Komt de eisprong 14 dagen na de menstruatie of is het 14 dagen meegerekend Vanaf de eerste dag dat je ongesteld was Xx
14 dagen na de eerste dag van je menstruatie bij een gemiddelde cyclus. De dag dat je menstruatie begint is namelijk dag 1 van je cyclus. Maar het is niet standaard op een vaste dag dat je eisprong plaatsvindt. Kan ook makkelijk paar dagen eerder of later zijn en kan ook elke cyclus weer verschillen. Enige manieren om erachter te komen zijn door ovulatie testen te gebruiken of te temperaturen.
Gemiddeld is je eisprong 14 dagen voor je menstruatie begint. In biologietekstboeken staat op dag 1 menstruatie, dag 14 ovulatie en dag 29/dag 1 weer menstruatie. In de praktijk werkt het voor de meeste vrouwen niet zo. Ovulatie kan heel vroeg zijn, zo rond dag 8, maar kan ook later komen, dus dag 20, 30 of zelfs 50 of later. De luteale fase, periode tussen eisprong en menstruatie, wisselt in de meeste gevallen tussen 10 en 18 dagen, maar kan ook nog wat langer of korter zijn. Dit wiselt per vrouw, per cyclus zit er meestal niet zo heel veel verschil in. Beste manier om er achter te komen hoe je cyclus in elkaar zit, is door te gaan temperaturen. Na een paar rondes kun je patronen ontdekken en weet je veel meer.
Van de eerste dag van je menstruatie. Masr 14 dagen is natte vingerwerk. Dat kan variëren van 10 tot ..., dagen. Bij iedereen verschillend.
Ik temp nu al voor 2 maanden en het schommelt tussen 36,8/36,9 vorige maand zat ik rond deze tijd op 37 en werd die dag ook ongesteld , ben nu met ronde 2 bezig en het is me opgevallen dat ik rond 21 mei een stekende pijn links ( 2 dagen ervoor en daarna sex gehad) ik ging er van uit dat dat mijn eisprong was heb vandaag en gister een test gedaan ze waren beide negatief is het nu al te laat of moet ik na NOD gewoon weer gaan testen
Post even je temperatuurkaartje, zo zegt het niet zoveel. Er vanuit gaan dat een pijn links je eisprong is, wil nog niet zeggen dat deze ook echt gesprongen is. Wacht je nod nou maar rustig af, en kan je altijd daarna nog eens testen mocht je niet ongesteld geworden zijn. Veel succes!
Daar heb je gelijk in daisy maar ik vroeg me af is er een speciale app waar je je tempratuur netjes in een overzicht kan zetten want dat heb ik nu niet 😅 Ps. Ik heb elke maand een steek recht of links kan daardoor amper lopen daardoor weet ik dat het mijn eisprong ( ik was zwanger jammer genoeg vroege miskraam in april)
Die steken is veelal de laatste groeispurt van je follikels waarna na een paar dagen de werkelijke eisprong pas plaatsvindt waar je vaak niks van merkt. Dacht ook altijd mijn eisprong te voelen aan de hand van steken, maar helaas. Door talloze inwendige echo's/follikelmetingen weet ik dat hetgeen ik voel niet de eisprong zelf is, maar het laatste groeispurtje van de follikels. Door er maar van uit te gaan dat het je eisprong is die je voelt, loop je een risico op de verkeerde momenten te gaan klussen (te vroeg!) en je eisprong juist mis te lopen (omdat je denkt dat die al geweest is door de steken) waardoor geen zwangerschap......
Dit wist ik dus helemaal niet nu is mijn hoop wel een beetje weg mocht het deze maand niet raak zijn dan maar ovulatie testen doen 😔 Ps. Hoe weet jij wanneer je eisprong komt hoe ga jij er mee om zeg maar ?
Hier dus mijn temp-kaart heb op 21 extreme steken gehad 65f452 Ovulation charts on FertilityFriend.com