd meer over voor het nakijken van werk en het voorbereiden van lessen of verzamelen van extra materiaal.

Elk schooljaar wordt tijdens de informatieavond wel genoemd dat er wel eens extra ondersteuning in de klas komt of dat er groepjes meegenomen worden om in een kleiner groepje iets te oefenen. Dat is dus op zich wel bekend bij alle ouders.

12. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wat ik bedoel te zeggen is dat 'bijles' zoals wij dat van vroeger kennen dus eigenlijk niet meer echt bestaat, tenzij je kind echt in zijn eentje een apart programma (handelingsplan) krijgt. Dat moet de school inderdaad melden. Maar alles wat in groepjes gebeurt is 'gewoon' want bij goed onderwijs zou de hele klas uit heel veel van die kleinere groepjes moeten bestaan.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier zijn toch echt wel 'bijles' groepjes, die worden apart genomen door de ib'er. Dus niet in de klas. Ik vind het netjes als dat gemeld wordt, omdat je kind met die verhalen thuis kan komen en het dan vervelend is als je geen idee hebt waar het over gaat. In de klas wordt inderdaad ook in groepjes gewerkt (kleuren), we hebben te horen gekregen welke kleur voor welk niveau staat, dus je hoeft dan alleen maar aan je kind te vragen in welke kleur groep ze zit ;)

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier geeft de juf een briefje met 'juf' erop mee als de kinderen uit zijn, dan weet je dat je even bij de juf moet komen. Als je kind naar de bso gaat, dan belt ze even. Maar dat is dus alleen maar als ze naar de ib'er gaan. Of als een kind het juist opeens heel goed doet (dat hadden wij dus een tijd terug, toch ook erg fijn om tussendoor even te horen :)). Uitslagen van toetsen krijgen we soms te horen, dan komt de juf even naar buiten en loopt dan langs de ouders met de lijst met uitslagen.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm mja ik ben het enerzijds wel met tupp eens.
    Zitten 30 kinderen in een klas en die gaan allemaal tegelijk weg.
    Zo'n meester/juf kan ook niet heksen.

Toch loop ik er steeds weer tegen aan dat als iemand de moeite had genomen even wat te zeggen... Ik veel eerder een helpende hand uit had kunnen steken waardoor het drama in de kiem gesmoord had kunnen zijn ipv dat het eerst compleet uit de hand moet lopen voordat er wat gebeurd.

Ik heb in 3 weken tijd mijn dochter bijna een heel jaar achterstand in rekenen weg laten werken.
    Dat dat voor een schoolmeester niet te doen is.. Ok.
    Maar trek dan wat eerder aan de bel dat het niet goed gaat.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Daarom krijgen de kinderen een briefje met 'juf' erop mee. Werkt heel goed!

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Weet je wat het is, als ouder heb je meer vertrouwen als je beter weet wat de school doet en als je het gevoel hebt dat ze jouw kind "zien".
    Ik heb toch een aantal voorbeelden waarbij ik het fijn had gevonden om te weten.
    Bijv. als je kind compleet uitvalt met lezen, we daar een dringende mail over sturen en dan blijkt dat het kind al 2 weken extra ondersteuning krijgt van de onderwijsassistent (2x apart lezen), dan had ik dat erg graag geweten.
    Bijv. je kind schrijft in het rapport dat het van school af wil. Als je dat meldt aan de juf, dan zegt ze dat ze daar niet verbaasd over is, omdat hij op school elke dag zegt dat hij het niet leuk vind.

Mijn ervaring met leerkrachten en Ib-ers is dat het erg van de persoon afhangt wat er gebeurd, hoe je wordt ingelicht en hoe iets wordt aangepakt. Juist door open te zijn en zaken, ook kleine dingen, aan te geven, krijg je het idee dat ze je serieus nemen en dat je als ouders en school een team samen bent.
    Dus Tupp, hoe jij het omschrijft dat je er automatisch vanuit mag gaan dat een school er alles aan doet om het kind te helpen.... helaas is mijn ervaring, zowel vanuit mezelf als vanuit mijn werk waarbij ik veel op scholen kom, anders.
    Bijv. de juf geeft aan "ik geef jouw kind de opdracht om te lezen en hij doet het gewoon niet...." en vervolgens zijn de juf en IB-er stil over hoe ze dat gaan aanpakken en kom ik met het idee om een beloningssysteem te gaan invoeren, wat overigens gelukkig goed werkt.... nee, daar wordt ik niet blij van en dat geeft me geen vertrouwen.
    Bijv. dat ik moet aankaarten dat ze eens naar zijn zitplek in de klas moeten kijken en met wie hij in de groep zit en dit pas veranderd wordt nadat het verkeerd gaat... nee, wederom wordt ik daar niet blij van.

18. Saskia78

Sowieso gebeurd dat hier ok...
    Het zijn niet echt bijlesgroepjes ook dan.
    En als ik dat hoor tijdens een rapportgesprek.. prima.
    Extra rekenles van een anadere meester omdat het heel goed gaat.. Ook prima als je dat achteraf hoort.

Maar juist een achterstand hoor ik wel graag.
    En da bij voorkeur meteen.. Niet achteraf.

19. Saskia78

Snap helaas.. Precies wat je bedoelt.
    Dan had je best wat eerder ingelicht mogen worden.
    en overleg.. Daar heb ik ook nog weinig leerkrachten op kunnen betrappen. (En dna mag een leerkracht natuurlijk best grenzen stellen aan wat uitvoerbaar is in xe klas..)
    Terwijl jij toch ook best verstand hebt van je kind.
    Natuurlijk is een kind op school anders dan thuis.. Maar de basis blijft hetzelfde. Dus waarom dan geen overleg met ouders?
    Dat ontgaat me volledig.

Overigens.. Nu hier een forse rekenachterstand aan het wegwerken met de plusjuf... En die doet dat dan weer wel.
    En guess what... Na anderhalve week was er al een wereld van verschil.

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.185
    113
    Hier gaat alle communicatie over de mail, heel fijn! (dat ga ik straks echt nog missen op de nieuwe school)
    Maar ook hier word continue in verschillende groepen en klassen gewerkt om meer aanbod op niveau te kunnen bieden. Dus dat word inderdaad niet gemeld omdat het niet iets vreemds is.
    Wanneer de school zo niet werkt en er echt sprake is van bijles moeten ouders dit wel weten. Vnml omdat ze dan ook zelf kunnen bijspringen inderdaad

Deel Deze Pagina