wanneer eisprong? En kan het dan raak zijn?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door moonroosje, 11 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Hallo allemaal,

Ik heb 6 oktober onveilig sex gehad.
    Ik vraag mij af wanneer nu de eisprong plaats heeft gevonden en wanneer ik vruchtbaar ben.
    Vorige maand (22 september) was de dag 1 van de menstruatie. Ik heb een cyclus van 28 dagen.
    De menstruatie was die keer daarvoor op 25 augustus (dag 1). Maar die telt niet mee of wel? Of hangt het er vanaf wanneer je deze maand ongesteld wordt of van de maand september wanneer de eisprong plaats vindt?

Ik ben benieuwd.
    Groet,
    Mo

2. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    Gemiddeld valt je eisprong op de 14e dag van de cyclus, echter zijn onze lichamen zo ontworpen dat dat dus nooit met 100% zekerheid kan worden gezegd mits je ovulatietesten gebruikt en temperatuurt.

Als je toch uit wilt gaan van een gemiddeld praatje dan zou 6 oktober je eisprong kunnen zijn geweest, als de zaadcellen hard genoeg gezwommen hebben zou het raak kunnen zijn (een eicel leeft gemiddeld 24 uur na eisprong, maar elk uur die verstrijkt word hij lastiger doordringbaar voor zaadcellen) maar doorgaans duurt het ook 12 tot 24 uur voor zaadcellen bij de eicel aankomen.. Dus enkel onveilige seks op de dag van eisprong is denk ik niet voldoende om zwanger van te kunnen worden.. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit

3. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Ah okee.. bedankt voor je reactie. ik ben heel benieuwd. Ik had 5 en 6 oktober wel dikker slijmerige afscheiding. Dit houdt dan toch in dat je eisprong bijna plaats vindt?

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Vruchtbaar slijm kun je al 5 dagen voor de daadwerkelijke eisprong verliezen.

5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Idd ik heb ook vruchtbaar slijm vanaf 5 dagen voor mijn eisprong. En ook een cyclus van 28 dagen, maar daarbij late eisprong rond dag 18. Dus het kan zeker dat je zwanger bent, volgende week testen zou ik zeggen.

6. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Ah okee. Dat zegt nog niks over wanneer de eisprong is geweest dus mmm.

7. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Heel even offtopic hoor, maar huh? Wie heeft je dat verteld? Mijn gynaecoloog zei tijdens mijn IUI namelijk dat zaadcellen normaal gesproken binnen vijftien minuten (!) bij de eicel aankomen, en met een IUI dus nog sneller.

8. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Wow spannend. Wat het lichaam allemaal wel niet kan doen he. :) Hoe wist je van de late eisprong? Ik heb 5 oktober voor t eerst dikkere slijmerige afscheiding gehad en toen steken in de onderbuik paar dagen. Ik kan niet wachten om te testen haha. zo zenuwachtig... Ik heb geen idee wanneer dan de eisprong is geweest.

9. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    ow echt. interessant!

10. Mommysince13

Mommysince13 VIP lid

7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    #10 Mommysince13, 11 okt 2017
    Laatst bewerkt: 11 okt 2017
    volgens mij zegt iedere Gyn wat anders..

11. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    De zaadcellen zijn redelijk snel bij de eicel (de snelste binnen ongeveer 30 min), maar ze moeten wel nog wat veranderingen ondergaan (activatie, capacitatie) en daar doen ze een paar uur over.

nizzie86 vindt dit leuk.
  12. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    @Fluss1984 Kijk, dat wist ik dan weer niet. Weer wat geleerd :D.

13. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    @Fluss1984 Ik heb dan ook weer wat geleerd. Ik dacht dat de zaadcellen een paar dagen nodig hadden om naar de eicel te gaan. wat houdt de activitatie en de capacitatie in? Ik ben benieuwd wanneer precies de sprong is geweest en of het raak is. Dus is na de eisprong de eicel niet levend meer? of juist nog 1 vruchtbare dag?

14. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Die activatie en capacitatie zijn met name biochemische veranderingen die de spermacellen in staat stellen om daarna de eicel daadwerkelijk te bevruchten; dus om door het "kapsel" van de eicel heen te dringen etc.
    De eicel is na de eisprong gedurende enkele uren hoog vruchtbaar, daarna neemt de vruchtbaarheid snel af. 6uur na de eisprong is de kans al een stuk kleiner dat de eicel goed bevrucht wordt, na 12uur nog veel minder en na 24u eigenlijk nihil.
    Het beste is dus als je seks hebt net voor de eisprong, zodat er wat spermacellen "klaarliggen" zodat de eicel meteen bevrucht wordt. Maar ja, probeer dat maar eens te timen :p Gelukkig blijven spermacellen wat langer in leven (gemiddeld tenminste 48uur, uitzonderlijk tot een week), dus dat maakt de kans dat het lukt wat groter ;)

moonroosje vindt dit leuk.
  15. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Na de eisprong leeft de eicel gemiddeld 12-24 uur. Zaadcellen varieert hoelang dat die leven. Je eisprong vaststellen adhv gemiddelden en afscheiding is helaas niet betrouwbaar. En het is voor ons onmogelijk om iets zinnigs te zeggen over wel of niet raak. Je kunt alleen maar afwachten.

16. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18

Dank voor je reactie! Stel 6 oktober is de eisprong. Wil dan zeggen dat deze hele dag een keer de eisprong zal gaan. En dat dan de volgende dag die uren beginnen te tellen?
    Snap ik... dat het lastig is om te zeggen dat het wel of niet raak is. Vaak hoor je ook verhalen dat ze zwanger raken terwijl de niet vruchtbaar waren.

17. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Dank voor je uitleg!
    Ik vraag me dan af bijv. op de dag van de eisprong bijv 6 oktober. Of deze hele dag dan vruchtbaar is en dan de dag erna minder wordt. of dat het ochtends gesprongen kan zijn en avonds op dezelfde dag minder wordt. Ja dat de spermacellen langer in leven blijven wist ik wel haha.

18. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ja dat is lastig, er is geen manier om daar nu achter te komen (behalve dan als je komende week positief test ;)).
    Als je ovulatietesten doet en je temperatuur bijhoudt kan je een redelijke inschatting maken wanneer je eisprong is, maar dan nog is het bij benadering (ergens binnen 24-48u).

19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Waarschijnlijk is je ei dus na die steken pas gesprongen en waren die steken de groeispurt van het ei.
    Ik neem aan dat je met het woord "dagen" bedoeld dat het 7 oktober ook nog zo was (die steken). In dat geval zou je ei dus na 7 oktober zijn geweest en is de kans dat het raak is van 6 oktober sex wel nihil (of je moet na 6 oktober ook nog sex hebben gehad)

20. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Is ook lastig haha. Ik hoop het dat het van 1x wel raak is. Maar zal niet zo snel zijn dan denk ik. Als je op de dag zelf eisprong hebt, dan leeft het de volgende dag ook nog. https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/menstruatiecyclus/wanneer-ben-je-het-meest-vruchtbaar/item68078

Deel Deze Pagina