wanneer eisprong? En kan het dan raak zijn?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door moonroosje, 11 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Ben ik hier iets aan het missen? Je hoeft toch niet op de dag van je eisprong zelf seks te hebben om zwanger te worden. Aangezien zaadcellen enkele dagen (in uiterste gevallen zelfs een week) overleven kan ze toch op 7 of 8 oktober zwanger raken van seks op 6 oktober. Ik snap hem even niet hoor, maar misschien ben ik wel zwangerschapsdement :p

nizzie86 vindt dit leuk.
  2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.913
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Je hebt helemaaaaal gelijk hahahaha

Ik zat ff andersom te denken :D:D:D:D

Sorry TS.... vergeet mijn berichtje maar hahaha

Fluss1984 vindt dit leuk.
  3. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Haha, even kortsluiting bovenin :p

RoGiJuLi vindt dit leuk.
  4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.913
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Nou een flinke dus :D:D:D

5. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Haha...
    Leuk dat jullie mee denken.
    Ik hoop het dat het raak was. Maar ja zal niet zo snel van 1x denk ik. Ik dacht dat ongeveer 6 oktober de eisprong was. Kan je 7 of 8 oktober ook nog zwanger worden? Is de eisprong niet weg?

6. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Als 6 oktober het eitje gesprongen is, dan sterft het eitje op 7 oktober, dan ben je op 8 oktober niet meer vruchtbaar en kun je niet zwanger worden. Zaadcellen kunnen (dacht ik) tot 5 a 7 dagen overleven, daarna gaan ze dood. Maar ook dit is afhankelijk van diverse factoren. Je eisprong kun je het beste vaststellen met een combinatie van temperaturen en ovulatie testen. Met de ovulatie test stel je de LH-piek vast, welke de eisprong in gang met zetten. Met temperaturen stel je vast of het eitje daadwerkelijk is gesprongen.

Pin je dus niet te veel vast op 6 oktober, want dit weet je niet zeker. Zwanger worden kan dus ook van seks op bijvoorbeeld 2 oktober. Het is niet zo dat je absoluut perfect tot op de minuut je seks moet plannen. Dat gaat ook niet, want het is in de thuissituatie onmogelijk om de eisprong tot op de minuut vast te stellen. Maar voor nu zou ik zeggen geniet an je partner, want het kan nog ff duren voordat het raak is.

moonroosje vindt dit leuk.
  7. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Vreemd... vandaag erg schrijnende borsten en er komt een beetje vocht uit de tepels. Spannend.. wat het zou kunnen zijn. Is nu 7 dagen geleden dat we sex hebben gehad. Iemand ervaring mee?

8. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Geen idee. Kan door het hormoon progesteron komen wat standaard vrij komt na eisprong.

Mijn borsten begonnen pas te veranderen in het laatste trimester van de zwangerschap. Toen begon ik melk te verliezen en begonnen ze pijn te doen.

Zou het wel in de gaten houden. Vochtverlies uit je borsten hoeft absoluut niet te duiden op een zwangerschap, maar kan ook wijzen op een te hoog prolactinegehalte wat het zwanger worden juist kan bemoeilijken.

Als het wel van een zwangerschap zou komen, zou je al HCG moeten aanmaken en bij zo'n vrij heftig symptoom het ook al echt op een zwangerschapstest moeten kunnen zien.

Overigens hoef je helemaal niks te voelen en te zien om pril zwanger te kunnen zijn. Mensen letten altijd overal op als ze bezig zijn met zwanger worden, maar.... de meeste vrouwen merken juist niks bijzonders in de ronde dat ze zwanger bleken te zijn terwijl ze alle andere rondes van alles voelden en zagen wat uiteindelijk niks met een zwangerschap van doen had. Bij de meeste vrouwen beginnen de symptomen ook pas vanaf 6 weken zwangerschap als het aandeel HCG erg hoog is.

moonroosje vindt dit leuk.
  9. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Ik kan het beste rustig afwachten dan. En morgenvroeg proberen met een test, maar dat is wel vroeg denk ik. Ik word pas rond 21ste ongesteld normaal gesproken. Ook heb ik vandaag last van maagzuur.

10. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Ik ga nu iets heel doms zeggen: hoe kun je normaal gesproken rond de 21e ongesteld worden? Een jaar heeft 365 dagen en in het schrikkeljaar een dag extra. Dit kan dus niet, ook omdat de maanden onderling verspringen 30-31 dagen.

Alle klachten die je omschrijft, op 1 na, kunnen van progesteron zijn. Het verliezen van vocht uit je tepels kan op verhoogd prolactine wijzen. Als 6 oktober echt je eisprong was dan zit je nu pas op 7 dpo en kun je dus nooit zoveel klachten als gevolg van een zwangerschap hebben. Toen ik zwanger bleek voelde ik er zelf niks van.

11. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Hoezo kan dat niet? De vorige x werd ik op de 22ste ongesteld en die keer daarvoor op de 25ste. Het is rond de 21ste zeg maar dan. Dat schrijnen van de borsten en verliezen van vocht uit de tepels heb ik normaal nooit gehad. Dat is ineens gekomen vandaag. En ook de maagzuur. Geen idee hoe dat zit. :)

12. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom jullie maar een keer seks hebben gehad als jullie blijkbaar een kinderwens hebben? Als het niet raak is zou ik de volgende ronde vaker seks hebben of ovulatietesten gebruiken zodat als het, om wat voor reden dan ook niet mogelijk is om vaker seks te hebben, makkelijker is om die ene keer goed te plannen.

OT ik zou nog wel even wachten met testen. Je hebt namelijk geen idee of je eisprong inderdaad op of rondom 6/7 oktober is geweest en als dat wel zo is ben je nu heel erg vroeg met testen.

nizzie86 vindt dit leuk.
  13. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Je zegt het zelf al. "De keer daarvoor op de 25ste", dat is dus niet meer rond de 21e. Het zou alleen kunnen als jouw menstruatie dus telkens afwijkt. Bijvoorbeeld: februari heeft 28 dagen, dat zijn 2 a 3 dagen korter dan de overige maanden. Als jij dan elke maand op de 21e ongesteld wordt, dan wijkt je menstruatie in maart extra af om aan de 21e te voldoen. Vandaar dat ik het zo zeg.

Zelfs al heb je nu klachten die je anders nooit hebt, wil dat niet zeggen dat je zwanger bent. Vocht uit de tepels kan namelijk ook duiden op een tumor op de hypofyse, om maar een zeer ernstig iets op te noemen. Maagzuur kun je ook krijgen van iets verkeerds gegeten te hebben, of van bepaalde dranken kun je dat eventueel ook hebben. Je bent nu heel erg aan het zoeken. De meeste vrouwen die zwanger zijn krijgen hun eerste klachten als ze een dikke 2 weken overtijd zijn. Omdat jij niet zeker weet wanneer je eisprong was, kun je niet eens weten hoever je nu in je cyclus bent. Dit is niet lullig bedoeld, maar elke week komt er wel een soortgelijk topic voor. Om Be Happy na te apen: symptomen zeggen niks over een eventuele zwangerschap. De meeste vrouwen voelen in de maand dat ze zwanger zijn niks bijzonders terwijl ze andere maanden van alles en nog wat voelden.

Ook de vraag van manaolana vind ik een goeie. Waarom maar 1x seks als je zwanger wilt worden? Dit lijkt mij erg weinig, vooral omdat je niet weet wanneer je eisprong is. Als er al sprake is van een super laag libido, dan zou ik idd beginnen met middelen om de eisprong vast te stellen, zoals ovulatietesten.

14. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Wat een kruisverhoor opeens. Misschien was haar partner in de vruchtbare week een paar dagen weg, of iemand ziek, of druk, of ...
    Goede tip idd om vaker te klussen als je een kinderwens hebt, en anders ovulatietesten (gebruikten wij ook om iets slimmer te timen omdat elke dag od om de dag seks bij ons niet haalbaar is), maar ik heb niet het gevoel dat ik er veel zaken mee heb waarom ze maar 1x seks hebben gehad...

En een prolactinoom? Effe serieus...

@TS ik zou nog enkele dagen wachten met testen, als je al een streepje ziet is t weer zo'n twijfelgeval of het een indroger is of niet, zit je dagen in de stress...

Deel Deze Pagina